بوشهر/

امدادهای درمانی هلال احمر به زلزله زدگان دشتی بوشهر، خدمتی به وسعت ایران

بیستمین روز از سال نو، زمین لرزه مناطقی از دشتی استان بوشهر را لرزاند که از همان آغاز این پدیده، امدادهای ایرانیان نیز آغاز شد و تشکیل گروه های درمانی هلال احمر از استان های کشور ، مصداقی از خدمت صادقانه به وسعت ایران است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،آنگونه که مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر می گوید: جمعیت هلال احمر در زلزله دشتی سه تیم درمان از استان های فارس، خوزستان و هرمزگان برای ارایه خدمات درمانی به منطقه اعزام کرد.
 
عبدالکریم شعبان زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود:همچنین از امروز تیم درمان استان چهار محال و بختیاری جایگزین تیم درمان استان هرمزگان در منطقه می شود.
 
این مسوول گفت:در روزهای اولیه پس از وقوع زلزله شش و یک دهم ریشتری در دشتی بوشهر نیز استان های کرمان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، خراسان رضوی، اصفهان، همدان و جمعیت هلال احمر تهران وارد منطقه شدند.
 
شعبان زاده بیان کرد: جمعیت هلال احمر از زمان وقوع زلزله به مدت پنج ساعت و 38 دقیقه عملیات امداد و نجات را در منطقه به پایان رساند و نخستین تیم امداد و نجات از پایگاه امداد جاده ای حسین زایری در شهرستان دشتی 15 دقیقه پس از وقوع زلزله وارد مناطق زلزله زده شدند و پس از آن استان های خوزستان، فارس وکهگیلویه و بویراحمد در منطقه حضور یافتند.
 
وی یادآور شد: این سرعت عمل در امدادرسانی رکورد جدیدی در ثبت عملیات امداد و نجات بود.
این جمعیت به مصدومان زلزله بخش های شنبه و طسوج و کاکی که نیازمند درمان و خدمات توانبخشی هستند، خدمات رایگان ارایه می کند.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر بیان کرد: تیم های امداد و نجات استان های معین بوشهر به تعداد یکهزار و 500نفر در قالب 112 تیم به مناطق زلزله زده استان بوشهر آمدند و تجهیزات و اقلام مورد نیاز را توزیع کردند.
 
وی افزود: استان های معین سه بالگرد، 38 آمبولانس، 60 دستگاه خودرو وانت، 42 دستگاه ماشین سنگین و هشت تیم آن ست برای امدادرسانی به مناطق زلزله زده استان بوشهر آوردند.
 
شعبان زاده اضافه کرد: از استان بوشهر نیز دو هزار نفر نیروهای امداد گر در قالب 75تیم در بخش های امداد و نجات، داوطلبان، جوانان و درمان و توانبخشی به زلزله زدگان کمک کرده و می کنند.
 
وی اضافه کرد: عملیات امداد رسانی به زلزله زدگان در ساعات اولیه وقوع زلزله پس از 13 ساعت و 38 دقیقه به پایان رسید و تا قبل از نماز صبح روزپس از زلزله امدادرسانی به پایان رسید و پس از آن اسکان اضطراری و کار توزیع اقلام مصرفی آغاز شد.
 
شعبان زاده یادآور شد: در جریان عملیات امداد و نجات در روز نخست وقوع زلزله 20نفر از زیر آوار سالم بیرون آمدند.
 
وی بیان کرد: در این مدت شش هزار و 867تخته چادر، 18هزار تخته پتو، 10هزار و 609تخته موکت شش متری، 29هزار و 978قوطی کنسرو، سه هزار و 605بسته مواد غذایی و 152هزار بطری آب معدنی در بین زلزله زدگان دشتی توزیع شده است.
 
وی گفت: برخی اقلام مصرفی توزیع شده تا زمان نیاز از سوی جمعیت هلال احمر استان بوشهر توزیع می شود.
 
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر افزود: برای امدادرسانی به زلزله زدگان روستایی منطقه زلزله زده به شش منطقه تقسیم شد.
 
شعبان زاده اظهارکرد: 92 روستا در مناطق زلزله زده وجود داشت که 31 روستا از 10 تا 100 درصد خسارت دید.
 
وی ادامه داد: 31 روستا با چهار هزار و 891 خانوار و هشت تا 10 هزار نفر جمعیت از خدمات مختلف هلال احمر بهره مند شدند.
 
شعبان زاده گفت: در این مدت داوطلبان جمعیت هلال احمر با برپایی 25پایگاه ثابت و دو پایگاه سیار 180 میلیون ریال کمک نقدی و یک میلیارد ریال کمک غیر نقدی برای زلزله زدگان جمع آوری کردند.
 
وی اعزام تیم های حمایت های روانی، کاروان سلامت در سه مرحله، توزیع لوازم بهداشتی، شیرپاستوریزه، لباس دانش آموزان به تعداد 200 نفر، یکهزار ست بهداشتی، حضور 160پزشک و پیراپزشک و پرداخت 15میلیون ریال به خانواده های فوت شدگان زلزله از جمله اقدامات داوطلبان جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله زده بوده است.
 
شعبان زاده در بخش جوانان نیز گفت: توزیع 9هزار و419بسته بهداشتی، 127مورد جمع آوری محصول زمین افراد بی سرپرست، یکهزار و227مورد پذیرش کودکان و نوجوانان در فضای دوستدار کودک، برگزاری مجالس ترحیم، برپایی نمازخانه، اعزام 18کاروان نیکوکاری، توزیع سه هزار و916بسته اسباب بازی، دو هزار و235 مورد کیسه زباله، اعزام تیم های توانا از جمله خدمات این بخش برای زلزله زدگان بوده است.
 
وی یادآور شد: همچنین در این مدت یک تیم هشت نفره روانشناسی نیز از کشور وارد مناطق زلزله زده دشتی بوشهر شده است.
 
زلزله ای به بزرگی 1/6 ریشتر عصر روز 20 فرودین امسال بخش های شنبه و طسوج وکاکی شهرستان دشتی را لرزاند و باعث کشته شدن 37 تن و مصدومیت یکهزارو 170 نفر و تخریب سه هزارو 100 خانه شد. ک/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.