مشروح سخنان محمد‌جواد لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری:

استراتژی غرب برای انتخابات 92، کشاندن اغتشاشات به پیش از انتخابات است/ انتخابات ناموس نظام است + صوت

برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما شب گذشته (چهارشنبه) در آستانه يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با حضور جواد لاریجانی به بررسي چرايي مهم بودن انتخابات رياست جمهوري ايران براي دوست و دشمن پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، چرایی اهمیت انتخابات ریاست جمهوری آتی در حوزه بین‌الملل شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور محمد‌جواد لاریجانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
محمد جواد لاریجانی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه که از وی چرایی اهمیت انتخابات در ایران پرسید، گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است زیرا نظام ما برسه رکن اساسی استوار است که حتی با رفراندوم هم قابل تغییر نیست.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه حکومت اسلامی ولایت فقیه و رأی مردم سه رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید، افزود: اما هیچ یک از این رکن آنقدر مهم نیست که نیاز به حماسه داشته باشد، در این انتخابات یک امر حیاتی مورد تهدید است و به همین دلیل ما نیازمند خلق حماسه هستیم.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه همه ارکان نظام براساس فکر و شریعت انسانی بنا شده است، خاطرنشان ساخت: پایه مشروعیت و سیطره براساس ولایت فقیه است زیرا همه تصمیمات حکومت‌داری چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم از طریق انتخابات در چارچوب قانون صورت می‌گیرد.
 
این نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه زمانی که منفعت حیاتی کشور در معرض تهدید است حماسه صورت می‌گیرد، گفت: همه آحاد ملت از مسلمان و غیرمسلمان گرفته تا زن و مرد باید با شور و علاقه و فداکارانه از منفعت ملی دفاع کنند.
 
* انتخابات ریاست جمهوری نفع بزرگ ملی و حیاتی است  

وی با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری نفع بزرگ ملی و حیاتی است، افزود: این نفع بزرگ همواره مورد تهدید است.

لاریجانی اظهار داشت تجربه ملت ما در 34 سال گذشته ایران را از یک کشوری توسری خور و زیر بلیط آمریکا و صهیونیست به پیشرفته ترین کشور منطقه در دانش و تکنولوژی و نفوذ و تأثیرگذاری تبدیل کرده است.
 
این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه تأثیرگذاری ایران به خصوص پس از جریانات خیزش‌های مردمی در منطقه خاورمیانه افزود: تأثیرگذاری ایران در منطقه خاورمیانه زنگ خطری بزرگ برای غرب است.
 
وی با بیان اینکه غرب به دنبال دیکتاتوری سکولار است که برچسب اسلامی داشته باشد، بیان کرد: از سال 76 غرب و صهیونیست در صدد دست کاری در انتخابات ایران بودند، پس می‌توان گفت ایران برای غرب خطرناک است.
 
لاریجانی گفت: فعالیت غرب ازسال 76 به طور گسترده انجام شد و ماهیت اصلی آن از سال 88 خود را آشکار کرد که با تدبیر رهبری این فتنه خنثی شد و مردم حماسه‌ای را ایجاد کردند.
 
* رهبر انقلاب اسلامی در فتنه 88 جلوی یک کودتای تمام عیار ایستادند 

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی در فتنه 88 جلوی یک کودتای تمام عیار ایستادند و آن را شکست دادند، گفت: تمامی وجوه ولایت فقیه در فتنه 88 به مردم نشان داده شد.
 
این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه رهبر انقلاب مثل بقیه یک رأی دارد اما نقش مسئولیتش عظیم و فراگیر است، گفت: در دفع فتنه 88 این نقش عیانتر شده است.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه نقش رهبری را با تعداد رأی نمی‌سنجند، خاطرنشان ساخت: ما در انتخابات سال 88 شاهد خیانت بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری بودیم که منافع ملی را خدشه‌دار کردند.  

این نظریه‌پرداز سیاسی با بیان اینکه غرب بعد از خنثی‌شدن این نقشه‌های خود نقشه‌های وسیع‌تر دیگری را دارد، اضافه کرد: غرب به دنبال توطئه علیه ملت ما است بنابراین این موضوع توهم نیست بلکه استراتژی عملیاتی غرب است.
 
* استراتژی غرب در انتخابات سال 92 کشاندن فتنه به قبل از انتخابات است 

وی با اشاره به اینکه غرب در طول سالیان گذشته عظیم‌ترین تهاجمات را هم در جنبه‌های اقتصادی و هم در جنبه‌های سیاسی و فرهنگی علیه ملت ما اعمال کرده است، گفت: استراتژی غرب در انتخابات سال 92 کشاندن فتنه به قبل از انتخابات است.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه غرب به خوبی می داند که نمی‌تواند با اصطلاح تقلب از این امر مهم سوء‌استفاده کند، اظهار داشت: غرب به دنبال دلسرد کردن مردم در قبل از انتخابات است.
 
وی با اشاره به اینکه همه دارای یک رأی هستیم، گفت: مسئولیت‌های افراد فراتر از رأی ماست.
 
این تحلیل‌گر و نظریه‌پرداز سیاسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا انتخابات نقطه عظمت برای ایجاد بحران آفرینی است، گفت: آمریکا دشمن اصلی دموکراسی است بنابراین باید گفت خود آمریکا ناقض اصلی حقوق بشر به حساب می‌آید.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه انتخابات پروسه‌ای بسیار هوشمندانه است، بیان کرد: انتخابات فقط انداختن یک رأی به صندوق نیست.
 
وی با اشاره به اینکه اسلام دینی معقول وعقلانی است، گفت: نقش عظیم دموکراسی در اسلام دیده شده است.
 
این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی هم مبتنی بر اسلام و هم مبتنی بر دموکراسی است که برای غیر بسیار خطرناک است، افزود: ما باید قبطه بخوریم که نتوانسته ایم این دستاورد بزرگ را به دنیا معرفی کنیم.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه در انتخابات آتی ولی امر مسلمین به دنبال خلق حماسه از سوی مردم است خاطرنشان ساخت: حماسه سوری نیست بلکه حقیقی است بنابراین حماسه مبتنی بر آگاهی و بصیرت مردم است یعنی ما باید توطئه های دشمن را به خوبی بنشناسیم.
 
* نق زدن درباره صلاحیت کاندیداها از نشانه های دشمنی است 

وی با بیان اینکه حماسه در سال جاری حماسه ای حقیقی و مبتنی بر بصیرت تدبیر و تعقل است، بیان کرد: نق زدن درباره صلاحیت کاندیداها از نشانه های دشمنی است چرا که مقطع کنونی زمانی برای بحث درباره صلاحیت ها نیست و اینها نشانه توطئه دشمن است.
 
این نظریه‌پرداز و تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه انتخابات چارچوب قانونی صورت می‌گیرد و بدون قانون انتخابات انجام نمی‌شود، گفت: مناقشه در ماهیت قانون انتخابات برای زمان انتخابات نیست.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه مجلس باید قانون انتخابات را اصلاح کند، افزود: یکی از ارکان قانون احراز صلاحیت افراد است.
 
وی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد بگوید انتخابات ایران آزاد نیست، اظهار داشت: در غرب هر کسی نمی‌تواند وارد عرصه انتخابات شود زیرا سیستم قرنطینه آنها صدبرابر از ایران سخت‌تر است.
 
*مردم در انتخابات با بصیرت وارد شوند

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه مردم در انتخابات بیشتر از یک رأی دارند و باید با بصیرت وارد انتخابات شوند، ادامه داد: نامزد انتخابات باید قانون اساسی را خوب بداند نه اینکه تفسیر خود را از آن داشته باشد.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه مملکت ما نیاز به منجی ندارد، گفت: اگر ما متواضعانه پیش برویم و قدر ولی امر مسلمین خود را که بسیار ارزشمند است بدانیم حماسه بزرگی در انتخابات خلق خواهد شود.
 
*حماسه درگیری با دشمن است و نه درگیری با خود 

وی با بیان اینکه حماسه درگیری با دشمن است و نه درگیری با خود افزود: مردم باید با مشی قانون از روی بصیرت رأی بدهند.
 
این نظریه پرداز و تحلیل گر سیاسی با باین اینکه اگر نامزدی ویترین کارش دعوا گله گذاری و نق زدن باشد علامت قشنگی نیست گفت: این ویترین حماسه نیست بلکه ویترین دعوا و دعوا از توطئه های دشمن است.

وی با بیان اینکه افرادی که سخنان آنها بوی نق زدن دعوا و حرفهای عقلایی می‌دهد برای عرصه انتخابات ریاست جمهوری مناسب نیستند ،اضافه کرد: این انتخابات برای انتخاب رئیس جمهور است نه انتخاب فیلسوف.

لاریجانی با اشاره به اینکه یک نامزد انتخابات باید در باره مسائل روز کشور برنامه داشته باشد، اظهار داشت: نامزدها به جای بحث‌های بی‌مورد باید بتوانند بحث‌های اثباتی انجام دهند مثلا در امر مذاکرات هسته‌ای چه ابتکاری دارند.

 این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه نامزدهای انتخابات  ریاست جمهوری باید سالم روشن و ملموس صحبت کنند، بیان کرد: حرف‌های عقلایی حماسه نمی‌آفریند بنابراین کسانی که فراقانونی جست و خیز می‌کنند به درد نامزدی انتخابات نمی‌خورند.

طعم انتخابات 92 حماسه است

وی با اشاره به اینکه مشروعیت سیطره به اذن  ولایت فقیه است خاطرنشان ساخت: اگر متواضعانه وظایفمان را با توکل به خدا انجام دهیم مردم با شور و شوق هرچه تمامتر در صحنه حاضر خواهند شد.

لاریجانی با تأکید براینکه طعم این انتخابات حماسه است اظهار کرد:در روز عاشورا اصحاب امام حسین حماسه آفریدند به گونه ای که در برابر دشمن محکم ایستادند.
 
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز سیاسی با اشاره به اینکه امروز هر ایرانی از مسلمان و غیرمسلمان زن یا مرد جوان یا پیر باید در برابر توطئه‌های دشمنان نظام محکم و استوار بایستد، گفت: باید تلاش کرد تا یک انتخابات منضبط و پرشور و نشاطی برگزار شود.  
 
وی با اشاره به اینکه انتخابات شکست عظیمی برای دشمن خواهد بود، افزود: انتخابات دستاورد عظیم نظام است.
 
وی با بیان اینکه این مسابقه کسی را می‌خواهد کر به قوانین مسابقه انتخابات پایبند باشد، گفت: این از افتخارات نظام ما است که مشروعیت جهانی دارد و در آن انتخابات رصد می‌شود.
 
لاریجانی درپاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه عواملی منجر به حمایت دوست و دشمن نسبت به انتخابات ایران شده است، افزود: انتخابات ایران طراحی شده نیست و هیچ کس نمی‌تواند بداند چه کسی در آن پیروز خواهد شد.
 
این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان ساخت: غرب در انتظار این است که برنامه‌ها و توطئه‌هایش چگونه پیش می‌رود اما آنها مجبورند بعد از انتخابات مردمی شش ماه آتی رفتار خود را با جمهوری اسلامی تغییر دهند و یا حداقل در ظاهر رفتار خود ایجاد کنند.
 
وی افزود: انتخابات سالم پرشور و حماسی دل دوستان ما را خوش می‌کند و در نهایت منجر به عقب‌نشینی دشمن خواهد شد و آن چیزی نیست که منفعت عظیم ملت ما نهفته است.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه دشمن در صدد اعتبار زدایی از برگزارکنندگان انتخابات پیش رو است، اضافه کرد: ما باید سناریو خوانی دشمن کنیم و ببینیم دشمن در مهره‌های شطرنج چه کار انجام می‌دهد تا ما هم بدل آن کار را اعمال و در نهایت بتوانیم از این گردونه عبور کنیم.
 
این تحلیلگر و نظریه پرداز سیاسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دشمن در انتخابات چه سناریویی را دنبال می‌کند، گفت: نقش رهبری در پاسداری از رأی مردم و مشارکت آن‌ها و نقش ایشان در نظام دموکراسی دینی نقشی اساسی است و نباید آن را با اینکه رهبر تنها یک رأی دارد تفسیر کرد چرا که نقش ایشان بیش از داشتن یک رأی است.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال ناموجه نشان دادند انتخابات ما در دنیا است، ادامه داد: ماباید با این توطئه‌های دشمن مبارزه کنیم.
 
وی خاطرنشان ساخت: تمام کسانی که می‌خواهند خودشان را در معرض گزینش قرار دهند باید از هرگونه اظهار نظری که آنها را محور قرار می‌دهد، دور شوند.
 
این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد شبه در صلاحیت انتخابات است، افزود: در این انتخابات قانون احراز صلاحیت می‌کند.
 
لاریجانی با بیان اینکه در این انتخابات قانون مبنا است، گفت: هرگونه اظهارات و تفسیر شخصی از انتخابات، تردید ایجاد کردن در سلامت برگزاری انتخابات و غیره ایجاد تنش می‌کند و باعث دشمن شادی می‌شود.
 
وی اظهار کرد: اگر انتخابات دچار مشکل شود کسی حق ندارد برخورد کند زیرا نظام صاحب و مسئول است.
 
*انتخابات ناموس نظام است 

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه در جریان انتخابات بیشترین حساسیت‌های وجود دارد، افزود: انتخابات ناموس نظام است.
 
لاریجانی تصریح کرد: بعضی خواستار تغییر زمان انتخابات بودند و می‌خواستند تغییر ایجاد کنند که با مخالفت رهبری مواجهه شد و در نهایت رهبری درباره اجرای انتخابات فرمودند همه چیز باید در چارچوب قانونی انجام شود.
 
وی افزود: اگر کسی رد صلاحیت شود بنابراین وطن‌پرستی ایجاب می‌کند که سکوت کند و به تصمیم قانون تن داد.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه در عرصه انتخابات همه مجریان و ناظران باید وظایف خود را بدرستی انجام دهند، افزود: کاندیداها باید خود را به مردم معرفی کنند و از تحمیل به مردم پرهیز بعمل آورند.
 
*رد صلاحیت شدگان نظرشورای نگهبان را مبنا قرار دهند

این نظریه پرداز سیاسی با اشاره به اینکه اگر کسی رد صلاحیت شد باید نظر شورای نگهبان را مبنای عمل خود قرار دهد، اظهار داشت: در انتخابات 92 باید مراقبت ها از قبل از انتخابات شروع شود بنابراین باید به رهنمودهای ولی فقیه دقت کنیم.
 
وی بیان کرد: مراقبت‌های پس از انتخابات برعهده مجریان قانون است.  
 
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه انتخابات ایران چه تأثیری بر روی معادلات منطقه و بین‌الملل خواهد گذاشت، افزود: امروزه منطقه بسیار آماده است و مشروعیت نظام قابل اذعان و دموکراسی آن مورد اعتراف است بنابراین دشمنان ما باید یک گام به عقب بروند.
 
این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه موفقیت در انتخابات ایران دارای ارزش و بار امنیتی است، گفت: برای ما ایجاد امنیت بالاتر و حاشیه امر می‌کند و شاید اگر دشمن تلاش نمی‌کرد و تبلیغات نداشت این انتخابات به اهمیت کنونی نمی‌رسید.
 
 
*امواج انتخابات ایران بسیار تکان‌دهنده خواهد بود 

وی با تأکید براینکه امواج انتخابات ایران بسیار تکاندهنده خواهد بود، گفت: شوق مردم منطقه به دموکراسی است به این معنا که می‌خواهند به نظام سیاسی شان رأی دهند.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه بالارفتن شوق مردم برای مشارکت در دموکراسی از آثار منطقه‌ای انتخابات ایران است، اظهار داشت: انتخابات موثق در ایران مسائل امنیتی ما را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
این نظریه‌پرداز اضافه کرد: در یک حرکت بسیار حساب شده و حماسی حاشیه امن وسیع‌تری را برای منافع خود ایجاد کرده‌اند، بنابراین باید گفت این حاشیه امن از حد موشک هم نیز بیشتر می‌ارزد.

*انتخابات در ایران دستاوردهای داخلی منطقه ای و بین‌المللی دارد

وی با بیان اینکه انتخابات در ایران دستاوردهای داخلی منطقه‌ای و بین‌المللی بسیاری را در حوزه امنیت ملی و منافع ملی دارد، افزود: انتخابات ایران بر روی موج بیداری اسلامی اثرگذار است.
 
لاریجانی با بیان اینکه غرب بعد از سقوط شوروی استراتژی را تعریف کرد که کلوپی از کشورهای غربی به رهبری آمریکا و حمایت مالی صهیونیست‌ها تشکل شد و حکومتی جهانی ایجاد کرد ما خواستار حکومت دموکراسی در پایه اسلام هستیم که مدلی ارزشی است.
 
این تحلیلگر سیاسی بیان کرد: تشکیل نظام سیاسی مدنی برپای مردم سالاری دینی تهدیدی برای جهانگشایی غرب است.
 
وی گفت: تجربه ما جلوی جهانگشایی غرب را می‌گیرد و تجربه ما دارای مبنای فکری است.
 
لاریجانی با بیان اینکه اسلام بسیار قدرتمند است، گفت: اسلام دین پرقدرت است و اسلام هراسی که در غرب است به همین دلیل صورت گرفته است.


انتهاي پيام/


برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار