رئیس سازمان سنجش کشور تاکید کرد:

حرکت دانشگاه ها در جهت رفع نیازهای کشور

رئیس سازمان سنجش کشور گفت: برای تحول در نظام آموزش عالی و حوزه علم و فناوری باید با نگاه نوگرایانه و همراه با نگاه به سند اسناد بالا دستی به سمت انتقال، نشر و تولید دانش حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ دکتر خدایی، رئیس سازمان سنجش کشور پنجمین همایش بین المللی انجمن آموزش عالی ایران با بیان این مطلب افزود: ما بر اساس برنامه توسعه پنجم که رسیدن به جایگاه برتر علم و فناوری توانسته ایم حرکت کنیم  و امروز از لحاظ مستندات علمی و رشد مقالات به جایگاه خوبی رسیدیم اما باید به سمت کاربردی کردن مقالات و تامین نیازهای کشور بپردازیم. 

وی در ادامه با اشاره به وجود چندین سند بالادستی در مقام آموزش عالی (تحصیلات تکمیلی) ادامه داد: در حال حاضر تناقضاتی در اسناد بالا دستی وجود دارد که می بایست این اسناد بعنوان نقشه جامع علمی کشور مورد باز خوانی و باز نگری قرار گیرند. 

رئیس سازمان سنجش کشور در ادامه به راهکارهایی برای توسعه تحصیلات تکمیلی  گفت: ارزیابی عملکرد دوره های تکمیلی، بازنگری برنامه های درسی و متناسب سازی با نیاز کشور، تقویت اعضای هیئت علمی دانشگاه ها از طریق دوره های آموزشی، تقویت پذیرش دانشجو ( توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی همگام با نیاز کشور) می تواند ما را به اهداف آموزش عالی کشور برساند. 

دکتر خدایی با بیان اینکه دانشگاه ها اگر متناسب با اهداف و نیاز  علمی کشور حرکت کنند می توانند باعث پیشرفت کشور شوند و اگر درست هدایت نشوند ،می توانند باعث توقف کشور شوند، در سال 1313 اولین دوره کارشناسی رشته علوم پزشکی در کشور تاسیس شد و امروز در نظام آموزش عالی که بیش از 4 میلیون دانشجو وجود دارد نشان می دهد از این تعداد 22 درصد مقطع کاردانی ، 65 درصد کارشناسی ، 1.2 درصد دکتری حرفه ای، 9 درصد کارشناسی ارشد و 1.8 درصد دکتری درسال 91 مشغول تحصیل بودند. 

وی با بیان اینکه توسعه انسانی از طریق تحصیلات تکمیلی مورد توجه مسئولان بوده است، افزود: توسعه انسانی بر تمرکز تربیت نیروی متخصص رده بالا و رده میانی است که مبتنی بر کمیت گرایی در طی 10 سال گذشته بوده است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار