کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: دولت در حوزه اقتصادی نباید تصدی‎گر باشد، بلکه با حمایت هدفدار و زمانبر به این حوزه کمک کند و حمایت از تولیدات داخلی را جزء اولویت‌های خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی ضبط شده شبکه خبر، با اشاره به حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: سیاست خارجی هر کشور به مثابه یک چارچوب و پارادایم اصول و اهداف و منافع و ارزش‌های خاصی دارد که در یک خلاء نیست، بلکه در ارتباط با سایر کشورهاست که آنها نیز برای خود چارچوب و اصول دارند.

وی افزود: از نقاط اشتراک بین این مولفه‌هاست که نقاط فرصت، همکاری و تعامل پیش می‌آید و از این نقاط اختلاف بین اینها تقابل و تهدید ایجاد می‌شود و سیاست خارجی وقتی موفق است که ارزیابی دقیقی از نقاط افتراقی که می‌تواند با سایر کشورها داشته باشد که باید با چارچوب دقیقی آن را بررسی کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: مثلا ممکن است با یکی از کشورهای آمریکای لاتین نقاط اشتراکی داشته باشیم که منافع زیادی برای شما به دنبال داشته باشد.

جلیلی گفت: یکی از ظرفیت‌های ایران این است که ۱۵ کشور در همسایگی‌اش قرار دارند و طبیعی است که با توجه به همسایگی مرزهای مشترک و ریشه‌های عمیق تاریخی و فرهنگی بین ملت‌های منطقه وجود دارد نقاط قوت بیشتر بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: هنر سیاست خارجی باید این باشد که بتواند این نقاط اشتراک را به موقع پیدا کرده تا از فرصت ها استفاده حداکثری کند و نباید به استفاده حداقلی اکتفا شود، بلکه باید با تشخیص به موقع این نقاط را کشف و از فرصت‌های موجود استفاده کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: گاهی اوقات بین کشورها نقاط مشترک وجود دارد اما گاهی اوقات این نقاط را باید ایجاد کرد که این باید در برنامه‌های سیاست خارجی باشد که دپیپلماسی باید با پویایی و نشاط بتوانند از نقاط اشتراک موجود استفاده و در جهت ایجاد نقاط مشترک تلاش کند.

جلیلی تصریح کرد: در سیاست خارجی با برخی کشورها نقاط اختلافی وجود دارد که می‌تواند نگاه تقابلی و تهدید را ایجاد کند که در اینجا پیش بینی صحیح، پیشگیری و تهدیدزدایی هنر سیاست خارجی است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در سیاست خارجی باید مانع از تهدیدها شویم و من شعاری را که برخی تحت عنوان تنش‌زدایی مطرح می‌کنند حرف دقیقی نمی‌دانم، چون اگر دشمن بخواهد از ابزارهای تنش استفاده کند، طبیعی است که فرصتی برای آن خواهد بود. و خطر بزری برای ما چرا که دشمن با ابزار تنش جلو می‌آید و آنها طمع می‌کنند تا با این ابزار به اهداف خود برسند.

وی اظهار داشت: چرا دشمن در ۲۵ سال گذشته به دنبال تهدید نظامی علیه ایران نبوده است؟ چون آنها فهمیدند که ایران به جد جلوی تهدید نظامی می‌ایستد.

وی افزود: ما اگر شعار تهدیدزدایی و جدیت خود را در مقابله با تهدید نشان دهیم، تنش‌ها نیز به حداقل خواهد رسید.

جلیلی درباره مذاکره با آمریکا گفت: ایالات متحده آمریکا در ارزش‌ها، منافع و سیاست‌هایی که تعریف کرده و سیاست‌هایی که در این ۳۴ سال نسبت به جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده، در تقابل دائمی با ما قرار دارد.

وی افزود: حمایت از شاه و حمایت از صدام، نشان داده که آمریکا از ابتدا از انقلاب اسلامی ایران ناراضی بوده و ازروز اول تمام همت خود را برای مقابله با مردم سالاری دینی در ایران انجام داده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: من در یکی از نشست‌ها به اشتون تاکید کردم که مردم ما و ملت‌های منطقه تجربه خوبی از شما ندارند، چرا که شما به محض سکوت دیکتاتوری در یک کشور و جایگزینی مردم سالاری هرآنچه که داشتید برای مقابله با آنها بکار بردید؟

جلیلی اظهار داشت: رفتار دولت آمریکا و حتی سیاست‌های اعلامی‌اش در تقابل با ایران قرار داده است، به طوری که حتی تحریم نفت و یا قطعات هواپیما در آن دوران بوده است و هیچ ربطی به مسائل هسته‌ای ندارد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: ما با آمریکا تقابل پارادایمی داریم و اصول و اهداف آمریکا در تقابل جدی با جمهوری اسلامی ایران قرار دارد ، لذا آن چیزی که در مناسبات ایران و آمریکا مهم است، تغییر اساسی آمریکا در نگاهش به ایران است.
 
وی افزود: آنها در اصول و رفتار خود دشمنی با ملت ایران را به صراحت اعلام کرده‌اند.

جلیلی درباره دیپلماسی عمومی گفت: دیپلماسی عمومی یکی از مهمترین ظرفیت‌ها و نقاط قوت ایران است که نرم افزار ایران نیز جزء آن است.

وی افزود: ما در این ۳۴ سال با اینکه از لحاظ سخت افزاری و جنگ افزاری مانند ایالات متحده نبودیم و ظرفیت نظامی آنها با ما قابل مقایسه نیست، اما به دلیل ظرفیت بالای فرهنگی و دیپلماسی موفقیت‌هایی کسب کردیم.

جلیلی گفت: ما هرچقدر در رساندن پیام به جهان و افکار عمومی با دیپلماسی عمومی موفق‌تر باشیم، می‌توانیم با دشمنی آنها مقابله بهتری داشته باشیم.

وی افزود: یکی از نقاط قوت ایران منطق این کشور در سیاست خارجی است که قابل دفاع است و هر جایی که مطرح می‌شود با استقبال روبرو می‌شود، لذا باید از ابزار دیپلماسی عمومی استفاده حداکثری داشته باشیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در مسئله هسته‌ای، نمونه‌ای از دشمنی‌هایی است که با ملت ایران می شود،در سطح جهانی نگاه ایران منطقی و قابل دفاع است، چرا که ایران از مدعیان جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی است و از طرفی مدعی بهره‌برداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای .

جلیلی گفت: این روند دفاع از حق ملت ایران باید روندی قوی باشد و هم در رفتار و هم در منطق باید با اقتدار باشد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: ما بارها در گفتگوها منطقمان را به خوبی بیان کریم، اما آنها همیشه چند روز برای پاسخگویی فرصت خواستند.

وی ادامه داد: در بحث هسته‌ای، ما برای تامین دارو ۸۵۰ هزار بیمار نیاز به سوخت داشتیم، اما آنها در اختیار ما قرار ندادندو نتیجه‌اش این شد که ما امروز بعد از ۴ سال خودمان برای تامین نیاز دارویی و انسانی این سوخت را تولید کردیم و در واقع معادله عوض شده است.

وی افزود: غنی سازی اورانیوم حق ملت ایران است و ایران بنابر نیازها و خواست خود آن را اعمال و از آن استفاده می‌کند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،درباره مسائل اقتصادی گفت: دولت باید در این زمینه اقدامات محکم، پخته و حکیمانه‌ای انجام دهد و تدابیر متقنی را اجرا کند و در این زمینه باید از مشورت نخبگان علمی، دانشگاهیان و متخصصان آن حوزه استفاده کند.

وی افزود: در حوزه اقتصاد باید با افراد مرتبط با هر موضوع صحبت و مشکلات را جویا شد، مثلا مسائل کشاورزی را بدون مشورت و صحبت با کشاورزان نمی‌توان حل و فصل کرد.

وی افزود: ساز و کار موجود در این حوزه نباید فردی باشد، بلکه تمام بدنه دولت باید در این قضیه درگیر شود و اینطور نیست که فقط  رئیس جمهور بنشیند و این کار را انجام دهد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: دولت نباید نقش تصدی‌گری داشته باشد، بلکه باید با نظارت، هدایت و موضوعیت به رقابت کمک کند.

جلیلی اظهار داشت: حمایت دولت از اقتصاد باید هدفمند و زماندار باشد و برای تحقق حماسه سیاسی باید رفع انحصار صورت گیرد و حمایت دولت باید بر مبنای اولویت حمایت از تولیدات داخلی باشد.

جلیلی با اشاره به اینکه تولیدات باید فرجام و پایانش مشخص باشد گفت: اگر یک روستایی فرشی را می‌بافد باید امیدوار باشد که دولت برای فروش آن در بازارهای اروچایی کمک خواهد کرد نه اینکه پس از تولید نگران آن باشد که با تولید خود چه کند.

وی با اشاره به اینکه باید مردم را در امور مشارکت داد افزود: ما باید ارزش افزوده را در داخل کشور نسبت به تولیدات اعمال کنیم مثلا نفت یکی از مزیت‌های نسبی کشور است پس چرا باید خام فروشی کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در اقتصاد هرچقدر سرمایه گذاری کنیم اقدامی مثبت است ادامه داد: باید از سرمایه‌های داخل کشور استفاده حداکثری کنیم.

جلیلی با اشاره به اینکه باید نقدینگی‌ها را به سمت تولید هدایت کنیم خاطرنشان ساخت: این امر موجب حل بیکاری و نگرانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چرا ما باید 70 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته باشیم بیان کرد: قبل از اینکه دستگاه‌های قضایی و نهادهای نظارتی اقدام کنند دولت باید مدعی معوقات بانکی باشد.

جلیلی با اشاره به اینکه نقدینگی اکنون تحت عنوان معوقات بانکی در دست مردم است افزود: اکثر این معوقات بانکی در خدمت کارهای غیرتولیدی قرار گرفته است.

دبیرشورای عالی امنیت ملی بابیان اینکه نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در دست شش نفر است که آنها کارهای غیرتولیدی انجام می‌دهند ادامه داد: یعنی دو برابر نقدینگی ما تحت عنوان هدفمندی یارانه ماهانه به 70 میلیون جمعیت می دهیم که دوبرابر آن در دست شش نفر است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر این سرمایه‌ها به خوبی مدیریت و هدایت شود در جهت تولید ظرفیت‌های عظیم کشور شکوفا خواهد شد گفت: من مخالف جذب سرمایه‌گذاری نیستم بلکه حتی آن را تشویق می‌کنم.
جلیلی ادامه داد: باید سرمایه های موجود را به خوبی استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با مفاسد اقتصادی چگونه مبارزه خواهید کرد اظهار داشت: دولت باید به مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی بپردازد.

جلیلی با بیان اینکه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت باید حفره‌های اقتصادی را ببندد افزود: اگر ما یک سازوکار دقیق بانکی را در بانکها و در مناسبات اقتصادی داشته باشیم اجازه بروز مفاسد اقتصادی داده نخواهد شد.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف اگر بانکها اطلاعات درست اقتصادی داشته باشند می‌توان از مفاسد اقتصادی به خوبی جلوگیری کرد.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در سامانه‌هایی همچون سامانه سنا و اقتصادی از بروز و ظهور مفاسد اقتصادی به خوبی جلوگیری شده است.

جلیلی با اشاره به اینکه خود بانکها باید مدعی مبارزه با مفاسد اقتصادی باشند اظهار داشت: باید در چارچوب قانون عمل کنیم.

 وی با بیان اینکه بانک‌های مرکزی تمام رفتارهای بانک‌های عامل را مدیریت می‌کنند خاطرنشان ساخت: بانک مرکزی از طریق دولت مناسبات اقتصادی و پولی را انجام می‌دهد.

دبیرشورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با تحریم‌ها چگونه مقابله خواهید کرد گفت: تحریم یک تهدیداست اما ما می‌توانیم این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم زیرا ما در بسیاری از حوزه‌هایی که تحریم در آن صورت گرفته است نشان داده‌ایم که ظرفیت‌های بسیار زیادی را برای شکوفایی داریم اما متأسفانه به سمت آنها نرفته‌ایم.

وی با انتقاد به اینکه ما تولیدکننده نفت هستیم پس چراباید بنزین را از خارج از کشور وارد کنیم افزود:  چرا به این موضوع نگاه جدی و اساسی نشده است بنابراین باید سیاستی را اتخاذ کرد که تحریمی در آن اعمال نشود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما باید هر ماده اولیه‌ای که داریم آن را با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم اظهار داشت: ما باید به جای بنزین نفت را صادر کنیم و فرآورده‌های نفتی را از این طریق ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید از تمامی فرصت‌ها به خوبی استفاده کرد گفت: در کشور انگیزه‌ها و روحیه‌های قوی برای شکوفایی ظرفیت‌های عظیم کشور وجود دارد

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های عظیم کشور در جهت پیشرفت و اعتلا و آبادانی استفاده کنیم خاطرنشان ساخت: باید کشور را به سوی خودکفایی هدایت کنیم بنابراین ما می‌توانیم مثلا در بحث کشاورزی 11 میلیارد دلار کالاهای اساسی را وارد کنیم.

دبیرشورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه اگر ما 11 میلیارد دلار کالای اساسی را که در بخش کشاورزی به ایران وارد می شود هدایت کنیم گفت: می‌توانیم ظرفیت‌هایی همچون تولید و اشتغال را آزاد سازیم.

جلیلی با اشاره به بودجه ریزی عملیاتی در کشور افزود: بودجه ریزی عملیاتی بحث مهم و اساسی کشور به شمار می‌آید بنابراین باید نگاه کرد بودجه‌ای که برای پروژه‌ای تخصیص داده می‌شود برای انجام آن پروژه چقدر از ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به یکی از مشکلات اساسی جامعه مبنی براینکه چرا تورم در کشور وجود دارد و یا اینکه نقدینگی افزایش یافته است خاطرنشان ساخت: بودجه‌ریزی عملیاتی باید بودجه‎ریزی شایسته و دقیقی باشد و دولت باید در این رابطه انضباط مالی صحیحی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه چرا باید پروژه‌ای را که 50 میلیون دلار ارزش دارد را 100 میلیون دلار برای آن درنظر بگیریم گفت: نباید از بیت المال به این گونه استفاده شود.

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا شما کابینه خود را مشخص کرده اید افزود: هدف اساسی من این است که دولتی که در آینده مسئولیت را برعهده می‌گیرد ساختار دولت را قوی کند.

وی گفت: اگر دولت را به مثابه یک قطار تشبیه کنیم این قطار که باید مردم را سوار کند الآن خیلی ضعیف عمل کرده و با تأخیر حرکت می‌کند.

جلیلی گفت: آنچیزی که مدنظر من است این است که باید در کنار سفرهای استانی سفرهای وزارتخانه‌ای هم صورت گیرد تا مشکلات اساسی برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید اصلاحات را در ساختار خود انجام دهد ادامه داد: باید در انجام وظیفه و در انجام سازوکارهای اجرایی دقت لازم صورت گیرد این درحالی است که این سازوکارها اکنون ضعیف است.

دبیرشورای عالی امنیت ملی خاطرنشان ساخت: ما اگر بخواهیم کابینه‌ای را انتخاب کنیم باید متناسب با هدف اقدامات لازم را بعمل بیاوریم یعنی باید وزیری را انتخاب کنیم که وزارت خانه مدنظر را از کاستی‌های خود دور کند. بنابراین این امر مستلزم روحیه جهادی است.

وی با اشاره به اینکه دولت باید روحیه جهادی سراغ مردم برود ادامه داد: برای بسیاری از وزارت خانه‌ها و دستگاه‌ها افرادی را می شناسم که مناسب آن حوزه است.

جلیلی با اشاره به اینکه دولت نباید در اقتصاد تصدی‌گری کند تصریح کرد: اگر ما با توجه به هدف به دنبال افراد برویم می توانیم کابینه خوبی را تشکیل دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تهاجم فرهنگی اظهار داشت: مزیت نسبی ما باید در فرهنگ باشد بنابراین باید گفت که اقتدار و قدرت ما در فرهنگ است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بااشاره به اینکه اگر ما امروز در سیاست خارجی موفقیت‌هایی را کسب کرده ایم ناشی از فرهنگ و تمدن ایران زمین است بیان کرد: فرهنگ می‌تواند مولد باشد و موجبات عزت و پیشرفت را فراهم می کند به طوری که اگر این پیشرفت به شکل واقعی دنبال شود می‌توان به اهمیت فرهنگ دست یابیم اگر فرهنگ خود را که همان تفکر اسلام ناب است را بخوبی بشناسیم می توانیم بموقع از ظرفیت ها استفاده کنیم.

 وی با اشاره به اینکه دشمن باید نگران تهاجم فرهنگی باشد ادامه داد: من احساس می‌کنم اگر از ظرفیت‌های فرهنگی در حوزه سینما، کتاب، رمان استفاده شود، می‌توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

جلیلی در پایان با اشاره به اینکه دولت باید ایرادات را برطرف کند گفت: ما امروزه در یک نقطه بسیار خوبی از پیشرفت قرار داریم بنابراین اگر بخواهیم مسیر پیشرفت را در کشور ادامه دهیم باید نقاط مثبت و ضعف را بخوبی شناسایی کنیم و در جهت حل نقاط ضعف برآییم. 

انتهای پیام/
برچسب ها: حمایت ، تولیدات ، اورانیوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار