گزارشي جامع از سناريوي جنگ عراق؛

از برنامه مخفیانه دولت ریگان تا انتشار 400 سند محرمانه ارتش آمريکا در جنگ عراق + اسناد و تصاوير

تهاجم نظامي انگليس/آمريکا در مارس 2003 كليد خورد، تهاجمي كه فراز و نشيب‌هاي زيادي براي متجاوزان و شهروندان عراقي در پي داشت اين جنگ ابتدا به بهانه ساقط كردن رژيم صدام حسين و در اختيار داشتن سلاح هاي كشتار جمعي آغاز گرديد، اما در ادامه اهداف حمله به عراق به طرز استادانه اي تغيير کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، با آغاز حملات نظامي، شاهد گسترش خشونت هاي مسلحانه در عراق بوده ايم و از حيث تلفات انساني، جنگ عراق يكي از كثيف ترين جنگ هاي غير انساني تاريخ تجاوز آمريكا قلمداد مي شود.


از آغاز سال 2003 مقارن با شروع جنگ عراق، تلفات شهروندي به دقت آناليز و به مورد بررسي قرار گرفت.
آمارهاي مربوطه از بیش از 31،500 حوادث مرگبار و بر حسب زمان و مکان، عاملان و سلاح هاي مورد استفاده، همراه با سوابق فردي قربانیان،جمع آوري شده است.
داده هاي مربوطه توسط پايگاه خبري iraqbodycount.org. كه به بررسي تلفات انساني حملات نيروهاي ائتلاف در جنگ عراق پرداخته است، جمع آوري شده است.
اين پايگاه خبري مرگ حدود 112017 تا 122438 غیر نظامی عراقي را از آغاز خشونت ها بین 20 مارس 2003 و 14 مارس 2012 را منتشر كرده است. 
39900 سرباز نيز در اين جنگ جان خود را از دست داده اند(از تمام طرفين و كشورهاي حاضر)
آمار كشته شدگان غير نظاميان حدود 174000 نفر برآورد مي گردد.  
اين پايگاه خبري آمار مجروحان را در حدود 135089 غیرنظامی اعلام مي دارد اين در حاليست كه  آمار و ارقام منتشر شده توسط وزارت حقوق بشر عراق عددي در حدود 250 هزار مجروح را نشان مي دهد.
بدترين دوره زماني براي تلفات غیرنظامی در آغاز جنگ رقم خورد، بیش از 6،700 نفر تنها در 3 هفته آغازين تجاوز( از 20 مارس تا 9 آوريل كه بطور ميانگين مرگ 320 عراقي در روز به ثبت رسيده است). مرگبارترين ماه پس از حمله ،ماه جولاي 2006 بود،با 3266 مورد مرگ به ثبت رسيده!!  
 سال چهارم و پنجم از مارس 2006 تا مارس 2008 بيشترين آمار خشونت ها و تلفات جنگ رقم خورد ، دقيقا زمانی که قتل های فرقه ای به اوج خود رسید با بيش از 52،000 كشته.

مرگ و میر سالانه غیر نظامیان از سال 2003
14007 در سال اول
12،001 در سال دوم
17026 در سال سوم
31418 در سال چهارم
20،930 در سال پنجم
7829 در سال ششم
4،747 در سال هفتم
4،133 در سال هشتم
4،433 در سال نهم
4250 در سال دهم

عامل اکثر مرگ و میر غیر نظامیان در سال اول (حداقل 55٪) نیروهای ائتلاف / ایالات متحده بوده اند ، که بعد از اشغال عراق حدود 7 درصد از تمام مرگ و میر تا خروج كامل نيروهاي آمركايي،توسط آمريكا  رقم خورده است.

در اين جنگ:   
10238 پلیس (به استثنای شبه نظامیان)
1،605 مقامات و کارگران بخش دولتی
751 نفر از رهبران مذهبی
288 نفر از روزنامه نگاران و کارکنان رسانه ها
26 نفر از پزشکان و کارکنان مراقبت های بهداشتی....كشته شده اند.
    
طی این ده سال 41،636 نفر از غیر نظامیان توسط مواد منفجره (شامل 13،441 در حملات انتحاری)، و 5725 توسط حملات هوایی و 64،226 در تیراندازی کشته شدند.
 81 بمب گذاری در بزرگ در طول دوره پس از تهاجم به وقوع پيوست،كه به طور متوسط 85 كشته و حدود 200 مجروح حاصل هر انفجار بوده است(از 6،879 کشته، 16،340 مجروح)
 بدترین سال برای این وقایع سال 2007 با 20 حادثه بمب گذاري بوده است كه نیمی از آنها در بغداد رخ داد.  

بغداد، پایتخت کشور و مرکز سیاسی اداری و پرجمعیت ترین شهر عراق، بيشترين تلفات را با 58،252 كشته (48٪ از تمام مرگ و میر) به خود اختصاص داده است.

استان دیاله (پایتخت: بعقوبه)، 9 مورد كشته به ازاي هر هزار نفر را در جنگ عراق تجربه كرد كه از اين حيث رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

 استان هاي الانبار (شامل شهر فلوجه) با 6 مرگ در هر هزار و صلاح الدین (پایتخت: تکریت) با 5 در هر هزار نفر پس از بغداد(رتبه دوم) رتبه هاي سوم و چهارم را در اختيار دارند.  
    
حداقل 1003 بمب گذاری های انتحاری در عراق به ثبت رسيده است. 
  
بمب های انتحاری بيش از 30،644 شهروند عراقی را مجروح كرده است.
آسیب هاي انساني به اعضاي داخلی بدن، شکستگی استخوان، سوختگی، آسیب های چشمی اغلب منجر به کوری، بخش هایی از اندام و یا قطع عضو، از اثرات جانبي اين بمب گذاري ها مي باشد. 
علاوه بر این، این جراحات شدید و پیچیده به طور معمول به درمان های پیچیده را الزام آور مي كند که برای بسیاری از عراقی ها مقدور نمي باشد،در نتيجه به دليل مشكلات مالي آمار مرگ و مير نيز فراتر خواهد رفت.  
کودكان در بمب گذاري ها و به دليل آسیب های وارده،از شانس كمتري براي زنده ماندن برخوردار مي باشند.
    
  سیستم بهداشت و درمان عراق(توسط نيروهاي خارجي) نيز آسيب جدي ديده است و همين امر بر افزايش آمارهاي مرگ و مير غير نظاميان تاثير سوئي گذاشته است.
  

** روابط ایالات متحده و عراق
 تحليلي بر روابط طرفين در دوره هاي مختلف رياست جمهوري آمريكا  1981 -  2003 
  

دولت رونالد ریگان                        1981 - 1989
دولت جورج اچ دبلیو بوش               1989 - 1993
دولت بيل کلینتون                        1993 - 2001
جورج دبلیو بوش               2001 -19 مارس   2003
 
** پيش درآمد
روابط ایالات متحده و عراق در سال های قبل از آغاز جنگ عراق چگونه بوده است؟ 
 در دوران جنگ سرد، عراق یک كشور دیکتاتوری سوسیالیستی بود كه روابط نزدیکي با اتحاد جماهیر شوروی داشت. امریکا از عربستان سعودی و ایران به عنوان شرکای اصلی خود در خلیج فارس در پياده سازي سياست هاي خود استفاده مي كرد. اما این رویکرد از سال 1979 با عزل شاه و وقوع انقلاب اسلامي ايران و متعاقبا ماجراي گروگان های سفارت امریکا كنار گذاشته شد و پس از آن واشنگتن به دنبال متحدين جديد در منطقه  برآمد. پس از آن آمريكا سياست هاي متفاوتي را از سال  1980 تا سياست تغيير رژيم صدام در سال 1998 و متعاقبا سياست جنگ عليه عراق را با تمام حواشي خود،به اجرا گذاشت. در اين گزارش ابتدا به رويكرد روساي جمهور امريكا در تعامل با عراق و سپس سناريوي جنگ عراق از آغاز تا پايان خواهيم پرداخت.


 
*** دولت رونالد ریگان(1981 - 1989)



1981   
"هنگامی که جنگ ایران و عراق در سپتامبر سال 1980 آغاز شد، آمريکا روابط دیپلماتیکي با بغداد و تهران نداشت تا زمانی که دو کشور جنگ را در یک مسير بن بست ادامه مي دادند، مداخله مستقيم و سياسي در دستور كار مقامات آن زمان واشنگتن قرار نداشت.

 
در تابستان سال 1982، تصویر استراتژیک به طور چشمگیری تغییر کرد. پس از دستاوردهای اولیه، عراق در موضع دفاعی قرار گرفت و سربازان ایرانی به فاصله چند مایلی بصره، دومین شهر عراق رسيده بودند. درست در اين موقع بود كه سرويس هاي اطلاعات ایالات متحده اعلام كردند،در صورتي كه ايران موقعيت خود در بصره را تثبيت كند، جبهه بصره راهي براي بی ثباتی کویت، کشورهای خلیج فارس، و حتی عربستان سعودی خواهد بود(و بدين ترتيب دخالت آشكار آمريكا آغاز گرديد).

1982
"در سال 1982، ایالات متحده ارتقاء روابط خود با عراق را در دستور كار قرار داد. ایالات متحده،عراق را از فهرست كشورهاي حامي تروریسم خارج كرد.


1983

 "برنامه مخفیانه آمریکا در دوران دولت ریگان در جنگ عراق و كمك اطلاعاتي به اين كشور همراه بود، يك برنامه اطلاعاتي به شدت طبقه بندی شده، برنامه ای که در آن بیش از 60 نفر از افسران آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع بطور مخفیانه اطلاعات دقیق در مورد شيوه استقرار نيروهاي نظامي ایران، برنامه ریزی تاکتیکی جنگ، برنامه ریزی برای حملات هوایی و ارزیابی خسارت جنگي برای عراق را فراهم مي ساختند. 
________________________________________

"در میان سياستمداراني كه در چينش سیاست ایالات متحده در قبال بغداد در طول جنگ ایران و عراق 1980-1988 از افراد مهم به حساب مي آمد، دونالد رامسفلد بود. وي در نشست دسامبر 1983 با صدام حسین به عنوان نماینده ویژه ریاست جمهوری راه را برای عادی سازي روابط ایالات متحده و عراق هموار ساخت.

دولت هاي رونالد ریگان و جورج بوش پدر هر دو فروش تسليحات گوناگون با كاربردهای نظامی و غیر نظامی، از جمله مواد شیمیایی سمی و کشنده، ویروس های بیولوژیکی، از قبیل سیاه زخم و طاعون را انجام دادند. 
________________________________________

[ایالات متحده] حتي با ارسال پیامي به متحدان منطقه اي آمریکا اذعان داشت،آمريكا در قبال ارائه كمك هاي نظامي آنها به عراق اعتراض نخواهند كرد. مصر، عربستان سعودی، اردن و کویت، بمب ها و سلاح های دیگري را به عراق ارسال كردند. سال بعد دولت ایالات متحده قرارداد فروش هلیکوپتر به دولت صدام حسین را به امضا رساند. 
 


دولت جورج اچ دبلیو بوش(1989 - 1993)


۱۹۸۹
رئیس جمهور بوش یک برنامه فوق سري امنیت ملی را در سال 1989 امضا كردكه براساس اين برنامه روابط عادی بین ایالات متحده و عراق که منافع دراز مدت واشنگتن و ترویج ثبات در خلیج فارس و خاورمیانه"را بر حسب منافع آمريكا تضمين مي كرد، مد نظر قرار گرفت. براساس اين برنامه، ایالات متحده باید به ارائه مشوق های اقتصادی و سیاسی برای تعدیل رفتار خود و افزایش نفوذ در عراق، اهتمام داشته باشد. براساس اين دکترین، دولت بوش بايد از اعطاي وام های تضمین شده به عراق و فروش محصولات پيشرفته به صدام حسين حمايت مي كرد.

1990
 در 25 جولای، صدام حسین، رئیس جمهور عراق سفیر ایالات متحده "آپريل گلسپي" را به كاخ خود در بغداد احضار كرد(قبل از توافق مهم دو دولت و حمله عراق به كويت)...
سفير آمريكا به صدام حسين چنين اظهار داشت: من سال هاست كه در عراق زندگی می کنم. من تلاش های فوق العاده شما را برای بازسازی کشورتان تحسین مي كنم.... من می دانم که شما به منابع مالي زيادي نياز داريد... بازسازي كشور شما نيز نظر ما مي باشد اما در حال حاضر هیچ نظري در مورد درگیری اعراب با اعراب، مثل اختلاف مرزی شما با کویت نداريم."
________________________________________

اما در نهايت نیروهای عراقی حمله به کویت را پياده سازي كردند. صدام حسین کاهش قیمت نفت از سوي كويت و آسیب زدن به اقتصاد عراق را دليل اين حمله نظامي اعلام كرد (2آگوست).
 

متعاقبا سازمان ملل متحد تحریم های اقتصادی بر عراق را تحميل كرد(6آگوست) و نیروهای نظامی ایالات متحده در 9 آگوست همان سال وارد عربستان سعودی شدند.

سازمان ملل متحد در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، 15 ژانویه 1991 را به عنوان آخرین مهلت برای خروج عراق از کویت اعلام كرد و به بغداد هشدار داد در صورت عدم تمكين به هر وسيله براي خروج انها از كويت در سطح بين المللي متوسل خواهد شد.(29 نوامبر).
 
 
1991
در ماه ژانویه، آمريكا با حمایت سازمان ملل متحد عمليات حملات هوایی علیه عراق را پس از آنكه نیروهای صدام حسين ضرب الاجل سازمان ملل برای عقب نشینی از کویت را ناديده گرفتند، انجام داد.
در ماه فوریه، نیروی زمینی آمریکا عراق را مجبور كرد تا از کویت خارج شود.
ماه مارس، مسلمانان شیعه در جنوب و کردها در شمال بر علیه رژیم تضعیف شده صدام حسين به پا خاستند. ایالات متحده پشتیبانی نظامی از کردها را جدي نگرفت، هر چند بوش سرنگونی صدام را تريبوني كرده بود. دولت عراق نيز به طرز وحشیانه اي حركت هاي انقلابي مردم عراق را سركوب مي كرد. آمريکا و متحدان آن مناطق پرواز ممنوع را در شمال عراق براي حمایت از کردها تعيين كردند. بعد ها نيز منطقه پرواز ممنوع در جنوب عراق به بهانه محافظت از مردم شيعه نيز به اجرا در آمد.
 
 
"آتش بس رسمی متعاقبا امضا شد. صدام با قطعنامه سازمان ملل را مبني بر از بین بردن سلاح های کشتار جمعی و صدور اجازه بازرسي به بازرسان سازمان ملل برای نظارت بر خلع سلاح، موافقت كرد.
بنا بر گزارش بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد،عراق بسیاری از برنامه هاي هسته ای و سلاح های شیمیایی خود را پنهان كرده بود. در طول دهه بعدي،بارها گزارش هاي مشابهي را در اين خصوص شاهد بوده ايم، بهانه اي كه بعدها براي آغاز جنگ عراق به كار آمد."


** دولت بيل کلینتون(1993 - 2001)


1993
در بهار سال 1993، صدام حسين ماموراني را برای ترور بوش در سفر به کویت، جایی که به عنوان یک قهرمان شناخته مي شد، فرستاد. طرح ترور بوش بي نتيجه ماند، اما رئیس جمهور کلینتون در واكنش به اين اقدام دستور داد که کشتی های جنگی مستقر در خلیج فارس دوازده موشک تاماهاوک را به مقر اطلاعاتی عراق در بغداد شليك كنند.
 
1994
 نيروهاي عراقي در مرز کویت مستقر شدند و به واكنش عليه آمريكا هشدار دادند، اما در نهايت عراق بود كه از موضع خود كوتاه آمد و نيروهاي خود را از كويت خارج كرد. 
 

1997 

 کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل متحد، عراق را به مخفی کردن اطلاعات سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی متهم ساخت. بازرسان سلاح سازمان ملل متحد متعاقبا اخراج شدند، اما پس از مذاکرات، بغداد بازگشت آنها را پذيرفت.

 
1998
 در ماه مارس، در آخرین تلاش مذبوحانه برای کشف سلاح هاي كشتار جمعي پنهان و شبکه های اطلاعاتی صدام حسین، ایالات متحده با استفاده از نام تیم بازرسی سازمان ملل متحد، یک جاسوس آمریکايي را به بغداد برای نصب یک سیستم بسیار پیچیده استراق سمع الکترونیکی فرستاد. جاسوس آمريكايي در پوشش بازرس سلاح سازمان ملل متحد وارد عراق شد و دستگاه استراق سمع را نصب كرد. 
 
________________________________________
 سازمان ملل متحد مذاکره با صدام حسین را برای رسیدن به یک راه حل صلح آمیز ادامه داد. عراق در نهایت حاضر به همکاری با بازرسان سازمان ملل نشد. سازمان ملل متحد تمامی پرسنل خود را از این کشور بيرون كرد.  

 
________________________________________

در اکتبر 31 سال 1998، کنگره ایالات متحده لايحه 1998 آزادی عراق (HR 4655)" را تصويب كرد.آمريكا خواستار تشکیل دادگاه جنایی بین المللی به منظور محکوم ساختن، تعقیب و زندانی کردن صدام حسین و دیگر مقامات عراقی که مسئول جنایت علیه بشریت، نسل کشی و سایر موارد ناقض قوانين بین المللی بود.  
 
________________________________________
 در ماه دسامبر، ایالات متحده و انگليس حملات گسترده هوایی چهار روزه اي را آغاز كردند.(عملیات روباه صحرا) حمله به مراکز فرماندهی، کارخانه های موشک سازي، و فرودگاه انجام شد تا از اين طريق(به ادعاي پنتاگون) انبارهاي تسليحات عراقي را نابود سازد.
 
1999
 در ابتداي ماه ژانویه، گاهی اوقات بصورت روزانه، اهدافي در درون منطقه پرواز ممنوع در شمال عراق ، توسط بمب افکن های ایالات متحده و انگليس انجام مي شد. بیش از 100 حمله هوایی در سال 1999 انجام شد كه بطور متناوب در سالهاي بعدي نيز ادامه داشت.
 


دولت جورج دبلیو بوش(2001 - مارس 19، 2003)


2001
بوش یک برنامه فوق سري امنیت ملی را امضا كرد كه براساس اين برنامه روابط عادی بین ایالات متحده و عراق که منافع دراز مدت در خاورمیانه"را مد نظر داشت، تامين مي شد. براساس اين برنامه، ایالات متحده باید به ارائه مشوق های اقتصادی و سیاسی برای تعدیل رفتار خود و افزایش نفوذ در عراق، اهتمام داشته باشد. براساس اين دکترین، دولت بوش بايد از اعطاي وام های تضمین شده به عراق و فروش محصولات پيشرفته به صدام حسين حمايت مي كرد.
 


2002 
ژانویه 29 سال 2002 بوش، عراق را به عنوان بخشی از "محور شرارت" نام برد.


سپتامبر 12سال 2002، بوش مصرانه از مجمع عمومی سازمان ملل متحد براي مقابله با عراق و تصويب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد اصرار داشت حتي ایالات متحده از آمادگي خود براي وارد شدن به صحنه عراق خبر داد. 
دسامبر 7 سال 2002،  یک روز پیش از ضرب الاجل شورای امنیت، عراق 12،000 صفحه از اطلاعات را در مورد برنامه هاي شیمیایی ، بیولوژیکی و هسته ای به بازرسان سازمان ملل متحد تحويل داد. اسناد مربوطه، که اتهام در اختيار داشتن و توسعه سلاح های کشتار جمعی عراق را انكار مي كرد، عمدتا بر روی مواد غیر نظامی که می توانست کاربردهای نظامی داشته باشند تمرکز داشت. 

  
 
14 ماه مي سال 2002 شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم هاي سابق را علیه عراق به اجرا گذاشت، اين بار براي یازده سال!
 تحريم هاي جديد را "تحریم های هوشمندانه" ناميدند كه براساس آن ورود كالاهاي مورد نياز شهروندان به عراق با برنامه تر و از طرفي ورود تجهيزات و كالاهاي نظامي كاربرد، به مراتب سختگيرانه تر به اجرا در مي آمد.

بوش 21 دسامبر  2002، استقرار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس را به سرانجام رساند. در ماه مارس 2003،  200 هزار نيروي نظامي آمريكايي در اين منطقه مستقر شده بودند.
 
________________________________________
نوامبر 8 سال 2002، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به قطعنامه ایالات متحده و انگليس كه عراق را برای بازگرداندن بازرسان تسلیحاتی پس از چهار سال غیبت، ملزم مي ساخت، راي مثبت داد.

دسامبر 19سال 2002، ایالات متحده بغداد را به"نقض قطعنامه سازمان ملل متحد" متهم ساخت.
 
 
2003
ژانویه 16  2003، بازرسان سازمان ملل 11 کلاهک شیمیایی خالی را در عراق پيدا كردند!.
14 فوریه   2003، در گزارش فوريه سازمان ملل متحد، هانس بلیکس، رئیس بازرسان سازمان ملل متحد اظهار داشت، پیشرفت اندکی در حوزه همکاری عراق در اين موضوع ديده شده است. 
22 فوریه  2003،  هانس بلیکس از عراق خواست تا موشک الصمود را تا يك مارس از بين ببرد . توجيه بازرسان سازمان ملل، بُرد اين موشك ها بود(!) عراق موشک هایی در اختيار دارد که کشورهای همسایه را مي توانست مورد تهديد قرار دهد ، اما براي اسرائيل در آن موقع تهديد تلقي نمي گرديد.
يكم مارس 2003، عراق از بین بردن موشک هاي الصمود خود را اجرايي ساخت.

 
مارس 2003، هانس بلیکس در گزارشي متفاوت به شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد عراق و قطعنامه شورا، بحث و تنش بیشتر و تعمیق شکاف در درون شورا را به دنبال داشت. جک استراو، وزیر امور خارجه، در پیشنهادي به سازمان ملل متحد خواستار تعيين ضرب العجل براي عراق و تعيين جدول زماني حمله به عراق را در صورت عدم تمكين به درخواست بين المللي شد. فرانسه تمايلي به تعيين ضرب العجل در آن زمان از خود نشان نداد.
 
________________________________________
در هفدهم مارس، "كاخ سفيد اعلام داشت بوش از صدام خواهد خواست تا از قدرت كناره گيري كند و كشور عراق را ترك نمايد. 

 
با پايان تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران عراق، کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد به تمام بازرسان سلاح سازمان ملل متحد، کارکنان سازمان هاي بشردوستانه و مرزبانان دستور داد خاك عراق را ترك كنند.
 
 
فرانسه، روسیه، و آلمان در 24 فوریه 2003 پیشنهاد برنامه افزایش ماموريت هاي بازرسان سازمان ملل را برای 120 روز ديگر  خواستار شدند.

 
در 19 مارس 2003، عملیات آزادی عراق آغاز می شود، آمریکا و نیروهای ائتلاف بغداد را مورد هدف قرار دادند(محلي كه بنا بر گزارش های اطلاعاتی، صدام حسین و معاونین ارشد وي در پناهگاه های زیرزمینی پنهان شده بودند). 



  
بازرسي تسليحاتي(2000 - فوریه 2003)


11 فوريه 2000
بازرسی سلاح از سوي سازمان ملل
 

عراق اعلام داشت به بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اجازه بازگشت به عراق را براي از سر گرفتن برنامه خلع سلاح آن هم در آستانه حملات هوایی آمریکا و بریتانیا در دسامبر 1998 را نخواهد داد.


اكتبر- دسامبر  2000
نفت عراق و سازمان ملل متحد

در 30 اکتبر سال 2000، اعضای کمیته تحریم های عراق در شورای امنیت سازمان ملل متحد مجوز تبادل نفت با يورو به عراق را صادر كردند.

اول دسامبر  سال 2000، عراق در واکنش به امتناع سازمان ملل متحد در به رسميت شناختن حق کنترل عراق بر برخی از ذخایر نفت، به طور موقت صادرات نفت خود را متوقف كرد. 



فوریه 2001
بمباران عراق

  
آمريکا و انگليس برای غیر فعال کردن شبکه دفاع هوایی عراق عمليات بمباران هوايي عراق را آغاز كردند.اين بمباران ها از حمایت بین المللی ضعيفي برخوردار بود.


26 نوامبر 2001
تهدید آمريکا عليه عراق
 

بوش معتقد بود كه "اگر کسی به یک تروریست پناه بدهد، آنها خود نيز یک تروریست مي باشند حتي اگر   تامین مالی تروریست ها را نيز بر عهده داشته باشند، آنها باز هم یک تروریست محسوب مي شوند. اگر آنها به تروريست ها پناه دهند، باز هم از نگاه ما تروريست مي باشند....اگر آنها توسعه سلاح های کشتار جمعی را مد نظر داشته باشند، سلاح هايي که براي تهدید و ارعاب ملت هاي ديگر استفاده مي شوند، باید جوابگو باشند. در مورد  صدام حسین، او بايد به بازرسان سازمان ملل اجازه بازرسي از سايت ها را بدهد تا به مناقشات مربوط به توسعه سلاح های کشتار جمعی عراق،پايان دهد."



29 ژانویه، 2002
"محور شرارت"
بوش در سخنراني سال 2002 ، عراق، ایران و کره شمالی را به عنوان "محور شرارت"(!) در جهان نام برد و  اظهار داشت:"همه ملت ها باید بدانند، امریکا آنچه برای اطمینان از امنیت خود لازم باشد،انجام خواهد داد."


28 مارس 2002
اعلامیه بیروت
اتحادیه عرب در نشستي در لبنان "اعلامیه بیروت" را منتشر ساخت. بر اساس اعلاميه لبنان، عراق بايد به تمام قطعنامه های مربوطه به شورای امنیت سازمان ملل متحد پايبند باشد و لغو فوری تحریم ها عليه عراق نيز  از ديگر بندهاي اين اعلاميه بود.
در اين اطلاعيه گزينه حمله نظامي به صراحت رد و غير ضروري خوانده شد، با اين استدلال كه حمله به عراق به مثابه حمله به تمام كشورهاي عربي تلقي مي گردد. 


سپتامبر 12، 2002
بوش در سازمان ملل متحد
 
بوش رئیس جمهور آمريكا در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: "اگر رژیم عراق دوباره سرپيچي نمايد، جهان باید قاطعانه عراق را مسئول تمامي عواقب آن مد نظر قرار دهد.ما با شورای امنیت سازمان ملل برای ارائه قطعنامه های لازم در خصوص عراق همكاري خواهيم كرد. اما اهداف ایالات متحده نباید مورد تشكيك اعضا قرار گيرد. قطعنامه های شورای امنیت در راستاي تحقق صلح و امنیت به اجرا در خواهد آمد-در غير اينصورت اقدام نظامي اجتناب ناپذیر خواهد بود ". 



10-11 اکتبر، 2002
قطعنامه مشترک ایالات متحده

سنای آمریکا و مجلس نمایندگان ایالات متحده استفاده از زور (گزينه نظامي) را در مسئله عراق در قطعنامه اي مشترک مورد تائيد قرار داد.

"بر اين اساس. رئیس جمهور مي تواند از نیروهای مسلح ایالات متحده به عنوان اهرم عمل در قبال موضوع عراق استفاده نمايد.دلايل ادعايي آنها:
(1) دفاع از امنیت ملی ایالات متحده در برابر تهدیدات ناشی از عراق و 
(2) اجرای تمام قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد عراق " ...اعلام شد.



8 نوامبر، 2002
قطعنامه 1441 سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه 1441 به عراق "یک فرصت نهایی" برای اجراي تعهدات خلع سلاح تحت قطعنامه های شورای امنيت را فراهم كرد."


9 ژانویه، 2003
ناكامي سازمان ملل در يافتن سلاح هاي كشتار جمعي در عراق

 هانس بلیکس ، رئیس اجرایی کمیسیون نظارت تائید و بازرسی سازمان ملل متحد (UNMOVIC)، در خصوص بحران عراق اظهار داشت، هر چند بازرسان تسلیحاتی در عراق تسليحات كشتار جمعي را پيدا نكرده اند،باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که سلاح ها و فعالیت های ممنوع وجود نداشته باشد. 


28 ژانویه، 2003
آمریکا: خلع سلاح عراق
بوش، در سخنراني سال 2003، با محوريت مذاکرات مربوط به خلع سلاح عراق، اعلام داشت: "ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد خواست تا در مورد سرپيچي عراق و تهديد آن براي امنيت جهان،روندي مشخص را اتخاذ نمايد. اگر صدام حسین به طور کامل خلع سلاح نشود، برای امنیت مردم آمريكا و صلح جهان، ما در كنارائتلاف خودمان،براي خلع سلاح عراق وارد عمل خواهيم شد".


5 فوریه 2003
کالين پاول وزیر امور خارجه آمريكا در سازمان ملل  

وزیر امور خارجه ایالات متحده کالین پاول خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد، شواهد واشنگتن در مورد سلاح های کشتار جمعی و تروریسم را (كه بعدها مشخص شد تنها بهانه اي بيش نبوده اند) ارائه داد.



شروع جنگ ایالات متحده و عراق
  مارس - دسامبر 2003


 
هفتم مارس  2003 
پیش نویس قطعنامه ایالات متحده، بریتانیا، اسپانیا
پیش نویس قطعنامه ای از سوي ایالات متحده، انگليس و اسپانیا، انگليس در هفتم مارس 2003 ارائه شد كه بر اساس آن عراق اگر قبل از 17 مارس 2003 همكاري بي قيد و شرط فوري و فعال را از خود نشان ندهد، متعاقبا فرصت ايجاد شده از طريق قطعنامه 1441 (2002) را از دست خواهد داد. در نتیجه اقدام نظامی راه حل نهايي معرفي خواهد شد. 



17 مارس  2003
خروج کارکنان سازمان ملل از عراق، هشدار بوش به صدام 


دبیر کل سازمان ملل متحد کوفی عنان به تمام بازرسان سازمان ملل متحد و کارکنان حقوق بشر، کارگران و ناظران سازمان ملل متحد در امتداد مرز عراق و کویت، دستور ترك فوري عراق را پس از تصميم آمريكا به آغاز حمله نظامي، صادر كرد.
پس از شکست تلاش سازمان ملل برای خلع سلاح عراق از طريق گفتگو، بوش به صدام 48 ساعت فرصت داد تا از قدرت كناره گيري كند يا با حمله نظامي آمريكا رو در رو گردد.


18 مارس  2003
نیروهای ائتلافي
وزارت امور خارجه ایالات متحده نام 30 کشور را كه در كنار آمريكا در سناريوي جنگ عراق مشاركت خواهند داشت، ارائه داد.
لیست ائتلاف شامل کشورهایی است که در اعزام نیروهای نظامی، پرواز و یا پایگاه هوايي، پشتیبانی لجستیکی یا کمک در برنامه هاي بازسازی مشاركت مي كنند. 

19 مارس  2003
عملیات آزادی عراق
جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا، در ساعت 10:15 در خطاب به مردم آمریکا آغاز "جنگ گسترده و هماهنگ" برای خلع سلاح عراق را اعلام كرد.جنگ عراق  با نام عملیات آزادی عراق كليد خورد.



21 مارس 2003
ترس و وحشت
در 21 مارس ایالات متحده و متحدان حمله گسترده هوایی علیه مواضع عراق را آغاز كردند.
به گفته مقامات، جنگ هوايي اوليه صرفا برای القای شوک و ترس در میان رهبران عراق در نظر گرفته شده بود،اما هرگز به ابعاد تلفات شهروندان عراقي اهميتي قائل نشدند.


9 آوریل  2003
تسخير بغداد 


در تاريخ 9 آوريل نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا کنترل بغداد را دست گرفتند. شهروندان عراقی در كنار سربازان آمریکا در جشن پایان حکومت 24 ساله و سرکوبگر صدام حسین جشن پيروزي را(بدون آنكه بدانند چه چيزي در انتظارشان است) گرفتند. عراقی ها با کمک تفنگداران دریایی ایالات متحده، سرنگونی مجسمه بزرگ صدام در میدان اصلی بغداد را در رسانه ها به تصوير كشيدند.


1 مارس  2003
پايان عملیات نظامي اصلي در عراق
در تاريخ 1 مارس 2003 بوش پايان عمليات نظامي اصلي نيروهاي ائتلافي را بعد از سرنگوني صدام حسين اعلام كرد و پس از اين فصل جديد اشغال عراق توسط نيروهاي خارجي آغاز شد.


22 مارس  2003
پايان تحریم های اقتصادی
شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه 1483 پایان تحریم های اقتصادی بر عراق و پشتیبانی از ایجاد یک دولت انتقالی در عراق را اعلام داشت.


13 جولاي  2003
شورای حکومتی عراق
شورای حکومتی عراق،تحت رهبری ایالات متحده ،دولت موقت ائتلاف (CPA)، برای اولین بار در بغداد تاسيس شد. شورای 25 نفره اختيار ارائه ليست وزیران و تصویب بودجه سال 2004 را بر عهده داشت. 



14 آگوست  2003
یونامی
شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه 1500 را براي تاسيس اداره معاونت سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) در پی برنامه نفت در برابر غذا را تصويب كرد.


29 آگوست  2003
بمباران مسجد ، شهادت آیت الله محمد باقر حکیم
در 29 آگوست 2003 يك خودروی بمب گذاری شده در محوطه خارجي مسجد امام علی (ع) منفجر شد،كه به کشته شدن یکی از روحانیون برجسته جهان شیعه، آیت الله محمد باقر حکیم، و 124 نفر دیگر منجر گرديد، اين حادثه مرگبارترین حمله در عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین به حساب مي آيد.


بمب گذاري در سازمان های بین المللی


در 19 آگوست  2003، یک کامیون بمب گذاری شده خارج از ساختمان مقر سازمان ملل در بغداد منفجر شد. این مورد یکی از بدترین حملات انتحاري به پرسنل سازمان ملل متحد در تاریخ این سازمان محسوب مي گردد.


 
در 27 اکتبر  سال 2003، بمب گذاری های انتحاری دفاتر و مقرهاي بین المللی صلیب سرخ (ICRC) را هدف قرار داد،كه 12 نفر در اين حملات کشته شدند. این بمب گذاری اولین حمله انتحاری به کمیته بین المللی صلیب سرخ سوئیس در تاریخ 140 ساله اين سازمان بي طرف مي باشد.


14  دسامبر   2003 
دستگيري صدام حسین


سربازان آمریکایی صدام حسین را در مزرعه اي در نزدیکی تکریت بازداشت كردند.رئیس جمهور سابق عراق، نحیف و گیج ، اما زنده پيدا شد، پادشاه ديكتاتور عراق در يك سوراخ چند متري پنهان شده بود، آيا چنين فردي توانايي فرار نداشته !! سناريوي يافتن صدام و محاكمه و اعدام وي صحنه مرموز سياست قرن بيستم به حساب مي آيد.




 

جنگ ایالات متحده و عراق 2004
 
17 ژانویه 2004
مرگ 500 سرباز آمريکايي 


500 سرباز آمریکایی در جنگ عراق (به تاريخ مذكور) كشته شدند كه 346 نفر از آنها در شرایط بد جنگي جان خود را از دست داده اند. پس از آنكه بوش پایان عملیات جنگی اصلي را در اول ماه مي 2003 اعلام کرد،361 سرباز آمریکایی در اين فاصله کشته شده اند. 
 
 
فلوجه: کشته شدن چهار پیمانکاران جنگي  


چهار پیمانکار امنیتی خصوصی از شركت بلک واتر در فلوجه كشته شدند. بدن سوخته آنها بر روي زمين در خیابان کشیده شده و سپس از روي یک پل بر روی رودخانه فرات به دار آویخته شد.
 
 
 
مارس 2004
گزارش تگوبا درخصوص زندان ابوغریب


 ژنرال ارشد ارتش ایالات متحده آنتونیو تاگوبا در گزارشي به همين نام، "حوادث و رسوایی جنسي و بدرفتاری با زندانیان عراقي در زندان ابوغریب" در نزدیکی بغداد را رسما تائيد كرد.
 

18 آوریل 2004
ورود سربازان اسپانیايي به عراق


 نخست وزیر جدید اسپانیا، خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو،اعزام 1300 سرباز اسپانیایی را براي مشاركت در جنگ عراق،در دستور كار خود قرار داد. حمایت هاي پيشين دولت اسپانیا از جنگ(در كنار آمريكا) و موفقيت وي در ماجراي بمب گذاری های مادرید،  از دلايل موثر در پیروزی زاپاترو در انتخابات مي باشند. 

 
آوریل 2004
زندان ابوغریب 


زندان ابو غریب از زندان‌های بسیار مخوفی است که فجایع بوقوع پیوسته در آن جهان را به وحشت انداخت، در مجموعه مطالبی که تحت عنوان "زندان ابو غریب " ارائه خواهد شد، به معرفی هرچه بیشتر این زندان خواهیم پرداخت. در بخش اول از سری مطالب "زندان ابو غریب " گفتیم که این زندان از جمله زندان‌های بسیار مخوف عراق است که فجایع بوقوع پیوسته در آن هر انسانی را به وحشت می‌اندازد. اشاره به نمونه‌ای از این شکنجه‌ها که از زبان زندانیانی که از ابوغریب جان سالم بدر برده‌اند یا اعترافات نظامیان آمریکایی که در این شکنجه‌ها حضور داشتند،تایید کننده ادعای فوق است. 

* نمونه‌ای از شکنجه‌های زندان ابوغریب:
واداشتن زندانیان به دراز کشیدن بر روی زمین و پریدن و جهیدن نظامیان آمریکایی با پوتین‌هایشان از روی بدن برهنه آنها. 
- برهنه کردن زندانیان و گرفتن عکس از زندانیان زن و مرد. 
- تقسیم زندانیان به چندین گروه و واداشتن آنها به انجام کارهای غیر اخلاقی.
 - واداشتن زندانیان به قرار گرفتن روی یکدیگر و تشکیل تپه‌ای از پیکرهای برهنه و عریان زندانیان به شکلی بسیار توهین‌آمیز. 
- متصل کردن سیم‌های برق به بدن‌های برهنه زندانیان یا قسمت‌های حساس بدن و لذت بردن از تکان‌های ناشی از برق گرفتگی در زندانیان.
 - بستن قلاده‌ سگ‌ها به گردن زندانیان و مرتبط کردن آن به یک زنجبر و کشیدن آنها بر روی زمین و واداشتن زندانی به ادای حرکات و صدای سگ‌ها. 
- استفاده از سگ‌های نظامی آموزش دیده برای به وحشت افکندن زندان و تکه و پاره کردن بدن‌ آنها.
 - تجاوز جنسی به زندانیان زن و برهنه نمودن و گرفتن عکس از آنها در برابر خانواده و بستگان زندانی.
 - گرفتن عکس‌های یادگاری توسط نظامیان آمریکایی در کنار اجساد قربانیانشان ( همان زندانیان عراقی که در اثر شدت شکنجه جان خود را از دست داده بودند... 

ژنرال "آنتونیو تاگوبا " مسئول تحقیق در پرونده زندان ابوغریب در یکی از گزارش‌هایش می‌نویسد: طی ماه‌های اکتبر تا دسامبر سال 2004 ارتش آمریکا شکنجه‌های جنون‌آمیز و هولناکی مرتکب شد و یکی از مقامات آمریکایی در تحلیل این شکنجه‌ها و کسانی که دست به آنها زده بودند، گفت که بی‌شک این بربرها و متوحش‌ها (خطاب به نظامیان آمریکایی) زندانیان عراقی را حیواناتی می‌پنداشتند.

* مسئولان زندان در راس متهمان
 بر این اساس گزارش تاگوبا لیستی از نظامیان آمریکایی را ارائه می‌دهد که در شکنجه‌های فوق دست داشتند که از آن میان باید به سرهنگ "گانیس کاربینسکی " مسئول زندان، گروهبان "چارلز گارنر "، گروهبان "ایوان فردریک "، گروهبان "گاوال دیویز "، سرباز "جرمی سیوتز "، سرباز "لیندی آنگلند "، سرباز "مگان امپول " و سرباز "سابرینا هرمن " اشاره کرد. 


24 ژوئن 2004
آتش بس آمریکا و صدر 


روحانی شیعه مقتدی صدر بطور یکجانبه آتش بس با نیروهای آمریکایی در منطقه شهرک صدر بغداد را اعلام داشت و كمك به پليس عراق براي برقراري امنيت و آرامش در منطقه را وعده داد.این یک تغییر عمده در خط مشي سياسي برای صدر که پيشتر در راه اندازی شورش و اعلام انزجار (از نيروهاي خارجي)در منطقه جنوب مرکزی شیعه بغداد نقش مهمي داشت،به شمار مي آيد.
 
 
 
ژوئن سال 2004
دولت موقت عراق 


سازمان ملل متحد بر برقراری مجدد حاکمیت عراق ، تدوين و اجرايي ساختن قانون اساسی در عراق حمايت خود را اعلام كرد. در ابتداي امر از ایاد علاوی شیعه، به عنوان نخست وزیر، و شیخ قاضی آل یاور اهل سنت، به عنوان رئیس جمهور حمايت خود را اعلام داشت. 
صدام حسین و يازده نفر از مقامات عالی رتبه سابق عراق رسما به دولت جدید واگذار شدند و قرار بر اين شد كه دادگاهي براي رسيدگي به پرونده جنايي آنان تشكيل شود.
 
 
8 سپتامبر 2004
مرگ بیش از  1000 سرباز آمريكايي و 1129 نفر از سربازان نیروهای ائتلافي ناتو 


مجموع سربازان آمریکایی کشته شده در 18 ماه اول جنگ عراق بين 1020 تا 1002 نفر اعلام شده است. براساس گزارش سی ان ان، تا تاريخ مذكور حدود 1129   سرباز از نیروهای ائتلاف (15 کشور) در عراق جان خود را از دست داده اند.
 
 
تلفات نابرابر از عراق 


46 نفر از چهره های برجسته انگليس، از جمله مردان نظامی، دیپلمات هاي سابق و اسقف ها،با ارسال نامه اي به تونی بلر، نخست وزیر این کشور خواستار تحقیق و تفحض در خصوص تلفات غیر نظامیان در عراق شدند. در 29 اکتبرسال 2004 و براساس نتايج مطالعات لنست (Lancet) مرگ نزديك به 100 هزار نفر (!)را در اين حمله نظامي نابرابر اعلام شد. بلر دقیق ترین آمار تلفات را مربوط به گزارش وزارت بهداشت عراق مي داند-يعني چيزي بین 3،853 و 15،517 برای آوریل تا ماه اکتبر 2004 !؟.
 
 
 
نوامبر 2004
عملیات خشم فانتوم در فلوجه  


در 8 نوامبر، نتايج يك مطالعه جديد ميزان تلفات شهر فلوجه را در طول عمليات خشم فانتوم نيروهاي آمريكايي بين 10 هزار تا 15 هزار نفر اعلام كرد. مقامات نظامی آمریکا در تاريخ 15 نوامبراعلام كردند كه 38 سرباز امریکایی، شش سرباز عراقی و حدود 1،200 تن از شورشیان در عمليات نيروهاي آنها کشته شده اند. در 16 نوامبر، مقامات نظامی ایالات متحده برقراري امنيت در فلوجه را توسط نيروهاي آمريكايي اعلام كردند(اما به چه قيمتي؟)
 
  
دسامبر 2004
پایان سناريوي سلاح های کشتار جمعی

 
تلاش ها برای يافتن سلاح های بیولوژیک، شیمیایی و هسته ای در عراق تقريبا دو سال پس از صدور دستور حمله نظامي بوش به نیروهای آمریکایی برای خلع سلاح صدام حسین،بدون نتايج مشخصي به پايان رسيد. 
"چارلز دولفر" نماينده آمريكا در ماموريت يافتن سلاح هاي كشتار جمعي عراق، در سال 2004 به واشنگتن برگشت و سيا متعاقبا اعلام داشت كه وي ديگر تمايلي به بازگشتن به عراق ندارد. 
 

جنگ ایالات متحده و عراق 2005

30 ژانویه  2005
انتخابات 


اولین انتخابات آزاد عراق در ماه ژانويه 2005 برگزار شد.اين انتخابات يك برهه تاريخي و سرنوشت ساز براي تحقق دموكراسي در عراق تلقي مي شود . در اين انتخابات 60 درصد از رای دهندگان واجد شرایط در تعيين سرنوشت خود به پاي صندوق هاي راي آمدند. در نهايت اكثريت میزان مشارکت رای دهندگان به   شیعیان و کردها تعلق داشت که در مجموع  بیش از 80 درصد از جمعیت عراق را تشکیل دادند و سني ها در اقليت آن قرار گرفتند. 
  
 
11 آوریل  2005
تظاهرات شیعه و سنی

 
دهها هزار نفر از طرفداران روحانی شیعه مقتدی صدر در بغداد براي محکوم كردن حضور نظامي آمریکا در عراق و محاکمه سریع صدام حسین در دومین سالگرد سرنگونی رژيم بعثي،به خيابان ها ريختند. مسلمانان سني نيز براي نشان دادن انزجار خود از حضور نظاميان آمريكايي و همراهي با شيعيان در اين تظاهرات به صورت نسبي مشاركت داشتند. 
 
 
آوریل 2005
انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر عراق 


در بحبوحه افزایش خشونت ها، پارلمان عراق، رهبر کرد جلال طالبانی را به عنوان رئیس جمهور و ابراهیم الجعفری، از اهل شیعه را به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب كرد.
 
 
29 مي 2005
عملیات رعد و برق 


در بزرگترین عملیات ضد شورشی توسط سربازان عراقی، 40 هزار تن از اعضای ارتش عراق و نیروهای امنیتی عملیات رعد و برق را برای سرکوب شورشیان در بغداد انجام دادند. این عملیات اولین مرحله از دخالت مستقيم نیروهای عراقی در حمله علیه مواضع تروريست‌ها تلقي مي گردد. عملیات رعد و برق براي دولت جدید عراق بسیار حیاتی بود،چرا كه عملكرد نيروهاي عراقي مي توانست توان آنها براي اداره مملكت خودشان را به اثبات برساند.
 
 
قانون اساسی عراق

 پیش نویس قانون اساسی در 28 اوت از سوي بلوك شیعه و بلوک کُرد نهایی شد اما توسط نمایندگان اهل سنت مورد تایید قرار نگرفت.
در 15 اکتبر، رای دهندگان عراقی به قانون اساسی جدید، که هدف آن ایجاد یک دموکراسی فدرال اسلامی در عراق بود،راي مثبت دادند.
 
 
19 اکتبر  2005
دادگاه صدام حسین 


تقریبا دو سال پس از دستگيري صدام حسین رئیس جمهور سابق عراق در دادگاه جنایي به جرم ارتكاب جنايت عليه بشریت در دو دهه گذشته، در دادگاه حاضر شد.يكي از اتهامات اصلي وي، قتل 148 مرد شیعه در شهر دجیل در سال 1982 مي باشد. 
 
  

اکتبر سال 2005
مرگ 2،000 سرباز آمریکايي و 25،000 عراقی 


زمانيكه که ایالات متحده مرگ دو هزارمين نظامی خود در عراق را شاهد بود، مجلس سنا یک دقیقه سکوت كرد. بوش به آمریکایی ها هشدار داد تا خود را برای تلفات بیشتر آماده كنند: "هیچ کس نباید مشکلات پیش روي نظاميان آمريكا را دست کم بگيرد."
برآوردهای غیر رسمی از مرگ و میر غیر نظامیان عراق پس از شروع جنگ (تا 2005) را حدود 25 هزار نفر اعلام كرده بودند.
 
 
19 نوامبر 2005
کشتار حدیثه 


در تاريخ مذكور هشت تفنگداران دریایی ایالات متحده به مرگ شهروندان غیر مسلح عراق در شهر انبار الحدیثه متهم شدند. 24 ساکن محلی و غیر مبارز عراقي توسط تفنگداران دریایی در روز 19 نوامبر در عمليات دستگيري يك بمبگذار كشته شدند. 
 
 
15 دسامبر  2005
رای گيري پارلمان جدید عراق 


عراقي ها در پارلمان راي به انتخاب يك دولت چهار ساله را دادند. 275 کرسی و 288 حزب رقیب براي اين امر رقابت داشتند. رای دهندگان بيشتري از اهل سنت در اين انتخابات شركت داشتند و آمار كم خشونت ها در اين انتخابات از جنبه هاي مثبت اين انتخابات تلقي مي گردد.
 
 
جنگ ایالات متحده و عراق سال 2006


دولت جدید عراق (20 ژانویه - 22 آوریل 2006)
 

ائتلاف متحد شیعه عراق برنده انتخابات پارلمانی دسامبر شد، اما اين حزب برای به دست آوردن اکثریت مطلق ناكام ماند.پس از ماه ها بن بست سیاسی، در 22 آوریل 2006 رئیس جمهور جلال طالبانی از نوری المالکی خواست تا يك دولت جديد را تشكيل دهد.
 
 
7 ژوئن 2006
مرگ الزرقاوی 


ابو مصعب الزرقاوی، مغز متفکر صدها بمب گذاری، آدم ربایی و كشتار شهروندان عراقي،در یک حمله هوایی در شمال بغداد کشته شد. 
 
 
27 جولاي 2006
پیمان بین المللی با عراق
در تاريخ 27 جولاي دولت عراق و سازمان ملل متحد توافقنامه بین المللی با عراق را امضاء كردند. این همكاري دوجانبه، به طور مشترک توسط دولت عراق و سازمان ملل متحد و با حمایت بانک جهانی ارائه شد كه براساس آن جامعه بین المللی و سازمان های چند جانبه برای کمک به عراق در رسیدن به چشم انداز ملی بغداد، مشاركت خواهند داشت.
 
 
جولای و آگوست 2006
گزارش سازمان ملل متحد: مرگ روزانه 100 شهروند عراقی 


براساس برآوردهاي موجود،تعداد شهروندان عراقی كشته شده در ماه های جولاي و آگوست به 6،599 نفر بالغ مي گردد. بنا به گزارش سازمان ملل متحد،آمار مربوط به مرگ هاي خشونت آمیز غیر نظامیان در ماه جولاي به ركورد بی سابقه ای در حدود 3،590،يعني به طور متوسط بیش از 100 نفر در روز،رسیده است. تلفات مربوط به ماه آگوست در حدود 3،009 نفر گزارش شده است.
 
 
  
5 نوامبر  2006
صدور حكم اعدام صدام حسين 


در اين روز صدام حسین برای جنایت هاي مرتكب شده علیه بشریت به اعدام محکوم شد. زمانيكه قاضی رئوف عبدالرحمن حكم اعدام وي را در دادگاه قرائت كرد، صدام حسين گفت:" خدا بزرگ است"(الله اكبر به عربي)
صدام حسين در 30 دسامبر 2006 اعدام گرديد.مهم ترين اتهامات وارده به وي بيشتر در حوزه جنايت عليه بشريت، جنگ كويت، ايران و كشتار 1488 مسلمان مي توان اشاره كرد.
 
 
 
21 نوامبر  2006
برقراری روابط دیپلماتیک عراق و سوریه
وزرای امور خارجه عراق و سوریه به طور مشترک در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد در مورد از سرگيري روابط دیپلماتیک دوجانبه تاكيد كردند. این دو کشور 24 سال پیش براي جانبداری سوریه از ایران در جنگ 1980-1988 بين ایران و عراق، روابط دیپلماتیک مشترك را قطع كرده بودند.
 
 
6 دسامبر 2006
گزارش گروه مطالعه عراق 


بر اساس گزارش "گروه مطالعه عراق" (ISG)،اوضاع عراق در دوره اشغال نظاميان خارجي شرايط بسيار بدي را براي عراقيان ايجاد كرد. آنها اوضاع اجتماعي در عراق را"متوحش و رو به وخامت" توصيف كردند و احتمال وقوع ناآرامي هاي مدني (عليه نيروهاي نظامي) را هشدار دادند. این گزارش، به پرزیدنت بوش و کنگره تحویل داده شد، و 79 توصیه براي خارج شدن از شرايط بد فعلي را به اين دو مرجع تصميم گير ارائه دادند.
 
 
 
30 دسامبر 2006
اعدام حسین و چنين پرونده صدام حسين قرن بيستم بسته شد


 صدام حسین ، رئیس جمهور سابق عراق،در 30 دسامبر به دار آویخته شد.اعدام كمي قبل از 6 صبح (03:00 GMT) و در يك مرکز نظامي عراق در شمال بغداد به اجرا در آمد.
 
 

جنگ ایالات متحده و عراق( 2007)


10 ژانویه  2007
افزایش سربازان آمریکايي 


بوش در دهم ژانويه از استقرار پنج تيپ اضافی ارتش ایالات متحده در عراق برای حمایت از عملیات ارتش عراق در بغداد و اطراف آن، و دو نيروي دریایی در استان الانبار برای کمک به عملیات نظامي علیه گروهك القاعده،خبر داد.با اعزام اين 20 هزار نیروی اضافی ایالات متحده،تعداد نیروهای ایالات متحده در عراق به 160 هزار نفر در چند ماه ديگر،بالغ خواهد شد.



ژانویه 2007
مرگ بیش از 34000 شهروند عراقی
سازمان ملل متحد در گزارش ماه ژانویه از مرگ 34 هزار شهروند عراقي تنها در خشونت هاي سال 2006 خبر داد.  برآوردهای رسمی عراق سه برابر كمتر از اين گزارش اعلام شده بود(!)



26 فوریه 2007
قانون جدید نفت و بمب گذاری در وزارت کشور عراق
دولت عراق پیش نویس قانون جديد نفت عراق را که به دولت ملي عراق اجازه مديريت منابع غني نفت عراق و توزيع درآمدهاي حاصل از نفت را در بخش هاي مختلف مي داد، به تصويب رساند.
در شكاف شدید امنیتی،يك بمب قوي در داخل وزارتخانه اي دولتی در بغداد منفجر شد كه عادل عبدالمهدی، یکی از دو معاون رئیس جمهور عراق در اين حادثه كشته شدند.



27 مارس 2007
بازگشت حزب بعث 


دولت عراق با ارائه پیش نویس قانون جديدي،به اعضای سابق حزب بعث عراق كه از اين حزب جدا شده بودند،اجازه بازگشت به پست هايشان را صادر كرد.



11 آوریل 2007
گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ
در گزارش 11 آپريل کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) درباره وخامت اوضاع انسانی در عراق ابراز نگراني شده بود و خواستار اقدام فوری برای حفاظت غیر نظامیان در برابر خشونت هاي دامن گير اين كشور بحران زده،شد.


آوریل 2007
ديوار بغداد


ارتش ایالات متحده در بغداد در اقدامي ساخت يك ديوار 12 پايي،به طول سه مایل را براي جدا كردن اهل سنت از محلات شیعه نشين را آغاز كرد كه تنها توجيه اين اقدام غير منطقي برانگيختن بيشتر اختلافات فرقه اي در اين منطقه بود.


1 ماه مي 2007
بوش و وتو كردن قانون بازگشت نيروهاي نظامي 


رئیس جمهور بوش لايحه کنگره (HR 1591) را،مبني بر آغاز روند بازگشت نيروهاي آمريكا از عراق (اكتبر 2007)،با اختيارات خود وتو كرد.تنها توجيه وي عدم اطلاع از بازگشت و خروج نظاميان به دشمنان آمريكا،اعلام شده بود،اينكه دشمن نبايد بداند كه چه زماني ماموريت ما به پايان خواهد رسيد.



اكتبر 2007
حضور 1170 هزار نیروهای نظامی
در اكتبر 2007 شمار نیروهای نظامی در عراق به مرز 170 هزار سرباز رسيد.



29 آگوست، 2007
آتش بس صدر 


روحانی شیعه، مقتدا صدر به طور رسمي در حكمي به شبه نظامیان ارتش المهدی خود   دستور "توقف" عملیات تا شش ماه آينده را پس از حادثه تیراندازی (شیعه عليه شيعه) كه به كشته شدن 48 نفر در شهر مقدس كربلا انجاميد، صادر كرد.



 17 دسامبر 2007
انتقال حاكميت بصره به عراق توسط انگليس
نیروهای بریتانیایی کنترل نظامی استان بصره را به دولت عراق تحويل داد. البته 4،500 سرباز انگلیسی ديگر در عراق باقی می ماندند(براي آموزش نیروهای عراقی).



31 دسامبر  2007
2007 مرگبارترین سال جنگي 


سال 2007 مرگبارترین سال برای نیروهای آمریکایی در عراق محسوب مي گردد. سال 2007 با مرگ 899 سرباز آمريكايي در مقايسه با 850 كشته نظامي در سال 2004،مرگبارترين سال نظامي براي ايالت متحده محسوب مي گردد.



جنگ ایالات متحده و عراق ( 2008)

 
12 ژانویه  2008
بازگشت بعث   


پارلمان عراق به اتفاق آراء قانوني را به تصويب رساند كه براساس آن، اعضای سابق حزب بعث بر اساس شرايطي خاص مي توانستند به مناصب قبلي خود بازگردند. این قانون همچنین پرداخت حقوق بازنشستگی را نيز مد نظر قرار داده بود.
این قانون تمایزي هم بین دو دسته از مقامات حزب بعث،كساني که از اشتغال دولتي (از سال 2003 )منع شده بودند،لحاظ مي كرد.
 تنها رهبران ارشد حزب بعث که در پنج رتبه اول( از 10 رتبه حزب بعث )و كساني كه سیاست های ظالمانه دولت صدام را اجرا مي كردند، مشمول این قانون نمي شدند. مقامات میانه (به لحاظ رتبه بندي)و کسانی که در پنج سطح پایین اين ساختار حزبي قرار داشتند،مي توانستند به فعاليت هاي سابق خود بازگردند.
 
 
22 فوریه  2008
صدر و تمدید آتش بس 


روحانی برجسته شیعه، مقتدا صدر تعلیق فعالیت های سپاه المهدی را برای یک دوره شش ماهه ديگر نيز تمديد كرد. تمديد مجدد اين آتش بست،نشانه خوبي براي بهبود امنيت ملي و به عبارتي ديگر فرصتي مغتنم براي آشتي ملي،مد نظر قرار گرفت.  
 
 
11  مارس 2008
کاهش حملات تروريستي در عراق 


تعداد حملات دشمن از ماه ژوئن سال 2007 در مقايسه با آمار اوایل سال 2005 حدود دو سوم كاهش يافت.متوسط تعداد حملات روزانه از حدود 180 مورد در ماه ژوئن سال 2007 به حدود 60 مورد در ژانویه 2008 كاهش يافت به عبارتي ديگر كاهش 70 درصدي.....  تعداد حملات انتحاري به نیروهای امنیتی و شهروندان عراقی نیز از ژوئن 2007 به بعد روندي كاهشي داشته است.
 
 
24 مارس 2008
مرگ 4000 سرباز آمريكايي
در 24 مارس 2008 تعداد سربازان كشته شده ایالات متحده در عراق به 4 هزار نفر رسيد.
 
 
 
انتصابات جديد فرماندهان 


سناي آمريكا ديويد پترائوس ژنرال ارتش آمريكا را به عنوان فرمانده "فرماندهي مركزي آمريكا" و ژنرال ري اديرنو را به عنوان فرمانده نيروهاي چند مليتي در عراق منصوب كرد.
 
 
14 جولاي 2008
عراق و جدول زمانی خروج نظاميان ایالات متحده


نوری المالکی، نخست وزیر عراق اعلام داشت "مذاکرات با طرف آمریکايي ادامه دارد، و جهت گیری فعلي براي رسيدن به توافق بر سر مسئله خروج نيروهاي نظامي آمريكا و يا نحوه و شرايط ترك آنها،معطوف شده است. 
 
 
 
16 جولاي 2008
توقف افزايش سربازان آمریکا
روند "افزایش" تعداد نیروهای نظامی آمریکايي در عراق که از تاریخ 10 ژانویه، 2007 شروع شده بود،متوقف گرديد. 150 هزار سرباز ایالات متحده در عراق همچنان باقی می ماندند.
 
 
27 نوامبر  2008
عراق و تعیین تاریخ خروج سربازان آمريکايي


پارلمان عراق لايحه وضعیت قرارداد نیروهای نظامي را به تصويب رساند(SOFA) كه بر اين اساس خروج نیروهای ایالات متحده از عراق را اجباري مي ساخت . 
 
 
دسامبر 2008
انحراف هاي گسترده در برنامه بازسازی عراق 
پیش نویس بازرس ويژه برای بازسازی عراق (SIGIR) که تجزیه و تحلیل فرايندهای بازسازی در عراق را در دستور كار داشت،منتشر شد.تجزيه و تحليل ها،انحراف و سوء مديريت منابع مالي و انساني را در مديريت فرايند بازسازي نشان مي داد.
 

جنگ ایالات متحده و عراق( 2009)


1 ژانویه 2009
انتقال کنترل منطقه سبز به عراق 


نیروهای آمریکایی در عراق کنترل منطقه سبز بغداد، از جمله کاخ ریاست جمهوری صدام حسین،را به دولت عراق انتقال دادند.این رویداد اولین مرحله از اجرای وضعیت موافقتنامه هاي نیروهای نظامي و دولت عراق (SOFA) كه در 27 نوامبر 2008 توسط ایالات متحده و عراق امضا شد،تلقي مي گردد. 

در پروسه انتقال قدرت،يك پرچم عراق بر کاخ ریاست جمهوری برای اولین بار  پس از آغاز جنگ برافراشته شد.


5 ژانویه 2009
بازگشايي سفارت آمریکا در عراق 


بزرگترین و یکی از گران ترین، سفارتخانه های ایالات متحده كه تاکنون در يك كشور خارجي ساخته شده است،در بغداد عراق بازگشايي شد. هزینه اوليه براي اجرايي سازي اين پروژه ديپلماتيكي در ابتدا 592 میلیون دلار تخمین زده شده بود،كه در نهايت به مبلغ 736 ميليون دلار بالغ گرديد. سفارت آمريكا بیش از 20 ساختمان و خانه با بیش از 1،200 کارمند در 104 هکتار مساحت در اختيار دارد، به عبارتي ديگر 10 برابر بزرگتر از مجموعه سازمان ملل متحد در نیویورک(!). مجموعه قلعه مانند اين سفارت در كنار تدابير امنيتي شديد-ديوارهاي بتني بلند و مجهز-در نوع خود بي نظير مي باشد. 



31 ژانویه 2009
برگزاري اولین انتخابات سراسر ي عراق از سال 2005 


عراق پس از 30 ژانویه 2005 ،اولین انتخابات سراسری خود را برگزار کرد. رای دهندگان عراقي در تدابير شديد امنيتي رای خود را در انتخابات استانی،شامل  400 حزب مختلف با بیش از 14،000 داوطلب براي تصدي 440 کرسی خالی،در صندوق هاي راي انداختند. حزب الدعوه نوری المالکی، نخست وزیر عراق پیروزی چشمگيري در اين انتخابات بدست آورد. 

با 51٪ میزان مشارکت رای دهندگان عراقي، روز انتخابات عراق با آرامش برگزار شد. مشارکت اهل سنت،(از مشاركت 2 درصدي پيشين كه براي بايكوت كردن انتخابات 2005 از راي دادن امتناع كرده بودند) حدود 40٪ افزایش داشت. 




27 فوریه 2009
اوباما: 31 آگوست 2010 اعلام پایان ماموریت در عراق

 
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا 31 آگوست 2010  را تاريخ پايان ماموریت رزمی واشنگتن در عراق تعيين كرد. خروج 42،000 سرباز آمريكايي از عراق در تابستان سال 2010 بخشي از طرح اوباما اعلام شده بود. بین 35 -50 سرباز در عراق باقی خواهند ماند و به آموزش و مشاوره نظامي نیروهای امنیتی عراق، مبارزه با تروریستی و حفاظت از پرسنل نظامی و غیر نظامی آمریکایی خواهند پرداخت. "نیروهای انتقالی" در 2011 و مطابق با توافقنامه امضا شده در نوامبر 27، 2008 خاك عراق را ترك خواهند كرد.



1مي 2009
انگلستان و پایان شش سال عملیات جنگی در عراق 


نیروهای بریتانیایی پایان شش سال   عملیات رزمي خود را با پايين كشيدن پرچم های هنگ بریتانیا در مراسم تحویل قدرت به نیروهای ایالات متحده در بصره و مراسم یادبود 179 سرباز كشته شده بریتانیا در طول جنگ،اعلام كردند. 3،700 نیروي بریتانیايي  عراق را در پایان ماه مي 2009 ترک خواهند كرد. حدود 400 سرباز بريتانيايي برای کمک به افسران نیروی دریایی و کمک امنيتي و گشت های اطراف سکوهای نفتی،در عراق باقي خواهند ماند.


30 ژوئن 2009
خروج نیروهای نظامی ایالات متحده در تقويم ملي عراق
 نیروهای رزمی ایالات متحده، تحت توافقات بعمل آمده با دولت عراق،كنترل شهرهای عراق را در میان جشن های عمومی و نگرانی هاي موجود در خصوص امنیت آینده عراق،به دولت ملي منتقل كرد. 

دولت امروز را (خروج نيروهاي خارجي) به عنوان تعطیلات ملی عراق اعلام كرد. در یک مراسم تلویزیونی در بغداد، نخست وزیر عراق نوری المالکی از سوي دولت تامين امنيت شهروندان عراقي را تضمين كرد و به توانايي دولت و مردم عراق براي صيانت از كشور تاكيد كرد. 'کسانی که فکر می كنند عراقی ها قادر به حفاظت از کشور خود نمي باشند و خروج نیروهای خارجی یک خلاء امنیتی را متعاقبا ایجاد خواهد كرد ،اشتباه مي كنند".

خروج بخشي از نيروهاي نظامي آمریکا یک گام بزرگ به سمت خروج کامل آمریکا از عراق(در پایان سال 2011) مي باشد. برنامه خروج نيروهاي نظامي براساس توافق بعمل آمده بین دولت بوش و دولت المالکی در ماه نوامبر گذشته، اجرايي خواهد شد.



جولاي 2009 
خروج باقیمانده نیروهای ائتلاف غیر آمریکایی


بر اساس توافقات به عمل آمده تاريخ 31 جولاي روز پاياني حضور نيروهاي نظامي خارجي-غير ائتلاف آمريكا- در عراق تعيين گرديد و كشورهاي خارجي و نيروهاي چند مليتي ملزم به ترك خاك عراق گرديدند.پس از بدست گرفتن كنترل عراق از سوي نيروهاي ملي،امريكا تنها كشور خارجي باقي مانده در خاك عراق محسوب مي شد كه پيشتر جدول زماني خروج نيروهاي آمريكاي نيز تعيين گرديده بود.
100 نيروي نظامي بريتانيايي كه براي آموزش و دوره هاي امنيتي نظاميان عراقي باقي مانده بودند، روز جمعه بايد خاك عراق را به كويت ترك كنند،و دو كشوردیگر ائتلاف، رومانی و استرالیا، استرالیا 31 جولای و رومانی 23 جولای خاك عراق را ترك خواهند كرد.
بسیاری از طرف هاي حاضر در ائتلاف آمريكا،شماري از سربازان خود را از دست داده بودند. بریتانیا با 179 کشته، از زمان استقرار نیروهای خود در استان ناآرام جنوب بصره،بيشترين تلفات را داشته است. 37 كشور همراه نيز در مجموع 139 كشته نظامي داشته اند. تلفات نيروهاي نظامي آمریکا به بیش از 4،300 كشته رسيد.




19 آگوست 2009
مرگبارترین حمله سال 2009

 
مرگبارترين حادثه سال 2009 بمب گذاري شهر بغداد با حداقل 95 کشته و صدها نفر زخمی در 19 آگوست به وقوع پيوست. اهداف حملات تروريستي وزارتخانه های امور مالی، امور خارجه، بهداشت و مسکن، و همچنین ساختمان های پارلمان و کابینه بودند...
اين حادثه پس از خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق در 30 ژوئن صورت پذيرفت.
در سطح بين المللي انفجارهاي نزديك ساختمان هاي سازمان ملل متحد در بغداد كه به کشته شدن 22 نفر از جمله نماینده ویژه سرجیو ویرا دو ملو انجاميد، مي توان اشاره داشت.



جنگ ایالات متحده و عراق( 2010)

 
24 آگوست 2010
خروج بيش از 90 هزار نيروي نظامي ايالات متحده


ارتش ایالات متحده در روز سه شنبه 24 آگوست 2010 در بيانيه اي اعلام داشت:قصد دارد پيش از 31 آگوست و بنا بر برنامه هاي باراك اوباما براي پايان حضور نظاميان آمريكايي در عراق،تعداد نیروهای نظامی خود را به کمتر از 50 هزار نفر برساند.

در برنامه خروج،بازگرداندن 90 هزار سرباز 40 هزار وسيله نقلیه و 1.5 میلیون وسيله ديگر از جمله رادیوها و ژنراتورها مد نظر قرار داشت.

فرمانده نظامی آمریکا در عراق، ژنرال ریموند اودیرنو،اظهار داشت تعداد نیروهای نظامی باقي مانده آمريكا در سال آينده حدود 49،700 نفر خواهند بود (قبل از عقب نشینی کامل تا پایان سال 2011 براساس معاهده امنیتی دو جانبه) 

عملیات جنگی آمریکا در عراق هفت سال وشش ماه پس از تهاجم نظامي در دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق برای سرنگونی صدام حسین پايان يافت. بر اساس توافقنامه امنیتی بین ایالات متحده و عراق، تمام نیروهای آمریکایی قرار است تا پایان سال 2011 به خارج از عراق منتقل گردند.  
  
 
31 آگوست 2010
پایان رسمی عملیات رزمی ایالات متحده در عراق 


اوباما در خصوص پايان عمليات نظامي در عراق در سخنراني خود اظهار داشت: 31 آگوست پايان ماموریت نظامي آمریکا در عراق مي باشد. عملیات آزادی عراق به پایان رسیده ، و مردم عراق اکنون مسئول برقراري امنیت کشور خود مي باشند(!).

این عمل (خروج نظاميان) تعهد من به مردم آمریکا بود. فوریه گذشته، من طرح خروج نظاميان خود از عراق را به مردم كشورم ارائه دادم و در كنار آن براي تحقق اين امر تلاش هایمان را برای تقویت نیروهای امنیتی عراق و حمایت از دولت و مردم آن بكار گرفتيم(!).... 
این تمام چیزی است که ما انجام داده ایم(اوباما سعي داشت آمريكا را پيروز اين نبرد معرفي كند)*.
 ما پايگاه هاي نظامي خود در عراق را بسته ايم و به عراقي ها  سپرده ايم. و میلیون ها قطعه از تجهیزات خود را از عراق خارج كرده ايم.
ما تمام پروسه انتقال حاكميت به عراقي ها را انجام داده ايم.... تابستان گذشته نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق خارج شدند، و نیروهای عراقی خود اكنون مسئول امنيت شهروندان خود مي باشند. هر چند عراق هنوز در معرض حملات تروریستی قرار دارد، اما اكنون حوادث امنیتی در پایین ترین سطح خود از زمان شروع جنگ قرار دارد. 
براي بهتر اجرا شدن انتقال قدرت و تثبيت امنيت عراق،تعدادي از نیروهاي آمریکایی در عراق با ماموریت های مختلف باقی خواهند ماند: مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی عراق، حمایت از نیروهای عراقی در ماموریت های ضد تروریستی و حفاظت از غیر نظامیان آمريكايي. مطابق توافق ما با دولت عراق. تمام نیروهای آمریکایی تا پایان سال آینده خاك عراق را ترك خواهند كرد. پس از خروج كامل و تثبيت امنيت،شهروندان دیپلمات ها، امدادگرها و مشاوران آمريكايي براي حمایت از عراق و تقویت دولت آن، حل اختلافات سیاسی، استقرا مجدد کسانی که آواره شده اند (بخاطر جنگ) و ایجاد روابط دوجانبه با منطقه و جهان در عراق حضور خواهند يافت 
 *هر چند نيروهاي نظامي آمريكا خاك عراق را ترك كرده اند ولي آمريكا براي اشغال سياسي عراق و نفوذ و دخالت در اين كشور همچنان برنامه ها دارد.....
 
 

22 اکتبر 2010
انتشار اسناد طبقه‌بندی شده نظامی آمريکا در جنگ عراق توسط ويكي ليكس 


 ویکی لیکس، تقریبا 400 سند محرمانه ارتش ایالات متحده را که نشان می داد فرماندهان ایالات متحده شواهد شکنجه غير نظاميان را ناديده گرفته بودند،منتشر ساخت.
این اسناد همچنین مرگ صدها نفر از غیرنظامیان را در ایست های بازرسی نظامی ایالات متحده پس از حمله سال 2003 افشا مي ساخت.

بر اين اساس آمريكا به تمامي گزارش ها و اسناد مرتبط با تلفات غیرنظامیان در جنگ عراق اطلاع كافي داشته است اما از ارائه آمار دقيق هميشه انكار كرده است. از مجموع 109 هزار كشته شده جنگ عراق حدود 66081 نفر از آنها غيرنظاميان عراقي بودند.....

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن(22 اكتبر 2011) از انتشار اين اسناد كه جان برخي را تهديد خواهد كرد،به شدت انتقاد كرد.

با این حال، ویکی لیکس اظهار داشت اطلاعات منتشر شده حاوی اطلاعاتی نيست كه براي افراد و شخصيت ها آسيب رسان باشد.


برخي از رويدادهاي مهم سياسي اجتماعي سال 2010 عراق:
 
برگزاری انتخابات برای تعیین 325 عضو مجلس نمایندگان عراق در هفتم مارس یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی عراق در سال 2010 است.

از مهمترین ویژگی های این انتخابات عمومی که در ان بیش از شصت و سه درصد از واجدان شرایط شرکت کردند تامین امنیتی آن بدست نیروهای عراقی و بدون حضور نظامیان امریکایی بود.

انتخابات پارلمانی عراق برای مردم این کشور و حتی جامعه بین الملل جنجال برانگیز بود .

شمارش ارای این انتخابات حدود دو ماه طول کشید و اختلافات ناشی از ان نیز هشت ماه ادامه یافت.

سرانجام سران گروههای سیاسی عراق در نوامبر 2010 توانستند با توافق سیاسی به این اختلافات پایان دهند و نوری مالکی عضو فهرست اتحاد ملی را به عنوان نخست وزیر و جلال طالبانی عضو برجسته فهرست کردها را به عنوان رئیس جمهور و اسامه نجیفی عضو برجسته فهرست العراقیه را به عنوان رئیس مجلس معرفی و انتخاب کنند
. از نکات مهمی که در سال 2010 عراق حائز اهمیت است ، خروج این کشور از بخشهایی از بند هفتم منشور سازمان ملل است (کشورهای مشمول بند هفتم منشور سازمان ملل، تهدید کننده صلح و امنیت جهانی تلقی و راه برای دخالت خارجی در این کشورها باز می شود فرصتی که به خوبی در اختیار امریکا قرار گرفت).

شورای امنیت در نوامبر گذشته تصمیم گرفتند به محاصره نوزده ساله عراق پایان داده و عراق را از مجازات های بین المللی خارج کند.

مقامات عراقی این تصمیم سازمان ملل را یک موفقیت بزرگ برای سیاست خارجی خود توصیف کرد.

مجازات های سازمان ملل علیه عراق از زمان اشغال کویت در زمان صدام اتخاذ شد و بر اساس ان همه دارایی های عراق بلوکه و هرگونه تصمیمم گیری درباره دارائی های نفتی و غذائی این کشور به سازمان ملل سپرده شد .

با خروج عراق از بند هفتم منشور سازمان ملل این کشور می تواند مجددا در صحنه های منطقه ای و بین المللی نقش ایفا کند.

البته عراق همچنان به طور کامل از زیر لوای این بند خارج نشده و سازمان ملل خروج کامل این کشور را به بهبود کامل روابط بغداد ، کویت در شش ماه اینده مشروط کرده است.

از نظر امنیتی نیز می توان به چندین نکته مهم در سال2010 اشاره کرد.

در سال 2010 سربازان عراقی برای اولین بار توانستند به طور مستقل در عملیات های نظامی کشورشان بدون مشارکت سربازان امریکائی شرکت کنند.

در اگوست سال 2010 امریکائیها اعلام کردند به ماموریت نظامی و جنگی خود در عراق پایان داده و سربازان امریکایی تنها در عملیات های لجستیکی ، آن هم تا زمان خروج کامل انها از عراق در پایان سال 2011 شرکت می کنند .

در سال گذشته عراق شاهد عملیات های تروریستی زیادی بود اما ماه های می و اکتبر شدیدترین و فاجعه بارترین ماهها در سال 2010 بود .

در ( می ) سال 2010 در عراق حداقل 110 عراقی کشته و بیش از پانصد تن دیگر بر اثر یک سلسله انفجاری تروریستی در مناطق مختلف عراق کشته یا زخمی شدند .

در سی و یکم ( اکتبر) گذشته هم افراد مسلح وابسته به گروه تروریستی القاعده به کلیسای سیده النجات واقع در منطقه کراده بغداد یورش بردند و دهها تن از مسیحیان عراقی را به خاک و خون کشیدند .

در ان حمله تروریستی که چندین ساعت طول کشید حداقل چهل و چهار مسیحی کشته و بیش از شصت تن دیگر زخمی شدند .

این حادثه منجر شد تا تعدادی از مسیحیان عراقی کشورشان را ترک و به اروپا یا کردستان عراق مهاجرت کنند .

در سال 2010 همچنین سال مرگباری برای خبرنگاران در عراق بود و دست کم هفت خبرنگار و تصویر بردار به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس به قتل رسیدند .
 
 
 
جنگ ایالات متحده و عراق(2011)


13 ژانویه 2011 
مذاكرات رهبران عراقي و صدر بر سر مسئله خروج نیروهای نظامی امريکايي


يكي از مسائل پيش روي سياستمداران عراقي تصميم گيري و اجماع نظر در مورد حضور و يا عدم حضور نظاميان آمريكايي پس از 2011 در عراق مي باشد.این تصمیم پس از بازگشت روحانی ضد آمریکایی مقتدي صدر به عراقفبه مراتب پيچيده تر نيز شد ... 
عمده نگراني(البته فرافكني غرب) در مورد توانايي نیروهای عراقی برای حفظ امنیت عراق مربوط مي شد. بسیاری از سنی ها به بهانه تشكيل دولت با اكثريت شيعه،خواستار همچنان نیروهای آمریکایی براي حفاظت آنها از عواقب اين امر حكايت داشت. کردها نيز حضور نيروهاي آمریکایی را به عنوان نوعي تضمین در منطقه خودمختار خود در شمال عراق تلقي مي كردند. 
اما مقتدي صدر، كه بصورت داوطلبانه چهار سال در خود را به ايران تبعید كرده بود،مانع بزرگي براي حضور آمريكايي ها در عراق محسوب مي شد. وي هر گونه حضور طولانی نیروهای آمریکایی را در عراق به شدت رد كرد و نظر قاطع خود را به دولت و جنبش خود اعلام داشت.
 
 
10 جولای 2011
اولین سفر لئون پانتا، وزیر دفاع جديد آمريكا به عراق  


"لئون پانتا روز یکشنبه [10جولای ، 2011] در اولین سفر خود به عنوان وزیر دفاع آمریکا كه وارد عراق شده بود از تصميم خود براي متقاعد كردن بغداد براي حضور نيروهاي نظامي آمريكا در اين كشور خبر داد. 
ایالات متحده براساس معاهده امنيتي دوجانبه قرار است 46،000 سرباز باقی مانده خود در عراق را تا پایان سال جاری از عراق خارج نمايد.
پانتا،که تازه از سفر افغانستان بازگشته است،اميدوار است در نهايت دولت عراق به باقي مانده بخشي از نيروهاي آمريكايي در عراق(بعد از موعد 2011) تمايل داشته باشد. 


 
15 دسامبر 2011
پایان رسمی جنگ عراق همزمان با خروج باقي مانده سربازان 


نزدیک به نه سال پس از آغاز جنگ و بیش از 100،000 كشته و صدها میلیاردها دلار هزينه جنگي، ماموریت نظامی آمریکا در عراق رسما به پایان رسید ...
لئون پانتا، وزیر دفاع و سایر مقامات ارشد ایالات متحده یک مراسم جزئي را در یک پایگاه نظامی در فرودگاه بغداد (پنجشنبه) انجام دادند و پرچم آمريكا را به نشانه پايان جنگ عراق،كه يكي از بدترين جنگ هاي تاريخ ايالات متحده مي باشد-پايين كشيدند.
پانتا در اين مراسم اظهار داشت:"با خروج باقی مانده نيروهاي آمریکا در چند روز آينده،عراق به طور کامل مسئول تامين امنیت و رفاه شهروندان عراقي تلقي مي گردد. 
تنها دو پایگاه ایالات متحده و در حدود 4،000 سرباز آمريكايي در عراق باقی خواهند ماند. به گفته مقامات، سربازان آخر هفته عراق را ترك خواهند كرد. حدود 200 پرسنل نظامی ایالات متحده در بغداد در بخش فروش اسلحه و سایر مبادلات نظامی محدود به عنوان اعضای دیپلماتیک ایالات متحده در خاك عراق باقي خواهند ماند ...
امنیت غیرنظامیان در حال حاضر به عهده نیروهای عراقی و پلیس ملي مي باشد. بیش از یک سال است كه، آنها مسئولیت های امنیتی شهرهاي عراق را پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی بر عهده دارند.
از 16،000 کارمندي که در سفارت آمريكا در سال آینده كار خواهند كرد، تنها 1،500 تا 2،000، کارمندان وزارت امور خارجه خواهند بود. مابقي افراد كارمندان و پیمانکاران امنیتی خواهند بود...
با این اوصاف، دخالت ایالات متحده در عراق تمام نشده است. در همین حال، مربیان نظامي آمریکایی و غیر نظامیان كه با دفتر همکاری های امنیتی در سفارت ایالات متحده همكاري دارند به آموزش نيروهاي عراقي در نحوه كاربرد هواپیماهای جنگی و تانک های خریداری شده از ایالات متحده خواهند پرداخت.


گفتار پاياني:
در برآورد تلفات و خسارت‌های ناشی از جنگ، وزارت دفاع آمریکا به طور رسمی تعداد کشته‌های آمریکا تا اوت 2010 را 4421 نفر اعلام کرد و تعداد کشته شدگان انگلستان نیز 179 نفر اعلام شده است.
 بقیۀ کشورهای شرکت کننده در جنگ نیز 139 کشته داشته‌اند. تعداد کشته‌شدگان عراقی از سوی هیچ منبع مستقلی ثبت نشده است و اختلاف نظرهایی در خصوص آن وجود دارد که از 100 هزار تا 600 هزار نفر بین سال‌های 2003 تا 2010 ذکر می‌شود.
 در خصوص هزینه‌ها نیز آمریکایی‌ها برآورد کرده‌اند که تا سال 2011 و زمان خروج نیروها، هزینه‌های این کشور در عراق بالغ بر 802 میلیارد دلارخواهد شد. هزینه انگلستان در جنگ عراق نیز 14 میلیارد دلار برآورد می‌شود. 

معضل و چالش اساسی بعد از خروج نیروهای آمریکایی، ساختن یک کشور یا یک ملت خواهد بود و ایجاد دولتی که بتواند ثبات و امنیت را در عراق برقرار کند. در جوامع تقسیم شده‌ای مانند عراق، چالش‌های عمده‌ای برای ایجاد دموکراسی وجود دارد.

در مجموع به نظر می‌رسد که در مرحله خروج نیروهای آمریکایی از عراق، با توجه به دخالت برخی از کشورهای عربی همسایه، آینده سیاسی این کشور همچنان مبهم است. از نظر نقش منطقه‌ای نیز عراق هم می‌تواند نقشی توازن بخش و ثبات‌آفرین داشته باشد و هم می‌تواند منشأ منازعه و تشدید رقابت‌های منطقه‌ای باشد. 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار