ولايتي صبح امروز در راديو ايران:

کاش برخي مسئولين بر سر کار نمي‌آمدند و اعتماد مردم را سلب نمي‌کردند

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: بسياري از مسئولين ما کار را خوب شروع مي‌کنند، اما در ادامه استقامت ندارند، کاش آنهايي که اينگونه‌اند هرگز بر سر کار نمي‌آمدند و کار را به تعبير خودمان زخمي نمي‌کردند و اعتماد مردم را سلب نمي‌کردند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "علي اکبر ولايتي" کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در برنامه راديو ايران در رابطه با محورهاي برنامه خود در حوزه سياست خارجي، اظهار داشت: بدون ترديد ساماندهي روابط خارجي و تلاش بيشتر در صحنه بين المللي نقش بسيار اساسي در کاهش و رفع تحريم ها و حفظ حقوق هسته اي دارد.

وي ادامه داد: ما بايد تلاش کنيم به عنوان يک کشور تاثيرگذار و با زبان تفاهم با کشورهاي دنيا ارتباط برقرار کرده تا شاهد رفع مشکلات اقتصادي باشيم.

ولايتي با بيان اينکه تحريم ايران ناشي از مستقل بودن ماست، تصريح کرد: کشورهاي دنيا به دليل اينکه ايران براي استقلال و نشان دادن خود در دنيا گام برداشته، دست به تحريم زده اند که ما بايد با تدبير و اقتدار اين مشکل را حل کنيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در رابطه با حضور جوانان در جامعه، اظهار داشت: جوانان ما در ميدان‌هايي که مجال حضور دارند، از جمله در قضيه سلول‌هاي بنيادي، موضوع هسته‌اي، هوافضا و مسائلي که بانيان دلسوز داشته و به آن توجه شده، حضور پررنگ داشته و مسائل را به ثمر نشانده اند.

ولايتي در پاسخ به اين سوال که جو نااميدي در کشور حکمفرما شده و بسياري از جوانان خروج از کشور را مطرح مي‌کنند، تصريح کرد: ايراني به هرجايي که سفر کند، به آب و خاک ايران تعلق داشته و طبع ايراني اين نبوده که در خانه خود حبس شود، البته اين گردشگري به معناي اين نيست که مغلوب فرهنگ بيگانه شود و همچنان تابع فرهنگ ايران خواهند بود.

ولايتي با تاکيد بر اينکه ايران کشور ثروتمندي است و بايد هرچه بيشتر ثروت توليد کند، بيان داشت: آثار فرهنگي و معماري کشور ما در دنيا بي نظير بوده، اما ما توانايي مديريت آن را نداريم و بايد تصدي بخش گردشگري را به خود مردم داده تا بتوانند بهتر از اکنون آن را اداره کنند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا شما سيگار مي‌کشيد، گفت: خير، اما يکبار هنگامي که براي قرارداد آتش بس با عراق به سازمان ملل رفته بودم، در آن هنگام خبر رسيد که اسلام‌ آباد غرب محاصره شده و اين در حالي بود که ما براي صلح به پاي ميز مذاکره نشسته بوديم و براي همين من آنقدر ناراحت شدم که يک نخ سيگار کشيدم.

ولايتي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه بسياري از مديران کشور کارهاي اجرايي را خوب شروع کرده، اما بسياري از کارها بر زمين مي‌ماند، تصريح کرد: بسياري از مسئولين ما کار را خوب شروع مي‌کنند، اما در ادامه استقامت ندارند، کاش آنهايي که اينگونه‌اند هرگز بر سر کار نمي‌آمدند و کار را به تعبير خودمان زخمي نمي‌کردند و اعتماد مردم را سلب نمي‌کردند.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، در پاسخ به اين سوال که بسياري از کشورها مانند مالزي، طي 20 سال مسير پيشرفت را طي کرده‌اند، اما چرا اين اتفاق براي ايران نمي‌افتد، گفت: کشور ما نيز فردي مانند "ماهاتير محمد" مي خواهد که هم پزشک باشد، هم متخصص؛ چرا که يک پزشک ياد گرفته که هم مرض را تشخيص دهد و هم آنرا درمان کند، لذا علاج مشکلات يک کشور هم احتياج به آسيب شناسي مشکلات داشته و هم درمان ريشه اي.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا اينترنت کشور ما از سرعت بالا برخوردار نبوده و در مقايسه با کشورهاي ديگر از ظرفيت کمتري برخوردار است، تصريح کرد: استفاده از اينترنت يک امر ضروري و جزء کارهاي اساسي ما است و در اين زمان که تمام کشورهاي دنيا با استفاده از اينترنت تمامي کارهاي خود را انجام مي دهند، ما نيز بايد در رقابت با ديگران از اينترنت به خوبي بهره برده و اگر از آن استفاده نکنيم، از آنها عقب مي مانيم.

عضو ائتلاف پيشرفت در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا در مورد وضعيت حال حاضر وارد فضاي روشني خواهيم شد و اين آرامش در کشور ايجاد خواهد شد؟ گفت: ايران وضعيتش مانند خورشيد است و هميشه مثل خورشيد مي درخشد و ظرفيت‌هايش جاي خودش را دارد بنده مطمئن هستم به ياري خدا دولتي مقتدر و کاردان و کارامد داشته باشم و اين را از سر آگاهي و معرفت عرض مي‌کنم.

ولايتي ادامه داد: کسي که رئيس دولت مي‌شود، بايد آشنايي ضمني با امور مختلف داشته باشد، کسي که با مسائل حکومت ايران آشنايي و تخصص ندارد و بدون حس مشورت پذيري ادعاي حکومتش مي‌شود در راه اشتباهي قرار گرفته است.

وي درباره برنامه راهبردي‌اش در دولت آينده گفت: اولين شرط استفاده از افراد و سپردن مسئوليت به ‌آنها متدين بودن و تخصص داشتن است و بايد مشورت پذير باشد و من عملا مجالي براي رشد فساد نمي‌دهم بايد افرادي معتدل باشند، گرفتاري ما در حال حاضر افراط است مردم ما  اهل اعتدال هستند در سطح بالاي کشور بعضي دشمني‌ها بين اقوام وجود دارد که مورد نهي مقام معظم رهبري است.

وي ادامه داد: ما بايد جامعه آرامي داشته باشيم، همه مردم نفوس مملکت  هستند و امکان دارد بعضي عقايدشان با ما متفاوت باشد.

کانديداي رياست جمهوري در پاسخ در رابطه با سوالي مبني بر اينکه برنامه شما در خصوص حجاب چيست گفت: به لحاظ فرهنگي کاري نشده است، ما مسئول و معتقديم که ايراني‌ها بسيار با حيا و عفيف هستند و اين ناشي از کم کاري ماست خانمي که حجاب درستي ندارد امکان دارد اعتقاد قوي داشته باشد و در مراسم محرم و صفر شرکت کند و با اين تفکرات و اعتقادات مشترک زمينه تفاهم بايد فراهم شود و فرهنک اسلامي و اعتقادات اسلامي بايد گسترش يابد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه سن ازدو اج افزايش يافته است و شما براي ازدواج جوانان برنامه‌اي داريد؟ گفت: اين وضعيت نامطلوبي است که افرادي که به سن ازدواج مي رسند مشکل اقتصادي دارند که مهمترين دليل آن موضوع اشتغال است و قرار نيست همه کارمند و يا استاد دانشگاه باشند.

ولايتي اضافه کرد: بايد راههاي مختلفي باز شود تا هر کسي که تخصص دارد وارد عرصه کار شود هر کسي که تخصص دارد هم خودش مهم است و هم شغلش و مدرک گرايي به غلط در بين مردم شکل گرفته شده است، بيکاري ام الامراض است و بيکاري جوانان منجر به اعتياد مي‌شود و بايد زمينه اشتغال براي جوانان فراهم شود لذا در اين زمينه تفاوت پرداخت‌ها بين مشاغل مختلف متفاوت است، دولت بايد براي ازدواج کار مهمي انجام دهد و تسهيلات بيشتري را براي جوانان قائل شود.

ولايتي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه اخرين باري که خريد کريده ايد چه موقع بوده و آيا تفاوت قيمت ها را ديده ايد گفت: تفاوت قيمت‌ها بسيار چشمگير بوده است قيمت مايحتاج اوليه مانند لبنيات، نان و ميوه جات افزايش زيادي داشته است تورم نقطه به نقطه ما از فروردين 91 تا 92 ، 40 درصد بوده است .

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه قيمت مسکن در حال افزايش است و در آمد مردم کمتر از هزينه اجاره آن است شما چگونه افزايش قيمت مسکن را مهار مي‌کنيد؟ گفت: کاهش ارزش پولي ملي ضربه مهمي به اقتصاد کشور و اقتصاد مردم زد و قدرت خريد با کاهش ارزش پولي ملي کاهش يافته است.

ولايتي ادامه داد: ميزان اضافه حقوق انقدر که بايد باشد نيست و کمبود عرضه کالا در جامعه وجود دارد و ما بايد جلوي سرعت تورم را بگيريم.

ولايتي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه برنامه شما در خصوص يارانه چيست؟ گفت: هدفمندي يارانه‌ها بايد متناسب با قانون پيگيري شود اقتصاد ما مريض است و بايد اين مريضي را معالجه کنيم.

وي در پاسخ در رابطه با سوالي مبني بر اينکه جوانان ما کماکان به دنبال آزادي هستند و به نظر شما اين آزادي از چه جنسي است؟ گفت: لا اکراه في الدين در دين هيچ اجباري نيست، آزادي در اسلام تضمين شده است تا آنجايي که به آزادي ديگران لطمه نزند اين حق آنان است ما بايد نظر جوانان را گوش کنيم من از سال 43 با برنامه جوانان هماهنگ هستم و جوانان پشتيبان جامعه هستند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا جوانان امروز اگر جنگي در کشور صورت گيرد وارد عرصه مي‌شوند گفت: اين جوانان جلوتر از همه در عرصه حضور خواهند داشت.

ولايتي در پاسخ به سوالي که شما در جبهه دفاع مقدس حضور داشتيد يا خير و در حوزه سياست خارجي چه عملکردي داشتيد؟ گفت: کار من در حوزه سياست خارجي در تاريخ ايران بي سابقه بوده است در طول دفاع مقدس سياست خارجي دفاع و جنگ را اداره مي کردم در ژنو در خصوص کاربرد مواد شيميايي عراق عليه ايران حضور يافتم با مديريت بنده اجلاس عدم تعهد در بغداد تشکيل نشد با لطف خدا همه اين موارد را به سامان رسانديم.

وي در پايان با اشاره به اينکه بنده با توکل به خدا و اعتماد به نفس اين راه را شروع کردم، گفت: تا آخر اين راه را ادامه خواهم داد و دولتي که تشکيل خواهم داد دولت کارامدي است و بدون ارتباط با سياست مسائل خارجي نمي تواند باشد و به مردم بزرگ ايران قول ميدهم در صورت رئيس جمهور شدن بعد از 4 سال ايران جاي بهتري براي زندگي کردن مي‌شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ولایتی ، کشور ، اداره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار