غلامعلي حداد عادل:

مشکلات فرهنگي تنها ناشي از فقر نيست

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: اگر مشکلات فرهنگي عمدتا ناشي از فقر است؛ پس تقوا جايش کجاست تا بتواند در عين فقر اخلاق و ارزش‌ها را حفظ کند؟

 به گزارش  خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران ؛"غلامعلي حداد عادل "نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اظهارات "محسن رضايي" اظهار داشت: من تعجب مي‌کنم از آقاي رضايي که بدون اينکه راجع به خود فرهنگ صحبت کند يکسره وارد اقتصاد شدند.
 
وي افزود: در اين شکي نيست که وضع معيشتي مردم بر اخلاق و فرهنگ تاثير مي‌گذارد اما اين مشکلات اقتصادي که آقاي رضايي فرمودند در يک سال اخير روي داده است لذا بنده سوال من اين است که آيا ما قبل از اين سال مشکل فرهنگي نداشته‌ايم.
 
حداد عادل تصريح کرد: اگر مشکلات فرهنگي عمدتا ناشي از فقر است پس تقوا جايش کجاست تابتواند در عين فقر اخلاق و ارزش‌ها را حفظ کند.
 
وي افزود:با فرمايشات آقاي "رضايي" بايد نتيجه گرفت که آنهايي که مرفه هستند مشکل فرهنگي ندارند و اين کوخ نشيناني که امام فرمود يک موي آنها را من به کاخ نشينان نمي‌دهم اينان نبايد مشکل فرهنگي داشته باشند.

مرز وظايفي که دولت بايد در اين حوزه بايد به عهده بگيرد کجاست

حدادعادل در اين باره اظهار داشت: در اينکه کار فرهنگي بايد به دست مردم باشد، ترديدي نيست اما دولت ها هم وظايف فرهنگي دارند و در همه جاي دنيا نيز دولت ها کارهاي فرهنگي سترگي کرده اند و آثار فاخري به وجود مي آورند.

وي افزود:با توجه به اينکه دولت اسلامي ماهيتا فرهنگي است، اين سوال را از عارف مي پرسم که چه وظايف حاکميتي در حوزه فرهنگ دارد و مرز وظايفي که دولت بايد در اين حوزه بايد به عهده بگيرد کجاست و آيا مي شود همه چيز را از اختيار دولت گرفت؟ و آيا دولت اسلامي وظيفه اي در حوزه فرهنگ دارد؟
 
حداد عادل تصريح کرد: در حالي که خيلي از ناهنجاري‌ها ناشي از ثروت‌هاي کلان است و اين طور نيست که حتي اگر فقر باشد بي‌فرهنگي وجود داشته باشد واگر فرهنگ باشد فقري وجود نداشته باشد.
 
وي اظهار داشت: واقعا بسياري از مشکلات ما ناشي از مشکلات فرهنگي ما است که سبک زندگي اسلامي و اقتصاد مقاومتي بدون يک تغيير نگرش فرهنگي امکان ندارد و ما نمي‌توانيم لذا به اقتصاد مقاومتي برسيم.
 
حداد عادل تصريح کرد:من انتظار داشتم آقاي رضايي درباره خود فرهنگ صحبت مي‌کرد.

بنده نيز مدافع سانسور نيستم

حدادعادل نيز خطاب به روحاني گفت:آقاي روحاني که هم اسما روحاني هستند و هم در کسوت،اشاره کردند که نگران باورها و اعتقادات فرهنگي هستند و راجع به سانسورها اظهار نگراني کردند. بنده نيز مدافع سانسور نيستم.

وي ادامه داد: بنده از آقاي روحاني اين سوال را دارم که اگر در يک اثر هنري، کتاب يا يک فيلم به باورهاي ديني و مقدسات اهانت شود و يا ريشه ها و پايه هاي اخلاقي جامعه مورد هجوم قرار بگيرد، شما به عنوان دولت آيا اجازه مي دهيد آن کتاب وارد کانون خانواده ها شود و فساد ايجاد کند يا مانع نمي شويد که اين مسئله مهمي است.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: آقاي روحاني گفت که آيا امروز در جامعه ما اخلاق وجود دارد که اين سوال حالت استفهام انکاري است، به اين معني که انگار هيچ اخلاقي در جامعه وجود ندارد.

حدادعادل گفت: فرضا روحاني در اداره کشور به دو يا چند کشور انتقاد داشته باشد، اما بايد بدانيم همه شخصيت هاي اثرگذار اين کشور اخلاقي هستند و آيا جز آن چند نفر مورد اعتقاد شما آيا کسي در اين جامعه نيست که داراي رفتار اخلاقي و معنوي باشد؟
آيا رهبر معظم انقلاب، علما و مراجع اخلاق را رعايت نمي کنند؟

وي افزود: روحاني گفت فرهنگ ما بايد به دست مردم باشد، آيا فرهنگ مذهبي مردم به دست خود مردم نيست، آيا مساجد را دولت اداره مي کند؟

روحاني در پاسخ به نقدهاي کانديداها گفت: راه حل اين است که وقتي سياست هاي بسياري از امور را دولت وضع مي کند و قانون شفاف مي شود، به انجمن هاي حرفه اي و نظام صنفي واگذار کنيم، چه اشکالي دارد که ما يک نظام صنفي از پيشکسوتان در بخش هنر،‌سينما داشته باشيم که داراي تشکيلات رسمي باشند؟

وي افزود: وقتي قانون شفاف باشد، از طريق خود آنها بهتر کنترل خواهد شد. مگر فرهنگ چيزي است که دولت بتواند به تنهايي آن را حل و فصل کند؟

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: اخلاقي که من مطرح کردم که امروز مشاهده مي شود آن اخلاق مطلوب و کمال اخلاقي که مورد انتظار انقلاب است، نيست، چرا که اخلاق قبل از انقلاب نيز وجود داشت، ولي انتظار اين است که امروز اخلاق اين
چنين باشد.

وي افزود: اينکه باورها و مقدسات مورد احترام باشد درست است، اما اين مقدسات را آيا فقط کارمندي مي فهمد که در اداره نشسته و مي خواهد مميزي کند؟

روحاني گفت:پيشکسوتان افراد شايسته اي که در آن زمينه کار کردند، در تخصص دارند به خود آنها واگذاريم، نمي توانند کنترل کنند، بلکه ما بايد يکبار اين را تجربه کنيم تا ببينيم وضع ما چه مي شود.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: اينکه فرهنگ اشرافي گري نبايد باشد، کار درستي است، فرهنگ اسراف نيز نبايد باشد اما وجدان کاري بايد باشد.

وي افزود: اما متاسفانه آنهايي که دم از ساده زيستي مي زدند بايد ببينيم که پايان کارشان به کجا رسيده است. آنهايي که دم از مبارزه با فساد زدند، بايد ببينند که فسادهاي 3000 ميليارد دلاري سر از کجا درآورد.

روحاني گفت: اگر ما مي خواهيم فساد در جامعه نباشد، بايد به مطبوعات و رسانه ها آزادي دهيم، اگر آزادي داديم آن وقت مي توانيم جلوي فساد را بگيريم و نبايد فقط به نظارت هاي رسمي اکتفا کنيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: فرهنگ، فرهنگ تزريقي نيست و اشکال ما اين است که فرهنگ را‌‌ آبشاري مي دانيم که بايد روي سر مردم ريخته شود اما فرهنگ چشمه هاي جوشاني است که در نهاد مردم است و بايد کشف شود.

وي ادامه داد: ما بايد شرايط را آماده کنيم تا همه از فرهنگ درست و مطمئن در جامعه استفاده کنند، چرا که شرايط موجود در جامعه داراي نگاه قيم مآبانه است، اما ما در حوزه فرهنگ قيم نمي خواهيم، بلکه بايد به فرهنگ قوام دهيم و در آن صورت موفق خواهيم شد.

مرز وظايفي که دولت بايد در اين حوزه بايد به عهده بگيرد کجاست

حدادعادل در اين باره اظهار داشت: در اينکه کار فرهنگي بايد به دست مردم باشد، ترديدي نيست اما دولت ها هم وظايف فرهنگي دارند و در همه جاي دنيا نيز دولت ها کارهاي فرهنگي سترگي کرده اند و آثار فاخري به وجود مي آورند.

وي افزود:با توجه به اينکه دولت اسلامي ماهيتا فرهنگي است، اين سوال را از عارف مي پرسم که چه وظايف حاکميتي در حوزه فرهنگ دارد و مرز وظايفي که دولت بايد در اين حوزه بايد به عهده بگيرد کجاست و آيا مي شود همه چيز را از اختيار دولت گرفت؟ و آيا دولت اسلامي وظيفه اي در حوزه فرهنگ دارد؟

در ادامه اين مناظره حداد عادل در نقد اظهارات ولايتي گفت: بنده نظر خاصي نسبت به صحبت‌‌هاي دکتر ولايتي ندارم.

حسن روحاني در نقد اظهارات ولايتي اظهار داشت: مسئله هويت ايراني و هويت اسلامي براي ما بسيار مهم است و اهميت دارد، براي اين که بتوانيم از اين هويت پاسداري کنيم بايد چه کار کنيم؟ در مرحله اول ما بايد تسهيلاتي را فراهم کنيم تا کالاي فرهنگي فاخر و مورد توجه مردم در اختيارشان قرار بگيرد.

يادمان باشد که هويت يک ايراني هويت چند نفر و سلايق چند نفر نيست، ايران داراي تنوع هاي بسيار زيبا و قشنگ قومي، مذهبي و ديني است که بايد به همه آن تنوع‌ها توجه کنيم البته همه آن تنوع‌هاي زيبا زير يک چتر واحد ايرانيت و اسلاميت جمع خواهند شد اما ما بايد به ذائقه همه سلايق توجه کنيم.

چرا بايد امروز کالاهاي فرهنگي ما مصرف نداشته باشد علت اين امر يا گران بودن کالاهاست و يا اگر ارزان است برمبناي ذائقه مردم برنامه‌ريزي نشده وبه گونه اي عمل شده که  جذبي  براي آن وجود ندارد.

 در بحث ايرانيت ما اين همه مفاخر و مشاهيري که داريم، آيا اين مفاخر نه تنها براي ايران بلکه براي تمام فارسي زبانان بايد به خوبي معرفي شوند تا دنيا اين‌ها را بشناسيد و ما بتوانيم از اين مفاخر به عنوان سفيران فرهنگي و يک نوع ديپلماسي عمومي بهره برداري و استفاده کنيم که متاسفانه کمتر از اين‌ها استفاده مي‌شود.

فرهنگ مثل سبزی خوردن است/باید اقتصاد فرهنگ را درست کنیم

حدادعادل در واکنش به سخنان قالیباف نیز تصریح کرد:شما گفتید که باید فرهنگیان از نظر زندگی نیز تأمین شوند و من معتقدم اگر می‌خواهیم در جامعه ما فرهنگ و هنر توسعه پیدا کند باید کاری کنیم که اهل فرهنگ و هنر نیز بتوانند تمام وقت خود را صرف آفرینش کار فرهنگی کنند و البته از تأمین زندگیشان نیز اطمینان خاطر داشته باشند اما چنین چیزی وجود ندارد و دولت آینده باید این کار را کرده که نویسنده، نقاش، مترجم و هر هنرمندی که به کمک اندیشه‌اش کار می‌کند زندگی‌اش را اداره کرده و واهمه‌ای از تأمین زندگی‌اش نداشته باشد.

وی علت کنونی عدم تأمین نیازهای هنرمندان را جدی نگرفتن فرهنگ و هنر دانست و گفت: به نظر من فرهنگ مثل سبزی خوردن است که اگر برسر سفره است زیباست و نبودش مشکلی ایجاد نمی‌کند که در نگاه مسئولان ما نیز فرهنگ و هنر سلیقه ای بوده و من در نظر دارم که برای اقتصاد فرهنگ کار اساسی انجام دهم.

مردم در طوفان چراغ فرهنگ را در پستوی خانه هاحفظ کردند

غلامعلی حداد عادل در نقد صحبت های غرضی اظهار داشت: جناب غرضی اظهار داشتند که فرهنگ به مردم تعلق دارد و دولت ها نباید به تزریق این مقوله بپردازند که این مسئله کاملا درست است.

من هم می گویم مردم سرچشمه اند و اگر حکومتی برخواسته از مردم نباشد راهی مغایر با فرهنگ پیش می گیرد به عنوان مثال قبل از انقلاب مردم ما اعتقادات اسلامی داشتند اما حکومت با فرهنگ مردم مخالف بود اما مردم فرهنگ خود را حفظ کردند.

یعنی در طوفان چراغ فرهنگ را در پستوی خانه ها و خانواده ها حفظ کردند و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی فرهنگ مانده در پستوی خانه و خانواده ها را به خیابان ها آورد و دولت مردم به وجود آورد.

وی ادامه داد: در جایی که دولت و حکومتی مثل جمهوری اسلامی برآمده از اراده مردم باشد در آن صورت مغایرتی بین فرهنگی که دولت مردمی که می خواهد ترویج کند با فرهنگی که مردم دارند ایجاد نخواهد شد و این برکتی است که در این 34 سال به برکت خون شهدا از آن برخوردار بوده ایم.

فرهنگ ما بايد مانند آبشاري از بالا به پايين سرازير شود

غلامعلي حدادعادل نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، در تشريح برنامه هاي اجتماعي و فرهنگي خود با اشاره به اينکه اهل فکر، هنر و دانشمندان و هنرمندان عزيز کشور سلام عرض مي کنم که بنده چندين دهه است که از آثار آنها استفاده مي کنم.

وي افزود:در اينکه فرهنگ با اقتصاد و سياست مرتبط است،شکي نيست؛ولي امروز ما اينجا آمده ايم تا درباره فرهنگ صحبت کنيم، لذا نمي شود در کنار فرهنگ يکسره درباره سياست و فرهنگ صحبت کنيم.

حدادعادل تصريح کرد:فرهنگ در جامعه مانند روح در پيکر است به منزله شخصيت براي فرد است، فرهنگ جامعه شخصيت يک ملت است.

وي اظهار داشت: هويت هر جامعه به فرهنگ آن است، مردم ايران از ديرباز حتي قبل از اسلام هم خداپرست بودند، لذا ما بايد فرهنگ اسلامي را اساس قرار دهيم و باور به خدا را همانطور که رهبري و قرآن فرمودند، بايد اساس کارمان باشد.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان کرد:ما بايد زندگي و جامعه خود را قرآني کنيم، بايد بر اصالت فرهنگ ايراني و اسلامي تاکيد کنيم.

حدادعادل افزود: بنده در دولت آينده تلاش خواهم کرد نسل جوان فرهنگ خود را بشناسد و احساس هويت کند و به اين فرهنگ افتخار کند و در برابر دنيا سر خود را بالا بگيرد و به مسلماني و ايراني بودن خود افتخار کند.

وي خاطرنشان کرد:اين انقلاب اولين کلمه و شعارش استقلال بود،لذا ما اگر در فرهنگ استقلال نداشته باشيم، در سياست و اقتصاد و هيچ امري استقلال نخواهيم داشت.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: فرهنگ در جامعه بايد مانند آبشاري از بالا به پايين سرازير باشد و همه را دربر گيرد و در همه جا نشاط ايجاد کند و فرهنگ مثل جان ممکن ديده نشود، ولي هرکي هرچيزي را مي بيند، با آن جان مي بيند.

وي افزود: اين مهم است که ما در برابر تهاجم فرهنگي وقتي مي توانيم مقاومت کنيم که فرهنگ خود را بشناسيم. داشتن فرهنگ مستقل در نظر من به معناي ستيزه کردن با جهان نيست، به معني نفع ارزش هاي فرهنگ هاي ديگر نيست، ولي اگر ما در اختيار خودمان سرمايه نداشته باشيم نمي توانيم داد و ستد کنيم.

حدادعادل تصريح کرد:ما وقتي مي توانيم رابطه منطقي با ديگر فرهنگ ها داشته باشيم که فرهنگ خودمان را شناخته باشيم، يعني بفهميم ما که هستيم و احساس خودي بکنيم، چيزي مي ديم و چيزي مي گيريم.
فرهنگستان ها جنبه راهبردي دارند

غلامعلي حدادعادل در پاسخ به اظهارات غرضي اظهار داشت:فرهنگ ايراني به ويژه فرهنگ ايران اسلامي در منطقه تاثيرگذار بوده و اين فرهنگ با والايي و مفاهيم خود توانسته است در منطقه تاثير بگذارد.

وي افزود: من يک نکته را بايد بيان کنم که يک فرهنگ شناس در ترکيه به من گفت که در ترکيه منزلت فرهنگ ايران در جهان اسلام منزلت فرهنگ يونان در اروپاست. اين نشانه قوت فرهنگ ايران است.

حدادعادل اظهار داشت:در پاسخ به دکتر "عارف" درباره قانون برنامه چهارم بايد بگويم  بعضي از قوانين در برنامه چهارم آمده است، ممکن است بعضي از آنها اصلاح شده و بعضي نشده باشد.

وي افزود: ما در مجلس هشتم براي قانون مطبوعات با توجه به تحولاتي که در فناوري اطلاعات صورت گرفت، کارهايي کرديم، بنده خودم در کميسيون اقداماتي را انجام دادم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: اشکال ما به برنامه چهارم يک اشکال بنيادي بود که بسيار فراتر از آن بود، يعني ما در مباني برنامه چهارم که بعدا از سوي سازمان برنامه و بودجه چاپ شده بود به اندازه اي عيب و ايراد داشت و شور بود که آشپز فهميد و آن را جمع کرد.

حدادعادل تصريح کرد: يک اشکالات اساسي در اين برنامه وجود داشت که اگر فرصت وجود داشت؛ آنها را تحليل خواهيم کرد تا بدانيد آن برنامه چه مشکلاتي از لحاظ برنامه اي داشت.

وي در پاسخ به سوال ولايتي گفت:بنده عرض مي کنم فرهنگستان ها وظيفه شان در حوزه زبان و ادبيات فارسي که بنده خدمتگزار آن فرهنگستان هستم يا علوم پزشکي و هنر، جنبه راهبردي دارد يعني بايد فرهنگستان راهبردهاي کشور را در اين حوزه ها به شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دانشگاه ها و دست اندرکاران علوم پزشکي و اهل ادب عرضه کنند.

حدادعادل تصريح کرد: اين پاسخي است که من در اين فرصت مي توانم درباره فرهنگستان ها بگويم، البته درباره زبان فارسي و پيوند فرهنگ ايران و اسلام برنامه هايي دارم که انشاءالله در فرصت هاي بعد آنها را عرض مي کنم.


مهمترين دستاوردي که ما امروز در جامعه داريم پيوند دولت و مردم است


حداد عادل در ادامه افزود:قرار بود که اين مناظره، مناظره فرهنگي و اجتماعي باشد؛ لذا من در اينجا اشاره‌اي به موضوعات اجتماعي مي‌کنم.

وي ادامه داد:‌بنده معتقدم مهمترين دستاوردي که ما امروز در جامعه داريم پيوند دولت و مردم است که در اثر وحدت اعتقادي ايجاد شده است يعني چفت و بست مردم و نظام در اثر اين وحدت فراهم شده است.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: مردم اطمينان دارند که نظام به اعتقادات آنها احترام مي‌گذارد و علت محبوبيت امام در بين جامعه نيز به اين علت بود که امام حرف دل آنها را ميزد وبه اعتقاداتشان احترام مي‌گذاشت.

حداد عادل تصريح کرد:در اثر احساس وحدت بين مردم و نظام است که نيروهاي اجتماعي بسيج مي‌شوند وشکوفايي نيروهاي اجتماعي از اين طريق فراهم مي‌شود.

وي ادامه داد:‌ جوانان و دانشجويان ما در عرصه علمي موفقيت‌هاي بزرگي کسب کرده‌اند که در اثر آزاد سازي نيروهاست که علت اصلي آن وحدت در بين آنهاست.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: ما بايد اين سرمايه را حفظ کنيم و آسيب‌هاي وارده را بشناسيم و يکي از مهمترين ارکاني که در جامعه ايراني بايد حفظ شود خانواده است.

حدادعادل خطاب به عارف که درباره برداشتن آنتن‌هاي ماهواره‌اي ،اظهارداشت:به نظرم عارف نيز از برنامه‌هاي ماهواره دفاع نمي‌کند و حتي اگر قانون اجازه مي‌داد وي نيز چنين ماهواره‌هايي را به داخل خانواده نمي‌بردند.

وي افزود:بعضي از سريال‌هاي ماهواره‌اي با نيت‌هاي سوء تهيه شده است؛هر چند ما نه وقت داريم و نه به خود اجازه مي‌دهيم آنها را دنبال کنيم اما به عنوان اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به ما گزارش‌هايي داده مي‌شود.

حداد عادل گفت: بيشتر اين سريال‌ها اصولا چنان طراحي شده‌اند که بنياد خانواده را ويران مي‌کنند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:در رابطه جمع کردن آنتن يا خوب عمل نشده و يا بايد قانون اصلاح شود و نبايد آن را رها کنيم تا دشمن به اسم آزاد و امنيت هر کاري که مي‌خواهد با ما بکند.

ما باید به جامعه و  جوانان مصونیت ببخشیم

حداد عادل در ادامه خطاب به "عارف" گفت:عارف در بحث ماهواره‌ها گفت منع ممکن نیست و ما باید به جامعه و  جوانان مصونیت ببخشیم تا تحت تاثیر قرار نگیرند.  
 
وی ادامه داد:خود "عارف "مثال اعتیاد را زد و بنده قبول دارم که این مشکل زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی دارد ولی آیا چون این طور است اگر عارف رئیس‌جمهور شود اجازه می‌دهد مواد مخدر بدون حساب از مرزها وارد کشور شود.  
 
این نماینده مجلس اظهار داشت:به نظرم این طور نیست باید هم جلوی ورود مواد مخدر را گرفت و هم باید مصونیت ایجاد کرد.  
 
حداد عادل گفت:در قضیه فرهنگی نیز باید اینگونه برخورد که گاهی اوقات مطرح می‌كنیم که از نظر فنی مشکل دارد و این از اختیار ما خارج است،اما تا جایی که ممکن است باید هم مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم و هم جلوی ورود سم را به داخل غذای روحی ملت بگیریم.
 
وی ادامه داد:مردمی که پای تلویزیون نشسته‌اند از ما که خودمان را داوطلب انتخابات ریاست جمهوری کرده ایم انتظار دارند ما طوری صحبت کنیم تا آنها نیز بتوانند جمع‌بندی کنند، اما اگر قرار باشد موزاییک‌وار صحبت کنیم درست نیست و نمی‌توان با 5، 10 ثانیه حق مطلب را به درستی ادا کرد. 

در دولتم به جنبه فرهنگي در تمام امور توجه خواهم کرد

غلامعلي حداد عادل درپاسخ به سوالي مبني براينکه "تهيه پيوست فرهنگي براي طرح هاي عمراني و اقتصادي چقدر ضرورت دارد "گفت: مقصود از پيوست فرهنگي اين است که دستگاه هايي که مي خواهند در کشور طرحي ايجاد کنند بايد دغدغه آثار فرهنگي آن طرح را داشته باشند.

وي افزود:به طور مثال اگر قرار است در يک شهر کوچک يک دانشگاه بزرگ احداث شود که از ساير جاها دانشجو به آن شهر مهاجرت کند ما بايد محاسبه بکنيم که حضور چندين هزار جوان در يک شهر کوچکي مانند رودهن در نزديکي تهران چه آثار فرهنگي خواهد داشت.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد:بايد يک پيوست فرهنگي تهيه کنيم و پيش بيني کنيم براي طرح هايي که در کشور ايجاد مي شود و يا اگر يک پادگاني را در يک نقطه ايجاد مي کنيم بايد براي آن پيوست فرهنگي صورت گيرد.

حداد عادل افزود:هر کار مهمي که در کشور انجام مي دهيم،به طور مثال راهي را از تهران به شمال مي کشيم، ممکن است اين راه به محيط زيست تخريب ايجاد کند لذا بايد فرهنگ پيوست فرهنگي داشته باشد.

حدادعادل اظهار داشت:درکنار اين بزرگراه ممکن است، انواع و اقسام اماکن ايجاد شود،لذا بايد براي آنها پيوست فرهنگي داشته باشيم.

وي افزود:پيوست فرهنگي دادن به معني اين است که مديران کشور بايد در کارهاي غيرفرهنگي دغدغه فرهنگي داشته باشند،فرهنگي چيزي نيست که بتوان آن را جدا کرد و کسي اراده کند بگويد مي کنم يا نمي کنم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان کرد:بنده در دولت آينده به هر کاري ولو اينکه اقتصادي نظامي اجتماعي و سياسي هرچه باشد بايد جنبه فرهنگي هم داشته باشد.

راي ترويج فرهنگ حجاب اختلاف نظر در مسئولان را بايد به اتفاق نظر تبديل کرد

حداد عادل نيز در پاسخ به اين سوال که مهمترين اقدام دولت شما براي گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه چيست؟ عنوان کرد: مهمترين اقدام بند براي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب معتقد کردن نسل آينده و جوان‌ها به حجاب است. جامعه مي‌داند من در 33 سال پيش کتاب فرهنگ برهنگي، برهنگي فرهنگي را نوشتم که 21 بار تجديد چاپ و به 10 زبان زنده دنيا ترجمه شد. در آن کتاب توضيح دادم و اهميت مسئله حجاب را متذکر شدم و معتقدم پايه‌هاي حجاب بايد با اعتقاد محکم شود.

وي با بيان اينکه اعتقاد دارم به طور کلي جامعه ما جامعه‌اي عفيف است گفت: گرچه بعضي وقت‌ها مواردي مي‌بينيم که خانم‌ها کمي تا قسمتي بدحجاب  هستند، اين بدان معنا نيست که زن ايراني حجاب را نپذيرفته است؛ من عرض مي‌کنم زن ايران به دليل فطرت انساني و هويت اسلامي حجاب را پذيرفته است.

اين نماينده مجلس افزود:براي ترويج فرهنگ حجاب اختلاف نظر در مسئولان را بايد به اتفاق نظر تبديل کرد و نمي‌شود نيروي انتظامي يک سياست را در پيش بگيرد و سخنگوي دولت بگويد کار نيروي انتظامي ربطي به من ندارد اين تعارض‌ها اقتدار نظام را کم مي‌کند. نبايد اجازه دهيم از زن استفاده ابزاري صورت گيرد.

در دولت من خانواده نماد اتصال فرهنگ است

در ادامه این برنامه غلامعلی حداد عادل در بخش پایانی سخنان و در جمع بندی که در دو دقیقه خود با بیان اینکه دولت من دولت تقوا و امید است گفت: در دولت من خانواده نماد اتصال فرهنگ است وهمچنین در این دولت به کرامت زن در جامعه اهمیت داده خواهد شد.

وی افزود: خانه دار بودن زنان در جامعه به معنی بیکار بودن آنها نیست زیرا زنان خانه دار مردان و زنان جامعه فردا را می سازند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص برنامه های خود در این حوزه تاکید کرد: در دولت من بیمه زنان خانه دار را راه اندازی خواهیم کرد.

حداد عادل با اشاره به همبستگی ملت ایران تصریح کرد: به همبستگی ملی اهمیت بسیاری می دهم لذا همه مردم ایران را به چشم هموطن خود می بینم و معتقدم که همه جای ایران سرای من است.


انتهاي پيام/


برچسب ها: حداد عادل ، فرهنگ ، مناظره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار