50 سالگی اتحادیه آفریقا

اتحاديه آفريقا - سازماني متشکل از 54 کشور مستقل در دومين قاره بزرگ جهان پس از آسيا - امروز 50 ساله شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري ايتارتاس ، اين اتحاديه در واقع نهاد جايگزين سازمان وحدت آفريقا است که 25 ماه مه سال 1963 با هدف آزاد سازي اين قاره پهناور از استعمارگري و آپارتايد تشکيل شد. اين سازمان در سال 2002 به اتحاديه آفريقا تغيير يافت و سران آن اکنون اهداف بزرگي چون دستيابي به وحدت ، يکپارچگي اقتصادي و سياسي و نيز تلاش براي پيشگيري از بروز درگيري را دنبال مي کنند. 
مقر اين اتحاديه در آديس آبابا پايتخت اتيوپي قرار دارد و بسياري از کارشناسان بين المللي پيش بيني مي کنند آفريقا در دهه آينده ، رشد اقتصادي پنج درصدي ساليانه را شاهد خواهد بود. شمار ناآرامي و درگيريها در اين قاره پهناور از 11 مورد در سال 2000 به چهار مورد در سال 2012 کاهش يافته است. 
  وزير امور خارجه اتيوپي که کشورش رياست دوره اي اين اتحاديه را برعهده دارد اخيرا اعلام کرد آفريقا طي دهه گذشته در زمينه دستيابي به صلح و ثبات پيشرفت بسيار قابل توجهي داشته است.
اما با اين حال هنوز هم در گوشه و کنار اين قاره بزرگ ، درگيريهاي محلي ، کودتاهاي نظامي و نيز فعاليت گروههاي تروريستي و شورشي ادامه دارد. کشورهاي مالي ، جمهوري دموکراتيک کنگو و جمهوري آفريقاي مرکزي نمونه هايي از اين دست هستند.

ریاست هیئت ایرانی شرکت کننده در اجلاس سران اتحادیه آفریقا را رامین مهمان پرست رئیس مرکز دیپلماسی و رسانه ای وزارت امور خارجه برعهده خواهد داشت و در حاشیه این نشست ملاقات‌هایی در سطوح مختلف بین هیئت‌های شرکت کننده برگزار خواهد شد.






برچسب ها: بین الملل ، آفریقا ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار