توسط گروه‌های متخصص و کارشناسی تدوين شد

مبانی، اصول و راهبردهاي تحولی دولت "حدادعادل"

سخنگوي ستاد انتخاباتي حداد عادل گفت: متن کامل «مبانی، اصول و راهبردهاي تحولی دولت دكتر حدادعادل» که توسط گروه‌های متخصص و کارشناسی ستاد انتخاباتي حدادعادل تحت عنوان «تا دولت اسلامی» و «دولت تقوا و تدبیر» تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "مجتبي توانگر" سخنگوی ستاد انتخاباتی "غلامعلي حداد عادل" از انتشار مبانی، اصول و راهبردهاي تحولی دولت وي خبر داد و گفت: تلاش برای پیشرفت و عدالت متناسب با آرمان‌های انقلاب اسلامی و در شأن ملت ایران، و همچنین ارائه برنامه مدون برای رفع مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف، مبانی، اصول و راهبردهاي تحولی دولت  تقوا و تدبیر غلامعلی حدادعادل خدمت ملت شریف ایران اعلام می‌شود.

به گفته مجتبی توانگر، متن کامل «مبانی، اصول و راهبردهاي تحولی دولت دكتر حدادعادل» که توسط گروه‌های متخصص و کارشناسی ستاد انتخاباتي حدادعادل تحت عنوان «تا دولت اسلامی» و «دولت تقوا و تدبیر» تدوین شده، چنین است:
 
مقدمه: گفتمان پيشرفت به عنوان گفتمان محوري دوران كنوني

انقلاب اسلامی در پرتو عنایات خاص الهی، رهبری پیامبر گونه حضرت امام (ره) و ایمان، آگاهی و تلاش مجاهدانه مردم مسلمان ایران به پیروزی رسید. حقیقت بالنده انقلاب اسلامی دارای ماهیتی دینی و مردمی است و با آرمان تحقق جامعه متعالی و رشد و شکوفایی بشریت در پرتو بندگی حضرت احدیت، در جریان است. آرمان انقلاب اسلامی با گذر از مسیر تشکیل  "نظام اسلامی"، "دولت اسلامی"، "جامعه اسلامی" و "تمدن اسلامی" تحقق می‌یابد.

پس از طی مسیر دشوار تلاش در تحقق «نظام اسلامی»، اینک حرکت بسوی «دولت اسلامی» نیازمند گفتمانی در تراز انقلاب است. "گفتمان پیشرفت اسلامی" علاوه بر محاسن منطبق بر خاستگاه انقلاب اسلامی و ترسیم راه درست رسیدن به اهداف این انقلاب الهی، ضمن برخورداری از محاسن مطرح شده در دیگر گفتمان‌ها با بهره‌گیری از دستگاه معرفتی مبتنی بر دیدگاه اجتهادی ناب حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری از کاستی‌های آنها مبراست.

پیشرفت در این دستگاه معرفتی در برگیرنده همه ابعاد زندگی بشر بوده و با اولویت دادن به فرهنگ و نقش رهبری دادن به آن، تحول در سایر حوزه ها را شکل می‌دهد.

از این رو "دولت تقوا و تدبير" در جهت استقرار گفتمان پیشرفت اسلامی، اصول، رویکردها و راهبردهای خویش را به شرح ذیل اعلام می‌دارد.
 
 مبانی فکری و باورها 

 تعالیم فردی و اجتماعی اسلام ناب محمدی(ص) به عنوان یگانه راه سعادت و تعالی انسان‌ها

 منشا الهي حکومت بعنوان پشتوانه مشروعیت و نقش تعیین کننده آراء، مشارکت و حضور مردم در اداره جامعه

 «ولایت مطلقه فقیه» به عنوان مبنای نظری و الگوی عملی کارآمدترین حکومت در زمان غیبت امام زمان (عج)

ـ دیدگاه‌ها، اندیشه‌ها و رهنمودهای بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان مبانی دستگاه معرفتی گفتمان پیشرفت اسلامی

 قانون اساسی به عنوان میثاق ملی  
 
 اصول و سیاست‌ها

 ولایت‌مداری و تبعیت شایسته از ولایت مطلقه فقیه

 اخلاق محوری و احترام به کرامت و منزلت انسانی 

 تواضع در مقابل مردم، صداقت و سعه صدر در برابر آنان و خدمتگزاری بی‌وقفه به ایشان بویژه محرومین و مستضعفین

 وحدت کلمه، همدلی، وفاق و تقویت همبستگی و برادری مومنانه و پرهیز اکید از تفرقه، گروه گرایی و چنددستگی و رقابت‌های مخرب

 ترویج ساده‌زیستی مسوولین و مقابله با اشرافی‌گری
 
 امانت‌داری و پاک‌دستی

 عدالت محوری و مبارزه واقعی با فقر و فساد و تبعیض

 مسئولیت پذیری و پاسخگویی به مقام معظم رهبری، مردم و قوای نظارتی

 آزادي‌خواهي و استقلال‌طلبي

 ترویج هویت و روحیه اسلامی، ایرانی و انقلابی

 خودباوری متکی بر ایمان، ولایت و سنن الهی

 تحول‌گرایی و پیشرفت‌جویی

 اصلاح‌طلبی رفتاری، عملکردی، ساختاری و روشی در چارچوب قانون اساسی

 بصیرت‌افزایی و توسعه آگاهی‌های عمومی

 تقویت نقش راهبردی مردم در کارآمدی حکومت اسلامی

 احیاء امربه معروف و نهی از منکر با اولویت دهی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر مردم - به ویژه نخبگان و اصحاب رسانه- نسبت به دولت

 قانون‌مداری و احترام به جایگاه مفسران قانون(شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی)

 خردگرایی و اهتمام به بهره مندی از عقل و تدبیر جمعی
 
 شایسته سالاری و ابتناء اصول مدیریتی کشور بر تفکر انقلابی، روحیه جهادی و رویکرد سیستمی
 
 ضرورت حضور حداکثری نخبگان در سطوح عالی و بدنه مدیریتی و کارشناسی دولت

 بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های نیروی انسانی جامعه، بهره گیری از کارشناسان و افراد باتجربه در کنار استفاده از توانمندی و نشاط جوانان 

 انتخاب گری هوشمندانه دستاوردهای جدید بشری و بومی سازی، در عین نفی رویکردهای فن‌سالارانه

 ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی و فرهنگ‌سازی در مسیر نفی مظاهر سبک زندگی غربی
 
 اولویت فرهنگ در برنامه ریزی‌ها و نقش زیربنایی آن در شکل‌دهی به سایر حوزه های اداره جامعه

 سیاستگذاری مبتنی بر فقه حکومتی و بهره گیری از ظرفیت علمی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در حل مسایل

 برنامه محوری و اهتمام به کارآمدی

 نظارت  مستمر و سیستمی بر  عملکرد و رفتار مسوولان و خدمتگزاران به مردم

 شفافیت و دسترسی عمومی به اطلاعات مفید

 نفی تحجر، التقاط، انفعال و انحرافات فکری به عنوان جریانات مخالف رویکرد عقل مدار در اسلام انقلابی
 
 همگرايي و تعامل سازنده با سایر قوا و كمك به آنها
 
 رویکردها و راهبردهای تحول

پیشرفت جامعه با الگوی اسلامی نیازمند راهبردهایی در حوزه‌های مختلف است که مبتنی بر اصول و سیاست‌های فوق، خطوط اصلی حرکت دولت یازدهم را نشان دهند. راهبردهای تحول در حوزه‌های مختلف و برخی اقشار به شرح زیر است.

 مديريت و معماری نظام‌های کلان

•    توسعه و تعالي نظام‌های کلان با رويکرد معمارگونه و کل‌گرايانه خلاق (در مقابل نگاه جز‌ءگرايانه و بخشي‌نگر) و ايجاد يکپارچگي و هماهنگي طولي و عرضي بين عناصر مختلف نظام‌های خرد و کلان

•    نهادينه‌سازی دولت مردمي با بستر‌سازی برای نقش‌آفريني حداکثری آحاد جامعه و ارتقاء سهم سرانه مردم در پيشرفت ملي به منظور تحقق الگوی اسلامي- ايران پيشرفت

•    تأسيس نهاد متمرکز برای راهبری و مديريت معماری نظام‌های خرد و کلان کشور
 
•    گسترش دايره مشارکت مردمي خاصه نخبگان حوزوی، دانشگاهی و پیشکسوتان در تصميم‌گيری‌ها و فعاليت‌های پر اهميت کشور و شکستن حوزه‌های انحصار قشر يا طيف خاصي از افراد

•    ايجاد تحول در نظام برنامه‌ريزی بلند‌‎مدت، ميان مدت و ساليانه و سيستم بودجه‌ريزی کشور 

•    توسعه نظام اعتباربخشی و استانداردسازی برای تضمین کیفیت خدمات و محصولات در بخش‌های مختلف کشور

•    شایسته‌گزینی و توسعه شایستگی مدیران و کارگزاران در دولت اسلامی با بهره‌گیری از کارآمدترین روشها و ابزارهای روز دنیا مبتنی بر مبانی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی

•    تفکیک وظایف حاکمیتی از تصدی‌گری و واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی، بخش تعاون و نهادهای غیردولتی با تکیه بر ظرفیت های اصل 44 قانون اساسی

•    بسترسازی مدیریت یکپارچه در حوزه های محلی و شهری و واگذاری تصدی‌های غیر حاکمیتی به نهادهای ذی ربط

 فرهنگ

•    تثبیت و ابلاغ رتبی ملاحظات فرهنگی در کلیه وظایف و کارویژه‌های قوه مجریه و ضرورت بررسی‌های جامع و ایجاد اسناد پشتیبان فرهنگی برای تمامی برنامه‌ریزی‌ها، مصوبات و اجراییات کشور

•    تمرکز و تأکید بر قرآن محوری و فرهنگ ناب اهل‌بیت علیهم‌السلام در طراحی‌ها، اجراها و ارزیابی‌های فرهنگی

•    بازنگرانی و تقویت محتوایی و ساختاری جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان اتاق فکر و طراحی، نظارت و مدیریت کلان فرهنگی در کشور و شکل‌گیری تعامل هدفمند و دوسویه با تمامی نهادهای فعال و اثرگذار فرهنگی 

•    بازمهندسي مولفه‌های نظام فرهنگي و بازنگری آرايش نهادهای فرهنگي به منظور ارتقاء زنجيره اثرگذاری فعاليت‌های فرهنگي
 
•    توجه به آیین های مذهبی، پاسداشت میراثهای ارزشمند اسلامی و ایرانی و حفظ آثار تمدنی، توجه به تاریخ و بزرگان فرهنگی کشور به خصوص در تاریخ پس از اسلام، اولویت دهی به منابع و آبشخورهای بومی بویژه گنجینه بزرگ بدست آمده از موهبت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی
 
•    برنامه‌ریزی هدفمند برای ارتقای فرهنگ عمومی و سالم سازی عرف جامعه

•    بسترسازی برای تعالي محصولات فرهنگي و تسهيل برای شکل‌گيری چرخه اقتصادی محصول مبتني بر ميزان اثرگذاری مطلوب در فرهنگ کشور

•    مردم سپاری و افزایش مشارکت آنان در اجرای فعالیت‌های فرهنگی از طريق ايجاد بستر شبکه‌ای تعامل، هم‌افزايي و نظارت اجتماعي در راستای تحقق مولفه‌های مطلوب فرهنگي

•    تبيين و ترويج الگوی سبک زندگي اسلامي و ايراني با محوریت خانواده و مسجد و تمهيد عناصر موثر در تحقق الگو به ويژه در حوزه عوامل اقتصادی و اجتماعی

•    محوریت‌دهی شکلی و محتوایی به نهاد مقدس خانواده به عنوان جایگاه اصلی و مرکزی هر نوع تغییر مثبت فراگیر در جامعه و برنامه‌ریزی‌های فکری و فرهنگی بر مخاطبان کودک و نوجوان برای تربیت نسلی در تراز انقلاب اسلامی
 
•    اهتمام شکلی و محتوایی به جایگاه نهاد مقدس مسجد در امور فرهنگی کشور اعم از فردی، خانوادگی و اجتماعی

•    دستیابی به هنر متعهد به ارزشهای اسلامی و انقلابی، استکبارستیز و معرفت افزا و بهره گیری از ظرفیت هنر در تعمیق گفتمان انقلاب اسلامی

•    توسعه محتوایی و زیرساختی ابزارهای رسانه ای و تبلیغی کشور و فعالیت موثر در مدیریت جریان اطلاعات و ارتباطات در کشور و جهان، به خصوص کشورهای مسلمان و توجه به بعد صادراتی  فرهنگ انقلاب اسلامی و برنامه‌ریزی مناسب جهت محوریت فرهنگی جهان اسلام

 تعلیم و تربیت

•    ارتقاء جايگاه اجتماعي و زيرساختي تعليم و تربيت از طريق افزايش سهم اعتبارات دولتي و خصوصي و تکریم جایگاه معلمین
 
•    برقراری عدالت در تعليم و تربيت و افزايش قدرت انتخاب مردم در شيوه‌های آموزش با توجه به لزوم هدایت استعدادها مبتنی بر تنوع آنها و انتخاب مراکز آموزشي از طريق تنوع الگو‌های برنامه درسي، ايجاد نظام تصميم‌گيری توزيع شده و پرداخت هدفمند سرانه تعليم و تربيت

•    متحول ساختن نظام تعليم و تربيت مبتنی بر تعالیم قرآن کریم و سیره ائمه اطهار برای پاسخگويي به نيازهای واقعي در تمهيد تعالي انسان به جای پاسخگويي به نيازهای کاذب 

•    حاکم کردن الگوی تلفیقی مشتمل بر آموزش، تربیت، خلاقیت و مهارت به صورت همزمان در همه رده های تحصیلی و در نتیجه جایگزینی الگوی آموزشی حافظه مدار فعلی با الگوی مبتنی بر یادگیری دانش به همراه تربیت انسانها و پرورش مهارتها و پژوهش

•    بهبود شان و منزلت اجتماعی معلمان از طریق ایجاد زمینه رشد و ارتقای علمی و رتبه آنان (همانند اساتید دانشگاه)، مشارکت دادن معلمان در تصمیم سازی‌ها و رسیدگی به معيشت ایشان

•    ارتقای جایگاه مراکز تربیت معلم با جهت دهی رویکرد آنها به حوزه‌های تخصصی و پذیرش نخبگان

 علم و فناوری

•    بسترسازی برای استقرار شبکه ملي علم و فناوری در راستای ايجاد هم‌افزايي و اتصال بازيگران نظام ملي نوآوری اعم از دانشگاهيان، نخبگان غير دانشگاهي، فعالين صنعت، و ... و تسهيل ارتباط با عناصر نظام بين‌المللي نوآوری

•    تقويت فضای تئوری‌پردازی و آزاد انديشي از طريق توسعه کرسي‌های آزادانديشي و کانون‌های تفکر و ترويج روحيه خودباوری و جهاد علمی

•    ايجاد تحول در نظام آموزش، پژوهش، نوآوری و فناوری برای رفع‌ نيازهای کشور و ايجاد صنعت علم بنيان 

•    تعالي رشته‌های دانشگاهي از طريق بازنگری روش‌شناسي علوم مبتني بر معرفت‌شناسي اسلامي با تاکید بر علوم انسانی، آمايش رشته‌های دانشگاهي مبتني بر مزيت‌های منطقه‌ای و نیازهای کشور و توسعه رشته‌های ميان‌رشته‌ای و فرارشته‌ای

•    توسعه شايستگي‌های اساتيد و مدرسان دانشگاهي از طريق طراحي و استقرار نظام جامع توانمندسازی اساتيد

 سیاست داخلی و امنیت

•    تقویت پیوستگی مردم و حکومت و مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور

•    حفظ و گسترش آرامش و ثبات سیاسی در کشور و توسعه عدالت اجتماعی در جهت تقویت اعتماد عمومی، مشارکت و کارآمدی نظام سیاسی

•    تامین آزادی های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون

•    تقویت احزاب و نهادهای مدنی در جهت گسترش مشارکت عمومی

•    تقویت امنیت فردی و اجتماعی در جامعه و احساس امنیت روانی

•    ترویج امر به معروف و نهی از منکر با ایجاد زمینه مساعد انجام این دو فریضه الهی از سوی مردم به مسئولان
 
•    برنامه ریزی برای توسعه متوازن، همه جانبه و بومی مناطق مختلف کشور

•    توجه به اصول امنیتی و دفاعی در آمایش سرزمین و توجه به اصول مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در کلیه برنامه ریزی‌ها

 سیاست خارجی

•    اتخاذ سیاست تعاملگرایی فعال پیشرو در ارتباط با همه دنیا به غیر از دولتهای متخاصم و تنظیم روابط تجاری و اقتصادی با آنها در چارچوب حفظ منافع ملی 

•    تلاش برای تحقق امت واحده اسلامی، انسجام جهان اسلام و حمایت از آرمان فلسطین

•    تعامل فعال با دولت‌های اسلامی و در حال توسعه و کمک به آنها در راستای قطع وابستگی‌ها

•    مبارزه همه جانبه با نظام سلطه، ایفای نقش محوری به عنوان قطب مقابله با سطله (سلطه ستیزان)، حمایت از حقوق ملتهای مستضعف، حمایت از جنبش های آزادی بخش و ایجاد توانمندی متناسب با این وظایف در داخل کشور و دستگاه دیپلماسی

•    گسترش همکاری های منطقه ای، اتحاد و ائتلاف با دولتهای همسو و ایجاد بلوک های جدید قدرت با هدف تقویت جبهه ضد استکباری متشکل از دولت‌های مردمی در سراسر جهان
 
•    نقش آفرینی ویژه در جایگاه ریاست جنبش عدم تعهد به عنوان الگویی ثالث در نظام بین‌الملل 

•    مدیریت مدبرانه مناقشات و تنازعات بین‌المللی با بهره گیری از ظرفیت گروه هایی نظیر عدم تعهد، دی هشت و سازمان کنفرانس اسلامی

•    همکاری و تعامل فعال و در عین حال قدرتمند با کشورهای همسایه بر پایه اصول و موازین حسن همجواری و احترام متقابل و تلاش برای رهایی کامل منطقه از حضور نظامی اجانب

•    بسترسازی برای مدیریت افکار عمومی دنیا از طریق گسترش پوشش رسانه ای به تمام نقاط،تولید آثار هنری منعکس کننده فرهنگ اسلامی و ایرانی، تحول در مدل فعالیت نمایندگی‌ها و رایزنی‌های جمهوری اسلامی و گسترش هدفمند صنعت توریسم در کشور
 
•    تقویت دیپلماسی عمومی و استفاده از ظرفیت‌های نخبگان، هنرمندان، رسانه‌ها، تشکل‌های غیردولتی و دانشجویان ایرانی و غیرایرانی

•    مقاومت مدبرانه در مواجهه با نظام سلطه و تلاش برای بی اثر کردن تحریم با تعاملات فعال بین‌المللی و تقویت انسجام داخلی
 
•    تاکید بر مواضع بر حق جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای و تلاش برای بازگشت پرونده به روال حقوقی و کارشناسی

•    افزایش توان دفاعی و در نتیجه قدرتمندتر کردن جمهوری اسلامی ایران در منطقه

•    شناسایی فرصت‌های خارج از کشور و استفاده از آنها برای کمک به ایجاد توانمندی داخلی به خصوص بهره برداری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور

 اقتصاد

•    استفاده از ابزارهاي سياستي براي تحول ارزشها و رفتارهاي جامعه نسبت به كارمولد، الگوي مصرف، فرصت‌طلبي منفي، دستگيري نيازمندان، استفاده از اموال عمومي و حفظ محیط زیست

•    اصلاح ساختار سیاستگذاری اقتصادی و ثبات در سياست‌ها و مقررات و ايجاد فضاي امن براي سرمايه‌گذاري مولد و كسب‌وكار سالم

•    کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی با تمرکز بر مزیت‌های کشور نظیر کشاورزی، خدمات حمل و نقل و لجستیک، صدور خدمات فنی و مهندسی

•    استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی
 
•    اصلاح رابطه دولت و بانک مرکزی و تصحیح نقش بانک مرکزی جهت مسوولیت‌پذیری برای مهار تورم و قدرت خرید مردم

•    توجه به عدالت اقتصادی و اجتماعی، رسيدگي خاص به مناطق محروم، ايجاد اشتغال و اصلاح توزيع درآمد به نفع گروه‌هاي مستضعف و توجه ويژه به پيشرفت متوازن و مزاياي هر منطقه

•    اصلاح الگوي بانکداري متنوع و تلاش جهت حل کردن مساله ربا و شبهه ربا در واقعيت عمليات بانكي

•    استفاده از فناوري اطلاعات جهت ايجاد شفافيت در عملكرد دولت، نظام بانكي و نظام مالياتي و آشکارسازی مالی در ساختارهای اقتصادی کشور با هدف كاهش مفاسد مالي و مبارزه سيستمي با فساد و تكاثر
 
•    مقاوم‌سازي اقتصاد از طريق نقش‌آفريني بيشتر نهادهاي مردمي در اقتصاد، كاهش انحصار و دولت‌محوري و كاستن از تصدي‌هاي بخش دولتي و شبه‌دولتي در راستای کاهش آسیب پذیری در مقابل تحریم‌ها

•    كاهش بازده فعاليتهاي سوداگري و غيرمولد و جهت‌دهي سرمايه‌ها به بخشهاي صنعت و كشاورزي و توليد داخل و افزایش اشتغال
•    توجه به بخش خصوصی و بخش تعاون، تسهیل فعالیت این دو بخش و تقویت بازار سرمایه

 صنعت و تجارت

•    متنوع سازی صادرات و افزایش سهم دانش و محصولات دانش بنیان، محصولات پایین‌دستی و خدمات فنی مهندسی در صادرات کشور و کاهش خام فروشی

•    فراهم نمودن بستر شکل‌گیری خوشه های مولد صنعتی و تشکیل زنجیره‌های تامین کارآمد از طریق پیوند صنایع کوچک، متوسط و بزرگ و تمهید شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ رقابت‌پذیر و نشانهای تجاری بین‌المللی

•    ارتقاء سطح رقابت پذیری صنایع بزرگ کشور (نظیر صنعت خودرو) در سطح بین‌المللی از طریق سیاست‌گذاری به منظور افزایش بهره وری و تعدیل مدبرانه تعرفه‌های واردات در حمایت از تولید ملی

•    بومی‌سازی و حداکثرسازی استفاده از توان فنی و مهندسی در صنایع استراتژیک کشور به ویژه صنعت نفت به عنوان موتور محرک صنعت و اقتصاد کشور

•    توسعه تجارت خارجی پایدار در حوزه کالاها و خدماتی که در داخل کشور مزیت رقابتی در آنها وجود ندارد، از طریق استقرار نظام اطلاعاتی شفاف، جامع  و به روز

 کشاورزی

•    دستیابی به خوداتکایی در تولید اقلام استراتژیک کشاورزی، ارتقای بهره‌وری، اصلاح، نوسازی و توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی از طریق گسترش کشاورزی صنعتی و دانش‌بنیان، اصلاح الگوهای سنتی کاشت، داشت، برداشت و اصلاح الگوی مصرف؛

•    ایجاد تحول با رویکردی عادلانه و واقع‌بینانه در اختصاص جایگاه و سهم مناسب به بخش کشاورزی و توسعه روستایی به عنوان موتور اقتصاد مقاومتی از طریق استفاده از ظرفیت‌ها و منابع داخلی بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری، بازار سرمایه و منابع و اعتبارات دولتی؛
•    ارتقاء و اعتلای ضریب امنیت غذایی کشور با رویکرد توجه به محصولات استراتژیک، اساسی، پاک و سالم؛

•    تلاش در جهت تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش‌های منابع طبیعی (جنگل‌ها، مراتع) و منابع آب و خاک و ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری کشور و اصلاح نظام بهره‌برداری از منابع مزبور با گسترش تحقیقات کاربردی و فناوری‌های زیست‌محیطی و ژنتیکی؛

•    توسعه و پیشرفت پایدار، متوازن و یکپارچه بخش کشاورزی، روستایی و عشایری از طریق واگذاری تصدی‌های غیرحاکمیتی، توسعه خوشه‌ها و زنجیره‌های صنعتی-کشاورزی کوچک و متوسط روستائیان و عشایر با سه رویکرد متعامل 1) استانی، اجتماعی و فرهنگی 2) اقتصادی با بهره‌وری و ارزش افزوده بالا 3) هدایتی، حمایتی و نظارتی؛

•    ایجاد تحول در نظام و چرخه تولید، تجارت و بازار رسانی محصولات و فرآورده‌های کشاورزی از طریق به‌کارگیری و اجرای اصول علمی زنجیره تامین و لجستیک محصولات کشاورزی؛

•    ارتقا و توانمندسازی ساختار مدیریت حوزه کشاورزی، فعالان حوزه کشاورزی و روستائیان.

•    دانش بنیان کردن تولید و تجارت در بخش کشاورزی و توسعه روستایی و مساله محوری در مطالعات و  پژوهش‌ها

•    حمایت از صنایع تبدیلی و صادرات محصولات کشاورزی

 امور زیربنایی

•    تبديل نمودن ايران به گذرگاه محوری لجستيک منطقه با تمرکز بر گسترش شبکه حمل و نقل يکپارچه و مکمل در مسيرهای راهبردی به منظور تبديل حوزه لجستيک به یکی از پيشران‌های تحول اقتصادی و استفاده بهينه از جايگاه محوری کشور در انتشار گفتمان انقلاب اسلامي (چهارراه فرهنگي جهان).

•    تمرکز بر توسعه حمل و نقل ريلي و دريايي و نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل در این دو بخش
 
•    تحول و بازطراحي شبکه‌های توزيع و لجستيک کالاها به ویژه کالاهای اساسي و ضروری برای کاهش هزينه‌های مصرف‌کننده و افزايش کيفيت تحويل  

•    توسعه رویکرد لجستيک مقاومتي از طريق طراحي و پياده‌سازی کانال‌های لجستيک متنوع و نامتقارن و گسترش شبکه‌ در راستای کاهش اثرات تحريم و افزايش هزينه دشمنان در اعمال سياست‌های تحريمي

•    افزایش ایمنی ناوگان هوایی و افزایش ظرفیت خدمات مسافربری

•    افزایش ایمنی راه‌ها و جاده‌ها و کاهش آمار تصادفات

•    کمک به ساخت مسکن ارزان و تقویت طرف عرضه مسکن با تاکید بر ادامه طرح مسکن مهر، رفع نقایص آن و تمرکز بر بافتهای فرسوده شهری
 
•    کنترل تقاضای کاذب در بازار مسکن به وسیله سیاست‌های مالیاتی

 انرژی

•    واگذاری بخش‌های تصدیگری زنجیره عرضه انرژی (توزیع، انتقال، تبدیل و فرآورش) به بخش خصوصی در چارچوب سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی 

•    تقویت مشارکت و همکارهای مشترک در اوپک با درک صحیح از جایگاه و تأثیرگذاری اعضاء
 
•    توسعه سرمایه‌گذاری و تنوع بخشی به تأمین منابع مالی برای افزایش ظرفیت تولید انواع نفت خام و گاز طبیعی 

•    تمرکز بر صادرات گاز طبیعی و ایجاد کمربند شبکه گاز طبیعی در اطراف ایران و توسعه صادرات نفت خام به بازارهای سنتی آسیایی و اروپایی

•    تسریع در توسعه و بهره‌برداری از میادین نفت و گاز مشترک

•    بالابردن ضریب استخراج از میادین موجود از طریق ارتقای تکنولوژی
 
•    ايجاد تنوع در منابع انرژي كشور و استفاده از آن با رعايت مسایل زيست‌محيطي و تلاش براي افزايش سهم انرژي‌هاي نو و تجديدپذير با اولويت انرژي‌هاي هسته‌ای و آبی
 
•    حمایت از تشکیل شرکت‌های پیمانکاری عمومی و تقویت آنها و حمایت از پژوهش، فنآوری و نوآوری در حوزه انرژی کشور

•    گسترش تحقيقات بنيادي و توسعه‌اي و تربيت نيروي انساني و تلاش براي ايجاد مركز جذب و صدور دانش و خدمات فني ـ مهندسي انرژي در سطح بين‎الملل و ارتقاء فناوري در زمينه‌هاي منابع و صنايع نفت و گاز و پتروشيمی

•    متنوع سازی صادرات انرژی، افزایش سهم محصولات دانش بنیان، محصولات پایین دستی، پتروشیمی و خدمات فنی مهندسی در صادرات کشور و کاهش خام فروشی

•    توسعه فناوری برای کاهش شدت مصرف انرژی و توانمندسازی صنایع برای تسریع در این امر
 
 فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)

•    توسعه بستر دولت اسلامي- مردمي از طريق معماری دولت يکپارچه و چابک مبتني بر فاوا به منظور گسترش عدالت، ارتقاء شفافيت، افزايش بهره وری و گسترش مشارکت و رضايت‌مندی مردمي

•    توسعه بستر يکپارچه و پايدار فاوا برای استفاده حداکثری در صنعت، خدمات، تجارت، لجستيک و کشاورزی به منظور کاهش اتلاف منابع و خلق ارزش افزوده از طريق اشتراک‌گذاری و تبادل لحظه‌ای اطلاعات و تضمين حق مالکيت و امنيت حوزه اقتصادی

•    کاهش تمرکز اجرا در پايتخت و ايجاد دولت يکپارچه توزيع شده با افزايش بکارگيری فاوا در فرآيندهای اجرايي و برون‌سپاری مردمي خدمات دولتي از طريق بستر‌سازی پويای فاوا

•    ايجاد تحول در فرآيندهای ارتباطي قوای سه گانه و زيرمجموعه‌های آنها با توسعه معماری يکپارچه فاوای نظام جمهوری اسلامي ايران و استقرار و بسط آن در گستره کشور

•    توسعه سياست‌های تشويقي برای گسترش و تقويت رسانه‌ها اجتماعي تعاملي به منظور ارتقاء توليد محتوای ارزشي در فضای مجازی و بازمهندسي و ضابطه مند کردن سياست‌های سلبي

 سلامت

•    بهبود شیوه‌های زندگی سالم مبتنی بر اصول علمی و آموزه‌های اخلاقی و دینی ونهادینه شدن سبک زندگی سالم

•    افزایش دانش سلامت برای آحاد جامعه

•    گسترش پوشش سلامت و ارتقای کیفیت سلامت

•    طراحی و تدوین نقشه جامع یکپارچه پژوهشی، راهبردی و عملیاتی سلامت به منظور تبیین و رصد وضعیت سلامت کشور در تمامی ابعاد و تعیین برنامه و اقدامات کلیه ذینفعان سلامت
 
•    بازطراحی و استقرار نظام جامع مراقبت سلامت، پزشک خانواده و ارجاع با تمهید سازوکارهای لازم

•    فراهم نمودن دسترسی وسیع و عادلانه آحاد جامعه به کلیه خدمات بیمارستانی، مراقبت های بهداشتی و داروهای ضروری
 
•    توجه ویژه به امنیت غذایی، تغذیه سالم و بهره مندی عادلانه مردم از سبد غذایی مطلوب و بومی
 
•    ارتقای تعهد و مسئولیت پذیری جامعه پزشکی و توجه خاص به کرامت انسانی و حقوق و منزلت بیماران و کاهش رنج بیماران و بیمارداران
•    تدوین و پیاده سازی نظام ملی طب اسلامی، سنتی و داروهای طبیعی

•    طراحی و پیاده سازی نظامات جامع مراقبت از بیماران خاص و مراقبت از سالمندان

•    ارتقای جامعیت تخصصی در تربیت کادر متخصص، متناسب سازی تربیت کادر با نیازهای حال و آینده کشور در کمیت و رشته‌های تخصصی
•    توجه به کادر پزشکی و پیراپزشکی در ارتقای منزلت اجتماعی و رفع نیازهای آنان

•    اصلاح نظام تعرفه‌ای پرداخت بیماران، کاهش سهم پرداخت مردم در خرید خدمات سلامت و طراحی نظام پرداخت‌ها به گونه‌ای که درمان بیماری‌های سخت، موجب فقر افراد نشود
 
•    افزایش کمی و کیفی ارائه خدمات سلامت به غیر ایرانیان، صدور خدمات سلامت و توریسم سلامت
 
 اجتماعی
 
 رفاه و تامین اجتماعی

•    ارتقای کیفیت رفاه و تامین اجتماعی با تمرکز بر  افزایش فرصتها، منابع و سرمایه های مادی و معنوی  و توانمندسازی اقشار محروم و آسیب پذیر، کم درآمد و متوسط

•    تمرکز بر سرمایه گذاری هدفمند، پربازده، پایدار و توزیع شده با مشارکت اختیاری دهک‌های پایینی و متوسط جامعه در برابر  توزیع نقدی یارانه ها و آثار تورم زای آن

•    گسترش پوشش خدمات بیمه ای، حمایتی، توانبخشی و امدادی با اولویت محروم ترین اقشار در مناطق محروم، روستایی، مرزی و پر مخاطره کشور  

•    تمرکز بر پیشگیری از ایجاد فقر و محرومیت جدید و تمرکز بر توزیع عادلانه فرصتها، منافع و بهره مندی‌ها و کاهش نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی در اعمال سیاستها و برنامه های اقتصادی و اجتماعی

•    تمرکز بر توسعه بیمه اجتماعی یکپارچه ، فراگیر ، پایدار، توانمند و پرثمر

•    توسعه و افزایش بازده سرمایه بیمه های اجتماعی و صیانت از منافع آن در برابر سوءاستفاده‌های احتمالی

•    تمرکز بر توانمندسازی در اعمال سیاست‌ها و برنامه های حمایتی و کاهش اقشار حمایت پذیر و تبدیل آنها به اقشار تحت پوشش بیمه های اجتماعی

•    توسعه بیمه های مکمل جامع و تخصصی پایدار و کم هزینه به منظور افزایش امنیت در برابر حوادث و سوانح و بیماری های صعب العلاج
•    توسعه زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به منظور رفع عوامل ریشه ای فقر و محرومیت

•    صیانت از سرمایه های بازنشستگان به منظور تامین نیازهای واقعی و معیشت مطمئن و پایدار ایشان و توسعه کرامت انسانی و حفظ و ارتقای منزلت اجتماعی آنها

•    گسترش و ارتقای جایگاه سازمان های مردم نهاد برای تقویت تکافل اجتماعی با تأکید بر محرومیت زدایی

•    توانمندسازی اقشار آسیب پذیر برای کاهش صدمات اجتماعی از طریق ایجاد بستر خود اتکایی و تبدیل شدن به قشر مولد جامعه
•    پوشش تأمین نیازهای اساسی دهک‌های پایین اجتماعی
 
 بانوان

•    تقویت جایگاه تصمیم سازی، سیاستگذاری و هماهنگی مباحث خانواده و بازمعماری و ارتقاء نهادهای ذیربط در بدنه دولت

•    ارتقاء شان زن در جایگاه محور خانواده از طریق فرهنگ سازی و بهادادن به نقش مادری و خانه داری بانوان و همچنین از طریق تامین ضرورتهایی نظیر بیمه زنان خانه دار به منظور تامین آتیه آنان

•    مهیا کردن بسترهای قانونی در جهت ارتقاء و بهبود جایگاه زن و خانواده از طریق تلاش در جهت تهیه و اجرایی شدن لوایح مربوطه

•    تعیین نقشهای اجتماعی متناسب با ظرافتهای فکری و جسمی زنان و هماهنگ با مسوولیت خانوادگی و نقشهای مادری و همسری آنان
•    فرهنگسازی و ارائه الگو از بانوان موفق، متخصص، دارای فرزند، متعهد به خانواده و دارای نقش اصلی در تربیت فرزندان

•    بهره گیری صحیح از ظرفیت بانوان در جایگاه‌های اجتماعی مرتبط با توانمندی‌های ایشان 

•    اهتمام ویژه به مشکلات فرهنگی، معیشتی، اشتغال و ازدواج زنان سرپرست خانوار، تامین نیازها و توانمندسازی آنان و تشکیل صندوق حمایت از خانواده

•    ارائه الگوهای موفق زن مسلمان در عرصه‌های بین‌المللی و تبلیغ جایگاه و منزلت بالای زن در اسلام در عرصه‌های جهانی
 
 جوانان

•    توانمندسازی جوانان و ارتقاء نقش آنان در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور

•    توجه به حل مشکلات اشتغال، ازدواج و مسکن به عنوان مهمترین دغدغه های جوانان

•    برنامه‌ریزی دقیق برای اوقات فراغت جوانان

•    اولویت‌دهی به جوانان به ویژه نخبگان جوان در استفاده از فرصت‌ها در شرایط شایستگی برابر به منظور نقش آفرینی اثربخش نسل جوان در حل مشکلات و نیازهای بخش‌های مختلف کشور

•    تمهید مؤثر برای حضور جوانان در عرصه‌های جهانی در حوزه های اقتصادی، علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی، به منظور ارتقای جایگاه الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران و تقویت روحیه خودباوری ملی و نفوذ در بازارهای بین‌المللی

 ایثارگران

•    تلاش ویژه در راستای نهایی شدن و اجرای کامل قانون "حمایت از ایثارگران"
 
•    تحول در نظام ارایه خدمات به ایثارگران از طریق چابک سازی، کوچک سازی و ارایه خدمات مبتنی بر فن آوری اطلاعات 

•    رعایت عدالت در نظام پرداخت حقوق و مزایای خانواده های محترم شهدا و ایثارگران 

•    ارتقای جایگاه اجتماعی و تخصصی ایثارگران از طریق توانمندسازی و رشد علمی آنان و به کارگیری متخصصین و نخبگان ایثارگر در مسوولیت های کشور

•    توجه مستمر به پرکردن خلاءهای خدمات اجتماعی و فرهنگی به خانواده های شهدا و ایثارگران و ارائه خدمات متناسب با نیازها به آنان از جمله اشتغال، مسکن و درمان 

 ورزش 

•    توسعه فراگیر و ارزان ورزش همگانی برای آحاد مردم در سراسر کشور و تمامی رده‌های سنی از طریق بسترسازی و ارائه تسهیلات و پشتیبانی ساختاریافته و یکپارچه

•    توسعه امکانات ورزشی و اعمال سیاستهای تشویقی در جهت پرداختن به ورزش و توجه به ورزش قهرمانی و زمینه سازی گسترش آن
 
مبارزه با مواد مخدر

•    گسترش سطوح و تقویت مبارزه با عاملان تهیه و توزیع مواد مخدر در تمامی لایه های زنجیره تولید-توزیع با تأکید بر محدودسازی بازار و افزایش هزینه تولید و توزیع مواد با تمرکز بر مواد مخدر صنعتی و پرخطر

•    توسعه بسته های جامع ترک اعتیاد با تأکید بر ابعاد زندگی اقتصادی- اجتماعی معتادان بعد از ترک اعتیاد

•    مصونت بخشی و پیشگیری از اعتیاد با آگاه‌سازی، ترویج و فرهنگ‌سازی برای آحاد جامعه به خصوص جوانان و قشر دانش‌آموز

انتهاي پيام/
 
 

برچسب ها: حداد ، عادل ، مبانی ، انتشار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار