ولایتی در برنامه دوربین شبکه یک سیما:

دولت من دولت "متمم" است/ همکاری تنگاتنگی با مجلس خواهم داشت

علی اکبر ولایتی با بیان اینکه دولت باید قانون‌گرا باشد گفت: در صورت اقبال مردم به بنده و تشکیل دولت، برای اینکه نشان بدهیم قانون‌گرا خواهیم بود حتما همکاری نزدیک و تنگاتنگی با مجلس خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر ولایتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه با دوربین که شبکه اول سیما پخش شد با اشاره به زندگینامه خود گفت: در 4 تیرماه سال 1324 در قریحه رستم‌آباد شمیرانات متولد شدم. 
 
این کاندیدای انتخابات با بیان اینکه اصالتاً شمیرانی هستم، ادامه داد: پس از گذراندن دوره دبیرستان در کنکور سراسری رتبه 49 را به دست آوردم از این رو در هر دانشگاهی می‌توانستم پذیرش شوم، من نیز رشته پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب کردم.
 
وی افزود: پس از 7 سال تحصیلات پزشکی‌ام به اتمام رسید و پزشک عمومی شدم و از آنجایی که به طبابت اطفال علاقمند بودم و روحیه عاطفی انجام این کار را داشتم دوران تخصصم را زیر نظر دکتر قریب گذراندم.
 
ولایتی با اشاره به سوابق انقلابی‌اش گفت: من از سن 17 سالگی در ساواک پرونده دارم و انجمن پزشکی دانشگاه تهران را بنیان‌گذاری کردم و در همان زمان شبکه مخفی بیمارستانی را برای درمان انقلابیون زخمی راه‌اندازی کردم.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سوابق مدیریتی‌اش تصریح کرد: سال 58 معاون درمان وزارت بهداشت شدم و در اولین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران رای آوردم ولی پس از یک سال و نیم در 25 آذر 1360 از سوی مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شدم. 
 
وی با تاکید بر سابقه 16 ساله‌اش در وزارت امور خارجه اذعان داشت: پس از پایان دوران وزارت امور خارجه به عنوان مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری منصوب شدم و تاکنون نیز این مسئولیت ادامه دارد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری ادامه داد: در طول 16 سال گذشته که وزیر امور خارجه بودم روابط سیاست خارجی ایران را از زیر صفر شروع کردم و توانستم دیپلماسی جنگ و بحران را مدیریت کنم.
 
ولایتی با اشاره به سفارتخانه‌های فعال پس از انقلاب در کشورمان تصریح کرد: در زمانی که وزارت امور خارجه را تحویل گرفتم 9 سفیر داشتیم و سفارت ایران در واشنگتن مهم‌ترین سفارتخانه بود،به با وجود این شرایط و رهبری حضرت امام (ره) و ریاست جمهوری مقام معظم رهبری توانستم سیاست خارجی کشورمان را به میزان قابل توجهی احیا کنم. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر وصیت‌نامه حضرت امام (ره) ادامه داد: در این وصیت‌نامه از همه وزارت خانه‌ها یاد شده است ولی نسبت به وزارت امور خارجه انتقاداتی را مطرح کرده‌اند که مربوط به زمان قبل از وزارت من است؛ در آن زمان هفت وزیر  و سرپرست در وزارت امور خارجه آمدند و رفتند و تقریباً هر 5 ماه یک‌بار وزارت امور خارجه دست‌خوش تغییر می‌شد. 
 
وی افزود: پس از اینکه بنده در وزارت امور خارجه مشغول شدم و این شرایط را سامان دادم باعث شد که امام خمینی (ره) نسبت به فعالیت من ابراز رضایت کنند.
 
ولایتی با بیان اینکه اگر رئیس جمهور منتخب مردم شوم می‌توانم بار دیگر روابط خارجی را بازسازی کنم اظهار داشت: شرایط روابط خارجی کنونی کشورمان نسبت به زمانی که من وزیر امور خارجه بودم سخت‌تر نیست؛ در آن زمان توانستم قطعنامه 598 و همچنین قرارداد 1975 را تثبیت کنم. 
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌از این رو من می‌دانم که چگونه مسئله هسته‌ای ایران را با حفظ حقوق هسته‌ای حل کنم.
 
وی گفت: 7 سال از زمان وزارتم جنگ بود و دو سال آن به مذاکرات نفس‌گیر اجرای قطعنامه مربوط می‌شد؛ در این مدت زمان توانستم به درستی از عهده مشکلات برآیم.
 
ولایتی با اشاره به آغاز جنگ گفت: سه روز قبل از جنگ صدام حسین قرارداد 1975 را در جمع خبرنگاران پاره کرد و گفت این قرارداد متعلق به زمانی بود که ایران قوی بود و ما ضعیف بودیم اکنون که ایران ضعیف شده باید تمام اروند رود به ما بازگردد و در همان زمان اعلان جنگ کرد. 
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اضافه کرد: در زمان جنگ حضرت امام خمینی (ره) بنده را به عنوان مسئول مذاکرات منصوب کرد و در این راستا به من اختیار تام داد و حتی در مواردی که از ایشان سؤال می‌پرسیدم از طریق حاج احمد آقا به من اعلام می‌کرد که شما اختیار تام دارید؛ این اعتماد حضرت امام باعث شد که من در مقابل ملت ایران سرافکنده نشوم.
 
ولایتی تصریح کرد: جنگ ایران و عراق پس از 200 سال اولین جنگی بود که به ایران تحمیل شد و قطعه‌ای از آن جدا نشد چرا که در هر جنگ یک قطعه از سرزمینمان جدا می‌شد. 
 
وی افزود: توانستیم در آن زمان با حمایت‌های امام خمینی (ره)، ریاست جمهوری مقام معظم رهبری،‌ مقاومت رزمندگان و پشتیبانی مردم ایران پیروزی را در حوزه نظام محقق کنیم. 
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: همچنین در حوزه مذاکرات مربوط به صلح توانستم به گونه‌ای رفتار کنم تا آنچه را که طرف مقابل نتوانسته بود در جنگ بدست بیاورد بار دیگر از آن دلسرد شود. 
 
ولایتی اظهار داشت: به مردم اطمینان می‌دهم که اگر رئیس‌جمهور شوم مسئله هسته‌ای را با اجرای دیپلماسی فعال حل خواهم کرد. 
 
وی با اشاره به روابط بسیار نزدیکی که با رهبران آن زمان جهان داشت،‌گفت: در آن زمان توانسته بودم با رهبر چین، دبیر کل حزب کمونیست و همین‌طور آقای میتراند و دیگران روابط نزدیکی برقرار کنم حتی آقای میتراند به من می‌گفت هر وقتی می‌خواهی به اروپا و یا آمریکا سفر کنی به کاخ الیزه بیایید و در رابطه با روابط ایران و فرانسه گزارش دهید تا ببینیم روابط این دو کشور چگونه پیش می‌روید. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به اجلاس هشتم جنبش عدم تعهد تصریح کرد: قرار بود اجلاس هشتم جنبش عدم تعهد به میزبانی کشور عراق برگزار شود ولی با صحبت‌هایی که با خانم گاندی داشتم باعث شد که وی میزبانی اجلاس هشتم را به زیمبابوه انتقال دهد چرا که ما در آن زمان با عراق در حال جنگ بودیم و گفته بودم اگر اجلاس هشتم در بغداد برگزار شود جمهوری اسلامی ایران از جنبش عدم تعهد خارج می‌شود. 
 
وی با تاکید بر مشکلات کنونی کشور ادامه داد:‌مشکل کنونی کشور معیشت مردم و ارتباط خارجی است، اگر روابط خارجی با کشورهای دیگر درست شود،‌مشکلات اقتصادی نیز برطرف می‌شود چرا که میلیاردها تومان پول حبس شده راه بازگشت به کشور را پیدا می‌کنند.
 
ولایتی خاطرنشان کرد: ما نباید با دیگر کشورها غیر از آمریکا به حالت قفل شده درآید؛ ما در شرایطی بودیم که وزرای امور خارجه سایر کشورها برای آمدن به ایران صف می‌کشیدند.

ولایتی افزود: در بیداری اسلامی کشورهای مختلف نشان دادند که به ایران و مقام معظم رهبری اعتماد دارند و بیانات ایشان در این اجلاس‌ها و اجلاس‌های بیداری اسلامی بسیار تعیین کننده بود و نقش و نفود کشورمان را یک بار دیگر آشکارا کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بنده با اجماع اعضای اجلاس بیداری اسلامی به عنوان دبیر کل این اجلاس انتخاب شده‌ام ادامه داد: اینکه این کشورها دعوت جمهوری اسلامی را اجابت می‌کنند و برای حضور در این اجلاس‌ها به ایران می‌آیند نشان دهنده اعتماد آنان است و علیرغم تمام توطئه‌هایی که دیگران انجام دادند تا بیداری اسلامی را بیداری عربی بنامند اما ملت‌های مسلمان به بیانات مقام معظم رهبری با احترام نگاه کردند.

وی با بیان اینکه مساله معیشت مردم از مسایل اساسی و مهم کشور است افزود: مردم از گرانی و تورم افسارگسیخته رنج می‌برند و علت این مسایل مشخص است و علاج و راه حل دارد.

ولایتی ادامه داد: یک بخش از راه حل این مسایل به روابط خارجی مربوط می‌شود که نیاز به بازسازی دارد و بخش دیگر هم در داخل کشور است که باید با تنظیم بازار و ارزان شدن قیمت‌ها به حل مسایل کمک کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این قابل قبول نیست که مردم هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها باشند گفت: چرا باید نقدینگی ما از 90 هزار میلیارد تومان در سال 85 به حدود 500 هزار میلیارد تومان در سال جاری برسد این مساله به این معنا است که مقدار زیادی پول در جامعه پخش شده است.

وی با بیان اینکه علاج مشکلات اقتصادی در تقویت تولید و واگذار کردن امر تولید به مردم است ادامه داد: باید اصل 44 به صورت دقیق اجرا شود؛ و طرح هدفمندی یارانه‌ها کاملا قابل قبول است اما باید مطابق قانون اجرا شود.

ولایتی تأکید کرد: برای علاج کوتاه مدت مسایل حاد اقتصادی کشور بنده یک فرصت 100 روزه می خواهم و به عنوان یک طبیب به مشکلات اقتصادی نگاه می‌کنم.

وی ادامه داد: طبیب در مواجهه با بیمار در ابتدا علائم وی را می‌سنجد و ضمن به دنبال علت بیماری گشتن اگر بیمار تب بالایی داشته باشد در حین اینکه تب را پایین می‌آورد به دنبال دلیل هم است.

ولایتی گفت: کشورمان پول‌هایی در خارج دارد و با دیپلماسی می‌توانیم این پول‌ها را باز گردانیم.

وی گفت: باید در کار اقتصادی ثبات داشته باشیم؛ شعار دولت بنده اخلاق محوری و ثبات در مدیریت است.

ولایتی تأکید کرد: اخلاق محوری خواسته مردم است و مردم از اینکه ببینند مسئولان با یکدیگر ستیز می‌کنند ناراحت می‌شوند و آن را نمی‌پسندند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ثبات در مدیریت گفت: نباید به دنبال این باشیم که مدیر بله قربان گو بیاوریم چرا که در این صورت به تخصص‌ها توجه نمی‌کنیم.

ولایتی ادامه داد: هر فردی که با ما همکار می‌شود باید متدین و خدا ترس باشد چرا که در این صورت دیگر به فساد کشیده نمی‌شود.

وی افزود: افرادی که با ما همکاری می‌کنند باید تجربه داشته باشند و آدم‌های بی‌تجربه نیایند که سیاه مشق بنویسند.

ولایتی با بیان اینکه مردم سیاست‌ها و کارهای افراطی را نمی‌پسندند ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید جاذبه حداکثری و دافعه حداقلی داشته باشیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: هیئت دولت عقل کل نیست و باید دولت مشورت پذیر باشد.

وی ادامه داد: روابط خارجی ما تقریبا به حالت رکود در آمده است و دولت آینده باید  این اعتماد را به مردم بدهد که تصمیمات و بخش نامه‌هایش حساب شده است و هر روز تغییر نمی‌کند.

ولایتی با بیان اینکه دولت باید قانون‌گرا باشد ادامه داد: در صورت اقبال مردم به بنده و تشکیل دولت برای اینکه ما نشان بدهیم قانون‌گرا خواهیم بود حتما همکاری نزدیک و تنگاتنگی با مجلس خواهیم داشت در حال حاضر هم بعضی از دوستانی که در ستاد ما هستند  نماینده مجلسند و یا اینکه سمت مهمی در مجلس دارند.

ولایتی تأکید کرد: انتخاب وزرا، تدوین برنامه‌ها، بستن بودجه و غیره حتما با همکاری نزدیک و تنگاتنگ با دیگر قوا انجام خواهد شد.

وی با بیان ایکه همکاری میان قوا از کارهای بسیار مهم و اساسی است ادامه داد: در کشورمان امکانانت زیادی وجود دارد و اقتصاد مقاومتی را که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند قابل اجرا است.

نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: به عنوان مثال ما باید یک جاده ابریشم را ایجاد کنیم و باید از ظرفیت های ترانزیتی کشورمان به خوبی بهره بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: اگر ملت ایران به بنده اعتماد کنند مطمئنا مسایل پیش آمده را با ظرفیت و توان کشور حل خواهم کرد.

انتهای پیام/


انتهای پیام/
برچسب ها: ولایتی ، قریب ، سوابق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار