گزارش تبلیغات نامزدها در رسانه ملی

عارف:دولتی مقتدر و توانا تشکیل می‌دهم/غرضی: ملتی هستیم که هیچ خطا و خلاف قانونی نکرده‌ایم/قالیباف: مدیریت حلقه گمشده اقتصاد کشور است

عارف، غرضی و قالیباف در هشتمین شب پخش تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم در رسانه ملی با حضور در سیمای جمهوری اسلامی ایران به تبیین دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا عارف در برنامه دیدگاه شبکه اول سیما درباره علت کاندیداتوری اظهارداشت: ریاست دانشگاه تهران، وزیر پست و تلگراف و تلفن در دوران اصلاحات، ریاست بر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، معاون اول رئیس جمهور دوران اصلاحات، عضو تشخیص مصلحت نظام و ارزیابی مثبت دیگران از بنده باعث شد این افتخار را پیدا کرده و در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنم و اگر مردم تشخیص دادند افتخار خدمت‌گذاری را داشته باشم.  
 
وی  ادامه داد:‌ با شناختی که از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور دارم می‌توانم دولتی مقتدر و توانا در راستای سند چشم‌انداز تشکیل داده و در  افق این سند به جایگاه اول در منطقه دست یابیم.  
 
عارف با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور برنامه‌ای تحت عنوان "ایران فردا" تدوین کرده‌ام،  گفت: هفت هدف راهبردی در این برنامه لحاظ شده که اولین هدف آن شغل‌ آفرینی و کاهش بیکاری است چرا که اشتغال دغدغه همه هموطنان ما بوده و ما برنامه خوبی در نظر گرفته‌ایم که حداقل در سال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم که انشاءالله با تحقق این هدف نرخ بیکاری به عدد یک رقمی برسد.  
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزایش قدرت خرید مردم و کاهش نرخ تورم را دومین هدف برنامه خود دانست و تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت بحرانی که در جامعه ایجاد شده و افزایش قیمت و گرانی چه در خانواده‌های با قدرت خرید بالا و چه با قدرت کم بر دوش آنها سنگینی ایجاد می‌کند و ما با استفاده از تجربه موفق دوران اصلاحات که نرخ تورم از 17.3 درصد به 10.4 درصد در سال 76 رسید ما نیز راهکارهای مختلفی را ارزیابی کرده و می‌توانیم نرخ تورم را به یک عدد تک‌رقمی برسانیم.  
 
وی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا تورم تک‌رقمی دارند و ما نیز باید تلاش کنیم در مدتی کوتاه به انضباط مالی دولت این امر را محقق کنیم.  
 
عارف اظهار داشت: مشکلی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد، رشد نقدینگی بوده که از 65 میلیارد تومان در سال 83 اکنون به عدد 450هزار میلیارد تومان رسیده است و ما باید در این زمینه اصلاحات ساختاری را به جد دنبال کرده و رشد نقدینگی را کاهش دهیم.  
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما در دولت بعدی اختیارات را به شورای پول و اعتبار باز گردانده و در همین راستا افزایش تولید، سرمایه‌گذاری و درآمد سرانه دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید ثروتمند شویم و تولید ثروت کنیم تصریح کرد: در دوران اصلاحات رشد اقتصادی از 5.7 درصد به 8 درصد رسیده بود که ما همانگونه که در آن دوران این امر را تجربه کردیم بار دیگر باید ثروت را در بین مردم توزیع کرده و رشد اقتصادی را محقق کنیم.  
 عارف سومین برنامه اقتصادی خود را توسعه عدالت و کاهش نابرابری در جامعه معرفی کرده و گفت:‌توسعه و کاهش نابرابری در جامعه با کاهش فاصله فقرا و اغنیا محقق می‌شود که باید این فاصله به طور جدی در دولت بعدی دنبال شود.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌بین استان مرزی و برخوردار اختلاف‌های زیادی است که ما برنامه‌های ویژه‌ای را برای استان‌های مرزی اختصاص داده‌ایم که با استفاده از این برنامه هم استان‌های مرزی و هم استان‌های غیرمرزی به طور مساوی از امکانات برخوردار می‌شوند.  
 
وی مطالبات زنان را جزء مطالبات اولیه دولت خود دانست و بیان داشت: هم‌اکنون 55 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها متعلق به زنان است اما آنها در مدیریت کشور سهم ناچیزی دارند در نتیجه ما وظیفه داریم سهم مدیریت زنان را در جامعه بالا ببریم.  
 
عارف ادامه داد: در حال حاضر 18 میلیون زن خانه‌دار در کشور داریم که باید خانه‌داری را به عنوان یک شغل تلقی کرده و در دولت بعدی بیمه زنان خانه‌دار را پیگیری کنیم و به طور جدی باید تلاش کنیم در مدیریت کشور بانوان حضور پررنگ و یک‌شکل داشته باشند.  
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیاست خارجی را جزء اهداف و برنامه‌های راهبردی خود دانست و اعلام کرد: ما باید شرایط فعلی کشور را با یک دیپلماسی قوی در مجامع بین‌المللی معرفی کرده و از حقوق خود دفاع کنیم و به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه مسائل بین‌المللی خود را به خوبی انجام دهیم و این امر تنها با تعامل سازنده با کشورهای دیگر صورت می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: اولویت ما در دولت بعدی تقویت روابط با کشورهای اسلامی بوده چرا که ما می‌توانیم از این پتانسیل در کشورهای اسلامی و کشورهای عدم تعهد استفاده کرده و گام‌های اساسی برای پیشبرد حقوق خود استفاده کنیم.  
 
عارف تصریح کرد: رئیس‌جمهوری باید انتخاب شود که پیام صلح را به دنیا رسانده تا روابط بهتری با دنیا  داشته باشیم.

کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم در ادامه اظهار داشت: باید رئیس جمهوری انتخاب شود که پیام صلح را به دنیا ارسال کند ما ابزار قوی در اختیارمان قرار دارد که به وسیله آن می‌توانیم ایران پذیری را در دنیا به کامل کنیم باید از دیپلماسی علمی، فرهنگی و رسانه‌ای برای تقویت ارتباطمان با دنیا کمک بگیریم که دراین ارتباط ما صنعت گردشگری را جزو اولویت‌هایمان قرار دادیم.

وی در ادامه با بیان این که نگاه ما یک نگاه فرهنگی است اظهار داشت: هر گردشگری که به ایران بیاید و در جریان مهمان نوازی، مهمان دوستی و تمدن ایرانی ایرانیان قرار گیرد چه بخواهد و چه نخواهد وقتی به کشورش بازمی‌گردد سفیر ما خواهد بود، ما باید از ابزار گردشگری برای تقویت ارتباطمان با دنیا استفاده کنیم، در عین حال صنعت گردشگری یکی از اولویت های ما در بخش اشتغال است که با فراهم کردن زیربناها و سازوکارهای لازم برای توسعه صنعت گردشگری می توانیم از این محل 200 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید براینکه ما به دنبال جامعه فرهنگی، توانمند و شاداب هستیم ادامه داد: اولویت دیگر ما بحث سلامت است، متاسفانه امروز حداقل 70 درصد هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می شود که این هزینه باید به شدت کاهش پیدا کند که در این راستا ما برنامه ریزی کردیم سهم مردم از هزینه های درمانی به حداکثر 30 درصد برسد و برای این که این اتفاق بیفتد باید سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی به حداقل 7درصد برسد، ما به جامعه ای شاداب و بانشاط نیاز داریم ضمن آن که توسعه اماکن ورزشی در این بخش نیز از دیگر الویت های ماست.

عارف تصریح کرد: در این راستا سرانه یک متر مربع برای هر نفر در بخش‌های ورزشی و برای پر کردن اوقات فراغت جوانان درنظر گرفتیم.
وی در ادامه با بیان این که بحث جدی دیگر ما که دغدغه عموم جوانان است بحث مسکن است اظهار داشت: سن ازدواج در کشور ما حداقل 5 سال افزایش پیدا کرده که اگر علت آن را ریشه‌یابی کنیم، دو عامل اصلی را در این زمینه می‌بینیم یکی بحث اشتغال است و دیگری بحث مسکن.

عارف ادامه داد: مسکن یکی از دغدغه‌های زوج‌هایی است که ازدواج می‌کنند و مهمترین عامل بچه‌دار نشدن زوج‌ها مسئله مسکن است که ما برای این معضل نیز برنامه خاصی را تحت عنوان مسکن ماندگار تدوین کرده‌ایم.

عارف تصریح کرد: مسکن مهر پروژه خوبی بود اما چون در عمل با اشکالات مدیریتی روبه رو بود نتوانست پاسخگوی نیازها باشد، ما طرح‌های دیگری در رابطه با معضل مسکن نیز تهیه کردیم و شعارمان نیز مسکن برای همه است که امیدواریم با برنامه هایی که تنظیم می‌کنیم به این هدف راهبردی برسیم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه اظهار داشت: عموما دو سوال از من پرسیده می‌شود سوال اول این است که چرا کاندیدا شده‌ام؟ و سوال دیگر آن است که چرا در سال 84 که معاون اول رئیس جمهور بودم کاندیدا نشدم، حقیقتا در آن زمان احساس می‌کردم وظیفه‌ام را انجام داده‌ام و حدود 30 سال در سنگرهای مختلف در خدمت کشور بودم و زمانی است که باید به دانشگاه برمی‌گشتم و به کار علمی می‌پرداختم، چون در زمینه علمی خوشبختانه موفق بوده‌ام و در رشته‌ای کار می‌کردم که یکی از مزیت‌های کشورمان بود و دانشجویان ممتازی نیز در آن رشته داشتیم احساس کردم اگر به سنگر دانشگاه برگردم برای خودم و برای دانشگاه بهتر است، به همین دلیل در انتخابات حضور پیدا نکردم.

عارف ادامه داد: با جمع بندی که در یکی دو سال اخیر داشتم احساس کردم که باید به میدان بیایم چرا که تجربه قابل قبولی را در مجموع سه دهه گذشته در بخش های مختلف مدیریت کلان کشور داشتم، ارتباط خوبی را نیز با نخبگان دارم و از طرفی شرایط کشور به گونه ای است که نمی توان شانه از زیر بار مسئولیت خالی کنم.

وی در ادامه افزود: باید عقلانیت در کشور حاکم شود و از تصمیمات مقطعی و غیرکارشناسی پرهیز شود، باید خرد جمعی بر تصمیمات حاکم شود و باید کشور را با صعه صدر اداره کرد و بایدها و بایدهای دیگر و از آن جایی که من خودم را همیشه قانونمدار می دانستم و همیشه اصرار بر اجرای قانون و خرد جمعی داشتم و با سعه‌صدر کارها را دنبال می‌کردم و سعی می‌کردم با اجماع کارها را به جلو ببرم احساس کردم باید به میدان بیایم.
عارف در ادامه در رابطه با سعه صدر خود مثالی آورد و گفت: من در شرایطی مسئولیت دانشگاه تهران را پذیرفتم که دانشجویان با مشکلات و گرفتاری‌های متعددی روبه رو بودند، اختلاف سیاسی بین دو جناح چپ و راست آن موقع دانشگاه را در یک وضعیت متلاطمی قرار داده بود، دانشکده‌های بزرگ دانشگاه با درگیری روبه رو بودند.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان این که در آذر ماه 73 افتخار خدمتگذاری دانشگاه به من واگذار شد گفت: با تدبیر و سعه‌صدر و با نگاهی که به اداره امور داشتم و آن گاه حرکت برد- برد و حرکت روی مشترکات و ترویج از بزرگ نمایی اختلافات بود توانستم در پنج شش ماه دانشگاه را به آرامش برسانم، وضعیت دانشگاه بهتر به گونه‌ای شد که دانشجویان چپ و راست کنار هم و با هم کار و زندگی می‌کردند، ما انجمن اسلامی دانشجویان را داشتیم و جامعه اسلامی دانشجویان که به اصطلاح یک جریان راست بود از مدیریت وقت دانشگاه نتوانسته بود مجوز اخذ کند مدیریتی که گرایشش به سمت راست بود به دلیل آن که فضای دانشگاه تهران به سمت چپ بود مجوز فعالیت جامعه اسلامی دانشجویان را صادر نمی‌کرد.

عارف ادامه داد: با فضای خوبی که در دانشگاه تهران ایجاد شد انجمن اسلامی دانشجویان در کنار جامعه اسلامی دانشجویان فعالیت داشت، ما به جامعه اسلامی هم مجوز دادیم، درگیری‌هایی در دانشگاه تهران بود و این هم امر طبیعی است چرا که دانشگاه باید فعال و دانشجو باید پرسشگر و بانشاط باشد و طبیعتا با نشاط بودن و پرسشگر بودن دانشجو گاهی برای ریاست دانشگاه مشکلاتی را ایجاد می‌کند، من با سعه‌صدر با دانشجویان برخورد کردم.

وی در ادامه با بیان اینکه لازم می‌دانم مصداقی از سعه‌صدر خود بیان کنم گفت: ریاست یکی از دانشکده‌های دانشگاه تهران را تغییر دادیم، یک جریان دانشجویی با این تغییر مخالفت کرد و در مراسم معارفه 9، 10 نفر از دانشجویان به صورت ناگهانی در اتاق شورا را باز کردند و شروع با برخورد تند با ما کردند که این برخورد حدود 10 دقیقه طول کشید اما با سعه‌صدر با آن‌ها برخورد شد وقتی صحبت‌ها و اعتراضات آن‌ها تمام شد خواهش کردیم که از سالن به بیرون بروند ما مراسم را ادامه دهیم.

عارف با بیان این که ما هیچ برخوردی با این دانشجویان نکردیم گفت: متاسفانه در حال حاضر برخوردهایی با دانشجویان می شود اما ما با صبر با این دانشجویان برخورد کردیم و بعدها خیلی از این دانشجویان رفقای ما شدند، اخیرا در جلسه‌ای شرکت کرده بودم که یکی از دانشجویان آن موقع که خود نیز الان استاد شده بود با محبت با من برخورد کرد و خاطره خودش را به اساتید دیگر دانشگاه مطرح کرد لذا  صبر و تحمل لازمه مدیریت است ما باید در خط مشترکات حرکت کنیم، نگاه مدیریتی من نیز همین است یعنی اگر با رقیب خودم اختلاف 25 درصدی یا 30 درصدی داشته باشم آن را مطرح نمی‌کنم و سعی می‌کنم براساس مشترکات 70 درصدی جلو بروم و مطمئنم که اگر به این روش حرکت کنیم کم کم اختلافات کم می‌شود و راه را با هم به جلو می‌رویم، این منش مدیریتی من بوده اما متاسفانه می‌بینیم در سال‌های اخیر دانشجو را به دلایل دانشجویی یا به دلیل حضور در یک صحنه سیاسی یاحضور در انتخابات ستاره‌دار می‌کنند، این نه در شان دانشگاه ماست و نه درشان دانشجوی ماست و ما امیدواریم که پرونده ستاره‌کردن دانشجویان را برای همیشه ببندیم.

عارف ادامه داد: برخی دانشجویان به دلیل فعالیتهایی که در دانشگاه داشته‌اند ستاره‌دار شده و به کمیته انضباطی معرفی شده اند تعدادی از اساتید در گزینش‌ها با بی‌مهری‌ها مواجه بودند این ها حوادثی هستند که اتفاق افتاده‌اند و بیشتر براساس سلایق مدیر بخش و مسئولین ذیربط بوده که ما باید این مسئله را نیز حل کنیم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که باید با امید به آینده و نگاه به آینده از گذشته عبور کنیم تصریح کرد: ما هیچ راهی جز امید نداریم، باید بدانیم که کشورمان را خودمان می سازیم، سند چشم انداز میثاق همه ماست و در تحقق اهداف این سند هیچ راهی جز تفاهم و همدلی نداریم باید دست به دست هم دهیم و با استفاده از همه پتانسیل ها برای رسیدن به افق چشم انداز یک فضای صمیمی و دوستانه را برنامه ریزی کنیم.  

وی با بیان این که این امر شدنی است تصریح کرد: می توانیم جامعه ای پیشرفته داشتیم و می توانیم کشور را روی ریل تعالی و پیشرفت قرار دهیم می توانیم پاسخگوی نیازهای به حق مردمان باشیم و کانون خانواده ها را گرم کنیم، می توانیم نرخ ازدواج را افزایش دهیم، یا می توانیم نرخ طلاق را در کشور کاهش دهیم همچنین می توانیم اگر همه مشکلات را با هم باشیم و اگر در همه صحنه ها از جمله در انتخابات حضور پرشوری داشته باشیم و با مطالعه فرد اصلح که توان اداره کشور را داشته باشد رای دهیم به سمت پیشرفت و آینده ای خوب به خصوص برای جوانان پیش می رویم.

عارف در خاتمه خاطر نشان کرد: در عمر مدیریتی ام وعده ای را نمی دانم و اگر وعده ای می دادم حتما عمل می کردم، بنابراین به شما اطمینان می دهم که اگر افتخار خدمتگذاری را به همه وعده هایی که داده ام عمل کنم. 


سیدمحمد غرضی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار داشت: هفتاد و دو سالم است و من در متن جامعه حضور داشتم و چندین سال خدمت حضرت امام بودم و سمت‌هایی که به من داده شد بنا به توصیه بود و من همیشه به دعوت می‌رفتم؛ بعد از دولت سازندگی نه من آن‌ها را می‌پسندیدم و نه آن‌ها من را می‌پسندیدند و اکنون دیدم موقعیت مناسبی است چون یأسی در اداره کشور بر عده‌ای غلبه کرده و اینکه چگونگی مقابله با تحریم‌ها برای مردم سؤال شده و آمده ام  به این مسائل بپردازم و هرگز از متن انقلاب فاصله نگرفتم.
 
غرضی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای حل مشکل  تورم چیست؟ گفت: دولت ضدتورم دولتی است که بیش از درآمدش هزینه نکند و ای کاش دستگاه‌های آموزشی و دانشگاهی مردم را با این کلمات آشنا می‌کردند؛ همه جای دنیا دو کلمه بیشتر از دولت تعریف نمی‌کنند،‌ تورم کم و اشتغال بالا، و دولت با این ویژگی ها خوب است اما دولت با ورم بالا و اشتغال کم دولت بد است.  
 
وی تاکید کرد: کلمه‌ای که می‌خواهم بگویم این است که من رقیب ندارم و رقیب کسی نیستم و با کسی هم رقابت نمی‌کنم و از این کلمه استفاده معناداری نمی‌برم و معتقد هستم دارم با 7 نفر دیگر همکاری می‌کنم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه چگونه باشد، باید هدف را مشخص کنیم، بیان کرد: دولت‌های بزرگ و عزیزی که آمدند هدف را تعریف نکردند و هدف‌های تعریف نشده دولت تورمی به وجود آورده و دولت‌ها بیش از درآمدشان هزینه کردند و تورم‌های سنگین را به ملت تحمیل کردند و به اصطلاح افسارگسیخته هزینه کردند و برای حل این مسئله هدف باید تنظیم شود.  
 
غرضی در ادامه  افزود: اگر 55 میلیون نفر پای صندوق‌های رای بیایند و به دولت ضد تورم رای بدهند مسئله بسیار راحت حل می‌شود اما اگر این  اتفاق نیافتد و بخواهد اختلاف به وجود بیاید مشکلی از ملت حل نخواهد شد و روند گذشته پیش می‌آید.  
 
وی تاکید کرد: هدف دولتی که من تشکیل خواهم داد این است که به مردم هزینه و درآمد دولت را اعلام می‌کنم و اگر هزینه بیش از درآمد باشد آن را کم خواهیم کرد تا هزینه و درآمد یکسان شود و در این صورت درآمدها بیشتر شده و بدهکاری‌های دولت را می‌پردازیم.

غرضی بیان کرد: طی صد سال گذشته همه نسل‌ها بر اثر تورم گرفتار شده و سوختند و امیدواریم از این به بعد ملت به دولت‌هایی رای دهند که نخواهد با تورم کشور را اداره کند.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بودجه‌ای هر ساله برای بودجه جاری و عمرانی طراحی می‌شود، شما چگونه این دو را با هم بالانس می‌کنید، اظهار داشت: این کار بسیار ساده است و همیشه دولت‌ها با بودجه‌های مختلفی روبرو بوده‌اند؛ به جای اینکه درآمد را با هزینه متعادل کنند فشار آورده و هزینه کردند، باید جلوی هزینه‌های زیادی را بگیریم و من در این کار تجربه دارم به مدت 20 سال وکیل و وزیر و استاندار بودم و همیشه در این موارد تا درآمد نداشتم هزینه نمی‌کردم و سوابق خوبی دارم که کفایت می‌کند.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: مغز رئیس دولت باید مثل کامپیوتر کار کرده و هزینه‌ها را متعادل کند و همچنین باید بتواند مجلس با دولت همراه کند، این امر بسیار ساده است، تورم اساس جامعه را متزلزل می‌کند بنابراین همانطور که تورم به سرعت بالا می‌رود باید به سرعت پایین بیاید.  
 
وی با بیان اینکه ما نباید هزینه‌ای کنیم که معادل آن خدمات به مردم ندهیم تصریح کرد: اگر به ملت خدمات ندهیم این کار گریبان دولت را می‌گیرد.  
 
غرضی در پاسخ به این سوال که در این معادله اولویت شما در کاهش‌ هزینه‌ها است یا افزایش درآمدها؟ بیان کرد: باید به این سمت برویم که ببینیم هزینه‌ها کجا کارآمد است ودرآمدها چگونه می‌تواند افزایش یابد بدون فشار بر مردم و این تجربه در همه دولت‌هایی که بودند صورت گرفته و دولت‌های ایران این ماموریت را نپذیرفتند و ما بخش‌های بسیار خوبی در جامعه داریم که با یک کمک جزئی درآمد بسیار جزئی می‌دهند و البته بخش‌های بسیار پرهزینه‌ای نیز هست؛ همه را می‌شود اداره کرد به شرطی که بتوان ارزش پول ملی را حفظ کنیم و تورم را نزولی کنیم، این کار در اقتصاد ایران میسر است.  
 
وزیر دولت سازندگی در ادامه بیان کرد: ما 70 میلیون نفر هستیم که روزی 7 میلیون بشکه و 7 هزار مترمکعب گاز مصرف می‌کنیم و این یعنی هر 10 نفر در ایران یک بشکه نفت مصرف می‌کند و این در حالی است که آمریکا 15 میلیون بشکه نفت وارد می‌کند و 14 میلیون نیز چهار پنج میلیون هم در داخل دارد و 21 میلیون بشکه را 300 میلیون مصرف می‌کند یعنی در آمریکا هر 15 نفر یک بشکه نفت استفاده می‌کند.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: چرا باید در ایران اقتصاد نفتی ضعیف باشد اما در آمریکا هم مصرف‌شان کم است و هم اقتصادشان از ما قوی‌تر است جواب آن این است که در آمریکا به مصرف جهت دادند و ما لازم نیست در این راستا به مردم فشار بیاوریم.
 
وی در این راستا به مردم ترکیه اشاره کرد و گفت: کشور ترکیه روزی یک میلیون بشکه نفت می‌خرد اما روزی صد میلیون از داخل جامعه ترکیه می‌کشد بیرون و به طلبکارها پرداخت می‌کند اما در ایران روزی 7 میلیون بشکه از خدا می‌گیریم و هیچ دلاری به دست نمی‌آوریم و باید گفت که بسیار بد مدیریت می‌شود.
 
غرضی در تصریح مدیریت اظهار داشت: مدیریت سه وجه دارد؛ مدیریت انسانی، مدیریت پولی مالی و مدیریت تکنولوژی که در این موارد غفلت شده است.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که در جریان رقابت‌های انتخاباتی اگر تشکیل دولت بدهید بحث مربوط به کاهش ارزش پول ملی که یکی از دغدغه‌های شماست و چه برنامه‌ای برای تقویت ارزش پول ملی دارید گفت: بیش از درآمد دولت که هزینه شود پول ملی تضعیف می‌شود اما اگر معادل درآمد هزینه کنیم پول ملی را تثبیت خواهیم کرد.
 
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قصد انتخاب استاندار برای تقویت جمهوری نظام دارید، چگونه آنرا برنامه‌ریزی کرده‌اید تصریح کرد: طبق قانون وزیر کشور یک استانداری را به دولت معرفی می‌کند و دولت مصوب  و رئیس‌جمهور نیز امضا می‌کند و در این کار وزیر کشور آزاد است که هر کسی را که بخواهد در دستگاه دولتی قرار دهد و اگر رئیس دولت شوم به وزیر کشور قبل از اینکه از مجلس رای بگیرد می‌گویم که می‌خواهم استانداران را از طریق خود مردم انتخاب کنم.
 
غرضی افزود: ظرف 31 سال گذشته 330 استاندار در کشور به سمت استانداری رسیده‌اند که این یعنی سالی 10 استاندار عوض شده و هر دولتی آمده و وقتی استانداران را نمی‌پسندیده آنها را کنار گذاشته و این یعنی اولین کسی که در دولت‌های چهارگانه قربانی شده، استانداران بودند و به این معنی است که عمر چهار ساله استاندار به یکسال و نیم رسیده است.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: فردی را از تهران انتخاب می‌کنیم و به نقاطی مثل هرمزگان، قم و ایلام می‌فرستیم و ظرف دو سال هیچ کس نمی‌تواند از منابع،‌انرژی و منابع انسانی آگاهی یابد بنابراین کاری روتین انجام می‌دهم و بعد از آن هیچ کار مثبتی باقی نمی‌ماند و من در مورد این مسئله مطالعات زیادی داشته‌ام.  
 
وی گفت: در رابطه با آلمان و آمریکا خیلی مطالعه کرده‌ام در این کشورها تعداد زیادی شهر‌های آباد هستند که آلمان 100 شهر و آمریکا هزار شهر آباد دارد چون در این کشورها مردم خود استاندار‌شان را تعیین می‌کنند و استاندار موظف است به خواست مردم جواب دهد لذا تمام ابزار هدایت استان به دست استاندار می‌افتد و من تا آنجا که می‌شود اختیارات را به استاندار واگذار می‌کنم.  
 
غرضی ادامه داد: پیش از این عنوان می‌کردند که به استاندار اختیار می‌دهیم ولی اختیار اصلی این است که بتواند کارها ماندگار شود من 30 سال پیش استاندار خوزستان بودم و شوشتر را دیدم، 2 سال پیش هم که به آنجا رفتم هیچ تغییری نکرده است و به لحاظ آب و برق و گاز تحول ایجاد شده اما به جهتی که استقلال تولید و منابع انسانی داشته باشد به هیچ وجه تغییری در آن حاصل نشده است.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به کلان‌‌شهر تهران گفت: تهران یک شهر بسیار بزرگ و بی‌قواره است که ما باید ظرف چند سال آینده 30 شهر مثل تهران برای توزیع منابع و ثروت داشته باشیم.
 
وی تاکید کرد: اگر توفیق ریاست جمهوری پیدا کنم وزرا را از کار فیزیکی منع می‌کنم لذا آنها باید مقررات‌نویسی و ابلاغ به استان‌ها را در دستور کار خود قرار دهم، کشور ما بزرگ است و باید تقسیم قدرت در آن صورت گیرد؛ رئیس‌جمهور باید قانون مجلس را اجرا کند و دولت باید از کار فیزیکی کناره‌گیری کرده و صرفا در استان‌ها نظارت داشته باشد. 

غرضی در پاسخ به این سوال که شما بیان کرده‌اید که تهران را به 6 استان تقسیم می‌کنید، آیا این امکان وجود دارد؟ تصریح کرد: بله امکان تقسیم تهران به 6 استان وجود دارد چرا که ما در دولت‌های گذشته بسیاری از استان‌ها را تقسیم کردیم، این پیشنهاد دولت بوده و به تصویب مجلس رسید بنده نیز چون در این دولت‌ها بوده‌ام به این نتیجه رسیدم که این کار عملی است.

وی افزود: استان‌ها اگر میان نیروهای ستادی توزیع شوند سرعت آباد سازی و خارج شدن از گرفتاری‌هایشان برطرف می‌شود، دلیل سیاسی این که استان تهران باید به 6 استان تقسیم شود این است که تهران نزدیک به 10 میلیون جمعیت دارد که در آن تنها انتخابات شورای شهر با 30 نفر نماینده اداره می‌شود،لذا محدوده استان تهران به طوری که از جنوب آن به شهر ری و ورامین و از شمال آن به دماوند و لواسانات در این مجموعه باید به 6 واحد مستقل تبدیل شود که برای هر کدام از آن‌ها پنج نفر نماینده تعیین شود، تهران به طوری گسترده شده که نمی‌توان آن را مدیریت کرد این شهر گرفتار مسئله اشتغال بوده و تا زمانی که توانمند نباشد و به طوری که صادرات آن وارداتش بیشتر باشد شهر پایداری نخواهد شد.

غرضی اظهار داشت: استانبول شهری نظیر تهران است که در بررسی مراکز شهری که می‌تواند پایدار بماند این شهر تنها در شرق مدیترانه است که می‌تواند پایدار بماند چرا که سالی 160 میلیارد دلارصادرات دارند و در مقابل 100 میلیارد دلار واردات دارد که نشان دهنده پایداری آن است. در مقابل در تهران اشتغال پیشرفته‌ای که جوانان را به کار گیرد وجود ندارد، تکنولوژی دولت الکترونیک و این که بخش‌های دیگر همچون نسل سوم و چهارم همانند موبایل، اینترنت و مسائلی که برای جوانان ما کارآمد است تنها در شهرهایی می‌تواند اشتغال وسیعی ایجاد کند که آن شهرها بزرگ باشند و در تمام دنیا جوانان به این اشتغال‌ها مشغول‌اند و تجارت، صنعت، سازماندهی کرده و سازمان اداری را تغییر می‌دهند با برنامه‌ریزی‌های الکترونیکی موجود، دولت را آزاد می‌کند.

وزیر سابق پست و تلگراف بیان کرد: الان وقتی در شهرداری یا استانداری تهران می‌روید مثلاً از کسی بپرسید که می‌خواهم در جایی صنعت ایجاد کنم قوانین مربوط به آن چیست باید بگردید و ببنید که قانون چگونه است این در حالی است که در دنیا همه این قوانین و مقررات تبدیل به برنامه‌هایی شده که در سایت‌های وزارت‌خانه مربوط موجود است و از هر جایی می‌توان این قوانین و مقررات را مشاهده کرد.

وی افزود: ممکن است 50 دستور العمل برای تاسیس یک کارخانه یا یک مغازه و مرکز تولیدی وجود داشته باشد که شما می توانید از داخل خانه برای آن تصمیم گیری کنید و بعد برای انجام امور ضروری از خانه خارج شوید، این مساله اشتغال زا، کارآمد و ثروت را افزایش می‌دهد در گذشته یک شهر زمانی شهر بود که از وسط آن رود رد می‌شد یا 4 صنعت در داخل آن شهر وجود داشت این در حالیست که امروزه با چنین افکاری نمی‌توان زندگی کرد.

وزیر سابق نفت با اشاره به شکاف دیجیتالی تصریح کرد: امروزه تهرانیان اگر در شکاف دیجیتالی از واشنگتن عقب باشند، عقب می مانند این مساله میان تهران- هرمزگان، تهران- تبریز و تهران سنندج نیز صدق می‌کند شکاف دیجیتالی به عنوان عقبافتادگی با سطح بالاتر است یعنی در یک جا مردم به راحتی صنعت و تجارت آن‌ها بدون صرف انرژی و ترافیک آماده می‌شود اما در جایی شکاف دیجیتالی پایین است و افراد باید یک هفته یا ده روز بدوند تا هدف مورد نیاز خود دست یابند که این امر موجب تورم می شود.

غرضی ادامه داد: تهران باید از یک شهر مصرف کننده به شهر تولیدی تبدیل شود لذا باید تبدیل به استان‌های کوچک‌تر شود چرا که 10 میلیون نفر را نمی‌شود اداره کرد اما 2 میلیون نفر را می‌توان به راحتی ساماندهی کرد، شکاف دیجیتالی به شدت آسیب رسانده و ناراحتی مردم به دولت را افزایش داده لذا نمی‌شود 70 میلیون نفر را با روش‌های نوشتن ، خوابیدن و دستور اداره کرد بنابراین پشت این کار ذهنیتی فعال دارم که اشتغال را در شکل ستادی سامان داده تا در بستر اجتماعی فعال شود.

غرضی در پاسخ به این سوال که شما تاکید دارید که در صد سال گذشته دولت‌ها تورم‌زا بوده‌اند چرا این امر را پیگیری نکرده اید گفت: بنده به شدت پیگیر بودم و بر اساس انتخابات شخصی‌ام هرگز دست به کار تورم‌زایی نزده‌ام هنگامی که برق را به استان‌های کشور می‌کشدیم تصور ذهنی من بر این بود که از جیب دیگری هزینه‌ای دیگر نکنم شما وقتی پول از دولت می‌گیرید از جیب فقرا می گیرید و هزینه می‌کنید، بنده زمانی که در شبکه برق فعال بودم به قدری این کار را توسعه دادم تا این که کشور بتواند برق قوی تولید کند.

غرضی در پاسخ به این که عدالت و پیشرفت را در چه چیزی می‌بینید اظهار داشت: اولاً باید دست دولت را از جیب فقراقطع کنیم، چرا که این مهم بسیار خطر آن بالاست و ثروت را از جیب فقرا بیرون می‌کشد و به جیب اغنیا می‌ریزد لذا اولین عدالت این است که دولت سکه آن تقلبی نباشد در گذشته تاریخ ما اگر دولتی سکه آن تقلبی نبوده علما می‌گفتند که این دولت عادل است.

وی افزود: در 100 سال گذشته ملت با تورم زندگی کرده است لذا هر کس می‌خواهد کشور را اداره و دولت را در دست گیرد باید بگوید که در 4 سال آینده قیمت دلار چقدر خواهد بود.

غرضی در پاسخ به این سوال که مواضع و دیدگاه شما نسبت به سیاست خارجی، مسئله هسته‌ای و نحوه تعامل با آمریکا و کشورهای همسایه چیست گفت: ما یک ملت داوطلب قائم به  خودمان هستیم به طوری که خود آمریکایی‌ها می‌گویند این ملت طی 250 سال گذشته با هیچ کس نجنگیده است، بنابراین ما هیچ مساله با اطرافمان و دنیا نداریم.

وی ادامه داد: شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی کلمه‌ای است که برای آمریکایی‌ها بسیار کشنده است چرا که این کشور با حمله به کشورهای عراق و افغانستان قدرت سیاسی- نظامی خود را از دست داده است بنده می‌گویم مذاکره هرگز، تعامل در میدان عمل، در حال حاضر آمریکا از معارضین سوری حمایت می کند این در حالیست که ما حامی سوریه هستیم و محکم پای این مهم می ایستیم،ما ملتی هستیم که هیچ خطا و خلاف قانونی نکرده‌ایم ما بمب اتمی نمی‌سازیم چرا که بمب اتم مخالف عقیده مذهبی ما بوده لذا به هیچ وجه با آن‌ها مذاکره نمی‌کنیم.

غرضی تاکید کرد: در میدان تعامل با آمریکا هر دولتی که بخواهد نشانه ای به آمریکا برای مذاکره بدهد به طور حتم عمر آن کوتاه خواهد بود چرا که ملت به بیگانه باج نمی دهد.

کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برای مبارزه با فساد اقتصادی و مبارزه با کانون های قدرت و ثروت چه راهکاری دارد بیان کرد: تمامی فساد ها ناشی از مقرراتی است که در دولت تصویب می شود فساد سیستمی از دولت است این که کشور را بخشی اداره کنیم تعداد زیادی خواهان پیدا می کند که دولت را دچار گرفتار می کند، دولت ها همه گرفتار این مسائل شده اند مثلاً آوردن حزبی در دولت یا کسانی که مورد قبول من‌اند منجر به اداره کردن بخشی کشور می شود که این دولت هایی که تشکیل شده بسیاری از افراد متخصص را بیرون آورده و کم تجربه ای را به میدان آورده که این امر هزینه ها را بالا برده و تورم را گسترده می کند.

وی افزود:وقتی دولت را می توان از کسانی که طمع به آن دارند ساقط کرد که قوانین و مقررات تعریف شده را در چشم مردم  نه آن که شخصی نگری، دوستی نگری، بخشی نگری و حزبی نگری باشد.

غرضی با تاکید  بر  اینکه وقتی می‌توانید دولت را از کسانی که بدان طمع دارند، پاک کنید که قوانین و مقرراتتان در چشم مردم تعریف شده باشد، اظهار داشت: یعنی اینگونه نباشد که به فردی چیزی را بدهند و به کسی دیگر ندهند.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه وقتی نظام اسلامی با 98.2 آراء بزرگترین قدرت سیاسی روی زمین را تشکیل داده است، این قدرت سیاسی توسط دولت‌ها به تدریج تضعیف شده و ما باید آن را به حالت قبلی برگردانیم.

غرضی در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: کسانی که فکر می‌کنند این ملت انقلابش، نهضت مشروطه‌اش، ملی‌شدن صنعت نفت و نهضت 22 بهمن را فراموش کرده اشتباه می‌کند، هر کسی که به فکر این باشد که از این مسیر جدا شود، خودش ساقط می‌شود.

محمدباقر قالیباف در برنامه انتخاب ایرانی که از شبکه جام جم پخش شد، اظهار داشت: فرصتی است برای من که دغدغه‌های شما را از روی امواج بشنوم و از این دوربین استفاده کنم که دغدغه‌های خود را که دغدغه‌هایی جز دغدغه‌های شما نیست و نگاه‌هایی را که دارم تقدیم شما عزیزان کنم البته اگر توفیق پیدا کنم که در دولت خدمتگزار شما باشم امیدوارم که تنها صحبت ما از طریق دوربین و امواج نباشد تا از نزدیک بتوانیم رودررو این فضای گرم و صمیمی را برقرار کنیم.  
 
وی درباره انگیزه حضور خود در انتخابات گفت: طبیعی است که هر شهروند ایرانی یکی از مهمترین دغدغه‌هایش کشورش است طبیعتا همه جامعه‌های ایرانی در هر کجا که هستند آن هویت ایرانی و مسلمان بودن خود یا اگر جزو ادیان دیگر هستند به هر حال آن هویت ایرانی بودن مایه افتخار آن‌ها است بنده هم در این کشور به عنوان یک ایرانی همیشه این دغدغه را داشتم که چطور دین خودم را به مردم،‌کشور و دینم و به افتخار‌آفرینی برای کشورم ادا و انجام وظیفه کنم.  
 
قالیباف تصریح کرد: به هر حال بنده اگر امروز این توفیق را دارم که اینجا نشستم و این اعتماد وجود دارد که این فرصت را برای من فراهم کرده بدون شک به برکت مردم کشور، به برکت امکانات مادی و معنوی و انقلاب اسلامی است که این فرصت را به بنده داده است.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه  داد: انقلاب اسلامی این فرصت را به من داد که این ظرفیت‌سازی ایجاد شود و من می‌بایست بگویم در چنین شرایطی کشور ما با مشکلاتی روبرو است. وظیفه من در این شرایط این است که امروز که مردم نیازمند کمک هستند ما به کمک آنها برویم و این وظیفه ماست نه ملت چرا که کشور ما از جهت منابع انسانی طبق آمارها و ارقام‌ دارای انسان‌های با استعداد،‌ دانشمند و نخبه‌ هستیم. اگر امروز بگوییم ایران بهشت معادن است و ظرفیت‌های بسیار اقتصادی و مادی دارد حرف اغراق‌آمیزی نگفته‌ایم چرا که امروز در حوزه نفت و گاز دومین کشور جهان هستیم.
 
وی با اشاره به معادن متعدد موجود در کشورمان تاکید کرد:‌در حوزه معادن امروز وضعیت بسیار مناسبی داریم همچنین در حوزه کشاورزی جزء کشورهایی هستیم که اختلاف دما را در طول سال همیشه بین 25 تا 35 درجه در زمستان و تابستان داریم؛ این مسائل نشان می‌دهد که کشور دارای قابلیت‌های بسیار خوبی است.  
 
قالیباف با بیان اینکه با وجود ظرفیت‌های اقتصادی کشور هنوز با مشکلاتی روبرو است، افزود: کارنامه قابل دفاعی در حوزه اقتصادی با مشکلات موجود نداریم و این نشان می‌دهد ما در این حوزه حلقه گمشده‌ای به نام مدیریت داریم که بنده معتقدم باید به این موضوع توجه تا از این ظرفیت‌ها استفاده شود.   
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اصلاح جدی بر ساختار اداری و اجرایی کشور راه حل مدیریت صحیح در کشور است، گفت: ما نیازمند این هستیم که نخبگان ما در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی تاثیرات جدی داشته باشند یعنی اینکه در متن تصمیمات باشند نه در حاشیه آن؛ فرقی نمی‌کند این نخبه عزیز در داخل یا خارج کشور باشد می‌بایست دغدغه داشته باشد و قلبش برای کشورش بتپد.

کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت:‌مطمئن هستم با برنامه مدون شده و همکاری تیم کاری خود و اعتماد مردم در 6 ماهه اول دولت‌ام به مردم و حتی ایرانیان خارج از کشور تثبیت، آرامش و کنترل گرانی را مشاهده می‌کنند.  
 
وی با بیان اینکه توان کمک به مردم عزیز در این شرایط سخت را دارم، اظهار داشت: عزیزان خارج از کشور می‌دانند در اکثر کشورهای دنیا اداره کشور مبتنی بر حرکت حزبی است، آنجا حزب‌ها براساس برنامه مدون حرکت و در فعالیت‌های سیاسی شرکت می‌کنند.  
 
شهردار تهران  با بیان اینکه ما نیز در کشورمان دارای حزب‌های متعدد هستیم، گفت: حزب‌های ما متاسفانه براساس برنامه حرکت نمی‌کنند،‌ یعنی برنامه‌محور نیستند و برنامه برای اجرای بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی ندارند، بیشتر حرکت و یا فعالیت سیاسی دارند که این موضوع یکی از دردهای کشور ماست، ما این ضعف را با سندهای بالادستی اصلاح کردیم یعنی امروز کشور دارای یک برنامه و سند چشم‌اندازی است برای سال 1404 که براساس سیاست‌های کلی برای دوره‌ای 20 ساله تنظیم شده است.
 
قالیباف با اشاره به سند پنجساله اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی و دولت در آن دخیل هستند؛ دولت آن را به صورت لایحه تنظیم و تقدیم مجلس می‌کند و قوه مقننه با کارشناسی آن را تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ می‌کند، در واقع ما ضعف حزبی خود را با این اسناد بالادستی جبران می‌کنیم؛ همه این مسائل در چارچوب میثاق ملی‌مان که همان قانون اساسی است مسیر خود را می‌پیماید و طبیعی است که بنده برنامه‌ای را که تحت عنوان پیشرفت و عدالت به کمک نخبگان تنظیم کرده‌ام خارج از سند چشم‌انداز نیست.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد چالش‌های اقتصادی بیان کرد: چالش‌های اقتصادی یکی از مهمترین مشکلات امروز کشور ماست و آن قدر وسیع است که عزیزان خارج از کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است، بخش قابل توجهی از مردم ما برای ادامه تحصیل یا درمان و یا حتی سفر و سیاحت از کشور خارج شده‌اند. نوسان نرخ ارز به شدت در زندگی و برنامه مردم تاثیر دارد و این حق را دارند که نگران باشند.  
 
شهردار تهران  با بیان اینکه مهمترین اولویت اقتصادی من بازگرداندن آرامش و ثبات به اقتصاد کشور است گفت: این برنامه بسیار مدون و در یک جمع زمانبندی بسیار مشخص در طول دو سال اتفاق می‌افتد؛ روش کار اینگونه است که ما در اولویت اول تثبیت نرخ ارز را داریم تا بتوانیم ارزش پول ملی، بحث مربوط به تولید، بحث مربوط به هدایت نقدینگی را به سمت اولویت‌های اقتصادی سوق دهیم، رسیدن به این موفقیت‌ها بدون رشد اقتصادی امکان‌پذیر نیست لذا با اینکه ما تلاش کنیم از تصمیمات خلق‌الساعه فاصله بگیریم یعنی طوری نباشد که در هر ماه و هر هفته یک سیاست و تصمیم جدید به مجموعه وارد کنیم.
 
قالیباف افزود: ما امروز افزایش نقدینگی داریم که این امر تورم را به جامعه وارد کرده است متاسفانه ما در شرایطی هستیم که این تورم توام با رکود است،‌ما ناگزیریم این رکود را بشکنیم و وارد رونق عملیات اقتصادی شویم که این مسئله از دو راه امکان‌پذیر است؛ یک راه این است که مجددا نقدینگی را به بازار کار وارد کنیم که نقدینگی خود موجب تورم است پس این کار درست نیست،‌مهم این است که این نقدینگی را هدایت و کنترل کنیم و این هدایت و کنترل به سمت اولویت‌های تولید چه در کشاورزی و چه در صنعت برود.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیا اینکه اطمینان دارم این برنامه مدون با قدرت اجرایی موجود و همراهی تیم بنده و اعتماد مردم در 6 ماهه اول عزیزان خارج از کشور و داخل کشور تثبیت را مشاهده می‌کنند، اظهار داشت: هموطنان ایرانی تثبیت و آرامش را و همچنین کنترل گرانی را حفظ کرده و تثبیت قیمت‌ها را مشاهده می‌کنند و قطعا در 6 ماه روند نزولی قیمت‌ها در پایه‌های اصلی و در تثبیت نرخ ارز، ارمغان اول دولت برای هموطنان عزیز است.
 
شهردار تهران با بیان اینکه تحریم‌ها بر اقتصاد اثرگذارند، اظهار داشت: تحریم‌ها بر اقتصاد اثر می‌گذارند ولی نه آنقدر که بعضا مورد تاکید قرار می‌گیرد، به طوری که تحریم‌ها می‌تواند در تصمیم‌ها و مبانی ما که عزت و سربلندی کشور است، اثرگذار است و بنده معتقدم چنین اتفاقی نخواهد افتاد.  
 
قالیباف با اشاره به اینکه اثر تحریم‌ها در داخل و خارج کشور متفاوت است، ادامه داد: در داخل کشور تحریم‌ها آثارشان کم است، آن قدر که ما در سوء تدبیر و ضعف مدیریت دچار اشکال هستیم و مشکلات در حوزه اقتصادی درست کردیم واقعا در خارج از کشور اینگونه نیست.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در توضیح این استدلال خود گفت:‌ اولا دنیا آنقدر بزرگ است و ظرفیت‌های اقتصادی دارد و آمریکا آنقدر قدرتمند نیست که بتوان گفت‌ آمریکا با تحریم‌های یک طرفه‌اش قادر است همه دنیا را هم‌جهت با خود کند.  
 
شهردار تهران  افزود: ما اگر تدابیر درستی را در داخل برای اجرای سیاست‌های اقتصادی خود انجام دهیم (پروژه‌ صدر نیایش) ایرانیان خارج از کشور با مراجعه به سایت‌ها این امکانات و توانمندی‌ها را مشاهده می‌کنند. اما من این را قبول دارم که در خارج از کشور به خاطر رفتارهای غیرمنطقی و بعضا ظالمانه که حقوق انسان‌ها و شهروندان را برخی از کشورها رعایت نمی‌کنند و ممکن است برخی‌ هموطنان ما به خاطر حساسیت‌های ایجاد شده برای باز کردن یک حساب و یا جابجا کردن حداقل پول دچار مشکل شوند که این به نظر من کم‌لطفی و نگاه تبعیض‌آمیزی است که در اوج شعار دموکراسی و توجه به حقوق بشر متاسفانه آمریکا و بعضی کشورها آنرا سر می‌دهند و این ظلم را به شهروندان ایرانی می‌کنند.
 
قالیباف با بیان اینکه مسئولین نظام مکلف هستند به هر ایرانی در هر کجای دنیا فارغ از هر نگاه و باور کمک کرده و از حقوق‌اش دفاع کنند، بیان کرد: انشاءالله بتوانیم با افزایش قدرت ملی خود، تاثیرگذاری در حوزه دیپلماسی داشته باشیم تا از این طریق از حقوق ایرانیان دفاع کنیم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره سیاست خارجی دولت خود گفت: ما توقع‌مان از سیاست خارجی این است که بتواند منافع ملی و امنیت ملی ما را تضمین کند، ما از سیاست خارجی این توقع را داریم که بتواند هویت ملی و دینی ما را حفظ کند و آرمان‌های ما را تحقق دهد، هر ایرانی برای عزت و هویت خود این خواسته‌ها را دارد.  
 
وی با بیان اینکه نکته‌ای در این بین وجود دارد که می‌بایست به آن با تامل نگاه کرد تصریح کرد: الزاما براساس قانون اساسی این نیست که رئیس دولت هر کسی شد می‌تواند برای سیاست خارجی تصمیم نهایی بگیرد،‌چرا که سیاست خارجی با دیپلماسی کاملا متفاوت است.
 
قالیباف با بیان اینکه سیاست خارجی برآیند مجموعه حاکمیت است افزود: سیاست خارجی با تغییر یک رئیس دولت الزاما تغییرات اساسی در رویکردهای خود نمی‌پذیرد و این مسئله تنها مربوط به کشور ما نمی‌شود، شما مشاهده می‌کنید در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی آسیای دور بعضی از کشورها دولت‌ها جابجا می‌شوند اما سیاست‌ خارجی‌شان همچنان ثابت است.  
 
وی تصریح کرد: قبل از اینکه در حوزه دیپلماسی بخواهیم اقدامی برای سیاست خارجی انجام دهیم، لازم است دولت‌های مستقر ظرفیت‌هایی ایجاد کنند که در حوزه سیاست خارجی برای رقابت، تعامل، مقاومت یا مذاکره از قدرت ملی بالایی برخوردار باشند.  
 
شهردار تهران با بیان اینکه ایران در تولید ملی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، گفت: بنده در سیاست خارجی این دیپلماسی را در وزارت خارجه فعال می‌کنم، من بخشی از این قدرت ملی و ظرفیت‌ها اشاره می‌کنم؛ ما از موقعیت ژئوپلیتیکی و زیست جغرافیایی که ایران دارد می‌توانیم استفاده بسیار کنیم چرا که هم در مقیاس منطقه‌ای و هم در جهانی امروز یکی از مهمترین موضوعات دنیا بحث انرژی است؛ درست است که انرژی‌های پاک مانند انرژی‌های خورشیدی وجود دارند اما واقعیت این است که امروزه هنوز دنیا نیاز به انرژی فسیلی دارد که قریب به 70 درصد انرژی فسیلی اعم از نفت و گاز در شمال و جنوب ایران قرار دارد.  
 
قالیباف افزود: با توجه به جغرافیای دنیا مشاهده می‌کنیم که دو بیضی انرژی وجود دارد که یکی در شمال ایران و در اطراف دریای مازندران و دیگری در جنوب ایران در منطقه خلیج فارس است.  
 
وی با بیان اینکه منهای همسایگان و خاورمیانه،همه کشورها چه به سمت آسیا و چه به سمت اروپا نیازمند فروش محصول خود و یا خرید محصولات گازی هستند، گفت: موقعیت ژئوپلیتیکی کشورمان این امکانات را برای ما فراهم کرده است؛ لازم به ذکر است در حوزه هوایی (به دلیل آشنایی بنده با بحث‌های هوایی) تمام اورفلایت‌هایی که بین شرق و غرب در حال عبور هستند، موقعیت جغرافیای ایران منحصربفردترین است که می‌تواند سرویس‌های لازم و خدمات را در واقع یک هاب منطقه‌ای برای همه پروازهای اتفاق‌ افتاده بشود.  
 
قالیباف با بیان اینکه امروز بحث ارتباطات بسیار مهم و جدی است، خاطرنشان کرد: مجموعه فیبر نوری و ارتباطاتی که لازم است بین شرق و غرب دنیا عبور کند، باز موقعیت جغرافیایی ایران منحصربفرد ترین است و تمام اینها نشان می‌دهد قدرت ملی ما افزایش پیدا کرده است لذا بنده معتقدم یک رویکرد منطقه‌گرایی مخصوصا با همسایگان، حوزه آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا و به هر حال با همه دنیا امکان‌پذیر است
 
شهردار تهران تصریح کرد: اینگونه نیست که همه ارتباطات به آمریکا ختم می‌شود، مطمئن باشید در حوزه منطقه‌گرایی بتوانیم رقابت جدی انجام دهیم و اولویت به دیپلماسی اقتصادی داده شود و به دنبال ماجراجویی و قهرمان بازی نباشیم می‌توانیم یک رقابت هوشمندانه و مقتدرانه در مقابل زیاده‌خواهی‌هایی که وجود دارد به وجود آوریم.  
 
قالیباف با اشاره به سوء تدبیر و مدیریت در عرصه سیاست خارجی گفت: امروز حتما ایرانیان عزیز حتی خارج از کشور روند رفتار حوزه دیپلماسی ما را در دفاع از خواسته‌های به حق آنها مطلع هستند و ما می‌بایست از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و در حوزه سیاست خارجی این تقویت را ایجاد کنیم.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما درباره پرونده هسته‌ای و ساخت نیروگاه هسته‌ای چیست؟ گفت: این موضوع بحث حقوقی، محیط زیستی و امنیت جهانی است این بحث مربوط به مباحث سیاسی می‌شود من معتقدم که ایران حق قطعی خودش را می‌داند و از این انرژی هسته‌ای استفاده می‌کند و ما می‌توانیم در بخش‌های مختلف دارو، کشاورزی و تولید انرژی این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و این مسئله بسیار سرنوشت ساز و حیاتی برای کشورمان است؛ طبیعتا ما هم براساس قوانین آژانس از این ظرفیت و پتانسیل که توسط جوانان ما وجود دارد استفاده می‌کنیم.  
 
قالیباف افزود: دنیا امکان دارد در حوزه هسته‌ای نگرانی‌هایی داشته باشد چون ایران همکاری لازم را با آژانس داشته و ما این نگرانی را سیاسی می‌دانیم تا حقوقی و آژانس همواره از پایگاه‌ها بازدید داشته و با ما رفتار سیاسی دارند و همه اینها برمی‌گردد به جوهره انقلاب‌ اسلامی‌مان که ما همواره با ظلم مبارزه می‌کنیم و انقلاب ما اجازه نمی‌دهد آمریکا هر طور که بخواهد برای ما تصمیم بگیرد.  
 
شهردار تهران ادامه داد: دولت ما در طول تاریخ عزت خود را زیر پا نگذاشته است.
 
وی به ویژگی برجسته ایرانیان اشاره کرد و بیان داشت:‌ یکی از این ویژگی‌ها توحید است که این ویژگی در مقایسه با ادیان دیگر به قبل از اسلام برمی‌گردد و دیگری اینکه همواره ایرانی‌ها نشان دادند در مقابل سرزمین خود از جان و مال خود گذشتند و دفاع کردند.
 
قالیباف گفت:‌ دشمنان ما باید بدانند همه چیز را می‌گیرند جز عزت ما را؛‌ما همواره باید در سیاست خارجی، عزت خود را حفظ کنیم؛ با تدبیر، خرد، عقلانیت، منطق و جسارت می‌توانیم گفتگوهای خود را در مذاکرات هسته‌ای ادامه دهیم و باید ضمانت‌های لازم برقرار شود؛ اطمینان سازی نیز همراه با شتاب و سرعت پیگیری شود و ما همچنین باید درک خود را از روابط سیاسی در سطح بین‌الملل افزایش دهیم و باید در پشت میزهای مذاکره به طور جدی از همه ظرفیت‌ها در داخل و خارج کشور استفاده کنیم تا در میز مذاکره خواسته‌های به حق خود را به دست آوریم.
 
عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه به حد به تفکرات و احزاب مخالف آزادی بیان اجازه فعالیت می‌دهید و برنامه شما برای توسعه مشارکت سیاسی در داخل کشور چیست؟ گفت: میثاق ملی ما قانون اساسی است؛ این اعتقاد بنده در اداره دولت‌های گذشته توجه نکردن به تحقق بندهای متعدد قانون اساسی است، بخش‌هایی که یا اجرا می‌شود و یا حداقل مغفول واقع می‌شد؛ البته بنده این تعهد را به همه ایرانی‌های خارج و داخل کشور می‌دهم که همه بندهای قانون اساسی مورد توجه ما است، مخصوصا فصل سوم.
 
وی ادامه داد: ملت هم دارای حقوقی است که دولت باید پاسخگوی آن باشد که در اصل 15 و 19 مشخص شده است؛ در خصوص نقش اقوام و گروه‌های مختلف نباید به حریم خصوصی افراد وارد شد و هر عقیده و اندیشه‌ای در کشور آزاد است؛ براساس قانون اساسی هتک حرمت ممنوع است، آحاد جامعه باید احساس کنند که شهروند درجه یک و دو نداریم و عدالت جغرافیایی باید رعایت شود، قانون اساسی بنای اساسی ماست.  
 
قالیباف اظهار داشت: با قانون اساسی نامزد می‌شویم و در مجلس شورای اسلامی قسم یاد می‌کنیم که قوانین را اجرایی کنیم و با این حساب چگونه می‌توانیم در پیشگاه خداوند بندهای این قانون را اجرایی نکنیم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اولین کاری که دولت باید برای اعتمادسازی نزد مردم انجام دهد، گفت: باید مشارکت معنی‌داری برای مردم در اداره کشور در حوزه اقتصادی،‌سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و همینطور فعالیت‌های تشکل‌های سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های مردمی بوجود آمده و افزایش پیدا کند.  
 
وی افزود:‌وقتی ارتباط بین دولت و مردم بوجود بیاید اعتمادسازی بین مردم بیشتر می‌شود و این امر موجب افتخار و سربلندی ملت ماست.  
 
شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از چالش‌های اقتصادی ایران فساد مالی و رانت‌خواری است و برنامه عملیاتی شما چیست و همچنین برای اصلاح نظام اداری چه برنامه‌ای دارید، اظهار داشت: این مسئله مهم و جدی است که سیستم های اداری ما کهنه و فسیل شده هستند هم در حوزه تکنولوژی و ابزار و هم در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری. ساختار اداری ما یک فرایند کهنه است و به روز نیست، یکی از برنام‌های قطعی بنده یک تحول اساسی در این زمینه است، فلسفه وجودی من تغییر در مدیریت است ما باید ساختارها را اصلاح کنیم.
 
قالیباف با اشاره به اینکه هموطنان خارج از کشور نیز در خصوص گذرنامه‌ همواره با پلیس در ارتباط هستند اظهار داشت: در کنار کارهای فرهنگی نوسازی پلیس، اهمیت دادن به حق مردم به تغییر کارکرد و صدور گذرنامه نیز از دیگر کارهای مفید در این مجموعه بوده که اصلاح شده است.  
 
وی افزود: بنده به دنبال یک دولت چابک و پرتحرک و همچنین هوشمند و دانش‌محور و فناوری و اصلاح ارتباطات هستم؛ باید به بخش خصوصی توجه شود، دولت بیش از اندازه در امور مردم دخالت می‌کند ما باید دولت را کوچک کنیم،  اقتصاد مربوط به تعاونی‌ها باید بزرگتر شود و همینطور باید جلوی رانت اطلاعاتی و اداری را بگیریم، شبکه هوشمند بانکی را کنترل کنیم و باعث کاهش مفاسد شویم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر با مشکلات ایرانیان خارج از کشور آشنایی دارید؟ گفت: مشکلات ایرانیان خارج از کشور متفاوت است،‌عزیزانی برای سفر می‌روند تا مدت کوتاهی بمانند،‌بعضی‌ها مقیم هستند و بعضی‌ها برای کارهای اقتصادی سفر می‌کنند و مرتب در رفت و آمدند، بعضی برای درمان و بعضی برای تحصیل در سفر هستند و هر کدام موضوعات دغدغه های متفاوتی دارند که بنده همواره با آنها آشنا هستم.
 
وی افزود: به عنوان شهردار تهران ارتباط نزدیکی با ایرانیان خارج از کشور دارم و در حوزه اقتصادی و فرهنگی به من پیشنهاد می‌دهند و من از این پیشنهادات آنان استقبال می‌کنم؛ در حوزه اقتصادی نگرانی آنها، نحوه سرمایه‌گذاری و اهمیت سرمایه آنها است، کسانی که اقامت و نگرانی برگشت به ایران را دارند و در فضایی هستند که احساس می‌کنند امنیت وجود ندارد و آمدن‌شان منجر به حاشیه می‌شود، من به آنها می‌گویم می‌توانند دید و بازدید داشته باشند و فعالیت‌های اقتصادی انجام دهند، هر کسی دوست دارد یک روز به کشور خودش بازگردد و باید در کشور خود احساس امنیت کند.  
 
قالیباف ادامه داد: سیستم‌های بروکراسی در مورد تولد فرزندان، گذرنامه، سربازی و تحصیل سخت است و این وظیفه دولت است که همه مشکلات آنها را حل کند.
 
شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مشکلات تامین ارز دانشجویان خارج از کشور شما چه راهکار عملی دارید گفت: بسیاری از منابع انسانی و نخبگان ما در خارج از کشور هستند؛‌نخبگان ما بین کشور و سایر کشورها در رفت و آمدند بنده رفت و آمد را کار اشتباهی نمی‌دانم برای به روز بودن و ادامه تحصیل و آشنا شدن با پیشرفت‌های دنیا دانشجویان ما اگر به خارج از کشور بروند امر بسیار خوبی است.  
 
وی ادامه داد: ایرانی هرجا که باشد قلبش برای سرزمین‌اش می‌تپد و همواره دغدغه کشور خود را دارد و حتما دولت باید این مقوله را درک کند و طبیعی است که این ارتباط باید برقرار شود تا باعث تقویت ملی شود؛ بعضی از این عزیزان مجبور می‌شوند که از ایران بروند چون احساس می‌کنند از ظرفیت‌هایشان در کشور استفاده نمی‌شود که این ضعف مدیریت سیاست داخلی و خارجی ماست و ما مدیران باید به این موضوعات سامان دهیم.
 
قالیباف بیان داشت: وقتی نرخ ارز سه برابر افزایش می‌یابد، اقتصاد خانواده امکانات حمایت از فرزند و سفرهای وی را ندارد و ما باید به دنبال تثبیت نرخ ارز باشیم و به این نابسامانی‌ها پایان دهیم تا به ثبات و آرامش برسیم.

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قانون حمایت از معلولان را مجلس تصویب کرده ولی هنوز اجرایی نشده است، برنامه شما برای معلولان چیست؟ گفت: بحث سلامت و جان انسان‌ها موضوع مهمی است چون با حیات و مرگ انسان‌ها سر و کار دارد؛ موضوع درمان همیشه دغدغه شهروندان بوده است و کمیسیون پزشکی بیمه پوششی لازم را نمی‌دهد، ما باید حمایت لازم از جهت پوشش بیمه برای حمایت مالی و تامین دارو برای درمان انجام دهیم.  
 
وی با اشاره به اینکه هزینه درمان بیشتر از 30 درصد به خانواده‌ها تحمیل شده است، اظهار داشت: این هزینه باید به گونه‌ای باشد که 65 بر عهده بیمه باشد  و به طور فراگیر بیماران را پوشش دهد؛ من برای جانبازان و معلولان احترام خاصی قائل هستم، قانون تصویب شده در مجلس به رغم اداری عملا محقق نشده است اما قانونی که تصویب می‌شود باید اجرایی شود و من حتما این کار را اجرایی خواهم کرد.  
 
شهردار تهران با اشاره به بحث رفت و آمد جانبازان به عنوان یکی از مشکلات این قشر بیان داشت: اصلاح معابر و پیاده کردن قوانین و مقررات برای تردد بهتر معلولان در حوزه شهری و در حوزه بهداشت روانی آرامش را به جامعه تزریق کنم. ورزش را در سبد خانوار قرار می‌دهم و تفرجگاه‌های عمومی را در تهران احداث می‌کنم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان به عزت و اقتدار ایرانی اشاره کرد و گفت:‌ مهمترین رسالتی که بر دوش بنده است این است که عزت و غرور شهروندان حفظ شود و سخن‌ام از جنس عمل باشد و هر شهروند که از خارج به ایران می‌آید نسبت به گذشته احساس غرور کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار