در سالجاری محقق خواهد شد؛

امضای ۳ قرارداد جدید نفتی ایران در خلیج‌فارس

مدیرعامل نفت فلات قاره از امضای سه قرارداد توسعه میادین نفتی در سال جاری خبر داد گفت: ارزش این قراردادها 2.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

محمود زیرکچیان‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه سال گذشته حدود 2 میلیارد دلار در طرح توسعه میادین نفت و گاز منطقه خلیج فارس سرمایه گذاری شده است، گفت: در این مدت حدود 4 میلیارد دلار قرارداد جدید هم با شرکت های خارجی امضا شده است.
 
وی با اشاره به متنوع سازی تامین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه میادین فراساحلی نفت و گاز ایران در خلیج فارس، تصریح کرد: در سالجاری هم قرارداد طرح توسعه سه میدان جدید نفت و گاز شامل توسعه میدان نفتی سروش، توسن و میدان مشترک نفتی اسفندیار امضا خواهد شد.
 
زیرکچیان زاده هم اکنون حفاری و توسعه میادین فراساحلی به ویژه در دریای خزر به دلیل عمق بالای 800 تا 1000 متر دریا بالا است، تصریح کرد: بر این اساس شرکت های خارجی به دلیل ریسک بالا کمتر تمایل به مشارکت در این نوع پروژه های نفت و گاز دارند.
 
این عضو هیات مدیره شرکت نفت خزر با بیان اینکه هزینه تولید نفت در میادین فراساحلی به مراتب بالاتر از میادین خشکی است، اظهار داشت: اجرای قراردادهای مشترکت در تولید به ویزه در میادین فراساحلی توجیه اقتصادی و فنی دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه تمامی شرکت‌های بزرگ بهره بردار نفت و گاز باید به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و قراردادهای جدید برای توسعه میادین نفت و گاز باشند، اظهارداشت: تاکنون قراردادهای مشارکت در تولید در کشورهای مختلف تجربه شده است و اجرای آن در ایران تجربه جدیدی نخواهد بود.
 
زیرکچیان زاده با یادآوری اینکه در حال حاضر اجرای قراردادهای مشارکت در تولید در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، خاطرنشان کرد: مذاکراتی را هم با برخی از شرکتهای خارجی آغاز کرده ایم.
 
مدیرعامل نفت فلات قاره  تصریح کرد: در سالجاری امضای سه قرارداد توسعه میادین توسن، اسفندیار و سروش 2 را در سرلوحه کاری خود قرار دادیم  که ارزش سرمایه گذاری این میادین به میزان 2.5 میلیارد دلار است.
 
زیرکچیان زاده تولید نفت این میدان را تا 20 هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: قرارداد توسعه میدان توسن به ارزش 800 میلیون دلار با قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا امضا خواهد شد که هنوز قطعی نشده است.
 
مدیرعامل نفت فلات قاره همچنین از امضای قرارداد میدان اسفندیار را با بانک پاسارگاد خبر داد و گفت: در نیمه اول سال جاری قرارداد این میدان نهایی و امضا خواهد شد.
 
زیرکچیان‌زاده اضافه کرد: در میدان توسن لرزه‌نگاری 3 بعدی انجام شده، سازه در مرحله طراحی انتخاب شده و با توجه به HOA تفاهم نامه اولیه امضا شده وارد بخش اجرا شده‌اند.
 
زیرکچیان‌زاده خاطرنشان کرد: برای فاز دوم میدان سروش MDP در نیمه اول سال جاری برای تزریق گاز نهایی خواهد شد که باعث افزایش ضریب بازیافت از 6 تا 7 درصد به 18 تا 20 درصد خواهد شد و در نهایت افزایش تولید از این میدان را خواهیم داشت که رقم و طرف قرارداد آن هنوز نهایی نشده است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار