عدم حمایت کافی مسئولان از طرحهای پژوهشی/ کارهایی که به تولید نمی رسد!

پژوهشگران کشورمان نشان داده اند که ایران و ایرانی از ذهنی خلاق و فکری پاک برخوردار است در این میان استان ایلام هم از این افراد بی بهره نمانده است و مهندس مهدی شعبانی پور کارشناس ارشد گیاه پزشکی فارغ التحصیل از دانشگاه گلستان است که تنها سه سال از فارغ التحصیلی وی می گذرد و توانسته در این مدت سه اختراع داشته باشد این در حالیست که این مخترع از عدم حمایت کافی مسئولان از طرح های پژوهشی انتقاد دارد.


به گزارش خبرنگارگروهاستانها باشگاه خبرنگاران پژوهش و پژوهشگری راهی برای پیشرفت هر کشور محسوب می شود چرا که بشر همیشه به دنبال پیشرفت و بهره وری و استفاده از تکنولوژی بوده و هست از این رو در جوامع امروزی تمام کشورها برای پیشرفت در همه امورات روزمره کشور خود سعی بر این داشته اند با فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای پژوهشگران تمام تلاش خود را به کار ببرند تا در کارهای  پژوهشی و تولید علم پیشگام باشند. در کشور ما هم در این خصوص اقدمات موثری صورت گرفته است

مهندس مهدی شعبانی پور کارشناس ارشد گیاه پزشکی فارغ التحصیل دانشگاه گلستان است که تنها سه سال از فارغ تحصیلی وی می گذرد و توانسته در این مدت سه اختراع داشته باشد از این رو گفتگویی با این جوان پژوهشگر داشتیم

شعبانی پور که متولد 1364 است در خصوص  کارهای پژوهشی خود می گوید زندگی یعنی پژوهش و به عنوان یک معلم دانشگاهی پژوهش را بخشی از زندگی خود می دانم.

وی در خصوص کارهای پژوهشی خود گفت: اولین اختراعی را که توانسته ثبت کند، دستگاه آکواترای خورشیدی بود که با شماره ۷۷۷۱۶ به ثبت رسیده است. این دستگاه برای تصفیه آب و تأمین رطوبت گیاه به کار می رود و کاربری کشاورزی و زیست فن آوری دارد.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: ساخت این دستگاه با بازده زمانی حدود چهار ماه و اعتبار دومیلیون تومان با همکاری چند نفر از دانشجویان دانشگاه های پیام نور دهلران و موسیان در سال جاری طراحی شد که  این طرح مورد موافقت و تایید مجامع علمی هم قرار گرفته است ولی به دلیل عدم سرمایه گذاری تاکنون به مرحله انبوه سازی نرسیده است.
 
این مخترع  جوان دهلرانی افزود: یکی دیگر از کارهای پژوهشی که انجام داده ام سوپ ضد آنفولانزا، عفونت و سرطان است که در مراحل ثبت آن هستم  که تنها منتظر استعلام معاونت غذا و دارو هستم تهیه نهایی این اختراع به صورت کنسرو است و قابلیت این دارو در این هست که از همه داروهای گیاهی استان ایلام که به صورت فرمولاسیون (یعنی میزان دقیق از هر گیاه دارویی) خاصی طراحی شده استفاده شده است که برای مبارزه با عفونت و سرطان بسیار مفید است و قابلیت دیگر این دارو توجیه اقتصادی و صنعتی شدن و همچنین معرفی این محصول و صادرات آن به دنیا هست که می تواند به لحاظ اقتصادی نقش مهمی داشته باشد.

وی اظهار داشت: گلخانه خانگی خورشیدی از جمله کارهای تحقیقاتی دیگری است که کارهای مقدماتی آن را انجام داده ام و برای ثبت به اداره مالکیت صنعتی ارسال شده است.

شعبانی پور اظهار داشت: کاربرد این گلخانه خانگی این است که صیفی و سبزی جات را بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی می توان تولید کرد.

شعبانی پور تصریح کرد: از آنجایی که در کشورهای پیشرفته در حوزه کشاورزی بعداز کتابت "بهار خاموش" که در خصوص مضرات مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی به چاپ رسید محققان تولید محصولات اورگانیک را در دستور کار خود قرار دادند و این طرح مدیریت مصرف سموم و کود را به خانوارها واگذار می کند که چه میزان از سموم و کود استفاده کنند اما در این گلخانه شرایط محیطی به نوعی فراهم شده است که جوانه زنی بذر به حداقل ممکن رسیده و با توجه به مساعد بودن شرایط در این گلخانه حداکثر رشد گیاهان را با توجه به آزمایشهای انجام شده خواهیم داشت که این کار پژوهشی من که به کمک چند نفر از دانشجویانم بدون استفاده از کود و سموم نتیجه داده است و در صورتی که این طرح به ثبت برسد می توان گامی برای استفاده از محصول صیفی و سبزی جات بدون سموم داشت و به توسعه آن در سطح جامعه امیدوار بود.

این مخترع جوان افزود: باتوجه به اینکه امسال از سوی رهبری به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام گذاری شده است سعی بر این داشته ام که به عنوان یک دانشگاهی تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم به کار ببرم چون امروز دشمنان از ذهن خلاق ایرانی ترس دارند و ما باید نشان بدهیم که بدون نیاز به خارج، دانش آموختگان ایرانی در سخت ترین شرایط و با تکیه بر دانش بومی تنها به عزت کشور خود فکر می کنند.

شعبانی پور بیان داشت: میوه و محصول دانشگاه دو چیز است یک دانشجوی با فرهنگ اسلامی و دوم نوآوری و ابتکار و اختراع است که خوشبختانه در تمام کارهای پژوهشی که انجام داده یا خواهم داد از دانشجویان خود استفاده کرده ام و به کار تیمی اعتقاد فراوانی دارم.

وی گفت: مشوق اصلی من در کار پژوهشی در اولین پژوهشم، غلام علیدادی معاون فرمانداری دهلران بوده چرا که در این راستا بیش از حد انتظار من پژوهشگر را یاری کرد و تمام هزینه های
پژوهشی من را تقبل کرد و این انتظار را دارم که مسئولان به پژوهشگران توجه بیشتری کنند تا بتوانند در کارهای تحقیقاتی خود موفق باشند./ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.