عارف:نبايد در گذشته متوقف شويم

نباید در گذشته متوقف شویم اگر نقدی می کنیم برای اصلاح آینده باشد،ما باید از گذشته عبور کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ؛مناظره دور سوم کانديداي انتخابات رياست جمهوري در حالي با موضوع سياست داخلي و خارجي آغاز شد که در اول جلسه محمدرضا عارف تذکر داد که در دو مناظره قبلي کانديدا تلاش کردند برنامه‌هاي خود را ارائه دهند، اما طبق نظراتي که من در سفرهاي خود از مردم دريافت کرده‌ام در دو مناظره قبلي، برنامه کانديداها به وضوح روشن نشد اگر فرصتي به کانديدا بدهيد که بتوانند برنامه‌هاي خود را به صورت صريح عنوان کنند مردم بهتر مي‌توانند به سمت تصميم گيري براي انتخاب کانديداي اصلح بروند.
 
محمدرضا عارف در واکنش به اظهارات رضایی افزود:محسن رضایی که بحثي از امنیت مطرح کردند و کنار گذاشتن کشمکش‌هاي سياسي ،من دو مصداق می‌گویم و ایشان نظرشان را بگویند، سه، چهار روز قبل من به بازار رفته بودم چند جوان شعار "درود بر عارف، سلام بر خاتمی" دادند که دستگیر شدند و با پيگيري مکرر و فراوان خود من اين جوانان آزاد شدند و همچنین در یکی از سفرهای استان آذربايجان غربي رفتم بعد از خروج من از استان میزبان من دستگیر شد که دو سه هفته است که از دستگيري ايشان مي‌گذرد و هنوز خانواده ايشان اطلاعي از وي ندارند این رفتارها در زمانی‌که می‌خواهیم حماسه سیاسی بیافرینیم چه توجیهی دارد؟
 
محمدرضا عارف در پاسخ به اظهارات قالیباف گفت: در دو مناظره قبل شما بیشتر بر روی توانایی تان در مدیریت بخشی تأکید کردید که یکی از مشکلات امروزه ما بخشی نگری است که مدیران ما حتی الامکان تلاش می کنند ،مشکلات بخش خودشان را حل کنند.  
 
وی ادامه داد: درباره الگوی اسلامی-ایرانی معماری که جلسه قبل شما اشاره کردید باید شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کند، سوالم این است که شما مدیر اجرایی در این بخش بوده اید،آیا نمی توانستید پیشنهاد دهنده این مسئله باشید چرا که بخش اعظم مصوبات را دستگاه های اجرایی پیشنهاد می دهند.
وی تصریح کرد: یا با این بخشی نگری که ما فقط پروژه های عمرانی تهران را دنبال کنیم ؟آیا از برخی مشکلات و مسائل دیگر استان همچون محیط زیست غافل نمی شویم؟  
 
عارف اظهار داشت:در زمان شهرداری شما قیمت زمین در تهران حدودا شش برابر شده است آیا فروش تراکم در تهران در افزایش قیمت زمین سهیم بوده است یا خیر؟ نکته ای که اخیرا به کرات گفته می شود این است که شما تراکم را برای انجام پروژه های عمرانی شهر تهران پیش فروش کرده اید آیا این مسئله صحت داد؟
 
قالیباف گفت: بنده همین جا این مسئله را تکذیب می کنم.
 
عارف ادامه داد:لطفا اجازه بدهید سوال بنده تمام شود؛ من در دو بخش خدمت شما بوده ام و فعال بوده ایم سوالم این است که ریاست جمهوری یک مدیریت فرابخشی می خواهد، خواهش می کنم توانایی خودتان را در این بخش به استحضار مردم برسانید؟
 

عارف خطاب به حداد عادل: بالاخره شما موضعتان را اعلام کنید

عارف  در پاسخ به این اظهارات حداد عادل گفت: بالاخره شما موضعتان را اعلام کنید.

حداد عادل در پاسخ به عارف اظهار داشت: این مسئله بد بود و اینها در دوره چه کسي اتفاق افتاد.

عارف  اظهار داشت: دشمنان ما بودند، اینکه موضع گیری شفاف دولت در مقابل سیاست خارجی و غرب و آمریکا بود.

حداد عادل اظهار داشت: بنده می‌خواهم بگویم که اینگونه نیست هر موضع‌گیری که خارج از کشور باشد ما باید آن را به حساب ضعف مدیریت داخل بگذاریم.
 

عارف: شما فرمودید از موضع اقتدار و عزت مذاکره کنیم. چگونه و در چه شرايطي می‌توانیم به اين موضوع برسيم؟

 
عارف از حداد عادل پرسید: شما فرمودید از موضع اقتدار و عزت مذاکره کنیم. چگونه و در چه شرايطي می‌توانیم به اين موضوع برسيم تا مذاکره متعادلي داشته باشیم؟
 

عارف: سوال من از حداد اين است که وقتي رئيس مجلس بودند و قانون برنامه را تصويب کردند چرا مجددا اصلاح نکرده‌اند؟

در ادامه عارف در تذکر به حداد عادل گفت: دفعه قبل هم حداد مسائلی را راجع به کتاب مبانی نظری برنامه چهارم گفتند. يک نويسنده‌اي اين کتاب را تهيه کرده اما بحث اين است که آیا این کتاب مبنای برنامه قرار گرفته یا خیر؟ سوال من از حداد اين است که وقتي رئيس مجلس بودند و قانون برنامه را تصويب کردند چرا مجددا اصلاح نکرده‌اند؟

 
 
*در ادامه  محمدرضا عارف با تبريک بعثت پيامبر گرامي اسلام و اظهار سلام به مردم گفت: من در تذکري که در اول برنامه هم به آن اشاره کردم گفتم بهتر بود از دو مناظره جمع بندي صورت مي‌گرفت.

وي ادامه داد: در دو مناظره اول جمع بندي به اين صورت بود که ما با مشکلاتي روبه رو هستيم و به گفته يکي از فرماندهان نظامي رئیس جمهوری باید بیاید که کشور را از بحران نجات بدهد.

سوالم این است که  چه کسانی مسئول وضع فعلی هستند؟ در صحبت‌هاي دو مناظره قبل به اين مسئله پرداخته نشد مردم حق دارند بدانند که چه کساني وضعيت موجود را به وجود آورده‌اند به نظر من گفتن اين نکته ضروري است که جريان اصولگرایان به صورت یکپارچه در سه قوه حاکمیت داشت که من در ارتباط با قوه مجريه مطرح مي‌کنم که هر نيروي اصلاح طلب در هر بخشي که بوده‌اند حتي در بخشداري حذف کردند  و نتيجه آن وضعيتي شد  که ما با آن روبه رو هستيم.

عارف: دولت اصلاحات با شعار توسعه سیاسی آمد اما در عمل توسعه فراگیر را به بار آورد

 عارف در ادامه بيان کرد: کنار گذاشتن متخصصين و نيروهاي دلسوز و متعهد از دستاورد اين مسئله است که عملکرد هشت سال گذشته نشان داد نمی‌توانیم برای پاسخگويي به نيازهاي کشور و تحقق آرمان‌های انقلاب به یک جناح خاص خود را محدود کنیم لذا چاره‌ای جز استفاده از نيروهاي متعهد،‌توانمند و شایسته سالاری نداریم.

وي در ادامه گفت: من مي‌خواهم مقايسه‌اي کنم عملکرد دولت اصلاحات را با عملکرد دولت در هشت سال گذشته، دولت اصلاحات با شعار توسعه سیاسی آمد اما در عمل توسعه فراگیر را به بار آورد. ما فعاليت‌هاي اقتصادي را با فروش نفت هشت يا نه دلار شروع کرديم کل درآمد حاصل از فروش نفت در هشت سال دولت اصلاحات 173 ميليارد دلار بود و در دوره جديد حداقل از محل فروش نفت خام حدود 630 ميليارد دلار درآمد داشتيم ما رشد اقتصادي 6 درصد را به دست آورديم اقتصاد متوسط 700 هزار فرصت شغلي در سال را داشتيم و گراني را کنترل کرديم تورم 17.3 درصد را به 10.3 درصد رسانديم ارز را تک نرخي کرديم که اين مسئله 5 سال باقي ماند.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه اظهار داشت: سوال من اين است که با درآمد 603 ميليارد دلاري حاصل از فروش نفت و اين که دولت قرار بود پول نفت را بر سر سفره‌هاي مردم بياورد این دولت چرا نان را از سر سفره مردم برداشت؟ باید مسئولیت خود را بپذیریم و اینکه جریان موهوم انحرافی را مسئول وضعیت کشور را بدانیم خطاست و می‌خواهند بار را از دوش خود بردارند، رئيس دولت اين جريان انحرافي را نمي‌پذيرد و کساني که در جريان انحرافي مطرح هستند رئيس دولت را از نزديکان خود تلقي مي‌کند، به نظر من اخلاقي آن است که جريان اصولگرا مسئوليت خود را بپذيرد و راهکار لازم براي اين که اين مسئله تکرار نشود را دنبال کنيم.

عارف ادامه داد: من بر اين باورم که بايد در دهه چهارم انقلاب ديگر روش آزمون و خطا را دنبال نکنيم بلکه براساس توانمندي‌ها، شايستگي عملکرد خوب گذشته رئيس‌جمهور خود را انتخاب کنند تا با مشکلات اين چنيني روبه رو نشويم پيشنهاد مي‌کنم که در مقدمه اجرايي شدن همه اصول قانون اساسي را دنبال مي‌کنم که اولويت اول من فصل سوم قانون اساسي است يعني حقوق ملت.

وي با بيان اين که من ديروز در سه استان غرب کشور بوده‌ام، گفت: مردم اين استان‌ها خواسته‌هاي به حقي داشتند همگي در ارتباط با مسئله گرد و غبار رنج مي‌بردند اما ما چه کار براي مقابله با اين پديده انجام داديم؟ من معاونت اقوام را تشکیل خواهم داد تا مطالبات حقوق اقوام را پیگیری کند. در ارتباط با زنان در قانون در اصل 21 قوانين را داريم و اميدواريم که در دولت آينده بتوانيم از تمامي ظرفيت‌هاي قانون اساسي براي پاسخگويي به تمام نيازهاي مردم و تعالي و پيشرفت کشور استفاده کنيم.
 
جليلي کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: چرا در زمان دولت شما هر اعتراض اجتماعی با بدترین وضع برخورد و بی‌تدبیری صورت می‌گرفت.
 
عارف خطاب به جلیلی گفت: ممکن است چند مثال بزنید.
 
جلیلی به ذکر چند مثال پرداخت و ادامه داد: در سمیرم هنگامی که یک اعتراض اجتماعی شد چند نفر کشته شدند؟ 8 نفر؛ در ایذه 4 نفر، در فیروز‌آباد 4 نفر و سبزوار یک نفر.
 
عارف گفت:‌ آیا اینها با دستور دولت بود؟
 
جلیلی در پاسخ به وی تصریح کرد: بحث بنده این است که این‌ها خب تدبیر است دیگر.
 
عارف به جلیلی اظهار داشت: آیا نیروی انتظامی زیر نظر دولت است؟  
 
جلیلی در پاسخ به عارف گفت: اینها زیر نظر شورای تامین استان و استانداری‌ها است؛ ما برخوردها را توضیح می‌دهیم؛ در صورتی که تمامی برخوردها زیر نظر دولت، وزارت کشور و شورای تامین استان است.  
 
عارف: بنده اینجا نیستم که از همه عملکرد دولت اصلاحات دفاع کنم

عارف در ادامه اظهار داشت: زمانی بنده در "وزارت پست و تلگراف" معاون یک معاون راست داشتم و تعدادی از مدیران عامل شرکت های مخابرات از دوستان اصولگرا بودند، دو تن از معاونان سازمان مدیریت از جریان اصولگر، آقای خاتمی از وزیری در کابینه اش استفاده کردم که  به او رأی نداده بود و در کابینه اش از فردی استفاده کرد که رقیب انتخاباتی او بود،حالا ممکن است مواردی هم بد عمل کرده باشند ، اما بنده اینجا نیستم که از همه عملکرد دولت اصلاحات دفاع کنم ،آن منش اصلاح طلبی و راه و روشی که در آینده دنبال خواهم کرد را مطرح می کنم.
 
وی ادامه داد: بحث آقای حدادعادل  درخصوص عدم استفاده از همه ظرفیت ها،نظر بنده نیز همین است شرایط کشور طوری است که باید از همه ظرفیت های داخل کشور براساس تعهدشان به قانون و توانایی هایشان استفاده کرد و خود را محدود به یک جریان نکنیم.
 
عارف در ادامه اظهار داشت: اینکه آقای احمدی نژاد اصولگرا هست یا نیست،آقای حداد در این هفت سال جریان اصولگرایی پشت آقای احمدی نژاد ایستادند؛اما اخیرا یک مقدار از او فاصله گرفته اند،بحثم این است که بیایید همه باهم برای حل مشکلات کشور حرکت کنیم و یک دولت مقتدر را روی کار بیاوریم.
 
وی در ادامه درخصوص اظهارات جلیلی اظهارداشت:رشد رسانه ها رشد نشریات رشد احزاب و NGOها در بخش های مختلف در زمان اصلاحات قابل مقایسه با هیچ زمان دیگری نیست،یارانه به احزاب دادیم به چه صورت پرداخت شد؟یارانه به رسانه ها به چه صورت
پرداخت شد؟آیا گرایش به سمت اصلاح طلبی بود یا خانه احزاب یارانه را تقسیم می کرد؟به مطبوعات به چه صورت یارانه پرداخت شد؟ آیا یارانه ای که الآن به روزنامه جریان اصولگرا داده می شود عین آن به روزنامه جریان اصلاح طلب نیز داده می شود؟من خواهش می کنم وزارت ارشاد در این مورد به مردم گزارش دهد.

عارف  ادامه داد:بحث من این است که باید عدالت را دنبال کنیم و زمینه رشد و آزادی بیان را برطبق قانون اساسی فراهم کنیم که در ایران هیچ راهی جز اعتماد به مردم و جوانان و پذیرفتن خطای آنان نداریم.
 
وی ادامه داد:البته پیشرفت های خوبی داشتیم؛ بنابر این است که اینجا مي نشینیم و از مشکلات مي گوییم تا راه حل برای آنها پیدا کنیم؛ خوشبختانه در زمینه علمی واقعا دستاوردهای ارزنده ای داشتیم؛ بنده به بحث نانو اشاره می کنم در سال 80 و در اواخر کار مدیریتی ام در سازمان مدیریت بود که یکی از همکاران دفتر فناوری اطلاعات به بنده گزارش داد که نانو چه وضعیتی در دنیا پیدا می کند و گفت چون تازه این موضوع به وجود آمده ما می توانیم در فناوری نانو که جزو فناوری های پیشرفته است،دستاوردهای ارزنده ای داشته باشیم.
 
عارف  ادامه داد: این بحث ادامه پیدا کرد تا من معاون اول شدم،بحث ایشان این بود که یا رئیس جمهور و یا معاون اول مسئولیت این موضوع را بپذیرد که اتفاقی در کشور بیافتد،من به شوخی به وی گفتم که" من حاضرم رئیس ستاد نانو شوم" به شرط اینکه شما تعهد دهید ظرف چند سال جزو 15 کشور اول دنیا باشید و الان هم افتخار می کنیم که رتبه مان در دنی یک رقمی شده است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:تصمیم گرفتیم،حمایت کردیم و خوشبختانه وضع خوبی پیدا کردیم این موضوع ظرفیت و توانایی کشور را نشان می دهد.

 نبايد در گذشته متوقف شويم
 
وی در ادامه به بحث های سال 88 اشاره کرد:در دانشگاه ها که رفتند یکی از مطالبات جدی دانشجویان مسائل سال 88 است، نگاه بنده این است که در 4 سال گذشته تریبون ها تنها در دست یک جریان بوده است و جریان دیگر نقطه نظرات خود را ندادند،بیاید در یک فضای کارشناسی و دوستانه حوادث قبل از 88، در حین برگزاری انتخابات و بعد از آن را با نگاه به آینده تحلیل کنیم که این لکه ننگ دیگر تکرار نشود.
 
عارف ادامه داد: ما نباید در گذشته متوقف شویم اگر نقدی می کنیم برای اصلاح آینده باشد،نگاه من این است.در تمام دانشگاه هایی که
رفتم سعی کردم دانشجویان را متقاعد کنم،مسئله امروز ما به دانشجویان مشارکت حداکثری است، ما باید از گذشته عبور کنیم و تا زمانی پیش بیاید که در یک فضای کارشناسی این بحث را مطرح کنیم، صدا و سیما در 4 سال گذشته چه کار کرد.
 
وی ادامه داد: آقای خاتمی را به عنوان جاسوس نشان دادن،این اخلاق است؟ این اتفاق یک سویه رفتن به خانه قاضی نیست؟ والله این موضوع برای کسب رأی نیست برای اخلاقی است که به آن پایبند هستم من خودم را اخلاق مدار می دانم هیچ زمان هدف وسیله را برای من توجیح نکرده است برای من وسیله مهمتر از هدف است.
 
عارف  اظهار داشت: من نظامم را دوست دارم و به آن اعتقاد دارم.به ولایت فقیه اعتقاد قلبی و صمیمانه دارم،به قانون اساسی پایبندم؛چرا باید به یکدیگر برچسب بزنیم(آقای جلیلی)؟،ماباید کشور را اداره کنیم در دنیایی که می دانیم با چه سرعتی جلو می رود ما باید با همدلی جلو برویم و نمی توانیم در گذشته متوقف باشیم.
 
وی تصریح کرد:من نمی خواهم مسائل 88 را باز کنم؛ 4 سال خداوند به من توانایی داد که سکوت کنم،سکوت معنا دار، درد می کشیدم، گاهی با حدادعادل در مجمع تشخیص مصلحت خصوصی صحبت می کردم، خدا می داند که در این 4 سال چقدر دل من درد گرفت،نگران آینده کشور هستم، همه ما نگران هستیم، باید کشور را بسازیم،چرا باید علیه هم از حربه چماق استفاده کنیم(آقای جلیلی) ما باید با صمیمیت و یک نگاه مشترک حرکت کنیم.

اين کانديداي رياست جمهوري تصریح کرد: ما اختلاف نظر داریم،اختلاف سلیقه محترم است و می تواند باعث تحرک شود؛ما نباید جوانان عزیز را از دست بدهیم، مسئله امروز ما حفظ جوانان است، مسئله امروز ما حل مشکلات جوانان است.
 
عارف ادامه داد: آقای قالیباف بحث دولت گذشته و  معاونت اقوام را مطرح کردند؛ من نیامده ام که گذشته را تأیید کنم ممکن است مشکلاتی داشته باشد. من می خواهم از تجارب خوب دولت های گذشته استفاده کنم و اگر ایرادی داشته باشد با شهامت می پذیریم.

وی تصریح کرد:بنای ما این است که در گذشته متوقف نشویم و از همه دستاوردهای ارزنده دولت اصلاحات استفاده کنیم.
 

عارف: من خود را نسبت به مطالبات به حق مردم متعهد می‌دانم

 
"محمدرضا عارف" نیز در بخش پایان صحبت‌های خود در بخش اول مناظره اظهار داشت: من خود را نسبت به مطالبات به حق مردم و همه اقشار از جمله معلمان، پرستاران، پیراپزشکان، کشاورزان، کارگران، و جوانان و دانشجویان، زنان و ایثارگران، نیروی‌های نظامی و انتظامی، معلولان و اقوام  اقلیت‌ها رانندگان ، بازنشستگان و کارکان متعهد می‌دانم و امیدوارم در دولت آینده ارتباط با منزلت و معیشت و مشکلات زندگی از جمله گرانی رسیدگی جدی شود و همه دست به دست هم دهیم تا انشاالله ایران سربلندی داشته باشیم و برنامه های پیشرفت و تعالی کشور را با همدلی و هماهنگی همه جریانات داخل نظام دنبال کنیم. 
عارف:ما مي‌توانيم از ديپلماسي فرهنگي، هنر، ورزش و رسانه براي رساندن پيام صلحمان به دنيا کمک بگيريم
 
"محمدرضا عارف" در پاسخ به سوالي مبني براينکه برنامه عملي دولت شما براي مقابله با ايران هراسي و اسلام هراسي که توسط نظام سلطه القا مي‌شود، چيست؟ اظهار داشت: انقلاب ما فرهنگي بود و بيشترين ظرفيت آن نيز فرهنگي است ما بايد از طريق روابط خوب ديپلماسي تلاش کنيم با کشورهاي همسايه اسلامي و عدم تعهد سطح روابطمان را ارتقا دهيم و با استفاده از سفراي فرهنگي پيام صلح و فرهنگي مان را به جهان ارسال کنيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: بنده عرض کردم که ما  4 ميليون نفر ايراني در خارج از کشور داريم که اگر ارتباط خوب و صميمانه‌اي با آن‌ها داشته باشيم؛ مي‌توانند سفراي فرهنگي ما باشد.معادلات فرهنگي به خصوص از طريق تسهيلات گردشگري سعي کنيم نخبگان کشورهاي مختلف را به ايران بياوريم حتي اگر در اين بخش يارانه‌ها هم بدهيم تجربه نشان داده که هر خارجي که به ايران آمده هنگامي که به کشور خود بازگشته سفير فرهنگي ما بوده است و ما بايد از اين ظرفيت استفاده کنيم که متاسفانه کمتر استفاده کرده‌ايم.

وي افزود: ما مي‌توانيم از ديپلماسي فرهنگي، هنر، ورزش، رسانه و غيره براي رساندن پيام صلحمان به دنيا کمک بگيريم که اگر اين تلاش‌ها را انجام دهيم مي‌توانيم ايران هراسي را به ايران دوستي تبديل کنيم؛ ما درداخل کشور اشخاص برجسته‌اي داريم که مي‌توانند پيام آوران صلح و دوستي ما به کشورهاي دنيا باشند آقاي "خاتمي" که مبتکر "گفتگوي تمدن‌ها "بود، نفوذ خوبي در دنيا دارد؛ جناب آقاي هاشمي نفوذ خوبي در کشورهاي اسلامي دارد و بزرگان ديگري که ما مي‌توانيم از آنان براي ارتقاي سطح فرهنگي‌مان و برخلاف استکبار که مي‌خواهد ما را جنگجو تلقي کند استفاده کنيم و بتوانيم با دنيا رابطه خوبي را برقرار کنيم.

 

عارف: استقامت دولت موسوی، سازندگی دولت هاشمی، اصلاح‌طلبی دولت خاتمی و پشتکار و فعالیت دولت احمدی‌نژاد را مبنای کارم قرار خواهم داد

"محمدرضا عارف" در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای بکارگیری تجربیات و استفاده از دستاوردهای دولت‌های قبلی چیست؟ تصریح کرد: ما اگر پایبند به استفاده از همه ظرفیت‌ها و توانایی‌های کشور و همینطور شایسته‌سالاری باشیم در دولت خود از نیروهای دولت‌های قبلی نیز استفاده خواهیم کرد.  
 
وی ادامه داد: من به طور کلی پایداری و  استقامت دولت موسوی، سازندگی دولت هاشمی، اصلاح‌طلبی دولت خاتمی و پشتکار و فعالیت دولت احمدی‌نژاد را مبنای کارم قرار خواهم داد و از نیروهای برجسته همه این دولت‌ها استفاده خواهیم کرد.  
 
معاون اول دولت اصلاحات افزود:‌استفاده از تجربیات نیروهای دولت‌های قبل به معنای استفاده آنها در کابینه نیست بلکه باید دولت مقتدری داشته باشیم. ما باید شورای قوی مشاوران را تشکیل دهیم که من در دولت اصلاحات این شورا را تشکیل داده و من از همه وزرا دعوت کردم.
 
عارف گفت: برای من افتخاری است که از 7 کاندیدا و حتی از کاندیداهای احراز صلاحیت نشده و از برنامه‌ها و تجربیات‌شان در دولت استفاده کنم چرا که نگاه هماهنگی و همدلی را برای اداره کشور در نظر دارم و اینکه عضو کابینه بشوم یا نشوم بستگی به خودشان و تعامل این عزیزان دارد.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: محمدرضا ، عارف ، واکنش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار