شکل هندسي رقابت انتخاباتي خرداد 92 از نگاه مهدی فضائلی

روز آخر، ستاد انتخابات کشور و خيابان فاطمي تهران حال و هواي ديگري داشت و معلوم شد نه ساکنان کاخ مرمر چشم از پاستور برداشته‌اند و نه ساکنان کنوني پاستور دل از اين ساختمان شسته‌اند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مهدي فضايلي در مقاله انتخاباتی خود با عنوان «شکل هندسي رقابت انتخاباتي خرداد 92» برای ستون سرمقاله روزنامه رسالت سه شنبه این طور نوشت:

قطعاً با ورود چهره‌هايي که بخصوص روز آخر ثبت‌نام کردند، آرايش سياسي انتخابات تغيير خواهد کرد و تعداد قابل توجهي از نامزدها به نفع چهره‌هاي شاخص‌تر و رأي‌آورتر کنار خواهند رفت.

ظاهراً قرار است همه چيز دست به دست هم بدهد تا "حماسه سياسي" بيش از آنچه تصور مي‌شد تحقق پيدا کند و سي و پنجمين سال انقلاب اسلامي شاهد يک نقطه عطف ديگري باشيم.

روزهاي اخير که ثبت نام نامزدهاي رياست جمهوري انجام مي‌شد، هر روزش خبرساز بود و رفت و آمد چهره‌هاي مختلف از سلايق گوناگون اين پيام را داشت که انتخابات و فرايند آن در وراي همه ستم‌هايي که سال 88 به امانتداري نظام شد و تهمت‌هايي که بيگانگان و جريان‌هاي همسو با آنها وارد کردند، براي همه اطمينان‌بخش است که اگر غير از اين بود نبايد وارد اين صحنه مي‌شدند.حضور پرشور و متراکم نامزدها نشانگر اين است که سلايق گوناگون دريافته‌اند که راهي جز صندوق‌هاي رأي‌ براي نقش‌آفريني در مسئوليت‌هاي حساس نظام نيست.

اما روز آخر، ستاد انتخابات کشور و خيابان فاطمي تهران حال و هواي ديگري داشت و معلوم شد نه ساکنان کاخ مرمر چشم از پاستور برداشته‌اند و نه ساکنان کنوني پاستور دل از اين ساختمان شسته‌اند.

لذا تا پايان مهلت ثبت‌نام هم از کاخ مرمر آمدند و هم از پاستور!قطعاً با ورود چهره‌هايي که بخصوص روز آخر ثبت‌نام کردند، آرايش سياسي انتخابات تغيير خواهد کرد و تعداد قابل توجهي از نامزدها به نفع چهره‌هاي شاخص‌تر و رأي‌آورتر کنار خواهند رفت.

حدود پنج ماه پيش، طي يادداشتي تحت عنوان "آرايش جريان‌هاي سياسي کشور در انتخابات يازدهم رياست جمهوري" ، انتخابات سال 92 را پنج ضلعي و رقابت نامزدها را بين 5 تا 9 نفر پيش‌بيني کرده بودم. اکنون با توجه به آخرين يافته‌ها، آرايش سياسي محتمل در آستانه انتخابات به‌شرح زير خواهد بود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني که آمده است تا اگر بتواند پرونده سياسي او با شکست در انتخابات رياست جمهوري بسته نشود، يک ضلع مهم از انتخابات 92 است. او آمده است تا فقط پيروز شود اما از هم اکنون او و حاميانش بايد بدانند پيروزي يک طرف اين ماجراست ولي همه ماجرا نيست و احتمال تکرار نتيجه سال 84 ، دور از ذهن نيست!

با توجه به اينکه اين‌بار هاشمي رفسنجاني نامزد حداکثري اصلاح‌طلبان محسوب مي‌شود، جريان اصلاحات به‌صورت تمام‌قد و با همه قوا به حمايت از آيت‌الله اقدام خواهد کرد و نامزدهاي منسوب به اين جريان چون دکتر حسن روحاني و دکتر عارف نيز به نفع وي کنار خواهند کشيد و در اين مسير بخشي از روحانيت و حتي اصولگرايان سنتي (نه به شکل تشکيلاتي) هم او را همراهي خواهند کرد.

البته اينکه مسن‌ترين نامزد حاضر در صحنه رقابت بتواند هم روحانيت و اصولگرايان سنتي همراه خود که اتفاقاً به لحاظ اعتقادي و گرايشات مذهبي محکم و پايبند هستند را راضي نگه دارد و هم طيف‌هايي از اصلاح‌طلبان که باوري به حکومت ديني ندارند و هواداراني که بعضاً چندان پايبند نيستند، کار دشواري است و به نظر مي‌رسد بيش از آنکه هاشمي رفسنجاني بخواهد يا بتواند رضايت همه آنها را جلب کند، آنها به دلايل ديگري از نظرات خود چشم‌پوشي خواهند کرد!

ضلع مهم ديگر رقابت، اصولگرايان هستند که بايد مواظب باشند تجربه تلخ اصلاح‌طلبان در انتخابات 84 را تکرار نکنند. به نظر مي‌رسد با ثبت‌نام دکتر سعيد جليلي تعدادي از نامزدها از جمله دکتر لنکراني و دکتر زاکاني به نفع وي کنار خواهند کشيد و به اين ترتيب طيف قابل توجهي از نيروهاي ارزشي و انقلابي که پيش از اين حاميان و هواداران احمدي‌نژاد را تشکيل مي‌دادند به اين بخش از اصولگرايان خواهند پيوست و رقابت جدي‌تري را سامان خواهند داد.

در ضلع اصولگرايان، ائتلاف سه نفره همچنان مصمم حضور دارد و به نظر مي‌رسد دکتر قاليباف يا به عنوان خروجي اين ائتلاف و يا حتي بدون تصميم ائتلاف گزينه جدي ديگر در انتخابات پيش رو باشد. علي‌القاعده غير از نظرسنجي يکي ديگر از معيارهايي که براي انتخاب گزينه نهايي اين ائتلاف بايد لحاظ شود آمادگي و امکان رقابت با نامزدهايي چون هاشمي رفسنجاني و جليلي است.

وضعيت نامزد ديگر اصولگرايان و نتيجه ائتلاف پنج نفره يعني حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد، چندان روشن نيست و بعيد است بتواند با نامزدهاي ديگر رقابت کند. البته برخي گمانه‌زني‌ها از احتمال حمايت حلقه احمدي‌نژاد از وي در غياب مشايي حکايت مي‌کند!

ضلع سوم انتخابات را بايد حلقه رئيس جمهور دانست.گزينه حداکثري اين حلقه، مهندس اسفنديار رحيم مشايي است که در آخرين ساعات ثبت‌نام با مشايعت پرحرف و حديث رئيس جمهور ثبت نام کرد. اين جريان که به نظر نمي‌رسد ظرفيت بالايي براي رأي آوري داشته باشد و استقبال‌هاي سرد و بي‌نشاط دور آخر سفرهاي رئيس جمهور بهترين نشانه آن است اميد زيادي به تقابل با اضلاع ديگر، خصوصاً هاشمي رفسنجاني دارد. اين ضلع تلاش خواهد کرد اثبات خود را در نفي ديگران جستجو کند.

ضلع چهارم انتخابات هم مستقليني هستند که دکتر محسن رضايي شاخص‌ترين آنهاست و به نظر مي‌رسد او هم براي اين رقابت مصمم است و مي‌خواهد اين راه را تا پايان ادامه دهد.بر اين اساس، اگر ضلع اصولگرايان را در خوش‌بينانه‌ترين حالت با يک نامزد فرض کنيم، يک رقابت چهار ضلعي خواهيم داشت و اگر قاليباف و جليلي هر دو حضور يابند يک رقابت پنج ضلعي با 5 تا حداکثر 8 نامزد.

نکته مهم اينکه اين آرايش مربوط به قبل از اعلام نظر شوراي نگهبان در مورد صلاحيت نامزدهاي ثبت نام شده است و اگر نامزدهاي مطرح هر کدام از اين اضلاع از سوي اين نهاد قانوني صلاحيتشان احراز نگردد که احتمال آن زياد است، قاعدتاً اين آرايش دستخوش تغيير خواهد شد. چند روزي بايد صبر کرد تا معلوم شود شکل هندسي رقابت دقيقاً چند ضلعي است، پنج ضلعي، چهار ضلعي يا حتي سه ضلعي؟


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار