تبریز/

اجرای نخستین پایلوت شبکه دسترسی فیبر نوری در منطقه آزاد ارس

با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان اپراتور ایرانیان‌نت و منطقه آزاد ارس، نخستین پایلوت دسترسی فیبر نوری در منطقه آزاد ارس برای 5 هزار کاربر و با پهنای باند 20 تا 40 مگابیت بر ثانیه اجرا می‌شود.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تفاهم‌نامه راه‌اندازی نخستین پایلوت شبکه دسترسی فیبر نوری ایرانیان‌نت امروز میان شرکت ایرانیان‌نت و منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در محل سازمان فناوری اطلاعات ایران امضا شد.

این تفاهم‌نامه با حضور علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیئت مدیره اپراتور ایرانیان‌نت، محمد علی رحمان‌دوست مدیرعامل ایرانیان‌نت و نجفی رئیس منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس مبادله شد.

با این تفاهم قرار است شبکه دسترسی فیبر نوری ایرانیان‌نت به عنوان نخستین منطقه در کشور، در منطقه آزاد ارس اجرا شود.

قرار است در فاز اول برای 5 هزار کاربر در منطقه ارس دسترسی فیبر نوری فراهم شود که این ظرفیت تا 100 هزار کاربر قابل افزایش باشد.

پهنای باند در نظر گرفته شده نیز 20 تا 40 مگابیت بر ثانیه است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در مراسم امضای تفاهم نامه ایجاد دسترسی شبکه فیبر نوری با اشاره به حساسیت این منطقه در کشور گفت: منطقه آزاد ارس در شمال غربی کشور در مسیر رود ارس با سه کشور آذربایجان، ترکیه و ارمنستان ارتباط دارد.

دکترنجفی گفت: این منطقه در سال ۸۴ به عنوان منطقه آزاد تصویب شد ولی از تاریخ یازدهم فروردین ماه سال 91 با عنوان منطقه آزاد ارس فعالیت رسمی و قانونی خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: ما در عرض ۱۵ ماه توانستیم ۱۵۰ واحد تولیدی ۱۰۰۰ واحد صنفی و هزار و ۲۰۰ شرکت را در این منطقه ثبت کنیم. همچنین در سال گذشته ۱۳۵ میلیارد تومان صادرات داشتیم که باعث شد ما در بین مناطق آزاد رکورد بزنیم.

نجفی خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی، صادرات، توریسم و گردشگری این منطقه باعث شده که سرمایه گذاران خارجی زیادی به این منطقه وارد شوند لذا با این اوصاف ارتباطات قوی اینترنتی بسیار ضروری به نظر می‌رسید لذا ما تصمیم گرفتیم با کمک سازمان فناوری اطلاعات IP این منطقه را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ارتباطات ما در حد صفر مرزی بود. ما با این کار می‌توانیم ارتباطات خود را با مناطق دیگر و کشورهای دیگر افزایش دهیم چرا که به دلیل شرایط منطقه آزاد و سرمایه گذاران خارجی و مهم‌تر از آن معاف از مالیات بودن این منطقه سرمایه گذاران تمایل شدیدی به حضور در این منطقه دارند ولی نبود ارتباطات باعث کندی سرعت توسعه شده بود که حال با این امر امیدواریم توسعه منطقه رشد بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: ‌ما در منطقه آزاد ارس علاوه بر ۲۰ هزار ساکن، ۵ واحد دانشگاهی و ۷ هزار دانشجو داریم که همه این‌ها می‌توانند از این شبکه استفاده مطلوبی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ایرانیان نت به عنوان مجری این طرح گفت : در این مرحله پنج هزار کاربر را زیرپوشش قرار خواهیم داد.

رحمان دوست با بیان اینکه شبکه فیبرنوری بر بستر باند پهن خواهد بود ، افزود : پهنای باند مورد نیاز برای کاربران حداقل 20 و حداکثر 100 مگابیت بر ثانیه درنظر گرفته شده است.

وی زمان اجرای این طرح را در منطقه آزاد ارس 11 ماه بیان کرد و گفت : تا سال آینده 400 هزار کاربر از خدمات این شبکه بهره مند خواهند شد.

رحمان دوست با بیان اینکه تا پایان مرداد ماه علاوه بر منطقه آزاد ارس، سرویس شبکه اتصال فیبرنوری در مشهد و تهران نیز عملیاتی می ‌شود ، افزود : تا هشت سال آینده هشت میلیون کاربر باید به این شبکه متصل شود.

وی هزینه اجرای طرح فیبرنوری در منطقه ارس را حدود 15 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : این هزینه در قالب 2 سهم برای ایرانیان نت و یک سهم از مجموع 3 سهم برای منطقه آزاد تجاری ارس خواهد بود.

رحمان دوست با اشاره به تشکیل یک گروه مشترک برای اجرای این طرح گفت : در مرحله نخست برای پنج هزار مشترک این کار انجام می شود اما توانی که برای پنج سال آینده ایجاد می شود شامل 100 هزار مشترک در منطقه ارس است.

وی استفاده از تلفن های تصویری ، تلویزیون چند رسانه ای ، فیلم های پرمخاطب ، آموزش مجازی ، کنترل خیابان ها ، امکان آموزش مجازی ، قابلیت ارائه تلویزیون کابلی با کیفیت بالا و اینترنت مناسب را از مزایای دسترسی به فیبرنوری با پهنای باند ، ذکر کرد.

مدیرعامل اپراتور چهارم مخابراتی کشور ، اجرای طرح دسترسی به فیبرنوری در منازل را در سه فاز بیان کرد و گفت: در گام نخست در هفت شهر اصلی مشهد ، تهران ، کرج ، قم ، شیراز ، اصفهان و تبریز انجام می شود.

وی مرحله دوم را تا 21 شهر اعلام کرد و افزود : در گام سوم 31 مرکز استان را پوشش می دهیم.

رحمان دوست گفت: طبق پروانه باید تا مرداد امسال کار از نظر سرویس دهی آغاز شود.

وی افزود : تا مرداد امسال 400 هزار مشترک تحت پوشش قرار خواهند گرفت و دو سال بعد از لازم الاجرا شدن پروانه ، باید به یک میلیون مشترک و در هشت سال آینده به 8 میلیون نفر برسیم./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.