کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: در نظام اسلامی ما مگر نگاه تربیتی در اولویت قرار ندارد؟ از اشکالات عمده در دولت های مختلف این بود که همین نگاه غلط را به فرهنگ داشته‌اند و این امر باعث مظلوم واقع شدن فرهنگ شده است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران "محمدباقر قالیباف"نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه مناظره در پاسخ به محسن رضایی گفت:از مجموع توضیحات شما این برداشت تداعی شد که نگاه اقتصاد محوری به فرهنگ اولویت دارد؛اگر این برداشتم درست است می خواهم بدانم فلسفه نظام اسلامی چیست و چه فرقی بین این نظام با نظام های دیگر وجود دارد.
 
قالیباف ادامه داد:در نظام اسلامی ما مگر نگاه تربیتی در اولویت قرار ندارد؟ از اشکالات عمده در دولت های مختلف این بود که همین نگاه غلط را به فرهنگ داشته‌اند و این امر باعث مظلوم واقع شدن فرهنگ شده است.
 
وی با بیان اینکه اقتصاد و سیاست باید تحت تأثیر فرهنگ باشند، اذعان داشت:اگر این برتری را برای فرهنگ قائل نشویم فلسفه نظام اسلامی زیر سوال می‌رود.

آيا تمرکززدایی همه مشکلات فرهنگ را حل می کند؟

قالیباف در پاسخ به اظهارات روحانی تصریح کرد:بسیاری از نکات آقای" روحانی" مورد تأیید من است و این موضوع را می پذیرم که آثار رفتار مسئولین بهترین روش برای تأثیر‌گذاری فرهنگی است؛چرا که مردم به رفتار،گفتار و وعده های مسئولان توجه دارند.  

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود:آقای"روحانی" باید توضیح دهند که می‌خواهند با چه رویکردی به فرهنگ نگاه کنند،آیا تمرکز‌زدایی همه مشکلات فرهنگی را حل می‌کند یا اینکه باید طرحی نو در انداخت.

وی ادامه داد:یکی از ضعف‌های فرهنگ رفتار دوگانه دولت با مردم است و آقای "روحانی" باید بگوید که این معضل را چگونه می‌خواهند حل کنند. 

در حوزه فرهنگ نبايد متکي به راي حرف بزنيم

وي در ادامه اظهار داشت:توقع من اين بود که آقاي عارف در اين 4 دقيقه، رويکردهاي فرهنگي و نگاه فرهنگ و نقش فرهنگ را در دولت آينده ترسيم مي‌کرد، من فکر مي‌کنم بحث‌ها و سوال‌ها بيشتر به سمت حوزه انتقادات و موردي و رفتاري و مصداقي مي‌رود.

لذا اجازه دهيد اين نکته را با صراحت بگويم، در حوزه فرهنگ متکي به راي حرف نزنيم، متکي به اصلاح جامعه حرف بزنيم که بفهميم اين دردي که در جامعه وجود دارد از درد فقر گرفته تا دردهاي فرهنگي مثل بي‌اعتمادي و دروغ گفتن در جامعه مسلمان ما و حتي در جامعه غيراسلامي بدتر از فقر جامعه است.

همين دروغ فقر را درست کرده ما وقتي مي‌خواهيم نقد کنيم مي‌گوييم تصدي گري بله حتما کارغلطي است حتما دولت بايد هم در فرهنگ و اقتصاد دخالت در کار مردم نکند دست و پايش را از زندگي خصوصي مردم جمع کند، حتما بايد مورد تولي‌گري و تصدي‌گري تفکيک شود.

ما مي‌خواهيم از آقاي عارف بپرسيم  چه نگاهي برفرهنگ حاکم باشد برفرض که يک نفر دروغي گفت‌ امروز که بحث ما يک فرد نيست چه کنيم که اين تکرار نشود ما معطوف به اصلاح جامعه حرف بزنيم، نه معطوف به يک راي. مردم دوست دارند ما نامزدها در اين حوزه بحث کنيم تا مشخص و روشن شود و به تصميم برسيم.

انقلاب اسلامي و فلسفه نظام اسلامي براي رشد وتعالي انسان‌هاست

وي ادامه داد: اما حفظ استقلال تنها با قدرت سياسي امکان پذير است؟ خير استقلال در صورتي تامين مي‌شود تا آن کشور مولد و توليدکننده باشد،‌ دقت کنيد چه بايد توليد شود،‌ کشور نيازمند آن است که توليد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت بکند؛ اگر اين توليد در اين ابعاد بود و همه جانبه نگري بود استقلال کشور حفظ مي‌شود پس استقلال، فرهنگ، مسائل اجتماعي، کرامت انساني و ... مهم است اما بايد بدانيم که انقلاب اسلامي و فلسفه نظام رشد وتعالي انسان‌هاست.

اين کانديداي يازدهمين دوره رياست جمهوري ادامه داد: اقتصاد ما سرمايه‌داري نيست که فقط انباشتگي، ارزش افزوده و تعدادي فقير و غني ايجاد کنيم؛ براي ما مهم است که بتوانيم رشد و تعالي ايجادکنيم؛ ما معتقديم تحت هدايت قدسي مي‌توانيم انسانيت و آزادگي انسان را تامين کنيم پس اينجاست که فرهنگ اساس کار ما و يک دولت است.

قاليباف گفت: زماني که ما دولت توسعه سياسي يا دولت توسعه اقتصادي ايجاد کرديم، يک جانبه گرايي کرديم اين رويکرد اساسا رويکرددرستي نيست و ما بايد يک نگاه همه جانبه و جامعه محور داشته باشيم يعني به توسعه سياسي‌مان نگاه مردم سالاري داشته باشيم در حوزه اقتصاد عدالت اجتماعي را دنبال کنيم و در فرهنگ به دنبال معنويت و اخلاق باشيم.

قاليباف تاکيد کرد:‌ لذا از اين جهت من مي‌گويم واقعا فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است و اولين محروميتش آن است که حق فرهنگيان را ادا نکرده است؛ حق فرهنگيان يعني چه؟ يعني نقش فرهنگ در سياست نقش فرهنگ در اقتصاد نقش فرهنگ در مسائل اجتماعي هنجارها و ناهنجارها؛ اين اساس کار ما است و ما بر اين مبنا به مسئله فرهنگ نگاه مي‌کنيم.

اين کانديداي يازدوهمين دوره انخابات رياست جمهوري با بيان اينکه دولت در کنار حق فرهنگي که يک موضوع کيفي است يک وظيفه کمي هم دارد،‌ گفت: در وظيفه کمي اگر در نظام اسلامي انسان‌ها اعتبار دارند و رشدو تعالي مبدا توسعه است بايد نگاه کنيم مهمترين بحث تربيت کجاست؟ "آموزش و پرورش"، "معلمين" بايد نگاه کنيم دانشگاهاي ما، اساتيد ما، علماي ما،‌ مساجد ما، حوزه‌هاي ما اين ها هستند که دارند توليد فرهنگي مي‌کنند.


 فرهنگ را در کارهایم کاهش نداده‌ام/ هیچ برجی خلاف قانون ساخته نشده است

قالیباف در پاسخ به انتقادات دیگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری تصریح کرد:فرهنگ مهمترین پایه قدرت ملی ما است ،البته منابع انسانی مهمتر از نفت و گاز بوده و من با این نگاه تأکید می کنم که نیروی انسانی کجاست؟ این نیرو در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و خانه‌های هنرمندان است که همواره با کم لطفی مسئولان مواجه می‌شود و هر گاه با کسری بودجه برخورد می کنیم از فرهنگ کسر می کنند.

وی افزود:بنده قول می‌دهم که در دولت من چنین اتفاقی نیفتد و قطعا رویکردها را اصلاح خواهم کرد؛چرا که دولت باید توجه کند که فرهنگ سفارشی نیست و نگاه فرهنگی را نباید از بین ببرد؛زیرا با یک خطای کوچک اعتمادمان را به خرد جمعی اصحاب هنر از دست می‌دهیم.

قالیباف در واکنش به انتقاد "روحانی" مبنی براینکه فرهنگ پیوست دیگر مسائل جاری کشور است،اظهار داشت:بنده فرهنگ را در طرح ها کاهش نداده ام و آنطور که حجت الاسلام روحانی فرمودند،نیست و باید به مردم احترام بگذارم و اگر پیاده رویی را خراب کردم به آنها اعلام کنم چه روزی آن را درست خواهم کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:حوزه شهرداری تهران 50 سال بدون طرح تفصیلی بود؛ولی امروز با قانون اداره می شود و هیچ برجی خلاف ماده قانون ساختمان ها ساخته نشده است.

قالیباف خاطرنشان کرد:در چند سال گذشته ما شهرداری را تبدیل به یک نهاد اجتماعی کرده که هم پل می سازیم، هم راه می سازیم و هم خوابگاه و مساجد و البته بیشترین حمایتی که از خانه هنرمندان نیز می شود از سوی شهرداری است.


عدم اظهارنظر قاليباف نسبت به رويکرد فرهنگي و اجتماعي حدادعادل

شايان ذکر است؛روحاني، رضايي و قاليباف نسبت به رويکرد حدادعادل در مسائل فرهنگي و اجتماعي اظهارنظري انجام ندادند.


براي اين پيشرفت نيازمند يک همدلي هستيم

قاليباف در ادامه اظهار داشت:اگر نگاه ما به موضوعات جامع يکجانبه نگري باشد و فقط توليد ثروت و يا توليد قدرت را دنبال کنيم طبيعتا نخواهيم توانست پيشرفت همه جانبه‌اي داشته باشيم

وي ادامه داد:جامعه ما موجود زنده‌اي است اما متاسفانه بعضي‌ها به جامعه مثل يک کودک لوس ساده‌لوح نگاه مي‌کنند و برخي ديگر جامعه را موجود زنده رشيد بالغ مي‌بينند و ما بايد بدانيم که جامعه موجود زنده رشيد است که اگر انگشت توي چشمان آن کرديم حتما عکس العمل نشان خواهد داد و از طرفي اگر کرامت آن را حفظ کرديم باز عکس العمل نشان خواهد داد که اين دو واکنش با هم متفاوت است.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: ما امروز شاهد هستيم که از همبستگي ملي برخوردار نيستيم و همدلي وجود ندارد و بعضي موضوعات اقتصادي مثل فقر، فساد، تبعيض و سوء مديريت باعث شده است که ما نتوانيم براي پايه يک قدرت اساسي همدلي لازم را داشته باشيم.

قاليباف گفت:دولت آينده بايد به موضوعات اجتماعي کاملا دقيق منطقي و اثرگذار نگاه کند اگر در دولت اجتماعي تاکيد بر عدم تبعيض داريم بايد همه اقشار را ببينيم و همه جوانان فرصت مساوي داشته باشند.

وي افزود:وقتي بحث تربيت و فرهنگ است بايد معلمان،‌ عالمان، هنرمندان، بزرگان دين ما و متدينين جامعه نقش خود را در جامعه ببينند و ما نيازمند اين هستيم که اين ساختارهاي اجتماعي را در داخل جامعه تقويت کنيم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: دولت بايد بتواند تبلور عيني اراده مردم را نمايندگي کند تا همه آنها در تصميم سازي نقش داشته باشند.

قاليباف اظهار داشت:توسعه سياسي و توسعه اقتصادي به تنهايي نمي‌تواند مورد توجه باشد البته دولت اجتماعي که رويکرد فرهنگي- اجتماعي دارد و همه جامعه را مي‌بيند و آن رايک موجود رشيد و بالغ تلقي مي‌کند؛هدفش اين خواهد بود که بتواند رويکرد خود را در تصميم سازي پيش ببرد و در اين مسير از عقلانيت جمعي استفاده کند.

وي گفت:امروز پيشرفت براي ما يک انتخاب نيست؛بلکه يک ضرورت است و براي اين پيشرفت نيازمند يک همدلي هستيم که با وجود تبعيض، فقر و ناهنجاري‌هاي اجتماعي در جامعه امکان پذير نخواهد بود.

کارنامه ما در حوزه اقتصاد و فرهنگ قابل قبول نبود

قالیباف در ادامه افزود:با تمام زحمتی که کشیده شده است کارنامه ما در حوزه اقتصاد و فرهنگ کارنامه قابل قبولی برای مردم نبوده است.
وی افزود:یکی از نکات مورد توجه من و یا شاید علت حضور من در این عرصه است که ما باید یک تغییر اساسی و تحول جدی در عدم کارآمدی ارائه دهیم و به مدیریت هایی که دارای مشکلات است پایان دهیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:نبی مکرم اسلام(ص) فرموده اند که سوء تدبیر برای امت من خطرناک تر از فقر در جامعه است.

قالیباف افزود:بنده معتقدم ما از امام(ره)، انقلاب اسلامی و آموزه های دینی این را یاد گرفته ایم که توجه به رویکرد اجتماعی اساس کار ما است به این معنا که ما باید به جای منابع مادی اولویت را به نیروهای انسانی و سرمایه های اجتماعی دهیم.
وی ادامه داد: اگر با این نگاه جامعه را اداره کنیم هم بر اقتصاد فائق آمده و فقر را حل می کنیم و هم بر تبعیض و فساد غلبه پیدا می کنیم همانطور که در دوران دفاع مقدس با رویکرد اجتماعی پیش رفته و پیروزی‌هایی کسب کردیم.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت:‌متاسفانه در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست رویکرد اجتماعی استفاده نشده است.
 
قالیباف ادامه داد:به نظر بنده در حوزه‌های حفظ سرمایه‌های اجتماعی، بی‌اعتمادی در جامعه انقدر به خسارت وارد کرده است که گرانی خسارت وارد نکرده است.
 
وی افزود: ما اگر بخواهیم گرانی را کنترل کنیم نیاز به همدلی و همبستگی مردم داریم اما متاسفانه اقتصاددانان با کارهایی که ما کردیم به ما اعتماد نمی‌کنند و اگر آنها مشارکت نکنند ما نمی‌توانیم کاری کنیم.
 
شهردار تهران بیان داشت:‌دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری کند،جز اینکه دخالت‌هایی در این مورد در زندگی مردم بکند لذا دولت اجتماعی دولتی است که تبلور حضور اقشار مختلف مردم است.
 
قالیباف گفت: دولت اجتماعی لازم است آمار دهد اما قبل از اینکه به آمارهای خود اعتماد کند باید به شهود جمعی توجه کند،‌ما امروز آماری از بیکاری می‌دهیم اما همه می دانند که آمار واقعی آن نیست ما در نیروی انتظامی رویکرد اجتماعی را جایگزین، رویکرد امنیتی و تهدیدمحور کردیم، به طوری که کمربندی که هیچ وقت بسته نمی‌شد ظرف مدت 45 روز 70 درصد مردم کمربند بستند و این نمونه آثار مثبت رویکرد اجتماعی است.  
 
وی افزود:در شهرداری تهران به جای اینکه سازمان خدماتی باشیم، رویکرد اجتماعی و فرهنگی را دنبال کردیم.
 
شهردار تهران اظهار داشت: نارسایی‌هایی که در جامعه امروز مانند اعتیاد وجود دارد فقط خود افراد مقصر نیستند، آیا بیکاری و فقر آنها را به سمت  اعتیاد نکشانده است.
 
قالیباف گفت:کسانی که در این جرم هستند باید هزینه جرم‌شان را پرداخت کنند؛ تردید نکنید که دولت و خانواده در این جرم سهیم هستند، آیا دولت یکبار شد که بخواهد جریمه خود را پرداخت کند و یا فقط یک طرفه بود.  
 
وی تصریح کرد:در رویکرد اجتماعی اساس مردم هستند و دغدغه مردم در سیاست و اقتصاد مورد توجه است. 

سبک زندگي بايد از دل مردم و خانواده‌ها بيرون بيايد

قاليباف در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه دولت شما در تحقق سبک زندگي ايراني اسلامي تا چه ميزان خود را مسئول مي‌داند، گفت: بحث سبک زندگي يکي از موضوعات مهم اجتماعي و فرهنگي است اما در برخي موارد نگاهي از بالا به پايين به زندگي مي‌شود مانند نگاه رئيس دولت که فکر مي‌کند رئيس خانواده‌ها است و مي‌تواند با يک بخشنامه مثل کره شمالي همه را يکدست کرده تا همه مانند هم فکر کنند و مانند هم لباس بپوشند.

وي با بيان اينکه سبک زندگي بايد از دل مردم و خانواده‌ها بيرون بيايد،اظهار داشت: دولت مي‌تواند در هدايت کردن مسائل فرهنگي و هنجارهاي جامعه به نخبگان جامعه کمک کرده تا کارهاي فرهنگي توسط خود مردم و سازما‌ن‌هاي مردم نهاد و مراکز دانشگاه‌ها اتفاق بيفتد و در نتيجه اگر دولت بتواند در رفتار خود الگوي درستي ارائه کرده که ميان مردم  اعتماد ايجاد کند و مردم به آن جذب شوند،قطعا توسعه مسائل فرهنگي و اجتماعي را شاهد خواهيم بود.

حفظ فرهنگ ایثارگری اقدام دوم دولت خواهد بود

قالیباف در پاسخ به این سوال که مهمترین اقدام دولت شما برای ارتقاي جایگاه ایثارگران و گسترش فرهنگ جهاد و شهادت چه خواهد بود؛ پاسخ داد:ملت ما با هر گرایش و سلیقه ای چه در داخل و چه خارج می دانند که  زندگی مادی و  معنوی خود را مدیون خانواده های شهدا و ایثارگران هستیم،مخصوصا جانبازان عزیزمان که بر ویلچر و تخت نشسته اند،آن ها نشسته اند  تا ملت ایران بتواند عزت، ایستادگی، مقاومت وبزرگی خود را حفظ  کند.  
 
وی افزود: اولین اقدامم این خواهد که قانونی که در مجلس تصویب و در مجمع نهایی شده است، اما اجرا نشده را حتما به اجرا درآورم.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:حفظ فرهنگ ایثارگری اقدام دوم دولت خواهد بود که در سایه فرهنگ جهاد و شهادت است، چراکه مهمترین فرهنگی است که می تواند عزت و اقتدار را در همه بخش های دیگر نیزبه بار بیاورد.  

قالیباف اظهار داشت:وظیفه بعدی من حفظ این فرهنگ و آرمان ها در همه سطوح و اقشار مختلف است و چون این فرهنگ توام با اخلاص، صبر، عقلانیت، معنویت و گذشت است مردم آن را می پذیرند.  
 
وی تصریح کرد:بحث بعدی بحث درمان معلولان است و هم اینکه در موضوعات شهری و رفت و آمد آنها باید برنامه هایی داشت چراکه 10 میلیون نفر جانبازان و معلولان در کشور است که باید از حقوقشان برخوردار شوند.


اکنون فرصت آزمون و خطا نداریم


در ادامه این برنامه "محمدباقر قالیباف"در زمان دو دقیقه جمع بندی خود با بیان اینکه مهمترین موضوع حیاتی که باید اکنون به آن دقت کنیم تغییر و تحول اساسی در مدیریت کنونی کشور است گفت: باید به مدیریت بسته گذشته پایان دهیم و در جهت پیشرفت و حرکت در جامعه گام برداریم.

این کاندیدای رياست جمهوري یازدهم با تاکید براینکه اکنون فرصت آزمون و خطا نداریم اضافه کرد: برای تحقق پیشرفت نیازمند رویکرد دیپلماسی و نگاه سیستمی هستیم.

قالیباف با بیان اینکه امروز متاسفانه از مسیر دیپلماسی نمی توانیم در حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی استفاده کنیم ادامه داد: ما بیشتر با دولت ها حرف زدیم که حتما باید از منظر دیپلماسی عمومی سخن بگوییم.

قالیباف در انتها تصریح کرد:ما باید تمام سرمایه های اجتماعی مان را حفظ کنیم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: قالیباف ، فرهنگ ، مناظره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار