غرضی درشبکه چهار سیما:

مردم ایران با فرهنگ‌های تزریقی مقابله می‌کنند/در دولتم اشتغال و تکنولوژی را فعال می‌کنم + فیلم

غرضی با بیان اینکه دولتی به وجود می‌آورم که در آن اشتغال و تکنولوژی فعال ایجاد شود، گفت: اگر می‌خواهیم که فرهنگ جوان سامان پیدا کند آن را به اشتغال فعال مشغول کنیم نه اینکه آن را به مسیرهایی که برایش ضرر دارد هدایت کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران محمد غرضی در برنامه پاسخ به سوالات کارشناسان شبکه چهارم سیما به تشریح نقطه نظرات خود پرداخت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال کارشناس سیاسی مبنی براینکه به نظر شما در سه دهه گذشتهبحث وحدت کلمه با چه آسیب‌هایی روبرو بوده است و برنامه شما در این رابطه چیست؟ اظهار داشت: وحدت بین مردم قویا سامان یافته است و از قبل از انقلاب مشروطه و ملی کردن صنعت نفت و انقلاب 22 بهمن و اکنون مردم متحد و متدین هستند.

وی افزود: مردم در بستر اداره زندگی ستون اصلی هستند که توانستند وحدت را بین خود سامان دهند که ناشی از طرز زندگی و قبول فرهنگ خود است.

غرضی بیان کرد: در طول 100 سال گذشته کسانی که می‌خواستند به عنوان شخصیت‌های اداری، سیاسی، اقتصادی و التزامی مردم را تحت سلطه سیاست‌های خود در آورند و وحدت مردم را بر هم بزنند خودشان از بین رفتند همچنین گروه‌های سیاسی مختلف در جامعه حضور پیدا کرده و منحل شدند و آنچه که مانده مردم هستند و تشخیص دادند چگونه زندگی کنند و ایران عزیز را نگه دارند.

وی گفت: در ظرف این 30 سال گروه‌های مختلف سیاسی آمدند و گفتند که از متن مردم هستند و اداره کشور را به دست ما بسپارید اما امتحانی که پس دادند امتحان خوبی نبوده و اکنون هم چون اختلاف نظر در بین خودشان است می‌گویند مردم با هم اختلاف دارند.

غرضی با بیان اینکه گروه‌های سیاسی با هم اختلاف دارند اظهار داشت: این گروه‌ها در پی القای تفکرات انتزاعی به مردم هستند و می‌گویند وحدت وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما آسیب را بیشتر در بین وحدت بین گروه‌های سیاسی می‌بینید؟ اظهار داشت: در نوعنگاه مردم ایران می‌بینم و معتقدم که نوع نگاه گروه‌های سیاسی به مردم انتزاعی است و در طول 100 سال گذشته همه این گروه‌ها شکست خوردند و هیچ دولتی که در ایران روی کار آمده و از متن مردم دور بوده نتوانسته بیش از 3 تا 5 سال دوام بیاورد و از بین رفته است.

کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به سوال کارشناس اقتصادی مبنی براینکه شما که شعار اصلی‌تان اقتصاد است آیا مدل فکری‌تان مبتنی بر اندیشه‌های بومی است یا متفاوت با دوره‌های قبل و یا ترکیبی از همه دوره‌ها است و نسبت آن با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت چیست؟ اظهار داشت: من شعارم یک شعار دولت ضد تورم است و معتقدم یک دلار 7 تومان 500 بار ارزشش کم شده و دولت‌ها دست در جیب فقرا کردند و دولت‌ها به جای اینکه متن مردم را اداره کنند گروه‌های اطراف خود را اداره کردند.

غرضی در ادامه گفت: اگر مردم می‌خواهند ضابطه‌ای داشته باشند باید به قیمت دلار نگاه کنند که اگر دولتی توانست متعهد شود،  مورد تایید قرار گیرد، رئیس جمهور آینده باید نسبت به مسائل اقتصادی متعهد شود و نسل جوان باید به چنین شخصی رای دهد.

وی اظهار داشت: باید مردم توجه داشته باشند که جیب فقرا به نفع اغنیا خالی نشود و این اصلی‌ترین مطلبی است که در شکل اقتصادی باید مطرح شود و دولت من دولتی است که اگر مردم به آن رای دهند با همه گرفتاری‌هایی که دولت ایجاد کرده مقابله می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه الویت فرهنگی شما چیست و بارزترین مشکل در فرهنگ چه می‌دانید؟ گفت: هرگاه حکومت مسائل را بخشی نگاه کرد در اداره حکومت شکست خورد؛  تفاوتی بین ذهنیت من و حکومت‌های گذشته این است که فرهنگ را مستقل از جامعه تعریف می‌کنم.

غرضی اظهار داشت: فرهنگ جامعه آن چیزی است که در طول هزاران سال مردم با زندگی خود عجین کردند و توانستند بر مشکلات زندگی فائق بیایند لذا اینکه عده‌ای تصور کنند که فرهنگ همواره این است که تعدادی فلسفه و شعر و مقاله می‌نویسند یک فرهنگ غربی است و در برابر ملت ایران این نظر شکست خورده است و این در صورتی است که وقتی حکومت‌های خارجی می‌خواهند مردم را هم رای خود کنند با یک فرهنگ تزریقی وارد عمل می‌شوند.

وی با بیان اینکه ملت مسلمان ایران طی تاریخ خود هیچ فرهنگی را نپذیرفته است اظهار داشت: فرهنگ زایده زندگی مردم است و ملت ایران اسلام و توحید را قبول کردند و براساس آن هزاران سال زندگی کرده و دشمنان خارجی خود را با همین فرهنگ مغلوب کردند.

غرضی با بیان اینکه فرهنگ تزریقی منسوخ است گفت: با قذافی در زمان حیاتش صحبت کردم و او مدعی بود که با اسلام آشنایی دارد و یک میلیون نفر را در لیبی قرآن را از حفظ هستند به او گفتم که قرآن را حفظ کردند مسلمان هستند و سرباز تو هستند و او جواب داد بله اما دیدیم به محض اینکه تنها شد شکست خورد.

وزیر دولت سازندگی با بیان اینکه باید فرهنگ را مقوله زندگی دانست گفت: فرهنگ چیزی است که متن زندگی مردم را اداره می کندو جوانان ما بدانند که اگر می‌خواهند زندگی کنندو فرهنگ را پاسداری کنند باید به دولتی رای دهند که در آن تورم نباشد بنابراین اگر تورم نباشد تولید شکل می‌گیرد و اشتغال فعال و جوان دیگر سر سفره پدر و مادر خود  نمی‌نشیند.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم که فرهنگ جوان سامان پیدا کند آن را به اشتغال فعال مشغول کنیم نه اینکه آن را به مسیرهایی که برایش ضرر دارد هدایت کنیم.

غرضی با اشاره به ترویج موسیقی‌های متنوع در جامعه گفت: امروزه در کشور سبک‌های موسیقی متنوع ایجاد می‌شود که جوانان ما را مشغول خود کرده و فایده‌ای برای آنها نداشته است و آن کسی که ضرر کرده جوانان ما بوده‌اند که با یک شعار فرهنگی سیاسی جذب شده‌اند و بعد محقق نشده است.

وی در راستای برنامه خود برای جوانان بیان کرد: من دولتی به وجود می‌آورم که در آن اشتغال و تکنولوژی فعال ایجاد شود.

غرضي با تاکيد بر اينکه نبايد بخشي فکر کنيم تصريح کرد: دولتی که بخشي فکر کند دچار مشکل مي‌شود، بنابراين دولت نبايد همه جانبه کشور را اداره کند،‌ چرا که اگر بخشي فکر کنيم هم کشور و هم دولت شکست مي‌خورد.

کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به اين سوال که با چه اصولي مي‌خواهيد سياست داخلي و سياست خارجي را پيش بريد، اظهار داشت: سياست خارجي، انعکاس استعداد‌هاي ملت بوده و تعريف‌هاي ديگر برای آن رنگ‌باخته است، لذا اگر دولت منعکس کننده استعداد مردم باشد در سياست داخلي و خارجي موفق است، اما اگر خودش بخواهد با درهاي بسته عمل کند،‌ سياست خارجي و داخلي‌اش شکست خورده است.

 کانديداي انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: توسعه جمهوريت محوريت اصلي سیاست داخلی من است،‌ دولت اختیار دارد که استاندار را نصب کند، کارهاي دولت‌ ظرف صد سال گذشته اين گونه بوده است که فردي را به عنوان استاندار تعيين مي‌کردند و براي اداره منطقه‌اي آن را مي‌فرستادند،‌ اين در حالي است که عمر مديريت آنها سه چهار ماه بيشتر نبوده است و آنها در اين مدت شناخت کافي نسبت به مردم پيدا نمي‌کردند.

وزير اسبق نفت گفت: ظرف 30 سال گذشته در جمهوري اسلامي ايران 330 استاندار تغيير پيدا کرده يعني هر يکسال 10 استاندار عوض کرده‌ است و با اين رويه قدرت داخلي کشور تضعيف شده است.

وي با تاکيد بر اينکه ظرف 30 سال گذشته تهران رشد بالايي داشته بيان داشت: ظرف 30 سال گذشته تنها تهران توانسته است رشد کند و هر استعدادي که در ساير استان‌ها بوده به تهران آمده است از جمله نمايندگان مردم و استاندارها که آنها تهران‌ نشين شده‌اند.

غرضي در شرح سياست داخلي خود گفت: بنده متعهد مي‌شوم که جمهوريت را توسعه بدهم،‌ بنده به اين موضوع تاکيد دارم که استاندار بايد از طريق راي مردم انتخاب شود و متعهد مي‌شود تا پايان دولتم آن استاندار را در کشور حفظ کنم، چرا که اين استاندار با نظر مردم روي کار آمده است.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري افزود: در درون دولت‌ها گروه‌هاي سياسي به جان هم مي‌افتادند و استاندارها را تغيير مي‌دادند،‌ اين امر جمهوريت را تخريب مي‌کند، اعتبار جمهوريت در اين است که با مردم درست عمل کند.

وي با اشاره به گسترش تهران در 30 سال گذشته تصريح کرد: تهران گسترش در حال خفگي است و کارتن‌خواب‌ دارد،‌اين امر بيانگر آن است که سياست داخلي‌مان سياستي مناسب نيست.

غرضي گفت: در سياست داخلي هر فردي در هر گروهي 40 درصد از راي مردم را کسب کند مي‌تواند کشور را اداره کند.اگر استاندار با راي مردم انتخاب شود دولت را موظف مي‌کند که تمام اختياراتي که قانون براي آن مشخص کرده را در اختيارش قرار دهم.

وي در خصوص سياست خارجي اظهار داشت: در اين خصوص يک کلمه بيشتر وجود ندارد و آن هم اين است که ما با آمريکا درگير هستيم، بنده اسرائيل را کشور نمي‌دانم چرا که تنها يک پادگان است؛ ايراني کشوري است که با آمريکا درگير است،‌ تاريخ نشان مي‌دهد که ما با هيچ کشوري سر جنگ نداريم و اگر هم جنگي با کشورها داشتيم براي دفاع از خودمان بوده است.

غرضي تاکيد کرد: سياست خارجي انعکاس استعدادهاي خارجي است، بنده مخالف با مذاکره هستم، آمريکايي‌ها با کلمه نه شرقي و نه غربي سازگار نمي‌شوند.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: ما 70 ميليون هستيم و يک درصد از جمعيت جهان را تشکيل مي‌دهيم، اين در حالي است که 15 درصد از منابع جهان را در اختيار داريم و آمريکا به دنبال آن است که تمام منابع روي زمين و زير زمين را در اختيارش بگيرد.

وي اظهار داشت: سياست خارجي ما تعامل در ميدان جنگ و عمل است؛‌ مذاکرات خارج از ديد مردم صورت مي‌گيرد، لذا کسي آنرا قبول نمي‌کند،‌ همچنين سياست پشت ميزي شکست مي‌خورد، سياست ايران از نوع پشت ميزي نيست؛ ملي،‌ تعاملي و مردمي است و دولت بايد محکم به ملت تکيه کند و مردم کشور ما نمي‌پذيرند که با آمريکا سازش کنيم تا دو بشکه نفت بفروشيم و اگر ملت مي‌خواست اين کار را انجام دهد در طول تاريخ خودش اين همه حکومت‌ها را سرنگون نکرده و سياست خارجي من تعامل با دشمن در ميدان عمل است و اگر جنگ است با جنگ پاسخ مي‌دهيم و اگر صلح است بايد به نفع ملت باشد.

غرضي با اشاره به حمايت‌هاي آمريکا از معارضین سوری گفت: اگر آنها تصور کرده‌اند در سوريه موفق خواهند شد سخت در اشتباه‌اند چرا که مرزهاي سياسي جغرافيايي ما خيلي فراتر از ايران است و ما حاشيه‌هاي بسيار قوي پيدا کرديم، آمريکا در خاورميانه دولت‌هاي دست‌نشانده‌اي دارد که از اين کشور فرمان نمي‌گيرند و نمونه آن  اسرائيل است که آمريکا از او حمايت مي‌کند و در حال حاضر آمريکا که توان حمله به ايران را ندارد لذا به رژيم صهيونيستي مي‌گويد به کشور ما تجاوز کند و اسرائيل مي‌گويد آمريکا بايد از ما حمايت کند لذا دو لشکر شکست خورده در حال تعارف هستند. من از نسل جنگ و کارم و روزي در اهواز اعلام کردم عراق در حال نزديک شدن به اهواز است و 200 نفر لشکر عراق را از دوازده کيليومتر به عقب راندند و اگر کوچکترين اتفاقي از ناحيه اسرائيل و آمريکا پيش بيايد جلوي دشمن مي‌ايستيم تا خودش عقب‌نشيني کند.

غرضی در پاسخ به این سوال که به نظر شما نقاط ضعف و قدرت هدفمندی یارانه‌ها در چیست؟ گفت: این یارانه‌‌پردازی‌ها دفعه اول نیست که صورت می‌گیرد و در دولت‌های قبلی که من وزیر نفت بودم ما بنزین یک تومانی را به 3 تومان افزایش داده و 2 تومان بدست آمده را بین فقرا تقسیم کردیم و بعد از این مسئله هیچ اتفاقی در کشور رخ نداد و تحت یک برنامه وسیع سازمان یافته انجام شد و معاش فقرا را تامین کرد.

وی ادامه داد: قیمت‌ها باید به سرحد مطلوب برسد و باید به گونه‌ای عمل شود که بخش‌های دیگر آسیب نبینند؛ باید دهک‌‌های پایین را نجات دهیم و وقتی بخشی عمل کنیم و وقتی این پول را به بخش‌های پایین تزریق کنیم تورم سرسام‌آور بالا می‌رود و تبدیل به ارزاق عامه‌ می‌شود و اگر از قبل تولید به اندازه کافی نداشته باشیم موجب تورم می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: طرح من برای هدفمندی یارانه‌ها این است که اول ترمز تورم را بکشم و بعد تولید فعال و اشتغال است، دست در جیب فقرا نبرده و بعد جوان‌ها را در راه اشتغال تکنیکی فنی راهی میدان نبرد زندگی کنیم و نیازهای خود را در داخل تولید کنیم.  

غرضی با اشاره به اینکه 50 سال است در حال واردات گندم هستیم بیان داشت: همیشه دولت گندم را به قیمت ارز آزاد از مردم ارزان‌تر خریده که این موجب واردات بر تولید چیره شود.

وی افزود:‌دولت‌ها تصور می‌کنند اگر به بخشی کمک کنند مسئله حل می‌شود در حالی که این مسئله باعث گرفتاری بیشتر می‌شود و راه حل این مشکل کشیدن ترمز تورم و اقتصادی کردن تولید است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: براساس استعداد داخلی اول فقرا و جمعیت‌های حقوق‌بگیر را وضع‌شان را تثبیت کنیم و اگر قصد انجام کاری را داریم این قشر آسیب نبینند و بعد از تصویب حقوق این افراد به سراغ هدفمندی یارانه‌ها برویم که این جزء تعهدات دولت است که باید طبق قانون آن را انجام دهد.

وی ادامه داد: اگر رای آورم و رئیس‌جمهور شوم به اندازه درآمدم هزینه می‌کنم و بیش از درآمدم هزینه نمی‌کنم و این مسئله باعث می‌شود یارانه‌ها استقرار پیدا کند.

غرضی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نحوه پرداخت یارانه‌ها در دولت شما به چه صورت خواهد بود؟ بیان داشت: اگر توانایی این را داشته که 55 میلیون رای را پای صندوق‌ها بیاورید و منطق شما را فقرا بپذیرند و فقرا قبول کنند که دولت‌هایی که از این به بعد تا هزار سال دیگر تشکیل خواهند شد متورم نخواهند بود باعث اجرایی شدن این طرح خواهد شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: چنانچه رای 20 میلیونی پای صندوق‌ها آمدند دولت‌ها متورم شده و وضع از این نیز بدتر خواهد شد و وظیفه صدا و سیما است که این منطق را با کارشناسان معتبر به درون جامعه تسری بخشد و این مسئله سبب می‌شود که دولت‌های متورم رای نیاورند و در مقابل این دولت‌ها مجلس، شورای نگهبان و عظام فقها و قم بایستند.

وی تصریح کرد: الان هزینه تولید پول از ارزش پول بالاتر رفته و شما اگر بتوانید منطق را به صورت شرعی، عرفی و قانونی در دولت‌ها جا بیندازید دولتی که روی کار‌‌آمده مردم منطق‌‌اش را می‌پذیرند و اگر مردم آمدند و رای دادند و اکثریت قاطع مردم به اين راي دهند صورت مي‌گيرد اين در حالي است که راي کم نمي‌شود دولت را اداره کرد.اگر تعداد آراء کم باشد مخالفين چيره شده و کاري را نمي‌توانند پيش برند.


وی افزود: در اين امر سياست، فرهنگ و اقتصاد با هم يکي شده و در نهايت تبديل به حاکميتي شده که بطن مردم آن را قبول دارند.
غرضي در پاسخ به اين سوال در خصوص مباحثي همچون عدم تخصیص ارز مرجع به دارو و تجهیزات پزشکی و گرانی که دغدغه اصلی بیماران درحوزه سلامت و درمان است، جه راهکاري داريد، گفت: دارو با جان مردم سر و کار دارد علت اینکه اين مسئله مورد تاکيد فراوان قرار دارد به خاطر اهمیت آن است،اين در حالي است تعداد زیادی از مردم درآمدشان کفاف هزینه زندگی‌شان را نمی‌‌کند و از اينکه بتوانند به پزشک روند، مایوس می‌شوند، همچنين  تعداد زیادی از کارخانه دارانی که نتوانستند مواد اولیه مورد نيازشان را وارد کنند کارگرشان را اخراج کردن، تعداد زیادی از مردمی که نتوانستند محصول‌شان را به بازار براي فروش بياورند محصولات خود را به آتش کشيده‌اند،

وي ادامه داد:اگر بخواهيم جامعه را بخشی اداره کنیم این مشکل بسیار سخت رانتی دارد، وقتی که بخشی فکر کنیم پول در جیب رانت‌خواران، فاسدان جیب دیگران می‌رود، از شما جوانان خواهشمندم که فکر بخشی نکرده و متعهد شوند.

غرضي تاکيد کرد: در این شرایط ، بنده اگر که مثلا اتفاقی افتاد تمام سعی‌ام را می کنم که از رانت خواری و باج خواهی گروه هایی که حداقل صد سال است بر بازار دارو مسلطند مقداري  جلوگیری کنم این فکر قبلها هم بوده منتهی بازار دارو با گروه هایی روبرو است که وصل به خارجن بوده و انحصار می کنند اين انحصار هم  در خارج و هم در داخل است.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، در پاسخ به اين سوال که برنامه‌هاي شما براي هماهنگي ميان برنامه‌هاي کوتاه مدت و ميان مدت و بلند مدت همانند بودجه، برنامه پنچ ساله و سند چشم انداز شما چيست، گفت: خیلی از کشورهای در حال توسعه این گونه برنامه‌ها را با هارمونی مسائل خود را حل مي‌کنند  اين در حالي است که در  کشور ما متاسفانه بعضا شاهد انقطاع هستیم و اگر اين امر استمرار و تداوم نيابد هماهنگي در برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت با مشکل مواجه خواهد شد.

این کاندیدای دور یازدهم ریاست جمهروی تصریح کرد، چاره ای نداریم جز اینکه محکم بر این اساسی که بنده عرض کردم بایستید و زمانی که این گونه شد گرفتاری‌های جامعه یکی پس از دیگری روشن می‌شود.

غرضی اظهار داشت: آن زمان می‌شود مشکلات را برنامه‌ریزی کرد اما اگر 500 متر برگه کاغذ، برنامه بیاورید و بگویید بنده این کار را انجام می‌دهم فردا که بروید به جایگاه دولت بنشینید مشکلات روزانه بر شما مسلط می‌شود.

وی در ادامه افزود: آن زمان توان فکر کردن، توان برنامه‌ریزی، توان کنترل پول و توان کنترل مالی کشور را نخواهید داشت. 

وزیر دولت سازندگی با بیان اینکه راه اندازی بورس یکی از مسایلی است که موجب ناراحتی من شده بیان داشت: تا زمانی که دلار بر نرخ 1000 تومان بود بورس روی 18 هزار بود و زمانی که دلار به 3500 تومان رسید بورس روزانه با روند صعودی همراه شد.

غرضی تأکید کرد: آنهایی که می‌گویند بورس بالا رفته دلیلش این است که برخی شرکت‌ها که متکی به بورس و تجهیزات هستند همچون شرکت ایران خودرو به تجدید ارزش روی می‌آورند که این ارزش روند صعودی می‌پیماید که به دنبال آن سوددهی آنان نیز ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در حالی که ارزش آنها بالا نرفته بلکه این تورم است که افزایش پیدا کرده است، از سوی دیگر زمانی که سوددهی ایجاد شود به روند صعودی تورم نیز کمک می‌کند، چرا که در قبال آن تولیدی نیست.

غرضی تأکید کرد: ایران خودرو یکی دو میلیون ظرفیت دارد، این واحد تولیدی بسیار عظیم و بزرگ است، قطعه سازان به شدت زحمت می‌کشند اما تورم آنها را از بین می‌برد چرا که هر زمان آمدند قیمت را تثبیت کنند قیمت دلار و واردات عوض شد و همچنین کیفیت داخلی کاهش یافت.

وزیر پست دولت سازندگی اظهار داشت: بنابراین عرض می‌کنم که امکان برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت با وضعیت فعلی کشور امکان پذیر نیست.

غرضی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی ادامه روند مسکن مهر و علت عدم کاهش قیمت مسکن اظهار داشت: بنده به روز به دقیقه و به سال قیمت مسکن را در کشور می‌شناسم و آن متأثر از دو عامل است، عامل نخست زمانی است که درآمد نفتی بالا می رود و متناسب با آن نیز قیمت مسکن افزایش می‌یابد و عامل دوم مربوط به بحث تورم است که با فزونی آن قیمت مسکن نیز همچنین افزایش می یابد.

وی تأکید کرد: مردم می‌خواهند پول و مالشان را حفظ کنند به همین دلیل به مسکن روی می‌آورند در هیچ یک از بخش‌های اقتصادی حتی خرید دلار و سکه، تورم همچون زمین و مسکن نیست.

وزیر پست دولت سازندگی تصریح کرد: به طور مثال قیمت سکه از سال 1340 تا امروز هزار برابر و قیمت مسکن 5 هزار برابر شده است. مردم می‌دانند این دولت‌ها مستأصل‌اند و نمی‌توانند کشور را اداره کنند، بنابراین مجبورند به تزریق ریال و دلار اقدام کنند و دلار را در بخش صنعت و ریال را در بخش غیرصنعت انجام دهند.

غرضی ادامه داد: این دلیل اصلی تورم درباره مسکن است، مسکن یک واجب اجتماعی است که باید برطرف شود، در کشورهایی که توانسته‌اند قیمت آن را کنترل کنند.
 
وی تأکید کرد: نیروی انسانی ممکن است شغلی نداشته باشد، اما نمی‌تواند از امر ازدواج روی گرداند، مسکن ظرف مدت بالاخص دو دوره گذشته معضل اصلی شده برای اینکه اشتغال به شدت پایین آمده است.

وزیر پست دولت سازندگی اظهار داشت: دولت قبلی اشتغالش بهتر بود اما این دولت متولدین سال 60 به ازدواج رسیده بودند اما اشتغال نداشتند و وضع کشور هم به لحاظ تورم بد بود.

غرضی ادامه داد: برای حل این مشکل به صورت بخشی عمل کردند و در دولت مصوب کردند که بانکها را تخلیه و مسکن سازی کنند، مسکن همچون غذا و لباس است و هر کسی باید مسکن خود را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این میان مسئولین به تولید انبوه توجه ویژه‌ای نشان دادند تعداد زیادی از افراد را تحت عنوان انبوه ساز استخدام کردند، زمین و پول دادند و به آنها کمک کردند تا مسکن ساخته شود.

وزیر پست دولت سازندگی گریزی بر نوشته روزنامه ایران مورخ 2/2/92 در رابطه با مسئله مسکن داشت و افزود: در این روزنامه آورده شده 20 هزار نفر از متقاضیان تأیید شده و واجد شرایط مسکن مهر پردیس در سال 91 به علت عدم واریز اولیه امسال از سامانه مسکن این شهر حذف شدند.

غرضی اظهار داشت: بنده می‌گویم اگر این کار با تورم بالا رود متقاضی زیاد می‌شود اما اگر بخواهند به کشور خدمت کنند نباید با تورم بالا رود. اینکه سرمایه‌های بانکها به سمت بانک مسکن سوق داده شده و به مسکن مهر تبدیل شده برای ایجاد اشتغال و فعال تر شدن بوده اما به جای اینکه ضد تورم باشد موجب تورم زایی در این بخش شده است.

وی تأکید کرد: هر گاه کشور را بخشی کنیم با تورم همه چیز روبرو می‌شویم.

وزیر پست دولت سازندگی در رابطه با انتخاب وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در همه جای دنیا زمانی که فرد به 18 سال برسد به اندازه کافی تخصص پیدا کرده و وارد مدار زندگی می‌شود، اما مجموعه کمکی که کرده‌ایم این است که تا سن 27 سالگی کسی وارد مدار زندگی نمی‌شود.

غرضی تأکید کرد: ما باید این مسئله را ریشه یابی محکمتری کنیم و بتوانیم به سنت‌های خودمان برگردیم و نیروی انسانی را برای زندگی و نه مفروضات آماده کنیم.

وی افزود: در مجموع این کار انجام شده است، وزارت آموزش و پرورش نتوانست بر یک ستاد و مبانی محکم تکیه کند و همه اینها موجب سردرگمی و گرفتاری مردم می شود که پس از تحصیلات توانایی زندگی را نخواهند داشت.

غرضی اظهار داشت: در همه جای دنیا آنجایی که کشورهای دور افتاده تری از ما هستند انسان را برای سن 18 یا 20 سالگی آماده می‌کنند تا به اشتغال بپردازند، مفروضات کفایت از امور زندگی نمی کنند. 

وزیر پست دولت سازندگی در پایان و در جمع بندی صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: من دو شعار دارم:1- توسعه جمهوریت 2- توسعه اسلامیت  که توسعه جمهوریت مبنی بر آن است که مردم خود تصمیم بگیرند و مجریان بتوانند در اختیار مردم باشند که در مورد استان ها گفته شد، اما در شعار دوم خود منظور آن است که هیچ دولتی نتواند دست در جیب فقرا کند و با تورم زندگی کند بلکه دنبال اشتغال و دنبال معاش مردم و دنبال زندگی که بتواند تداوم یابد برود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار