عارف در برنامه به انتخاب شما:

نزدیکانم را در کارهای مدیریتی به کار نمی‌گیم/با تفکیک جنسیتی چیزی عاید ما نمی‌شود

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده در تدوین سند چشم‌انداز نقش داشتم و به عنوان یک فرد روی آن تعصب دارم؛ این سند به عنوان میثاق ملی کشور است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، محمدرضا عارف در برنامه "به انتخاب شما" که از شبکه سوم سیما پخش شد به سوالات جوانان در حوزه‌های مختلف پاسخ داد.  
 
عارف در ابتدای این برنامه اظهار داشت: به دلیل شغل استادی‌ام در دانشگاه عموما ارتباط خوبی با جوانان داشته‌ام و همیشه از آنان انرژی می‌گیرم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: هیچگاه ارتباطم را با جوانان و دانشجویان قطع نکرده‌ام و همواره در جریان مشکلات‌شان بوده‌ام و نقطه نظرات ارزنده آنان برای ما همیشه راهگشا بوده است.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جایگاه ریاست جمهوری می‌تواند برای رئیس‌جمهور مصونیت ایجاد کند یا خیر؟ اظهار داشت:‌هیچ کس نباید احساس مصونیت کند و هر فردی که در چارچوب قانون عمل می‌کند نیازی به مصونیت ویژه ندارد و البته ما در ارتباط با قانون مصونیت داریم.  
 
عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اختلاف نظر را میان قوا چگونه حل خواهید کرد، گفت: بنده در تمام مدیریت‌ام مبنایم در حرکت در مسیر تعامل حداکثری بوده است و یاد ندارم که در اختلاف میان خودم و یک دستگاه دیگر بر نظر خودم پافشاری کرده باشم و همیشه سعی کرده‌‌ام بر مبنای تفاهم حرکت کنم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برای روشن‌تر شدن این مسئله به ذکر مثالی از دوران مدیریتی خود در یکی از سازمان‌ها پرداخت و اظهار داشت: در بودجه سنواتی معمولا 40 یا 50 آئین نامه باید به تصویب دولت برسد و برای اولین بار در طول برنامه‌‌نویسی زمانی که رئیس سازمان مدیریت بودم بنده یک کار خاص را انجام دادم.
 
وی تصریح کرد: در آن سال و در سازمان مدیریت به همکارانم گفتم که آئین‌نامه‌های اجرایی کشور را به جز تبصره 3 براساس آئین‌نامه‌های قبلی تدوین و به دولت‌ بدهند این پیشنهاد را با هماهنگی مرحوم حبیبی در دولت مطرح کردیم و با آن موافقت شد.
 
عارف گفت: برای اولین بار تمام آئین‌نامه‌های دولت قبل از سال جدید به تصویب رسید و کشور از اول سال با آئین‌نامه‌ای روبرو بود که مشکلات مردم را حل می‌کرد.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  با تاکید بر اینکه اختلاف سلیقه با ارزش است، گفت: بنده نیامده‌ام که برای اختلافات جزئی تفاهم‌های حداکثری را نادیده بگیرم.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما در حوزه جوانان و اشتغال آنان چیست، اظهار داشت: این سوال دغدغه همه خانواده‌های ایرانی است، متاسفانه در حال حاضر از هر 5 خانواده ایرانی یک خانواده هیچ شغل پایداری ندارد و نرخ بیکاری در میان دانشجویان دو برابر متوسط نرخ بیکاری در کشور است، بنابراین وضعیت نگران‌کننده بوده و ما باید براساس برنامه مدون این مشکلات را حل و فصل کنیم.  
 
عارف تصریح کرد: با استفاده از تجربه موفق دولت اصلاحات برنامه‌ای تحت عنوان ایران فردا را به مردم ارائه کردم که در آن حداقل ایجاد یک میلیون شغل پیش‌بینی شده است.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  به برنامه‌های خود برای ایجاد اشتغال جوانان اشاره کرد و افزود: ما به صنعت گردشگری از لحاظ اقتصادی و فرهنگی نگاه می‌کنیم و به ازای هر 10 گردشگر می‌توانیم یک فرصت شغلی ایجاد کنیم
 
وی دومین برنامه‌اش را در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات عنوان کرد و ادامه داد: در این بخش عموما باید تحصیلکرده‌ها دانشگاهی مشغول به کار شوند و ما پیش‌بینی کرده‌ایم که از این حوزه 200 هزار شغل ایجاد کنیم.  
 
عارف با بیان اینکه برای توسعه صنعت انرژی طرح ویژه‌ای داریم تاکید کرد: چرا باید نفت را به صورت خام بفروشیم؟ چرا باید ارزش افزوده نفت را دیگران ببرند؟ ما می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم تا ارزش افزوده نفت سهم کشورمان باشد.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: استفاده از شرایط جغرافیایی کشور که در دنیا استثناء است را دنبال کرده و سعی می‌کنیم بهره حداکثری را از آن ببریم.  
 
وی با بیان اینکه استفاده از ویژگی‌های کشورمان به عنوان یک قطب منطقه بسیار اهمیت دارد، گفت: می‌توانیم با استفاده از بخش تجارت و ترانزیت اشتغال بالایی را ایجاد کنیم، نباید فارغ‌التحصیلان دانشگاه به دنبال یک میز در یک اداره باشند بلکه آنان باید به عنوان کارآفرین مشغول به کار شوند.  
 
عارف در پاسخ به سوال یکی از جوانان مبنی بر اینکه چه ارتباطی میان تحصیلات و کار وجود دارد و چه تضمینی هست که یک دانشجو بعد از فارغ‌التحصیل شدن کار پیدا کند؟ گفت: این بحث مهمی است و مدت‌ها در کشور مطرح بوده؛ طی سال‌های 61 و 62 که در وزارت علوم بودم و تدوین برنامه اول توسعه را پیگیری می‌کردیم از آن زمان این سوال مطرح بود که جهت‌گیری آموزش عالی باید چگونه باشد؟
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  ادامه داد: باید آموزش عالی پاسخگوی نیازهای اجتماعی باشد؛ ما برنامه‌هایی برای سطح سواد در کشور داریم.  
 
وی در پاسخ به سوالی که آیا در صورت پیروزی در انتخابات به سند چشم‌انداز و اصل 44 توجه می‌کند یا خیر؟ اظهار داشت: بنده در تدوین سند چشم‌انداز نقش داشتم و به عنوان یک فرد روی آن تعصب دارم؛ این سند به عنوان میثاق ملی کشور است.
 
عارف به جهت‌گیری‌های سند چشم انداز اشاره کرد ادامه داد: جهت‌گیری سند چشم‌انداز بر این است که باید کشورمان پیشرفته و توسعه یافته باشد متاسفانه به دلیل یک سری تصمیم‌گیری‌های غیربرنامه‌ای از سند چشم‌انداز دور ماندیم و باید به جایی برسیم که کشورمان توسعه یافته باشد و مهمتر از آن هم باید به جایگاه اول در منطقه دست پیدا کنیم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  گفت:‌ ما می‌خواهیم از کشورهای منطقه جلو بیافتیم و هیچ راهی جز اتکا به یک برنامه مدون نداریم؛ رسیدن به سند چشم‌انداز دست یافتنی است اما اراده‌ می‌خواهد؛ متاسفانه توسعه علم در ایران به تولید مقاله تبدیل شده است در حالی که باید علم به تولید ثروت تبدیل شود.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره خروج دانشجویان نخبه از کشور و رفتن آنان به کشورهای خارجی گفت:‌رفتن یک دانشجو به خارج از کشور ایرادی ندارد چرا که شاید یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی قصد داشته باشد توان علمی خود را بالا ببرد اما در حال حاضر مشکلی که ما داریم این است که ما با یک اتوبان یک طرفه روبرو هستیم که باید دوطرفه شود.  
 
عارف با اشاره به اینکه باید نخبگان را برای بازگشت به کشور تشویق کنیم اظهار داشت: یکی از راه‌های ارتقای فناوری به کشور استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور است؛ باید به خاطر جذب نیروهای متخصص وزارتخانه‌ صنعتی را احیا کنیم.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با  اشاره به اینکه بنده طرح جدیدی برای مراکز آزاد علم و فناوری دارم اظهار داشت: بنیاد نخبگان باید تقویت شود و به مشکلات نخبگان رسیدگی کند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جایگاه نظارت در دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید ادامه داد:‌ نظارت در قانون اساسی جایگاه مشخصی دارد و ما نهادهای نظارتی داریم که باید بر امور اجرایی کشور نظارت کنند.  
 
عارف به جایگاه نظارتی بودن دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: در داخل دولت نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان مدیریت وجود دارد، بنده به نظر نهادهای نظارتی تمکین می‌کنم اما نباید بحث‌ها به برخوردهای سیاسی و حاشیه‌ای تبدیل شود.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده سعی می‌کنم از نزدیکانم در کارهای مدیریتی استفاده نکنم؛ هنگامی که معاون اول دولت اصلاحات شدم پسرخاله‌ام رئیس دفتر یکی از آقایان بود، بنده به او گفتم که همه فکر می‌کنند که تو به خاطر من اینجا هستی و از وی خواستم که به یزد باز گردد که پسرخاله‌ام این مسئله را پذیرفت و به یزد بازگشت.  
 
وی گفت: برادر من در یزد پزشک است و بارها به وی پست اجرایی پیشنهاد شده است اما نپذیرفته همچنین همسرم نیز استاد دانشگاه شهید بهشتی است که تا ک نون هیچ پست اجرایی را قبول نکرده است.  
 
عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر کارهایی را که به جوانان قول داده انجام ندهد پاسخ‌اش به آنان چیست؟ اظهار داشت: کاندیدایی را که به جوانان قول می‌دهد و به آن عمل نمی‌کند باید به خدا واگذار کرد امیدواریم که همه کاندیداها براساس توانایی و امکانات‌شان به مردم قول دهند.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  تصریح کرد: از گذشته به یاد ندارم که شعاری داده باشم که نتوانم عمل کنم و اگر قولی داده‌ام به آن عمل کرده‌ام؛ باید فردی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود که توانایی داشته و آنرا در گذشته هم ثابت کرده باشد. 

عارف در پاسخ به این سوال که خواسته‌های مردم را چگونه برطرف خواهید کرد اظهار داشت: من در طول 30سال گذشته حتی زمانی که معاون اول دولت اصلاحات بودم نیز تدریس می‌کردم بدین خاطر که در جریان امور قرار بگیرم.

وی افزود: من سایتی را تحت عنوان "اگر رئیس بودم" را طراحی کرده ام که با آن سایت بتوانم با مردم تعامل و ارتباط داشته باشم و بدون استفاده از دوربین و خبرنگار مردم با من در ارتباط باشند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به این سوال که منتقدان چه جایگاهی در دولت شما دارند و آیا نقد مردم و کارشناسان را در برنامه‌های خود لحاظ می کنید پاسخ داد: انتقاد پذیری من بسیار بالا است چرا که همواره در ارتباط با جوانان بوده‌ام و آستانه تحملم بالا رفته و همیشه با آغوش باز انتقادها را تحمل می‌کنم و به همین دلیل در نظر گرفته‌ام که در دولت بعدی شورای منتقدان را در کنار شورای مشاوران تشکیل دهم که در امور دولت تصمیم گیری کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: ما از اهدافمان کوتاه نمی‌آییم و همواره از منتقدان برای رسیدن به اهدافمان استفاده می‌کنیم.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای تشکیل کابینه خود تنها از همفکرهایتان استفاده می‌کنید؟ اظهار داشت: من معتقد به شایسته سالاری هستم و بیان می‌کنم که امروز روز آزمون و خطا نیست چرا که ما با سند چشم‌انداز فاصله داریم و برای کاستن این فاصله باید از بهترین ها استفاده کنیم و بهتر است به جای پاسخ به این سوال عملکرد خود را بیان کنم.

وی افزود: زمانی که من در وزارت پست و تلگراف و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودم معاونانم از اصولگرایان بودند و آنچه که برای من مهمتر است توانایی، مدیریت و همسویی با برنامه است، حال آنها در جهت حزب سیاسی من باشند یا خیر.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که تاکنون کدام یک از رؤسای جمهور برای تشکیل کابینه خود از تمامی اقشار استفاده کرده اند تصریح کرد: در مجموع احساس می‌کنم جناب آقای خاتمی این گونه بوده و از اصولگرایانی مانند ناطق استفاده کرده و حتی از وزیری که رقیب انتخاباتی‌اش بوده نیز در برنامه‌های خود استفاده کرده و سبک من نیز اینگونه خواهد بود البته به طور جدی تر آن را عملی می‌کنم.

عارف به سوالی مبنی بر اینکه چه ضمانتی برای وعده‌های شما وجود دارد؟ پاسخ داد: سابقه اجرایی من در سمت‌های مختلف نشان از ضمانت اجرای عملکرد من است و به یاد ندارم اگر وعده ای داده باشم به آن عمل نکرده باشم.

وی افزود: اکنون اگر تعهدی به مردم می دهم مثلا اگر می‌گویم که یک میلیون فرصت شغلی ایجاد می کنم حتی بیشتر از آن را در نظر گرفته تا بتوانم این وعده را عملی کنم.

عارف تصریح کرد: من همیشه سعی کرده‌ام چهره‌ای رسانه‌ای نباشم و اگر حرفی می‌زنم وعده‌هایم را عملی کنم البته در سال 93 با بودجه‌ای که خود تدوین کرده‌ام تا بتوانم برنامه‌های خود را عملی کرده و در مسیر تعهداتم گام بردارم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌های اجرایی خود را تحت عنوان گزارش به مردم اطلاع می‌دهید بیان داشت: دولت بر طبق قانون باید گزارش عملکرد بودجه را به مردم تحویل بدهد و من نیز هر سال یک گزارش به مجلس شورای اسلامی که نمایندگان مردم هستند تقدیم خواهم کرد.

وی ادامه داد: تصمیم من آن است که حتی الامکان در ماه یک بار با مردم گفتگو کنم تا مردم مطمئن شوند که حرفی که رئیس جمهور می زند بر مبنای عقل است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم نیز باید با رئیس جمهور همکاری کنند اظهار داشت: اگر در کشور ها کالایی کمیاب می شود مردم به محض اینکه با کمبود آن کالا مواجه می شوند برای خرید بیشتر آن اقدام می کنند مثلا اگر شکر در کشور کم شد من از مردم خواهش می کنم که مصرف شکر را کم کنند و اینگونه اعتمادسازی می کنم تا حرف مرا باور کرده و مشکلات را حل کنیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه سن اعتیاد پایین آمده چه راهکارهایی برای حل این مشکل دارید؟تصریح کرد: من به عنوان یک پدر از وضعیت اعتیاد در کشور خجالت می‌کشم.

عارف مهمترین ناهنجاری کشور را اعتیاد دانست و گفت: متأسفانه سن اعتیاد به مقطع دبیرستان رسیده و جوانان ما با حداقل سن 15 سال معتاد شده‌اند و من فکر می‌کنم که ریشه اعتیاد در مسایل اقتصادی و از هم پاشیدگی خانواده‌ها است.

وی با اشاره به اینکه نرخ طلاق در تهران نسبت یک به سه رسیده است اظهار داشت: این مشکلات ناشی از مسایل اقتصادی و بیکاری است و اگر ما بتوانیم مسئله گرانی و بیکاری را حل کرده و سن ازدواج را پایین بیاوریم می‌توانیم با اعتیاد مقابله کرده تا شرمنده جوانان و خانواده هایشان نباشیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای افزایش اشتغال چه راهکارهایی را تدبیر کرده‌اید تصریح کرد: ما باید از تصمیمات سلیقه‌ای پرهیز کنیم و در راستای برنامه توسعه رشد اشتغال را در نظر بگیریم.

وی افزود: برای ایجاد اشتغال باید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که قلب برنامه‌های اجرایی است احیا شده و همچنین شورای پول و اعتبار دوباره راه اندازی شود تا بتوانیم به رشد 8 درصدی در اشتغال دست یابیم.

وی در رابطه با برنامه های خود در حوزه زنان نیز تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های من در دولت آتی مطالبات زنان و دختران است که حدود 55 درصد دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دهند اما هیچ گونه استفاده‌ای از این ظرفیت نمی‌شود.

عارف با بیان اینکه نرخ مشارکت زنان از 17 درصد در سال 84 اکنون به 8/13 درصد رسیده است گفت: مشارکت زنان تقریبا 20 درصد مشارکت مردان است که باید دولت آینده به این مطالبات بپردازد و از ظرفیت کنونی زنان بیش از پیش در مدیریت اقتصادی کشور استفاده کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: متأسفانه به علت حاکمیت مردسالاری در کشور ما تبعیض را در همه بخش‌ها به خصوص بخش خصوصی احساس می‌کنیم که به هیچ وجه حقوق یک مرد با حقوق یک زن مساوی نیست.

عارف با طرح این سوال که برخی کنکور را سهمیه بندی کرده و دختران را فاقد صلاحیت لازم در برخی از رشته‌ها می‌داند و چرا باید اینگونه باشد؟ گفت: متأسفانه نگرش مردسالاری در جامعه ما افزون شده است برای این کار باید دیدگاه اسلام را در حقوق زنان تبیین کنیم و اگر دیدگاه اسلام در این حوزه جاری شود زنان در جایگاه اصلی خود قرار می گیرند و کشور نیز می تواند از این پتانسیل عظیم استفاده کند.

وی افزود: بعد از انقلاب رشته کشاورزی برای دختران حذف شد اما این در حالی بود که خانم‌ها بیشترین کار را در کشاورزی انجام می‌دهند در نتیجه ما باید کاری را که آنها به طور عملی انجام می‌دادند دوباره به آنها باز گردانیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با تفکیک جنسیتی کلاس‌ها چیزی عاید ما نمی‌شود تصریح کرد: ما باید تلاش خود را بر مباحث دیگری از جمله این قرار دهیم که نرخ مشارکت زنان را در جامعه افزایش دهیم و با حضور آنها نرخ مدیریت را بتوانیم بالا ببریم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خانه‌داری را باید به عنوان یک شغل تلقی کرد بیان داشت: 18 میلیون زن خانه دار احتیاج به این دارند که آنها را بیمه کنیم در نتیجه دولت بعدی باید بیمه زنان خانه دار را در اولویت برنامه های خود قرار بدهد.

این کاندیدار یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان خاطر نشان کرد: من رقیب خود را در انتخابات عدم حضور جوانان می دانم و از همه آنها می خواهم که در انتخابات شرکت کرده و به کاندیدای مورد نظر خود رأی بدهند.

انتهای پیام/


برچسب ها: عارف ، برنامه ، انتخاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار