لرزه نگاری از 4 میدان مشترک در سالجاری/ هزینه دو میلیارد دلاری در طرح های نفت فلات قاره

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران، لرزه نگاری ١٠ میدان نفتی را از اقدامات این شرکت در سال گذشته خواند و افزود: ٥ مورد از میادین مشترک بوده و امسال نیز ٤ میدان مشترک لرزه نگاری می شود.

محمود زیرکچیان زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه شرکت نفت فلات قاره به عنوان دومین شرکت توسعه ای شرکت ملی نفت ایران شناخته شده است گفت: افزایش ١٠ درصدی برداشت از میدان هنگام و افزایش ٣٠ درصدی از سهم صادرات نفت از دیگر اتفاقات مهم در شرکت فلات قاره در سال ٩١ بود.
 
وی با اشاره به اینکه، شرکت نفت فلات قاره ایران تنها شرکتی است که زنجیره یکپارچه استخراج تا تولید را در بر می گیرد، گفت: شش محصول از هشت محصول نفت خام کشور در سبد صادراتی شرکت نفت فلات قاره ایران قرار می گیرد.
 
زیرکچیان زاده با اشاره به افزایش سهم ساخت داخل در طرح ان جی ال سیری گفت: در سال ٩١ ان جی ال سیری با کامل ترین فرایند به عنوان یکی از افتخارات ما به بهره برداری رسید و نخستین ان جی ال در خاورمیانه محسوب می شود که محصول پنتان تولید می کند.
 
وی لرزه نگاری ١٠ میدان نفتی را از جمله دیگر اقدامات این شرکت در سال گذشته خواند و افزود: ٥ مورد از میادین مشترک بوده اند که آرش، فرزاد A و B و ساتر از آن جمله است و ٤ میدان مشترک دیگر نیز امسال لرزه نگاری می شود.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به فعال کردن منابع مالی داخلی در سال ٩١ گفت: منابع نیکو، بانک ملت، اوراق مشارکت، صندوق توسعه ارزی، صندوق توسعه ملی و ماده ٢٢ از جمله این منابع بودند.
 
وی همچنین با اشاره به فعالیت هفت نوع از منابع مالی در این شرکت گفت: اوراق مشارکت ارزی، صندوق ذخیره ارزی و ماده ٢٢ در سال آینده فعال خواهد شد.
 
جزئیات پیشنهاد جدید گازی هندی‌ها به ایران
 
زیرکچیان‌زاده در ادامه با بیان اینکه در سالجاری وضعیت طرح توسعه میدان نفت و گاز فرزاد B تعیین تکلیف خواهد شد، افزود: شرکتهای هندی طرف مذاکره هم برای توسعه این میدان فراساحلی پیشنهادهای جدیدی را به ایران ارائه کرده که در حال بررسی است.
 
نائب رئیس هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام اینکه هم اکنون در توسعه میدان گازی فرزاد A در دو مرحله عملیات لرزه نگازی سه بعدی به پایان رسیده است، گفت: همزمان با لرزه نگاری، مطالعات مهندسی و پایه این میدان دریایی در آب های خلیج فارس به پایان رسیده است.
 
وی با اشاره به گوگرد بیشتر این میدان گازی در مقایسه با پارس جنوبی، تاکید کرد: به منظور ساخت اسکله و تاسیسات فراساحلی آن در مقایسه با هر فاز پارس جنوبی حدود 8.8 برابر بیشتر سازه فلزی نیاز است.
 
امضای 2.5 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی در خلیج فارس
 
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان اینکه سال گذشته حدود 2 میلیارد دلار در طرح توسعه میادین نفت و گاز منطقه خلیج فارس سرمایه گذاری شده است، گفت: در این مدت حدود 4 میلیارد دلار قرارداد جدید هم با شرکت های خارجی امضا شده است.
 
وی با اشاره به متنوع سازی تامین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه میادین فراساحلی نفت و گاز ایران در خلیج فارس، تصریح کرد: در سالجاری هم قرارداد طرح توسعه سه میدان جدید نفت و گاز شامل توسعه میدان نفتی سروش، توسن و میدان مشترک نفتی اسفندیار امضا خواهد شد.

زیرکچیان زاده هم اکنون حفاری و توسعه میادین فراساحلی به ویژه در دریای خزر به دلیل عمق بالای 800 تا 1000 متر دریا بالا است، تصریح کرد: بر این اساس شرکت های خارجی به دلیل ریسک بالا کمتر تمایل به مشارکت در این نوع پروژه های نفت و گاز دارند.
 
این عضو هیات مدیره شرکت نفت خزر با بیان اینکه هزینه تولید نفت در میادین فراساحلی به مراتب بالاتر از میادین خشکی است، اظهار داشت: اجرای قراردادهای مشترکت در تولید به ویزه در میادین فراساحلی توجیه اقتصادی و فنی دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه تمامی شرکت‌های بزرگ بهره بردار نفت و گاز باید به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و قراردادهای جدید برای توسعه میادین نفت و گاز باشند، اظهارداشت: تاکنون قراردادهای مشارکت در تولید در کشورهای مختلف تجربه شده است و اجرای آن در ایران تجربه جدیدی نخواهد بود.
 
وی با یادآوری اینکه در حال حاضر اجرای قراردادهای مشارکت در تولید در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، خاطرنشان کرد: مذاکراتی را هم با برخی از شرکتهای خارجی آغاز کرده ایم./ر
برچسب ها: ارزه ، میدان ، مشترک ، هزینه ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار