هر 6 ثانیه یک نفر در جهان به دلیل ابتلا به بیماری های ناشی از مصرف دخانیات می میرد

در هر6 ثانيه يك نفر در جهان بدليل ابتلا به بيماريهاي ناشي از مصرف و مواجهه با دود دخانيات مي ميرند.

به گزارش گروه علمي، پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا؛ مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات با بیان این که مصرف دخانيات در حال حاضر يكي از بزرگترين عوامل در حال افزايش مرگ و مير در سطح جهان است، اظهار داشت: در حال حاضر يك ميليارد و سيصد ميليون نفر در جهان مصرف كننده مواد دخاني هستند كه از اين بين 84 درصد در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند.

مهندس خدیجه محصلی افزود: استعمال دخانيات عامل بروز يا تشديد كننده بسياري از بيماري هاي مرتبط از جمله بيماريهاي قلبي و عروقي، بيماريهاي ريه، بيماريهاي عفوني، سرطانها، بيماريهاي استخواني، بيماريهاي مغزي، بيماريهاي دستگاه گوارش، بيماريهاي كليه، بيماريهاي چشم، بيماريهاي شنوايي، بيماريهاي دندانها، كاهش ايمني بدن و ريزش مو است.

وی تصریح کرد: در جمعيت هايي كه استعمال دخانيات در چند دهه اخير امري متداول است 90 درصد سرطان ريه ، 15 تا 20 درصد ساير سرطانها ، 75 درصد برونشيت مزمن و آمفيزم و 25 درصد مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي و عروقي در سنين 35 تا 69 سال، ناشي از مصرف دخانيات بوده است.

کارشناس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر این که اثرات استنشاق تحميلي دود سيگار نيز كمتر از عوارض ناشي از استعمال دخانيات نیست، گفت: دانشمندان بر اين عقيده اند كه دود محيطي از نقطه نظر سلامت هيچ آستانه مجازي ندارد چرا كه نه دستگاههاي تهويه و نه تمهيد جداسازي مكانهاي استعمال دخانيات هيچكدام بطور كامل هوايي پاك و عاري از آلاينده را فراهم نمي کند بنابراين بهترين راه محافظت از آن قرار نگرفتن در معرض استنشاق تحميلي دود سيگار است.

وی بیان کرد: طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت بيش از 40 درصد افراد و تعداد 700 ميليون كودك يا به عبارتي نيمي از كودكان جهان در معرض استنشاق تحميلي دود سيگار هستند.

گفتنی است: هفته جهانی بدون دخانیات با شعار « تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع » از 4 تا 10 خرداد ماه برگزار می شود. /ح
برچسب ها: سیگار ، دخانیات ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار