کشاورز نمونه ممسنی فارس برای اولین بار موفق به کاشت مستقیم برنج شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، یک کشاورز نمونه در شهرستان نوراباد ممسنی از توابع استان فارس برای نخستین بار اقدام به کشت مستقیم محصول برنج در یک مزرعه،بلافاصله پس برداشت گندم کرد.

نصیب الله نوذری کشاورز نمونه و مجری طرح کاشت مستقیم برنج در خصوص نحوه این کشت گفت: پس از برداشت گندم کشت برنج را به صورت مستقیم و بدون انجام عملیاتی بر روی زمین آغاز کرده است.

وی بیان کرد:البته کشت مستقیم برنج را به روش های متفاوتی در سالهای قبل اجرا کرده ام اما این بار با ابتکار جدیدتری برای بالا بردن سرعت عمل و کاهش هزینه و جلو گیری از آتش زدن کاه و کلش به نسبت به این امر اقدام کرده ام.

این کشاورز نمونه ممسنی با بیان اینکه در مدت 10 روز آینده دانه های شلتوک (برنج )کاشت شده شروع به جوانه زدن می کند، پیش بینی و اظهار اطیمنان کرد: تا 120 روز دیگر جواب این نوع کشت را بگیرد.

این کشاورز نمونه ی شهرستان ممسنی با اشاره به اینکه در آزمایش های قبلی و تجربیات بدست آمده توانستم با کیفیت مناسب و خوبی برنج تولید کنم گفت : در این شیوه کشت نوین، هم حاصلخیزی زمین حفظ شده و هم در مصرف آب صرفه جویی جدی می شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان ممسنی نیز بیان کرد: قبلا کشت برنج به روش سنتی انجام می شد که بسیار هزینه بر و نیازمند صرف زمان طولانی بود.

جهانپور سالاری ادامه داد: اگر این روش کشت نتیجه مطلوب دهد می تواند دارای چندین مزیت و کاهش هزینه هایی از جمله ی نبود نیاز به خزانه گیری و پائین آمدن هزینه ها به میزان 80 درصد در راه کشت و برداشت این محصول صادراتی باشد.

سازنده دستگاه کاشت مستقیم برنج نیز در رابطه با ویژگی های دستگاه گفت: پس از دو سال بررسی و آزمایشاتی که در خصوص کاشت مستقیم برنج در ممسنی انجام شد برای جلوگیری از هدر رفتن بی رویه آب و افزایش سرعت کاشت تصمیم به ساخت دستگاه کشت مستقیم برنج گرفته شد.

مهدی نظامی بیان کرد: این دستگاه علاوه بر کشت انواع بذر ها می تواند کشت مستقیم برنج را نیز انجام دهد که هزینه تمام شده ساخت این دستگاه به دستگاههای مشابه ی خارجی سه تا سه و نیم برابر کمتر است./س

برچسب ها: کاشت ، مستقیم ، برنج ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.