2سال اتهام واهي به دانشمند ايراني؛

دادگاه‌ آمريکا پاسخ‌گوي اتهامات واهي به دکتر عطاردي باشد

به راستي کدام دادگاه بين‌المللي و حقوق بشري پاسخگوي خيال پردازي‌هاي دولتمردان آمريکايي در طرح اتهامات واهي عليه دانشمندان ايراني خواهد بود و چه مرجع بين‌المللي تضمين مي‌کند که چنين اشتباهاتي ديگر در دنياي غرب تکرار نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، دکتر سيد مجتبي عطاردي در سال 1336 در تهران متولد شد وي تحصيلات خود را در مقطع ليسانس رشته مهندسي برق و الکترونيک در دانشگاه صنعتي امير کبير در سال 64 به پايان رساند و براي ادامه تحصيلات، به آمريکا سفر کرد و چندين سال همراه خانواده خود در آن کشور اقامت داشت و در اين دوران، تحصيلات خود را در مقطع فوق ليسانس در رشته مهندسي برق در دانشگاه کاليفرنيا سال 1367 به پايان رسانده و در سال 1372 موفق به کسب مدرک دکترا در رشته مهندسي برق و الکتروفيزيک (گرايش مدارهاي مجتمع و ميکرو الکترونيک) از دانشگاه کاليفرنياي جنوبي شد. او دکتراي مهندسي برق گرايش الکترونيک است و عضو هيئت علمي دانشکده برق و دانشيار دانشکده برق دانشگاه صنعتي شريف است.

وي هفتم دسامبر سال 2011ميلادي در سفري که به کشور آمريکا داشت، در فرودگاه لس آنجلس، به اتهام نقض قوانين صادراتي آمريكا و خريد تجهيزات پيشرفته آزمايشگاهي آمريكايي دستگير و تحت بازجويي قرار گرفت و به واسطه شرايط جسمي و فشار روحي، دچار عارضه سكته شده و به بيمارستاني در نزديکي فرودگاه منتقل شد.

به گفته پزشکان بيمارستان، وي دچار يک سکته مغزي گذرا شده و هنوز هم با عوارض آن درگير است. با اين وجود دولت آمريکا وي را به زندان فدرال انتقال داد و مدت ۵۰ روز در زندان محبوس بود؛ اما با تلاش و فشار وكلا و با توجه به مشكلات جسمي پيش آمده ناشي از اين جريان، سرانجام دادگاه قرار بازداشت وي را با وثيقه ۴۶۰ هزار دلاري پذيرفت و با انتقال وي به منزل برادرش در حبس خانگي، موافقت کرد.

پليس با بهره جويي از دستگاه GPS و نصب دستگاهي به پاي دکتر عطاردي، رفت و آمدهاي وي را كنترل مي‌کرد.

وي تنها براي مراجعه به پزشک، حق خروج از منزل را داشت و هر گونه تغيير يا انحراف  مسير و دور شدن از محدوده مراقبت شده فرار محسوب مي‌شد و بازداشت و زنداني شدن وي را در پي داشت.

دکتر عطاردي با سابقة 15 سال فعاليت علمي و تحقيقاتي برجسته در حوزه الکترونيک، دانشجويان متعددي را در دوره‌هاي دکترا و فوق ليسانس، تربيت کرده است و دانشجويان وي در حال حاضر، در داخل و خارج کشور، از افراد برجسته علمي هستند.

زمينه فعاليت وي بر روي طراحي تراشه‏هاي کارت هوشمند و گيرنده تلويزيون ديجيتال است.

از افتخارات علمي اين دانشمند فرهيخته مي‌توان به ثبت يک اختراع در آمريکا در زمينه طراحي مدارهاي مجتمع، ثبت 5 اختراع داخلي، برگزيده جشنواره خوارزمي در پژوهش‏هاي توسعه اي در سال 1389، کسب جايزه دانشجوي برجسته دوره دکترا از دانشگاه کاليفرنياي جنوبي، دانشجوي ممتاز دوره ليسانس دانشگاه صنعتي اميرکبير (رتبه اول در سه دوره متوالي) اشاره کرد.

يکي ديگر از افتخارات وي در حوزه انتشارات، تأليف کتاب طراحي مدارهاي مجتمع آنالوگ CMOS است؛ دکتر عطاردي داراي بيش از 70 مقاله تخصصي و عملي چاپ شده در کنفرانس‏ها و مجلات تخصصي آمريکايي و بين‏المللي، در زمينه ميکروالکترونيک، مدارهاي مجتمع و فن آوري اطلاعات است.

دکتر مجتبي عطاردي پس از تحمل سختي‌هاي فراوان با پيگيري‌هاي مسئولان دانشگاه شريف و وزارت امور خارجه کشورمان تبرئه و هفته آينده به دامان پاک ميهن اسلامي بازخواهد گشت، اما سوال اينجاست که کدام دادگاه بين‌المللي و حقوق بشري پاسخگوي خيال پردازي‌هاي دولتمردان آمريکايي در طرح چنين اتهامات واهي عليه دانشمندان ايراني خواهد بود و چه مرجع بين‌المللي تضمين مي‌کند که چنين اشتباهاتي ديگر در دنياي غرب تکرار نخواهد شد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار