کلاف جایگاهداران "سی ان جی" پیچیده تر از گذشته

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور پایین بودن کارمزد جایگاهداران و مغایرت قبوض گاز و فروش جایگاه ها از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها تاکنون ثابت مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،اردشیر دادرس در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در  انجمن صنفی CNG  کشور برگزار شد با بیان این مطلب گفت:پس از هدفمندسازی یارانه ها یکی از صنایعی که با مشکلات عدیده ای روبه رو شد، صنعت CNG  بود؛ افزودن بر توقف سرمایه گذاری در این حوزه به علت عدم حمایت دولت و ورشکستگی جایگاهداران کنونی، مشکلات به حدی بود که برخی از جایگاههای سی ان جی مجبور شدند تا واحد خود را تعطیل کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG  کشور  پایین بودن کارمزد و مغایرت قبوض گاز و فروش جایگاه ها از دو معضل مهم یاد کرد و گفت: متاسفانه از زمان اجرای هدفمندی یارنه ها تاکنون این مشکلات برطرف نشده است و برخی از جایگاهداران پس از تحمل مداوم زیان، ترجیح دادند با تعطیلی جایگاه خود دست کم از افزایش زیان دهی آنها جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر زمان بربودن گرفتن استعلام ها و مجوزهای متعدد جهت ساخت یک جایگاه است. 

دادرس تصریح کرد: کارمزد کنونی جایگاه ها سرمایه گذاری چند میلیارد تومانی در این حوزه را فاقد توجیه اقتصادی کرده است؛ به ویژه چند سالی است که اعطای کپرسور رایگان توسط وزارت نفت متوقف شده است. عدم ابلاغ افزایش کارمزد پس از گذشت 2 سال موجب فرار سرمایه گذاران  و اتلاف وقت مردم در صف های طولانی شده است.

 رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی با اعلام اینکه تا پایان سال گذشته تعداد کل جایگاه‌های CNG حتی به 2000 باب هم افزایش نیافت، تصریح کرد: همچنین سال گذشته سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و توسعه جایگاه‌های گاز به حداقل کاهش یافته است.
 
دادرس با اشاره به رشد منفی ساخت جایگاه های جدید CNG از سه سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: این در حالی است که در این مدت تقاضا برای مصرف این حامل انرژی با رشد مثبت 180 درصدی همراه بوده به طوری که سال گذشته بیش از 7 میلیارد مترمکعب گاز در جایگاه‌های CNG مصرف شده است.
 
وی با یادآوری اینکه همزمان با رشد منفی جایگاه‌سازی، در کارخانجات تولیدکننده تجهیزات CNG همچون توربوکمپرسور و مخزن سازی CNG هم رکود حاصل شده است، بیان کرد: در مجموع در شرایط فعلی در کل زنجیره صنعت CNG یک رکود و توقف حاصل شده است.
 
دادرس در ادامه با انتقاد با نرخ پایین کارمزد جایگاه‌های CNG توضیح داد: در سه سال گذشته هزینه‌های نگهداری، راهبری و راه اندازی جایگاه‌های گاز با 80 درصد افزایش همراه شده به طوری‌که در این مدت نرخ مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حقوق و دستمزد، تامین کالا و قطعات یدکی، قبوض آب، برق و گاز و بیمه هزینه‌ها را به شدت افزایش داده است.
 
****افزایش 2 برابری نرخ کارمزد CNG

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی با بیان اینکه در دو سال گذشته به نوعی با پیشنهاد سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده که خواستار افزایش نرخ کارمزد CNG شده است هم مخالفت شده است، تبیین کرد: حتی در این باره وزیر فعلی نفت تاکنون 4 بار با معاون اول رئیس جمهور نامه نگاری کرده که این مکاتبات یا بدون پاسخ مانده و یا به کمیسیون‌های دولت ارجاع شده است.
 
وی کارمزد فعلی فروش CNG را حدود 40 تومان عنوان کرد و افزود: با این وجود پیشنهادهایی به مجلس و دولت برای افزایش 2 برابری نرخ CNG ارائه شده است.
 
دادرس در ادامه با انتقاد نظام 70 ساله کارمزدی و استثماری انگلیسی ها در جایگاه‌های سوخت و CNG، گفت: این در حالی است که با اجرای نظام حق العمل کاری علاوه بر افزایش کمی و کیفی سطح ارائه خدمات در جایگاه‌های سوخت، هزینه نگهداری این بنگاه‌های اقتصادی هم کاهش می یابد.
 
دادرس با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس با اجرای طرح حق‌العمل کاری در جایگاه‌های CNG موافقت کرده است، تصریح کرد: با این وجود این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس رد شده است که با این شرایط مشکلات اقتصادی جایگاه‌های سوخت و CNG ادامه می یابد.
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی با اعلام اینکه بحران جایگاه‌های سوخت، افزایش زمان سوخت گیری و طولانی شدن صفوف خودروها پیش روی جایگاه‌ها تا چند سال آینده به مشکل اصلی تهران و سایر کلانشهرهای کشور تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: باید با اجرای نظام حق‌العمل کاری شرایط را برای بازگشت سرمایه گذاران بخش خصوصی به صنعت جایگاه سازی فراهم شود.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت سی ان جی ادامه داد: از زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تاکنون، رقم کارمزد جایگاه های سی ان جی تغییر نکرده و 40 تومان باقی مانده است در صورتی که هزینه های جایگاه داران 85درصد افزایش یافته است.
 
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد کارمزدی برای سال جاری تعیین شود این رقم نباید کمتر 80 تومان باشد، در صورتی که هنوز کارمزد 40 تومان است.
 
دادرس با اشاره به اینکه جایگاه ها با روش حق العمل کاری کار می‌کنند، گفت: متاسفانه این روش که مورد توجه کمیسیون انرژی قرار گرفت، اما کمیسیون تلفیق این موضوع را رد کرد، در صورتی که این روش می‌توانست راه نجات جایگاه‌داران سی ان جی باشد.
 
وی با اشاره به اینکه قیمت سی ان جی در جهان حدود 35 درصد از قیمت بنزین است، گفت: بنابراین اگر بخواهیم براساس قیمت جهانی قیمت گذاری کنیم قیمت سی ان جی در هر متر مکعب نباید بیشتر از 300 یا 350 تومان باشد.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی تصریح کرد: به دلیل نبود جایگاه‌های سی ان جی در کشور متوسط سوخت‌گیری از 20 دقیقه دوباره به 50 دقیقه رسیده است و با روند کنونی در یکی دو سال بعد با مشکل روبه رو خواهیم شد.


**** 20درصد جایگاه‌های سی ان جی کشور تعطیل هستند

در ادامه مرتضی ابراهیمی مقدم دبیر انجمن صنفی سی ان جی با شاره به اینکه بعد از گذشت 1.5 سال از قول افزایش کارمزد سی ان جی، هنوز مشکل پابرجا است، گفت: این در حالی است  که در طول این مدت دستمزدها و هزینه نگهداری جایگاه‌ها به شدت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: وزیر نفت بارها در خصوص افزایش نرخ کارمزد جایگاه ها نامه های متعددی را به معاون اول رئیس جمهور نوشته‌اند، اما متاسفانه هیچ ترتیب اثری در خصوص افزایش نرخ کارمزد جایگاه‌ها اعمال نشده است.
 
مرتضی ابراهیمی مقدم تصریح کرد: در شرایط فعلی 20 درصد از جایگاه‌های سی ان جی کشور تعطیل هستند درصورتی که باید جایگاه های سی ان جی نسبت به تعداد خودروهای موجود افزایش یابد.
 
دبیر انجمن صنفی سی ان جی خاطرنشان کرد: هم اکنون سی ان جی 22 درصد از سهم سبد سوخت را در اختیار دارد که باید این سهم در سبد سوخت 25 درصد باشد.
 
وی اظهار داشت: تا زمانی که جایگاه داری در کشور اقتصادی نباشد، نمی توان به دنبال احداث جایگاه های زنجیره ای در کشور باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار