شاه‌صاحبي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد

مستثنیات دین چیست و طلبکار چه اموالی را نمی‌تواند توقیف کند؟

بعضی حقوقدانان معتقدند ودیعه مسکن به لحاظ عدم صراحت قانونی ، جزو مستثنیات دین نمی‌باشد ، اما عده‌ای دیگر عقیده دارند ودیعه مسکنی که مستاجر برای سکونت خود و خانواده اش تهیه و نزد موجر سپرده مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، همیشه محکومٌ‌له یا طلبکار مجبور است با توسل به حکم یا دستور مراجع قضائی یا ثبتی ، اموال بدهکار یا مدیون را معرفی ، توقیف و  مزایده گذاشته و نهایتاً طلب خود را از آن وصول نماید، از طرفی هم محکومٌ‌علیه ، طبق شرع مقدس اسلام و قوانین موضوعه حق حیات خود را از دست نمی‌دهد و مصلحت زندگی او هم ایجاب می‌کند که برخی اموالش از توقیف و مزایده مصون بماند، بنابراین اموالی را که جزء ضروریات زندگی مدیون باشد قانونگذار از توقیف معاف دانسته و به عنوان مستثنیات دین شناخته و پذیرفته است .
 
باشگاه خبرنگاران: چه اموالی جزو مستثنیات دین شناخته می شوند ؟
 
شاه‌صاحبي: بر اساس قانون مستثنیات دین عبارتند از :
 
الف)مسکن مورد نیاز محکوم‌علیه و افراد تحت تکفل وی با رعایت شوونات آنها که در عرف رایج است .  
 
 ب ) وسیله نقلیه مورد نیاز .
 
 ج ) اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوایج ضروری محکوم‌علیه خانواده و افراد تحت تکفل او لازم است .
 
 د )آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم‌علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفآ آذوقه ذخیره می‌شود .
 
 ه )کتب وابزار علمی و تحقیات برای اهل علمی و تحقیق متناسب با شان آن‌ها .  
 
 ن) وسایل و ابزار کار کسبه و پیشه‌وران و کشاورزان و وسایر اشخاص که وسیله امرارمعاش محکوم‌علیه و افراد تحت تکفل وی می‌باشد.
 
باشگاه خبرنگاران: آیا ودیعه مسکن جزو مستثنیات دین است؟
 
شاه‌صاحبي: این موضوع اختلافی است ؛ بعضی حقوقدانان معتقدند ودیعه مسکن  به لحاظ عدم صراحت قانونی ، جزو مستثنیات دین نمی‌باشد ، اما عده‌ای دیگر عقیده دارند ودیعه مسکنی که مستاجر برای سکونت خود و خانواده اش تهیه و نزد موجر سپرده، از جمله موارد مستثنیات دین بوده و توقیف آن بابت وصول دین مجاز نمی‌باشد  .
 
البته اگر مسکن مورد اجاره بیش از شئونات عرفی محکوم‌علیه باشد دادگاه دستور توقیف مبلغ مذکور را صادر و مقدار اضافه بر شوونات وی بابت دین او به طلبکار یا محکوم‌له پرداخت می‌شود. 
 
باشگاه خبرنگاران: آیا تصمیم دادگاه صادر کننده رای در خصوص تشخیص مستثنیات دین بودن مال توقبف شده ، قابل اعتراض است یا خیر ؟
 
شاه‌صاحبي: بله- تصمیم دادگاه صادر کننده حکم لازم‌الاجرا در این خصوص دستور تلقی می‌شود و قطعی و غیر قابل اعتراض است.
 
باشگاه خبرنگاران: آیا تلفن منزل یا تلفن همراه جزو مستثنیات دین است ؟
 
شاه‌صاحبي: در این موارد نیز به تشخیص دادگاه شئونات عرفی و نیاز کاری محکوم‌علیه ملاک است، اگر عرفآ برای کسانی در وضعیت و موقعیت شغلی و اجتماعی محکوم‌علیه تلفن منزل یا تلفن همراه ضروری یا بعنوان وسیله کار باشد ، جزو مستثنیات دین است اما اگر بیش از یک خط تلفن باشد به نظر می‌رسد قابل توقیف و  مزایده است .

باشگاه خبرنگاران: آیا اتومبیل یا وسیله کار و امرار معاش محکوم‌علیه قابل توقیف است؟
 
شاه‌صاحبي: بله - اتومبیل و وسایل کار و معاش مورد نیاز  و در شئون شخص بدهکار جزء مستثنیات دین است .
 
باشگاه خبرنگاران: در صورت بروز اختلاف نسبت به متناسب بودن اموال و اشیاء موضوع مستثنیات دین با شئونات و نیاز عرفی محکوم‌علیه به این اختلاف در مرحله اجراء به چه طریقی و توسط چه مرجعی رسیدگی می‌شود ؟
 
شاه‌صاحبي: مطابق قانون در این قبیل موارد تشخیص دادگاه صادر کننده حکم لازم‌الاجراء ملاک عمل اجرای احکام خواهد بود ، بعنوان مثال اگر خانه یا آپارتمان محکوم‌علیه توسط اجرای احکام توقیف و محکوم‌علیه ادعا کند خانه وی جزو مستثنیات دین است و به توقیف آن اعتراض نماید، بدیهی است دادگاه صادر کننده حکم لازم‌الاجرا بررسی می‌نماید چنانچه خانه یا آپارتمان بیش از حد نیاز و شئون وی باشد آن را فروخته و به میزانی از پول حاصل از فروش خانه یا آپارتمان که برای تهیه مسکن مطابق با شئون عرفی او لازم است به او می‌پردازد و الباقی آن بابت دین به طلبکار داده می‌شود.
   
باشگاه خبرنگاران: آیا ممنوعیت توقیف و فروش مستثنیات دین فقط به حکم قطعی دادگاه است یا شامل آرای مراجع دیگر مثل هیات‌های حل اختلاف کار و کارگر مربوط به اداره کار و امور اجتماعی یا اجراییه‌های ثبتی راجع به چک و یا بدهی‌های موضوع قراردادهای رسمی بین بانک ها و مردم هم می شود؟

شاه‌صاحبي: چون مستثنیات دین مربوط به دین وبدهی است بنابراین فرقی نمی‌کند که آن موضوع حکم دادگاه باشد یا رای هیات حل اختلاف کار و کارگر یا اجراییه ثبتی ادارات اجرای اسناد رسمی ثبت اسناد و املاک  کشور و در کلیه این موارد مقررات ممنوعیت توقیف و فروش اموال موضوع مستثنیات دین جاری است .


انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Germany
سیدعزیزالله
۱۸:۳۴ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
عرض سلام ادب واحترام،بنده یک حکم توقیف اموال گرفتم،آیا یخچال ساید بای ساید شامل مستسنیات میشود،ممنون ازلطف شما
Iran (Islamic Republic of)
طاهرخانى
۱۹:۳۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
سلام.طلب.كار بدستور قضاى وانت بار مرا توقيف كرده.وسندملكراهم.توقيف. كرده راهنماى كنىد
Iran (Islamic Republic of)
غلامی
۱۹:۱۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
سلام..بنده یه واحد٨٥متری درقم دارم وبه خاطرموقعیت شغلی ام به شهرستان دیگه ای رفتم وبرای خانواده ام منزلی اجاره کردم.حال همسرم مهریه اش روبه اجراگذاشته آیامنزلم درقم رامیتواندتوقیف کند...یاخیر..درصورتی که منزل قم هم رفت وآمدداریم درماه دوسه بار...لطفا راهنمایی کنید...قصدمهریه ندادن راندارم...جندروزدیگه احصارشدم به ثبت اسنادچکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام بنده ازدواج دومم هستش همسرم بعد از یک ماه ازدواج از من تقاضای مهریه کرده آیا تریلی که تنها منبع درآمد من هستش میتواند توقیف کند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۵۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
سلام سند خانه بدست شخصی طلبکار اشنایم بعنوان ضمانت دادم حالا او حکم توقیف اموالم گرفته خانه مصادر کند ایا خانه مسکونی می توان مصادر کرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۵۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
ازهمسرم جدا شدم واو مهریه اش را اجرا گذاشته وضع مالی خوبی ندارم فقط یک قطعه زمین بنیاد مسکنی دارم .و ملک دیگری ندارم .ایا دادگاه این زمین را توقیف میکند و میتواند جای مهریه به بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
قاسم کاگویی
۱۰:۳۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام و خسته نباشید در حدود ۵۶ سال پیش همسر بنده به صورت غیابی طلاق گرفته و مهریه خود را هزار عدد سکه به اجرا گذاشته � واحد آپارتمان در طول زندگی خود مشخص شد که قبل از ازدواج با ایشان جز دارایی‌های بنده بوده به نام ایشان کردم و همچنین یک امتیاز زمین که از طرف محل کار قبلی بنده به من اختصاص داده شده بود نیز توسط ایشان ضبط شده ولی جز مهریه ایشان تلقین شده دارو ندار بنده توسط ایشان ضبط شده مجدداً نامبرده اقدام به توقیف سهم الارث منزل پدری وند نموده که تنها سرپناه خودم مادرم برادر متاهل و خواهر متاهل خودم که در آن زندگی می کنیم می باشد و هیچ ملک املاک و مالکیتی خودم و مادرم و مرحوم پدرم در کل کشور نداریم �ی دادگاه شاهین شهر از قبول مستثنیات دین امتناع می‌کند از شما خواهش می کنم راهنمایی بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۲:۳۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
کی پاسخ سوال ها رو میدید؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۲:۳۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
سلام. همسر بنده درخواست مهریه کرده. من فقط در شهرستان دماوند یک آپارتمان ۱۰۵متری با حدود قیمت ۱۵۰میلیون تومانی دارم. عده ای از وکلا میگویند که قاضی احتمالا به متراژ ایراد میگیرد و عده ای هم میگویند که اگر خوانواده نزدیک شما دارای خانه هایی به این متراژ باشند بنا به عرف و شؤنات خانوادگی تمام آنرا به عنوان مستثنیات در نظر میگیرند. اگر لطف کنید نظر بدین ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
نورالدين فخري
۱۴:۱۱ ۰۶ دی ۱۳۹۶
بنده يک پزشک هستم که هيچ اموالي ندارم نه منقول و نه لير منقول چند وقت پيش چکي که امانتي نزد کسي بود و قرار نبود رو به مبلغ چهل ميليون به اجرا گذاشتند بنده فقط يک اتومبيل دنا داشتم که نصف قيمتش رو داده بودم و باقيش که اقساط بود و در رهن شرکت ايران خودرو حالا اين اتومبيل بنده توقيف شده ونه استثنا الدين بودن و نه قسطي بودنش رو توجه نکردن من بايد چيکار کنم؟
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۴۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
سلام استاد گرامی
خانم بنده ازم درحواست مهریه کرده و در حال مراحل قانونی میباشد ایا ماشین 206 که دارم جزوه مستثنات دین هست ؟؟میتونن ماشینو ازم بگیرن ممنون میشم که جواب بدین
Saudi Arabia
علی
۱۷:۰۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
سلام استاد
بنده از خانومی مبلغ ۲۳ میلیون طلبکارم شوهر ایشان استادانشگاه ووضع مالی خوب وزندگی مرفهی دارند ایشان ۲ فرزند دارند ویک آپارتمان ۱۷۰ میلیونی در جای خوب شهر خریداری نموده وسندش به نام خودشان میباشد.خانه مذبور را رهن واجاره داده واکنون که بنده رای قطعی گرفته وآن خانه را توقیف نموده ام ایشان ادعا نمودند که تنهاخانه بنده واجاره آن جزو مستثنیات دین است آیا این درست است
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۱۷:۳۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
سلام خدمت جناب آقای شاه صاحبی
بندهاز کسی طلب کار بودم که ایشان منزل مسکونی 3 واحده دارد که یک واحد آن را فروخته وبنده از کل پلاک ثبتی به اندازه 4 دانگ که به نام خودشان بود را توقیف کردم وبه مزایده گذاشتم ولی خریدار پیدا نشد با گذشت مراحل قانونی وبا دستور قاضی محترم به نسبت طلبم از سند مادر به نام بنده انتقال داده اند حال ایشان بعداز گذشت حدود 6 ماه از تاریخ انتقال مدعی شده اند که مستثنیات دین می باشد آیا این ادعا میتواند صحیح باشد ؟
با تشکر از زحمات شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
باید ماشین هم مثل خونه جزو مستثنیات دین باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۸ ۲۴ دی ۱۳۹۴
باسلام من برای پرداخت دیه به زندان افتادم برای ضمانت ماشین خود را که منبع درامد خانواده است قرار دادم حال قاضی می گوید وسیله نقیله جز مستنسیات دین نمی باشد ومزایده می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۰ دی ۱۳۹۴
سلام ایا اگر دستگاهی برای توقیف باشد که دارای دو شریک باشد یکی از انها بدهکار باشد میتوان ان دستگاه را توقیف کرد؟ با تشکر
آخرین اخبار