حسن روحانی در برنامه "با دوربین" :

ياد گرفتم با همكاري متخصصين چگونه مي‌توان تحول بزرگي ایجاد کرد/ طی 5 ماه 60 بخشنامه برای مسائل پولی صادر شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه در طول ۵ ماه ۶۰ بخشنامه راجع به مسائل ارزی و پولی صادر شد، گفت: مگر می‌توان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد نرخ دلار فلان مقدار می‌شود، بنابراین نتیجه آن است که مشکلات از عدم مشورت، خود شیفتگی و عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران،حسن روحاني كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در برنامه "با دوربین" كه از شبكه اول سيما پخش شد به تشريح برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي انتخاباتی خود پرداخت و گفت:‌ بنده متولد 1327 در سرخه از استان سمنان از يك خانواده مذهبي و انقلابي متولد شدم و از يازده سالگي از طرف پدر موظف شدم كه با كار در دوره تابستان مخارج تحصيلم را تامين كنم،‌ آن روز درک این مسئله خيلي براي من سخت بود، اما خيلي زود فهميدم روي پاي خود ايستادن چقدر لذت بخش است.

وي افزود: مادرم هميشه صبور و فداكار و مهربان همانند همه مادرها بود و آن روزها كه برادرم زنداني،‌ من فراري و پدرم تحت تعقيب بود او به تنهايي خانه و فرزندان را با صبوري اداره مي‌كرد.

روحاني به تحصيلات حوزوي خود اشاره كرد و گفت: تحصيلات حوزوي‌ام در حوزه علميه قم به مدت 10 سال بود و از اساتيد بزرگي همچون آيت‌الله سلطاني،‌ آيت‌الله فاضل لنكراني،‌ شهيد بهشتي و شهيد مطهري بهره‌هاي فراوان بردم و در درس خارج از اساتيد به نامي چون آيت‌الله سيد محمد محقق داماد،‌ آيت‌الله گلپايگاني و آيت‌الله حائري يزدي،‌ درس‌ها و فن اجتهاد را آموختم كه در همين جا بر روان همه آنها درود مي‌فرستم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد:‌درس دانشگاهي‌ام در رشته حقوق بود دوره ليسانس را در دانشگاه تهران گذراندم و فوق‌ليسانس و دكتري در خارج از كشور، اما حقوق و درس حقوق براي من پيام مهمي داشت؛ نه از اين ديدگاه كه بسياري از سياستمداران بزرگ دنيا درس حقوق خواندند بلكه از اين ديدگاه كه درس حقوق به من آموخت چگونه بايد از حقوق مردم و منافع ملي به خوبي دفاع كرد؛ اين درس حقوق بود كه به من آموخت كه فرق قطعنامه شوراي حكام با شوراي امنيت و يك كاغذ معمولي در چيست. آنكه حقوق نخوانده شايد اين تفاوت‌ها را به خوبي احساس نكند.

وي با اشاره به آغاز نهضت اسلامي از سال 41 گفت: من رهبري امام و يارانش را به جان خريدم و همواره به عنوان يك سرباز در نهضت اسلامي ايستادم، سخنراني‌ها،‌ منبرهاي پرشور و انقلابي،‌ بازداشت‌ها، تحت تعقيب قرار گرفتن‌ها و ممنوع المنبر شدن‌ها چقدر زيبا بود و آنجا بود كه فهميدم مسير دستيابي به استقلال كشور آزادگي،‌ استقرار احكام اسلام و مبارزه با استبداد در اين سرزمين است.

روحاني در ادامه اظهار داشت: انقلاب شكوهمند اسلامي پيروز شد و پس از آن همواره افتخار آن را دارم كه مسئوليت‌هايي را به عهده داشته باشم،‌ هميشه نماينده مردم بودم،‌الان هم نماينده مردم هستم. مشروعيتي كه از راي مردم به دست مي‌آيد چقدر سرفرازي دارد.

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه به سابقه اجرايي خود اشاره كرد و گفت: 20 سال با راي مردم در مركز قانون‌گذاري كشور به عنوان رئيس كميسيون دفاع و سياست خارجي خدمت و انجام وظيفه نمودم و پس از آن نيز دو دوره نماينده مردم در مجلس خبرگان رهبري بودم و هم‌اكنون نيز نماينده مردم استان تهران در مجلس خبرگان هستم.

وي با بيان اينكه نمايندگي امام(ره) و رهبري براي من افتخار بوده و هست،‌ تصريح كرد: هر زمان كه خواستم با امام (ره) ملاقات كنم لطف امام شامل حالم مي‌شد و همان هفته يا هفته بعد مي‌توانستم ايشان را زيارت كنم و در طول رهبري رهبر معظم انقلاب هميشه نماينده ايشان بوده  و هم‌اكنون نيز نماينده ايشان در نهاد سري كشور يعني شوراي عالي امنيت ملي هستم؛ خوب مي‌دانم نزديكي با رهبري،‌ آشنايي طولاني و ارادت 45 ساله از سال 1347 تا به امروز سرمايه بزرگي براي من است و اينگونه روابط نزيك مي‌تواند براي حل معضلات كشور كمك كند.

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: در دوره‌هاي گذشته توانستيم صلح‌آميز بودن پرونده هسته‌اي در شوراي حكام را بعد از يكسال تلاش به اثبات برسانيم و فرصت لازم براي تكميل فناوري هسته‌اي و توسعه روابط با كشورها را به وجود آوريم.

وي در ادامه اظهار داشت: در كنار مسئوليت نمايندگي مردم و رهبري من در دوران دفاع مقدس مسئوليت‌هاي سنگيني را بر دوش داشتم، گرچه افتخار دفاع مقدس از آن شهيدان، جانبازان و خانواده‌هاي آنها است اما من نيز به عنوان يك سرباز سهمي داشتم. آن روزگاري كه فرماندهي جنگ بر عهده آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بود، رياست بر ستاد قرارگاه خاتم‌الانبياء را برعهده داشتم و همچنين فرماندهي پدافند هوايي با حكم حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از ديگر سمت‌هايي بود كه در آن انجام وظيفه كردم؛ با حضور در ستاد پشتيباني جنگ و ستاد پدافند، درس‌ها آموختم و ياد گرفتم كه با تخصص و همكاري با متخصصين چگونه مي‌توان تحول بزرگي در يك بخش پيچيده فني بوجود آورد، ياد شهيد بابايي و شهيد ستاري گرامي باد كه بار سنگين پدافند بر دوش آنها بود.

روحاني تصريح كرد: این تلاش و همکاری متخصصین بود که ما را در عمليات والفجر8 در سال 1364 قادر ساخت 73 فروند هواپيماي عراقي را سرنگون كنيم و دینا را به اعجاب واداریم.

وی افزود: درس ديگري که این مسئله به من آموخت این است که حراست از آسمان ايران نه تنها در بعد فضاي جغرافيايي، بلكه در فضاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي نيز همواره نياز به حراست، ‌مراقبت و مواظبت دارد و آنگاه كه تخصص و ابزار لازم فراهم شود دشمن سركوب خواهد شد و ملت آزاد و در كنار امنيت و رفاه زندگي خواهد كرد.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: دوران دفاع مقدس با پيروزي رزمندگان اسلام پايان يافت و بنده بلافاصله به مدت 16 سال مسئوليت دبيري شوراي عالي امنيت ملي را به عهده گرفتم؛ دوران افتخارآميزي كه در 8 سال اول در كنار رياست جمهوري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تلاش كردم و اولين دستاورد شوراي عالي امنيت ملي در آن دوران بازپس‌گيري باقيمانده سرزمين اشغال شده توسط صداميان، ‌آزادي همه اسرا و زندانيان و محكوميت عراق در شوراي امنيت سازمان ملل به عنوان متجاوز بود؛ اين افتخار اول شوراي عالي امنيت ملي در آن مقطع حساس است و سپس محكوميت صدام آنگاه كه به كويت تجاوز كرد، قبل از آنكه كشورهاي منطقه اعلام موضع‌گيري كنند اعلام موضع‌گيري بي‌طرفي فعال موجب حراست از منافع ملي و امنيت ملي شد و همگان را در موضع‌گیری ایران به تحسين واداشت.

وي ادامه داد: در دوره هشت ساله دوم در شوراي عالي امنيت ملي كه همزمان با دوره رياست جمهوري سيد محمد خاتمي بود نيز اقدامات مهمي صورت گرفت، از جمله آن مي‌توان به امضاي تفاهم‌نامه امنيتي با عربستان و رابطه نزديك و گرم با اين همسايه نام برد.

روحانی با بیان اینکه مسئله 11 سپتامبر و موضع‌گيري عاقلانه جمهوري اسلامي ايران در آن حادثه حساس، یکی دیگر از دستاوردهای شورای امنیت ملی بود، تصریح کرد: موضع‌گیری منطقی ايران در اشغال افغانستان و عراق همه مقاطع حساسی بود که من افتخار داشتم در اين اقدامات سهم بسزايي داشته باشم.

روحاني به مسئله پرونده هسته‌اي ايران اشاره كرد و گفت:‌ مسئله مهم بعدي داستان توطئه آمريكا در مسئله پرونده هسته‌اي در سال 1382 و بعد از اشغال عراق بود كه با اين بهانه مي‌خواست كشور را در مسير شوراي امنيت، ‌تحريم و جنگ قرار دهد كه در اين مقطع نيز با اقدامات به جا، توطئه آمريكا و رژیم صهیونیستی منجر به شكست شد.

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: ‌پس از مذاكرات تهران با سه وزير اروپايي، مقام معظم رهبري در سخنراني خود در تاريخ 11/8/1382 اين كار را تدبير بدون عقب‌نشيني ایران و شكست توطئه آمريكا و اسرائيل اعلام کردند و در آن زمان ما توانستيم كشور را از شوراي امنيت، ‌جنگ و تحريم دور كنيم.

وي تصريح كرد: توانستيم صلح‌آميز بودن پرونده هسته‌اي در شوراي حكام را بعد از يكسال تلاش به اثبات برسانيم و فرصت لازم براي تكميل فناوري هسته‌اي و توسعه روابط با كشورها را به وجود آوريم، ‌پايان اين دوره به گونه‌اي بود كه رهبري انقلاب از آن به عنوان مديريت پخته و عاقلانه ياد كردند، ‌در اينجا لازم مي‌دانم كه بگويم همه موفقيت‌هاي شوراي عالي امنيت ملي در طول 16 سال از آن مقام معظم رهبري بود.

روحاني با تاکید بر اینکه حضور در مجمع تشخيص مصلحت نظام در طول 22 سال و تصويب سياست‌هاي كلي در امور مهم کشوری به ويژه چشم‌انداز 20 ساله و سياست‌هاي كلي اصل 44 به تجربه من افزوده، خاطرنشان کرد: حضور بنده در مركز تحقيقات استراتژيك و تحقيق در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و سياسي به گونه‌اي است كه ره‌توشه سنگيني را براي اداره كشور در اختيار دارم و به آن مي‌بالم و به آن افتخار مي‌كنم.

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: ملت عزيز ايران ما امروز گرچه با مشكلات مهم اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياست خارجي مواجه هستيم و گرچه رشد اقتصادي ما در سالي كه گذشت به جاي اينكه 8 درصد باشد منفي بود.


روحانی با اشاره به بد اخلاقی‌های موجود در جامعه گفت: رشد اقتصادی ما در سالی که گذشت به جای ۸ درصد منفی بود و پیش بینی می‌شود که در سال جاری همچنان منفی باشد. بیکاری از ۱۱ به ۱۲.۲ درصد،  تورم از ۱۰.۳ درصد به ۳۰.۵ درصد ارتقاء یافت و این در حالی است که ما در ایران باعظمت زندگی می‌کنیم که دارای منابع غنی فیزیکی و مادی و دارای نیروی انسانی ارزشمند و فعال هستیم.

وی تصریح کرد: کشوری که در حساس ترین نقطه جهان قرار دارد و دارای جایگاه ژئوپلتیک و خاص و شاهراه گاز جهان است چرا می بایست گرفتار مشکلات معیشتی باشد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکلات از مدیریت و تصمیمات فردی و عدم مشورت آغاز می‌شد گفت: مگر یک نفر یا چند نفر یا جمع کوچک قادرند کشور بزرگی مثل ایران را در شرایط توطئه اداره کنند؟ ما نیاز به همگان و مشورت کارشناسان داریم، مگر می‌توان بهره بانکی را با یک نشست و برخاست یک یا دو رقمی کرد؟

وی ادامه داد: مگر می‌توان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد نرخ دلار فلان مقدار می‌شود بنابراین نتیجه آن است که مشکلات از عدم مشورت، خود شیفتگی و عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی است.

نمایند مجلس خبرنگان با بیان اینکه مدیران در این ۸ سال مدام در حال تغییر و تحول بوده‌اند افزود: ۴ بار مدیر ارشد نفت جابجا شد وزیر مهمترین وزارتخانه سیاسی یعنی وزارت کشور ۴ بار و رئیس بانک مرکزی ۳ بار تغییر یافتند. ای کاش این بی‌ثباتی در مدیریتی بود که متاسفانه در سیاست نیز این بی‌ثباتی را شاهد هستیم.

روحانی با بیان اینکه در طول ۵ ماه ۶۰ بخشنامه راجع به مسائل ارزی و پولی صادر شد اظهار داشت: مردم مدیریت کارآمد و ثبات و آرامش و قدرت آینده نگری می‌خواهند. در کنار این مشکلات قانون گریزی‌ها حتی عدم ابلاغ مصوبه مجلس به چشم می‌خورد، در حالیکه اساس کشور باید اطاعت از قانون و شفافیت باشد تا اعتماد در جامعه به وجود آید.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به مشکلات کشور اشاره کرد و افزود: بداخلاقی‌ها، اضافه کردن شکاف‌ها کنار گذاشتن یک جناح و منزوی کردن کارشناسان از جمله مسائل گذشته هستند.

روحانی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید استفاده از تمام شایستگان انجام خواهد شد تصریح کرد: در دولت بنده همواره از متخصصین و صاحب نظران استفاده می‌شود. همچنین شورای پول و اعتبار و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی به قدرت و استقلال خود می‌رسند.

نمایند مجلس خبرگان اظهار داشت: مردم بزرگوار اداره کشور می‌بایست اداره علمی و حکمرانی باید شایسته باشند. استفاد از نخبگان در همه عرصه‌ها انجام شود  با شفافیت در مورد مشکلات و آمارها با مردم صحبت شود تا بتوانیم از این طریق از پیچ‌تاریخی عبور کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر امروز مشکلات اقتصادی، گرانی، بیکاری، فساد اداری و ضربه بر اخلاق وجود دارد، و روابط ما با کشورهای جهان با مشکلات فراوانی توام است، علت آن این است که یک دولت کارآمد و مدیریت درست شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه کشورها بدون ارتباط سازنده با جهان پیشرفت نخواهند داشت گفت: جایی جهان امکان ناپذیر است ما می‌توانیم با تعامل سازنده کشور را از مشکلات انجام دهیم و با گرانی و بیکاری مقابله کنیم، همچنین با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی می توانیم بیکاری را حل کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بیکاری امروز نه تنها یک مشکل اقتصادی است بلکه مشکل اجتماعی و معضل فرهنگی را نیز به دنبال دارد به طوری که شاهدیم از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود و یا اینکه در عرصه اقتصادی کارخانه‌های کشور تنها ۲۰ تا ۴۰ درصد از ظرفیت فعال برخوردار است.

روحانی از اجرای برنامه مدون برای حل مشکلات اقتصادی اجتماعی، فرهنگی سیاست داخلی و خارجی خبر داد و خاطرنشان کرد: در دولت من برنامه کوتاه مدت یک ماه و صد روزه وجود دارد چرا که در زمان کوتاه قادریم تحولات اقتصادی را در کشور به وجود آوریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: با ایجاد یک دوره تنفس می‌توان مشکلات کارخانه‌ها را حل و فصل کنیم و همین طور با تفاهم بین بانک مرکزی و بانکهای کارگشا می‌توان اجناس انبار شده داخل گمرک‌ها را به بازار برگرداند و در عرصه سیاست خارجی نیز می‌توان روابط خارجی را به صورت مناسبی تنظیم کرد چرا که روابط خارجی آرزو نیست بلکه این مقوله با شناخت جهان مشاهده واقعیت‌ها و هزینه فایده کردن دست یافتنی است.

وی با بیان اینکه ایران یک کشور قدرتمند و حساس در منطقه است تصریح کرد: با میلیون‌ها دل و نگاه مسلمانانی که به موفقیت این کشور چشم دوخته اند مقداری برنامه لازم است تا معضلات اقتصادی ناشی از تحریم حل شود، ما باید اقتصاد کور را از شرایط فعلی نجات دهیم و اخلاق را در جامعه احیا کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: فرهنگ مسئله‌ای نیست که بشود به صورت دستوری به مردم اعلام کرد بلکه می بایست در این مقوله با مردم تعامل شود. لازم به ذکر است بگویم دولت تدبیر و امید با توانمندی ملت و حضور نخبگان و مدیران لایق قادراست این مشکلات را به حل و فصل نهایی برساند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید از مشورت بخش خصوصی برای حل و فصل مسائل اقتصادی استفاده کینم، تاکید کرد: تدبیر ما راه ساحل امید خواهد رساند دولت تدبیر و امید قادر است معضلات کشور را با کمک مردم و سرمایه ملی به حل و فصل برساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار