متخصصان ايراني پيشتاز در صنعت سدسازي

در دو دهه اخير متخصصان سد سازي کشورمان توانسته اند با انگيزه و روحيه بالا پروژه هاي بزرگ سد سازي کشور را با استفاده از دانش و تجهيزات داخلي به مرحله اجرا برسانند.

عزت الله بيژني يكي از مديران  صنعت سد سازي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: متخصصان داخلي در دو دهه اخير به دليل انگيزه بالا و داشتن دانش فني بسيار بالا در عرصه سد سازي توانسته اند پروژه هاي بزرگ سد سازي کشور مانند ساخت سدهاي کارون را با کمترين هزينه و بالاترين کيفيت در کشور به بهره برداري برسانند.

وي با بيان اينکه نيروهاي خارجي براي اجراي پروژه هاي سد سازي در کشورمان خواهان هزينه هاي سنگين بالاي 2 تا 3 برابر نيروهاي داخلي را براي سد سازي خواستار بودند گفت: متخصصان داخلي با بهره گيري از منابع مالي بسيار کمتر و استفاده از نيروهاي داخلي به ميزان 3 تا 4 هزار نيرو اعم از کارگر مهندسان متخصص و ساير نيروهاي مربوطه تاکنون توانسته اند سدهاي بزرگ و کوچک را در کشور در دو سه دهه اخير ساخته و راه اندازي کرده اند.

وي تصريح کرد: نمونه بارز اين سدها سد کارون 3، کارون 4 در استان خوزستان است که در خصوص سد کارون 4 بايد بگويم اين سد بعد از 3 سال ساخت و راه اندازي سد کارون 3 بلا فاصله 40 کيلومتر در شهرستان ايذه و باقملج استان خوزستان سد کارون 4 با استفاده از نيروهاي متخصص کارگران ماهر با سرعتي 2 تا 3 برابر بيشتر از زمان ساخت کارون 3 و هزينه کمتر ساخته شد که اين موضوع نشان دهنده توانمندي هاي بالاي متخصصان داخلي بر اساس احساس مسئوليت بالاتر انگيزه تعهد مسئوليت پذيري و ايمان به خدا به عنوان بزرگترين سرمايه نيروهاي متخصص ايراني عاملي مهم براي توسعه و رونق فعاليت هاي سد سازي در کشور است.

بيژني ادامه داد: مهندسان ايراني در حوزه سد سازي داراي ويژه گي هاي منحصر به فردي هستند که استفاده مناسب از اين نيروهاي متخصص در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي مي تواند کشور ما را در صنعت سد سازي با اوج قله هاي موفقيت در بخش هيدرومکانيکال و الکترونيکي با استفاده از نيروهاي متخصص و کارگران ماهر درحوزه سد سازي باعث افزايش رشد بسيار بالاي توان کشور در اين صتعت مهم شود.

اين کارشناس صنعت سد سازي ادامه داد: در استان خوزستان سدهاي زيادي با بهره گيري از توانمندي هاي نيروهاي داخلي طي دو سه دهه اخير ساخته شده است ضمن آنکه اين استان از پتانسيل هاي بسيار بالايي در خصوص تامين نيروي متخصص اعم از کارگر ماهر و مهندسان متخصص دارد.

وي در ادامه تصريح کرد: شهرستان باغ ملک به علت نزديک به سد کارون 3 و 4 و وجود رودخانه هاي متعدد که از اين شهرستان مي گذرد داراي آب و هواي بسيار مطلوب در بين شهرستان هاي استان خوزستان مي باشد که مي توان با راه  اندازي سد هاي مناسب مانند سد کارون 4 آن را به يکي از قطب هاي گردشگري کشور تبديل کند. به طور کلي صنعت سد سازي جدا از تامين نيازهاي آبي و برقي کشور نقش مهمي در توسعه قطب گردشگري در مناطق مختلف کشور دارد به عنوان مثال سد کارون 3 که در شهرستان ايذه و باقملج ساخته شده است مي تواند سالانه موجب جذب تعداد زيادي گردشگر شود.
برچسب ها: سد ، متخصصان ، پیشتاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار