مواد غذايي مفيد و مضر براي یک خواب خوش

همه ما قدرت جادويي شير داغ براي فرستادن ما به خواب هفت پادشاه را شنيده‌ايم. مي‌دانيد چرا؟ لبنيات حاوي تريپتوفان هستند که ماده‌اي خواب‌آور است. موادغذايي ديگري که سرشار از تريپتوفان هستند عبارتند از آجيل، موز، عسل و تخم‌مرغ.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،اگر مي‌توانستيد بهترين موادغذايي را انتخاب کنيد که براي بهتر خوابيدن به شما کمک مي‌کنند، آيا واقعاً اينکار را نمي‌کرديد؟ و اگر مي‌دانستيد کدام موادغذايي خوابتان را خراب مي‌کنند، آيا از خوردن آنها اجتناب نمي‌کرديد؟ حالا اين فرصت براي شما فراهم شده تا با موادغذايي که بر خوابتان تاثير دارند آشنا شويد.

به دنبال موادغذايي سرشار از تريپتوفان باشيد

همه ما قدرت جادويي شير داغ براي فرستادن ما به خواب هفت پادشاه را شنيده‌ايم. مي‌دانيد چرا؟ لبنيات حاوي تريپتوفان هستند که ماده‌اي خواب‌آور است. موادغذايي ديگري که سرشار از تريپتوفان هستند عبارتند از آجيل، موز، عسل و تخم‌مرغ.

کربوهيدرات بخوريد

موادغذايي سرشار از کربوهيدرات با افزايش سطح تريپتوفان موجود در خون، مکمل لبنيات هستند. بنابراين چند غذاي کربوهيدراته سبک که به خوابتان کمک کند، مي‌تواند يک کاسه سيريال با شير، ماست و بيسکويت يا نان و پنير باشد.

قبل از خواب يک غذاي سبک بخوريد

اگر با بي‌خوابي دست و پنجه نرم مي‌کنيد، کمي غذا در معده‌تان مي‌تواند به خوابيدنتان کمک کند. اما از اين جمله ما براي پرخوري آخر شبتان سوءاستفاده نکنيد. سعي کنيد وعده غذايتان سبک باشد. غذاي حجيم، به دستگاه گوارشتان فشار مي‌آورد و اين مسئله برايتان ايجاد ناراحتي مي‌کند و نمي‌گذارد که بخوابيد.

همبرگر و سيب‌زميني سرخ‌کرده‌تان را کنار بگذاريد

اين هم يک دليل ديگر براي کنار گذاشتن غذاهاي پرچرب: تحقيقات نشان مي‌دهد که افراديکه اغلب غذاهاي پرچرب مي‌خورند نه تنها وزنشان بالا مي‌رود، بلکه چرخه خوابشان هم بر هم مي‌خورد. غذاي سنگين گوارش را فعال مي‌کند و اين باعث مي‌شود در طول شب مجبور باشيد براي توالت رفتن بيدار شويد.

مراقب کافئين‌ پنهان باشيد

جاي تعجب نيست که نوشيدن يکي فنجان قهوه در شب ممکن است خوابتان را بر هم بزند. حتي کافئين متوسط هم ممکن است موجب اختلالات خواب شود. اما مراقب منابعي از کافئين که کمتر مشخص هستند مثل شکلات، نوشابه، چاي و قهوه‌هاي بدون کافئين، باشيد. براي داشتن خوابي بهتر، چهار تا شش ساعت قبل از خواب، به طور کامل کافئين را از برنامه‌غذاييتان حذف کنيد.

بعضي داروها هم ممکن است حاوي کافئين باشند

بعضي داروهاي نسخه‌اي يا بدون‌نسخه هم حاوي کافئين هستند مثل مسکن‌ها، داروهاي چربي‌سوز، داروهاي ادرارآور و داروهاي سرماخوردگي.

اينها و برخي داروهاي ديگر ممکن است حتي بيشتر از يک فنجان قهوه کافئين داشته باشند.
براي اطلاع از محتوي کافئين داروها، حتماً روي جلد آنها را مطالعه کنيد.

نوشيدني‌هاي الکل‌دار مصرف نکنيد

شايد نوشيدني‌هاي الکلي کمکتان کنند زودتر بخوابيد اما ممکن است در طول شب بارها از خواب بيدار شويد، خوابتان آرامش کمتري داشته باشد، دچار سردرد، تعريق يا کابوس شويد. براي داشتن يک خواب خوب، بهتر است از مصرف نوشيدني‌هاي الکلي خودداري کنيد.

مراقب غذاهاي سنگين و ادويه‌دار باشيد

دراز کشيدن با شکم پر باعث ناراحتي‌تان خواهد شد زيرا دستگاه گوارش وقتي مي‌خوابيد کندتر مي‌شود. همچنين مثل غذاهاي ادويه‌دار ممکن است باعث سوزش معده شود.دقت کنيد که غذاهاي سنگين را حداقل 4 ساعت قبل از خواب به اتمام رسانده باشيد.

موقع خواب مصرف پروتئين را به حداقل برسانيد

بااينکه بسياري از رژيم‌هاي غذايي شب‌ها مصرف پروتئين را توصيه مي‌کنند و بااينکه پروتئين بخش مهمي از برنامه‌غذايي روزانه را تشکيل مي‌دهد اما براي شب‌ها اصلاً انتخاب خوبي نيست.

هضم و گوارش موادغذايي سرشار از پروتئين سخت‌تر است.

ازاينرو بهتر است از مصرف اين غذاها قبل از خواب خودداري کنيد و به جاي آن يک ليوان شير گرم يا کمي از کربوهيدارات‌هايي که به خواب کمک مي‌کند، مثل بيسکويت، استفاده کنيد.

مصرف مايعات را از 8 شب به بعد قطع کنيد

بله، آبرساني به بدن در طول روز اهميت زيادي دارد اما مصرف مايعات را قبل از خواب قطع کنيد. مطمئناً اگر مجبور شويد مرتباً براي توالت رفتن بيدار شويد، خواب خوبي نخواهيد داشت.

با يک سيگار آرامش‌بخش فريب نخوريد

نيکوتين يک محرک است و تاثيراتي مشابه کافئين دارد.از سيگار کشيدن قبل از خواب خودداري کنيد، درغير اينصورت نيمه شب از خواب بيدارتان خواهد کرد.
برچسب ها: غذا ، مفید ، مضر ، خواب ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار