در استان هرمزگان؛

آغاز غربالگری بیماری پی کی یو (فنیل کتونوری)

رييس دانشگاه علوم پزشكي استان هرمزگان گفت: برنامه كشوري غربالگری بیماری پی.کی.یو در مراکز بهداشتي درماني استان هرمزگان، به منظور شناسایی سریع و درمان بموقع این بیماری آغاز مي شود.

به گزارش گروه علمي، پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا؛دكتر محمد شكاري با اشاره به اينكه پی کی یو یا فنیل کتونوری نوعی بیماری ارثی است، گفت: اين بيماري  که بر اثر انتقال یک ژن معیوب از والدین به فرزند، بروز می کند و با درگير کردن دستگاه عصبي نوزاد، اختلال‌هاي عصبي و عقب ماندگي شديد ذهني را موجب مي شود.

وی افزود: تمايل نداشتن نوزاد به خوردن شير مادر ، بور شدن موهاي سر بدون سابقه ارثي، نا آرامي و نداشتن تعادل عصبي و عقب ماندگي ذهني از نشانه هاي بيماري پي كي يو است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي استان هرمزگان ادامه داد: نوزادان مبتلا به این بیماری قادر به هضم مواد پروتئيني نيستند و با خوردن شير مادر نيز دچار مسموميت و اختلال در سيستم عصبي مي شوند. بر اثر اختلال آنزیمی در بدن این بیماران، برخی مواد سمی داخل خون بالا می رود که با تاثیر در مغز باعث تخریب سلول های مغزی، عقب ماندگی های ذهنی و تشنج های مکرر می شود.

دکتر شکاری با اشاره به اينكه تاخیر در تشخیص این بیماری متالبولیک ارثی بسیار خطرناک است، اظهار كرد: به واسطه غربالگری و شناسایی به موقع بیماری و با شروع درمان می توان از تخریب مغزی نوزاد جلوگیری کرد.

گفتني است: غربالگري اين بيماري ژنتيكي در سه تا پنج روز اول (72 ساعت پس از تولد و 48 ساعت پس از تغذيه با شيرمادر) هم زمان با غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در مراكز بهداشتي درماني با انجام آزمايش خون کف پای نوزادان صورت مي گيرد. هرچه تشخيص و درمان اين بيماري ديرتر انجام شود، ميزان معلوليت تشديد خواهد شد.

برنامه غربالگري بيماري از اول خرداد ماه در مراكز بهداشتي درماني، خانه هاي بهداشت و پايگاههاي بهداشتي استان هرمزگان آغاز مي شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار