تغييراتي كه در سال هاي اخير در تئوري هاي يادگيري رخ داده است در كنار تغيير نيازهاي جامعه اي كه دانش آموختگان پزشكي بايد به آن پاسخگو باشند، همگي گوياي اين نكته است كه اتخاذ راهبردهايي براي ارتقاي كيفيت برنامه آموزش پزشكي عمومي اجتناب ناپذير است.

دكتر فاطمه جاويدان، دكتراي تخصصي رشته آموزش پزشكي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: تغييراتي كه در سال هاي اخير در تئوري هاي يادگيري رخ داده است در كنار تغيير نيازهاي جامعه اي كه دانش آموختگان پزشكي بايد به آن پاسخگو باشند، همگي گوياي اين نكته است كه اتخاذ راهبردهايي براي ارتقاي كيفيت تصميمات جهت دار بنيادي در ياددهي مي باشند كه برنامه آموزش پزشكي عمومي اجتناب ناپذير است. راهبردهاي آموزشي راهبردهاي متعددي براي ارتقاي كيفيت برنامه آموزشي وجود دارند که هدف آنها دستيابي به اهداف آموزشي مي باشند.

وی گفت: راهبردهاي متعددي براي ارتقاي كيفيت برنامه آموزشي وجود دارند، که مهمترين آنها براي ارتقاي كيفيت برنامه آموزش پزشكي عمومي از جمله، راهبردهاي دانشجو محوري، يادگيري مبتني بر مسئله، ادغام يافته، مبتني برجامعه، انتخابي و نظام مند بودن ،و نيز راهبردهاي مرتبط با محصول، متناسب بودن، بين حرفه اي، موجز و مختصر بودن، جايگاه چندگانه و همزيستي است.

جاویدان تصریح کرد: هر يك از راهبردهاي ارتقاي كيفيت برنامه آموزشي به صورت يك طيف نشان داده مي شوند. هر طراح آموزشي بايد قبل و در حين تدوين برنامه آموزشي، جايگاه هر يك از اجزاي برنامه درسي را در هر يك از اين طيف ها مشخص نمايد و سپس اقدام به طراحي برنامه درسي نمايد.

وی خاطرنشان کرد: همچنين براساس هر يك از راهبردهايي كه انتخاب مي شوند بايد مداخلاتي در برنامه درسي صورت گيرد تا هر يك از اجزاي اين راهبردها عملياتي شوند طوريكه ارزشيابي حاصل از مداخلات در برنامه، اين اطمينان را به طراحان برنامه دهد كه كيفيت برنامه ارتقا يافته است./ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار