قزوین/

سیستم بانکی کشور بیمار است/ شرایط برای پارلمانی شدن نظام مناسب نیست

نامزد احتمالی ریاست جمهوری گفت: سیستم بانکی کشور بیمار است و اولویت رئیس جمهور آینده باید اصلاح سیستم پولی و حمایت جدی از تولید برای رفع بیکاری و تورم باشد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، منوچهر متکی یکشنبه شب در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان قزوین گفت: علیرغم آن که مردم همواره در صحنه حضور داشته اند اما بار دیگر دشمنان با طراحی خود می خواهند مشارکت مردم را بشکنند اما این حماسه حضور آمریکا را که 34 سال بدون نتیجه فشار بر ایران را طراحی کرده به تسلیم وادار خواهد کرد.

وی افزود: با حماسه سیاسی که با مشارکت گسترده مردم رقم خواهد خورد روشنفکران و برخی سیاستمداران غربی به همتایان خود فشار خواهند آورد که زمان تغییر سیاست های تقابلی در برابر ایران به تعاملی فرا رسیده و آمریکا را به آخر خط خواهد رساند.

این نامزد احتمالی ریاست جمهوری در خصوص وضعیت اقتصادی و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: در حال حاضر 60 درصد بودجه از طریق نفت تامین می شود در حالی که قراربود در یک شیب منطقی وابستگی نفتی را به صفر برسانیم به یک باره مسیری را طی کردیم که تورم و گرانی افزایش یافت.

متکی یادآورشد: باید سالانه پنج درصد این وابستگی کمتر شود نه این که چاه نفت را ببندیم بلکه اولویت فروش فرآورده های نفتی به جای نفت خام باشد تا به افزایش درآمدها منجر شود و از درآمدهای نفتی تعریف دیگری برای برنامه های کلان کشور داشته باشیم و بتدریج ارتباط بودجه سالانه را در شیب منطقی کم و قطع کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقاط ضعف و قوت دولت گفت: این دولت سخت کوش و پر تلاش بود و در حوزه های عمرانی، اجرایی و زیرساختها گامهای بلندی برداشت که در برخی موارد اولین است، برای نمونه از ابتدای انقلاب تا پایان دولت خاتمی میزان تولید برق 36 هزارمگاوات بود که در این دولت به 70 هزارمگاوات رسید.

عدول از قانون، بی توجهی به تولید، تغییر مواضع سیاسی

این عضو ائتلاف پنج گانه تصریح کرد: عدول از جایگاه قانونی رئیس جمهور و ورود به حوزه مکتب سازی و ارائه تعریف متفاوت از دین و تغییر موضع در سیاست خارجی و عدم توجه به تولید از نقاط ضعف دولت است.

متکی گفت: شاه کلید حل مشکلات بیکاری، تورم و گرانی که در دولتهای قبلی نیز دیده می شد تولید است که امروز نیز با مشکلات جدی روبرو هستیم به طوری که در بسیاری از نقاط کشور مانند آذربایجان نیمی از واحدها با حدود 20 تا 50 درصد ظرفیت خود کار می کنند و بسیاری از کارگران خود را تعدیل کرده اند که بیانگر عدم حمایت جدی در این بخش است.

فرد منتخب ائتلاف هفته آینده اعلام می شود

وی در خصوص وضعیت ائتلاف پنج گانه هم بیان کرد: هر جریان سیاسی که با تعدد نامزد روبرو شد بایدتدبیرکند تا تعداد کمتر شود. این موضوع در کشورهایی که احزاب جایگاه خوبی دارند ابتدا در درون حزب فرد مشخص و به مردم معرفی می شود اما در کشور ما که دارای این ساختار نیست پس از گفتگو بین نامزدها به توافق می رسند.

متکی گفت: قبل از ثبت نام در ائتلاف پنج گانه بر اساس مقبولیت و نظرسنجی به فرد مورد نظر خواهیم رسید و بقیه ادامه نخواهند داد اما اگر کسی کنار نکشد که در گروه ائتلاف پیشرفت گفته شده هیچکدام کنار نخواهند کشید این دیگر ائتلاف نیست لذا توصیه می شود که ائتلاف پنج گانه به توافق خود پایبند باشد و تا یک هفته دیگر خروجی مشخص شود.

یارانه ادامه می یابد

این نامزد احتمالی ریاست جمهوری در خصوص قانون هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: روند کنونی ادامه خواهد یافت زیرا مانند یک ساختمان نیمه تمام است اما برای افزایش آن نظر دولت و مجلس تعیین کننده است اما من هم در این زمینه ایده هایی دارم که درصورت افزایش یارانه ها به تقویت درآمد و قدرت اقتصادی آنها منجر شود که پس از نتیجه ائتلاف اعلام خواهم کرد.

وی گفت: در دو سال گذشته 71 هزار میلیارد تومان یارانه بین مردم توزیع شد در حالی که باید 30 درصد آن در تولید تزریق می شد تا به اشتغال و اقتصاد کمک کند اما تورم زا بود و به گرانی منجر شد و درآمد و قدرت خرید مردم را بالا نبرد.

متکی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت فرهنگیان بیان کرد: نقطه نظرهایی را در این زمینه به صورت مکتوب در هشت بند ارائه کرده ام که مهمترین آن توجه به ایمن سازی مدارس، نظام آموزشی و جایگاه فرهنگیان است.

وی افزود: نظام آموزشی باید خروجی خوبی داشته باشد و فرهنگیان بدون دغدغه به تعلیم و تربیت مشغول شوند که در این راستا مشکل مسکن معلمان را حل خواهم کرد.

سیستم بانکی اشکال جدی دارد و بیمار است

متکی در زمینه برنامه استراتژی خود در اصلاح سیستم بانکی و مالی و مشکل نظارت در کشور گفت: سیستم بانکی ما اشکال جدی دارد و بیمار است و هیچ حمایتی از تولید ندارد و بانک ها هر روز بزرگتر و ساختمان آنها بلندتر می شود اما تولیدکنننده و وام گیرنده هر روز کوچکتر که نشانه بیماری است.

وی بیان کرد: نرخ سود بانکی و ارز در یک مجموعه باید کارشناسی شود تا به ثبات اقتصادی برسد که در دولت چون به این موضوع به صورت منظومه نگاه نشد مشکلاتش همچنان باقیست.

این نامزد ریاست جمهوری یادآورشد: برخی مفاسد کشور بدلیل نبود نظارت جدی رخ داد که در این میان چینش مدیران و نظارت مهم است و چون تعامل بین مسئولان نبود دستگاهای نظارتی نتوانستند موفق شوند.

متکی افزود: شرط سلامت دستگاههای اجرایی انتخاب مدیران سالم از بالا تا رده آخر است که نه تنها وزیر بلکه مدیران هم باید درست انتخاب شوند تا سلامت دستگاه اجرایی رقم بخورد.

فعالیت احزاب ضروری است

وی در خصوص علت انتقاد اکثر نامزدها از دولت و نقش احزاب درانتخابات هم گفت: انتخابات بستری برای بررسی و نقد دولت است و چون در کشور کار حزبی نداریم این فرصت در زمان انتخابات برای انتقاد مطرح می شود اما دولتها باید فراحزبی باشند و ضد حزب نباشند و بستر سازی برای فعالیت احزابی که اساسنامه دارند و در چارچوب قانون هستند باید جدی گرفته شود.

وی در خصوص نظام پارلمانی هم گفت: مطرح شدن این موضوع از سوی مقام معظم رهبری در سفر کرمانشاه بیانگر ظرفیت قانونی در روش های اداره کشور است که می تواند به صورت ریاست جمهوری، پارلمانی  و نیمه ریاستی اداره شود اما در شرایط کنونی برای پارلمانی شدن مناسب نیست.

متکی اظهارداشت: نظام پارلمانی نیازمند جدی شدن حضور احزاب است و امروز این روش نمی تواند قابل پیش بینی و ارزیابی باشد و ساختار مجلس هم اگر قالب حزبی نداشته باشد با این شیوه مشکل ساز خواهد شد اما این روش قابل اعتناست و به شرط فعال شدن احزاب قابل اجراست.

منوچهر متکی همچنین یکشنبه شب با حضور در مسجد محمد رسول الله قزوین در جمع ائتلاف اصولگرایان هم سخنرانی کرد./ک
 
برچسب ها: کشور ، پارلمان ، نظام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.