بي صدا فرياد كن!

نبود نشاط، شادي، شكاف نسلي، فروپاشي خانوادگي، تبعيض، فاصله طبقاتي، افزايش چشم و هم چشمي، تضعيف باورهاي مذهبي عوامل مؤثر بر خشونت دختران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، آرامش، لطافت، مهر، وفا، سپيده و طلوع آفتاب پر مهر زندگي، آغاز روزي زيبا و طراوت بخش زندگي، جذب نگاه هاي پر مهر و محبت آميز مادر، پدر، برادر، خواهر و نزديكان ...!
گامي بر پهناي بزرگ زندگي، به ياد آينده و روزهاي پيش رو، نگاهي بر سپيده و طلوع گرمابخش زندگي، آغاز روزي نو، گذر لحظه ها، ثانيه ها، دقيقه ها و ساعت ها، نگاهي بر حركات عقربه هاي ساعت، چه مي شود
فردا، چه خواهد شد آينده، ....!
قرائي مقدم جامعه شناس گفت: اختلافات خانوادگي، طلاق، اعتياد والدين، شكاف نسلي، تبعيض ميان فرزندان، چشم و هم چشمي ها، تورم، ترس از آينده، مشكلات تحصيلي، درسي، كنكور، انتخاب شغل، بيكاريَ، نبود ثبات شخصيتي، فردي و اجتماعي، نبود ثبات خانوادگي، اختلافات طبقاتي، مقايسه هاي طبقاتي، قومي، تعويض و بي عدالتي هاي اجتماعي از عوامل مؤثر بر خشونت دختران است.
آغاز سپيده و طلوع آفتاب زندگي، در انتظار روزي بي دغدغه،‌ بدون استرس و اضطراب لحظه اي با هم بودن توجه پرمهر هم نفس، هم نشين و همراه قطار پرتلاطم زندگي، در آرزوي روزي خالي از رقابت هاي پوشالي و خالي از آهنگ دلنواز دوستي، مهر و وفا و محبت، گرفتن دستان نيازمند محبت آميز هم نفس، پلكان ترقي،َ بدون هيچ تنشي، سقوط از قطار زندگي، جا ماندن از لحظات زيبا و طلايي، قرار دادن دست در دستان پر مهر هم نفسان...!
قرايي مقدم با اشاره به عوامل مؤثر بر ايجاد خشونت دختران گفت: عوارض اجتماعي، نبود شادي، نشاط، عوامل تشنج زا در درون خانواده ها، رقابت هاي منفي جامعه، رقابت هاي فردي، اجتماعي به ويژه هم سالان، ترس از آينده، ازدواج، تحصيل، انتخاب شغل، عوامل تنش زا در محيط هاي اجتماعي، از عوامل مؤثر بر ايجاد خشونت دختران است.
سن خشونت در دختران
قرايي مقدم، در خصوص سن خشونت در دختران گفت: دختران در بدو بلوغ با توجه به عوامل هورموني تغييرات و شكل گيري شخصيت، بروز عواطف و احساسات دروني، تمايل ايجاد رابطه با هم سالان و در بعضي مواقع با جنس مخالف خود، دلايل شكست هاي عاطفي، تحصيلي، شغلي، ازدواج به طور كلي شكست در زندگي دچار عصبانيت و خشونت مي شود.
با گذري بر كوچه، پس كوچه هاي شهر ديرينه، شهروندي در اين باره گفت: خشونت دختران بيشتر در گروه سني 20 تا 25 سال در دوره زمان ازدواج، به دليل دغدغه ازدواج است و پس از گذر از اين دوره، با كاهش اهميت امر ازدواج و بي تفاوتي در دختران نسبت به ازدواج، خشونت و عصبانيت نيز كاهش مي يابد.
شهروندي ديگر گفت: خشونت دختران بستگي به جايگاه آنها در خانواده و جايگاه خانواده در جامعه دارد، در دوران نوجواني به دليل عدم دستيابي به خواسته هايش دچار خشونت و عصبانيت مي شود.
شهروندي با بيان نظرات خود گفت: خشونت دختران در سن بلوغ به دليل ايجاد تغييرات هورموني و شخصيتي به اقتضاي سني آن ها، افزايش مي يابد.
** شهرنشيني عامل افزايش خشونت دختران
قرايي مقدم، با اشاره به شهرنشيني يكي از عوامل مؤثر بر خشونت دختران گفت: زندگي شهري، شهرنشيني، تجملات، تورم، بي كاري، چشم و هم چشمي ها، فاصله طبقاتي، شكاف نسلي، افزايش تكنولوژي، عدم شادي و نشاط عوامل موثر بر خشونت دختران است.
وي ادامه داد: دختران روستايي به دليل شادي و نشاط، تحرك، شادابي، نبود تجملات، چشم و هم چشمي ها، فاصله طبقاتي‌، كاهش تكنولوژي، كاهش سن ازدواج، نبود رقابت هاي ناسالم و منفي نسبت به دختران شهري كمتر دچار خشونت وعصبانيت مي شوند.
قرايي مقدم، با اشاره به نقش باورهاي مذهبي در خشونت دختران گفت: تضعيف باورهاي مذهبي، نبود اعتماد به نفس، تضعيف اعتقادهاي قلبي، نبود حس توكل، نبود توجه به مقررات و قوانين اسلام، تضعيف نقش و توجه به ائمه و امامان معصوم (ع) عدم ايجاد حس توسل، عوامل مؤثر بر افزايش خشونت و عصبانيت دختران است.
قرايي مقدم، با اشاره به خشونت دختران و تأثير آن بر جامعه گفت: افزايش و گسترش خانواده گريزي دختران، گسترش فسادهاي اخلاقي، اجتماعي، اعتياد، معضلات و آسيب هاي اجتماعي، بيانگر افزايش خشونت دختران است.
وي در ادامه افزود: خشونت دختران چه از نظر خشونت هاي دروني و بروني در جامعه كنوني متأسفانه گسترش و افزايش يافته و رشد صعودي دارد.
گفتني است، آرامش و صفا، جذب نگاه هاي پر مهر و محبت آميز پدر، مادر، دوستان و نزديكان، گذر و دستيابي بر آرزوهاي زيبا و با طراوت زندگي، پرهيز از چشم و هم چشمي ها، دغدغه ها و تنش هاي زندگي، لحظه اي شاد و با نشاط را به ارمغان خواهد داشت./ز
گزارش از زهره كلهر
 
 

برچسب ها: نشاط ، دختران ، تبعیض ، باور ، خشونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار