کرمانشاه/

«امید و اعتماد» ترجیح مبتلایان به سرطان پستان هنگام دریافت خبر بیماری

مطالعات محققان دانشگاهی نشان داد: در زمان دریافت اخبار تشخیص سرطان پستان از پزشک، دو درون‌مایه "ایجاد امید" و "ایجاد اعتماد" به‌عنوان ترجیح‌های ارتباطی بیماران مطرح است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، ارتباط پزشک بیمار به‌خصوص زمانی که اخبار بد به بیمار داده می‌شود، یک جنبه بنیادین از مراقبت در سرطان است. با توجه به روند روبه فزونی بروز سرطان پستان در کشور و نیز اهمیت سبک ارتباطی پزشک در زمان تشخیص و تأثیری که در کمیت و کیفیت زندگی بیمار دارد، انجام مطالعات بیشتر در این زمینه می‌تواند ضمن ارتقای سطح ارتباط پزشک- بیمار، به تدوین پروتکل‌های آموزشی بومی نیز کمک کند. از این رو مطالعه‌ای در این خصوص توسط محمد اسماعیل اکبری از گروه جراحی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همکارش انجام شد.

در این پژوهش 32 زن مبتلا به سرطان پستان تحت پوشش مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که واجد شرایط مشارکت در این مطالعه کیفی بودند به شیوه معطوف به هدف انتخاب شدند و اقدام به تکمیل پرسشنامه‌های باز-پاسخ محقق‌ساخته -"دل نوشته"- کردند. تحلیل داده‌ها به شیوه تحلیل محتوای کیفی و براساس روش لاندمن و گرانهایم انجام شد.

تحلیل یافته‌های این مطالعه، دو درون‌مایه "ایجاد امید" و "ایجاد اعتماد" را به‌عنوان ترجیح‌های ارتباطی بیماران در زمان دریافت اخبار تشخیص سرطان پستان توسط پزشک نشان داد.

طبق نتایج این مطالعه، امید و اعتماد، ترجیح‌های زنان مبتلا به سرطان پستان در زمان دریافت اخبار مربوط به تشخیص این بیماری هستند. با توجه به نقش مهارت‌های ارتباطی پزشک در ایجاد این دو مؤلفه، طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی مناسب برای پزشکان توصیه می‌شود.

شایان ذکر است این مطالعه در مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه منتشر شده است.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: سرطان ، پستان ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.