روحاني:مدیریت باید دارای ثبات باشد

باید تیغ حذف را کنار گذاشته و مدیریت باید دارای ثبات باشد. افرادی که مدیریت را به عهده می‌گیرند باید براساس ضابطه باشد و نه رابطه.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران ؛ "حسن روحانی" در نقد صحبت‌هاي محسن رضايي گفت: اگر کشور را در مسیر جدید قرار دهیم باید به وحدت و اتحاد و انسجام در کل جامعه بپردازیم که هم برای سیاست داخلی و هم خارجی اساس است.
 
وي افزود:مدیران دلسوز و کاردانی که منزوی شدند به تخصص خودشان برگردانیم و اصل جذب حداکثری و دفع حداقلی را اجرا کنیم. در سال‌های اخیر نه تنها نتوانستیم غیرهمفکر را جذب کنیم بلکه حتی دوستان و همراهان و انقلابیون را کنار گذاشتیم. باید تیغ حذف را کنار بگذاریم. مدیریت باید دارای ثبات باشد. افرادی که مدیریت را به عهده می‌گیرند باید براساس ضابطه باشد و نه رابطه اگر چارچوب مديريت اصل کار ما باشد من فکر مي‌کنم در سياست داخلي و خارجي مي‌توانيم قدم‌هاي خاصي را برداريم.
 
حجت الاسلام حسن روحانی درپاسخ به اظهارات قالیباف گفت:بنده تعجب کردم از بیان آقای قالیباف در این زمینه که سیاست خارجی کشور ناموفق بوده است؛ چون هیچ دوره ای را استثنا نکردند. به اعتقاد بنده سیاست خارجی در دولت سازندگی یعنی ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی در شرایطی که ما بعد از جنگ بودیم؛ همان سیاست خارجی بود که توانست تکنولوژی را از خارج وارد کند و وام مورد نیاز را بگیرد.
 
روحانی ادامه داد:همان سیاست خارجی بود که موجب شد باقی مانده سرزمین ما از بعثی ها بازپس گرفته شود؛همان سیاست خارجی بود که با کمک شورای عالی امنیت ملی آن زمان موفق شدیم همه اسرا را به کشور بازگردانیم؛ سیاست خارجی آن زمان بود که موجب شد صدام درسازمان ملل متحد و در شورای امنیت محکوم شود.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:در دوره ریاست "سیدمحمد خاتمی" کشور از بحران نجات پیدا کرد در شرایطی که داستان 11 سپتامبر اتفاق افتاد و ایران را متهم کرده بودند، شرایطی که ما دیدیم دو کشور منطقه مورد هجوم قرار گرفتند و ایران همواره جزو لیستی بود که بعد از افغانستان اول ایران یا اول عراق؛ما دیدیم که کشورمان چگونه توانست با تدبیر و برنامه ریزی کاملا از این مسیر جدا بشود و بالاترین بهره برداری را سیاست خارجی ما انجام داد.
 
وی تأکید کرد:دشمن ما در افغانستان و عراق منکوب شد و ایران سالم باقی ماند و ما توانستیم به مردم افغانستان و عراق کمک کنیم سیاست خارجی ما در آن 8 سال بسیار موفق بود؛البته بنده نمی خواهم بگویم که در 8 سال اخیر هیچ توفیقی نبوده اما اینگونه کل سیاست خارجی را زیرسوال بردن منصفانه نبود.
 
اساس سیاست داخلی دولت تدبیر و امید بر مبنای تامین امنیت و ایجاد آرامش است

در ادامه روحانی به قید قرعه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: اساس سیاست داخلی دولت تدبیر و امید بر مبنای تامین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران در تمام ابعاد زندگی از جمله فرهنگی، اقتصادی، شغلی، حریم خصوصی و همه ابعاد است مردم باید شب و روز در همه جا احساس امنیت و آرامش در تمامی ابعاد را داشته باشند.

وی در ادامه افزود: آزادی مسئله مهم دوم است که در همه ابعاد زندگی مردم باید آزادی مسئولانه را احساس کنند و جایی که باید نظرشان را اعلام کنند، مطالب خود ارائه کنند و یا اینکه در یک انتخابات با تمامی آزادی حضور پیدا کنند که متأسفانه این موضوع در برخی از موارد این آزادی حضور مردم در صحنه انتخابات با سختگیری‌هایی که به اعتقاد من نیازی نیست که انقدر سختگیری شود همراه شده که یکی دو نمونه از آن را آقای عارف اشاره کردند و بنده نیز چند نمونه دارم که نمی‌خواهم وقت صرف شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مسئله عدالت در سراسر کشور و بحث حقوق شهروندی مسئله ای است که در دولت تدبیر و امید بر آن تأکید می‌شود که همه مردم کشورمان از هر قبیله و نژادی که هستند احساس کنند شهروند یک کشور واحد بوده و از حقوق یکسان برخوردارند و زمینه مشارکت فراهم شود تا مردم با اعتماد کامل دربخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی مشارکت کنند و این مشارکت تنها برای انتخابات یا برای 22 بهمن نباشد. و مردم در همه امور حضور فعال و مشارکت داشته باشند تا کشور به سمت انسجام و قدرت ملی حرکت کند.

روحانی تأکید کرد: برای آنکه کشور به سمت انسجام رود ما نیازمند عقلانیت و اعتدال بوده و باید از افراط و تفریط دوری گزینیم چرا که در سیاست خارجی نیز این چنین است، ما در سیاست خارجی باید منافع ملی کشور را حفظ کنیم و شرایطی فراهم کنیم که فرصت‌هایی برای مردم ما در صحنه سیاسی و بخش‌های اقتصادی و فرهنگی و سایر بخش‌ها بوجود آید.

وی ادامه داد: اینکه اشاره شد در بحث‌هایی که در دولت سازندگی و دولت اصلاحات سیاست خارجی ایراد و اشکال داشته، من از برخی دوستان تعجب می‌کنم که اشاره می‌کنند به یک حرفی که در گوشه یک سایتی آمده آن هم به صورت ناقص، خوب است کتابي که اخیرا آقای البرادعی نوشته اند را بخوانند. آقای البرادعی در این کتاب می‌گوید جنگ پشت دروازه ایران بود و این تدبیر جلوی این جنگ را گرفت و سه کشور اروپايي را به ايران دعوت کرد و آنها را سپر انسانی قرار داد.

وی ادامه داد: در دیگر کتاب‌هايی که در این زمینه نوشته شده است فردي بیان می‌کند که جنگ حتمی بود و من آمده‌ام ؛ اعلام کردند که جنگ احمقانه است بخاطر این امر من را برکنار کردند، بنابراین ما باید واقعیت‌های تاریخی را تحریف نکنیم و بدانیم که شرایط کشور چه بوده و امروز هم این شرایط را حفظ کنیم.

روحانی اظهار داشت: در سیاست‌های خارجی، سیاست‌ مهم در همه جا تأیید مقام معظم رهبری و هدایت‌های ایشان بوده، آنچه که من راجع به آن دو دولت گفتم در واقع بخش بزرگی از هدایتهایی است که مقام معظم رهبری بیان داشتند.


تندترين جواب را به البرادعي ما گفتيم و جواب داديم
روحانی گفت: تند ترين جواب را به البرادعي ما گفتيم و جواب داديم قبل از اينکه به اروپا برسد ما دستور را صادر کرده بوديم و دستور آن را به آژانس ارائه داده بوديم بايد توجه کنيم که اين تاريخ ها قاطي نشود و اين بحث سال 82 است و آنچه شما گفتيد بحث سال 84 است و من در کتابم مفصل توضيح دادم.

وي در ادامه گفت: از آقاي قاليباف خيلي تعجب مي‌کنم، درست است که ما بايد رقابت کنيم ولي نه اينجوري آقاي قاليباف من دلم نمي‌خواست اين بحث ها را عنوان کنم اما شما من را ناچار کرديد و در آنجا بحث اين بود که شما مي‌گفتيد دانشجويان بيايند تا ما گاز انبري برنامه داريم تا تمام کنيم اما ما مي‌گفتيم راه اين نيست که مجوز بدهيم و بعد گاز انبري آنها را دستگير کنيم بلکه راه اين است که از ابتدا بياييم، به دانشجويان بگوييم؛ يا مجوز نيست يا اگر مجوز هست بيايند کار خود را انجام بدهند و تظاهرات خود را انجام دهند و مبدا و مقصد معلوم باشد.

وي در ادامه افزود: من راجع به چند کلانتري تهران گزارش دادم و گفتم وضع اينجوري است اما شما چه جوابي به من داديد؟ من نمي‌خواهم در اينجا بازگو کنم اما شما به من گفتيد آدم‌هاي سالم من اين تعداد هستند و عدد آن کاملا در ذهن من است، شما به بحث‌هاي آن زمان برنگرديد حرف براي گفتن خيلي داريم، اين سينه پر است از مسائل فراوان اما اينجا جاي بازگو کردنش نيست و بگذاريد اين يک رقابت سالم درست ودقيق باشد.

روحانی گفت: قاليباف مي گويد راجع به اقوام اگر صحبت مي‌کنيم آن زمان که در قدرت بوديد هم همان کار را انجام مي‌داديد؟ راجع به اقوام چه اقدامي شوراي امينت ملي عليه اقوام کرده است جز اينکه همواره توصيه شورا براين بوده که حقوق حقه همه اقوام مورد مراعات قرار گيرد جز اين بوده که اگر يک مورد ديگري اتفاق مي‌افتاد که صحيح نبود و شوراي امنيت ملي با آن برخورد مي‌کرد.

وي در ادامه افزود: اين حرفي که مي‌زنيد يک اتهام بزرگ به شوراي عالي امنيت ملي وارد مي‌کنيد، که مي گوييد آن زمان که در شوراي عالي امنيت ملي بوديد اينجوري عمل مي‌کرديد و حال اينجوري عمل مي‌کنيد، نخير بنده فردي هستم که از ابتداي زندگي سياسي ام مسيرم روشن است و هيچ وقت پادگاني فکر نکردم هيچ وقت پادگاني عمل نکرد و من جز افرادي هستم که حقوق خواندم من سرهنگ نيستم من حقوقدان هستم.

روحانی تاکيد کرد: بايد حواسمان باشد که چگونه سخن و حرف مي‌زنيم و اگر لازم باشد هرچه اطلاعات در حافظه دارم که بگويم شماها اينگونه با يک مسئله برخورد نکنيد.

وي اظهار داشت: من مي‌گويم با همه اقوام و اقليت‌ها طبق حقوق شهروندي مساوي برخورد کنيم و مي‌گويم آزادي بيان بايد بيان شود اما شما مي‌گوييد من دنبال آزادي بيان نبودم من که در زمان شاه مقابل شاه ايستاده‌ام و بعد در تمام موارد هميشه روبروي افراطيون ايستاده‌ام و هميشه طرفدار آزادي بيان و مخالف افراط و تفريط بوده‌ام و من که خطم هميشه اعتدال بوده است چرا شما اين جوري بحث مي‌کنيد اين شيوه اش نيست اگر بنا به اين گونه شيوه باشد ما حرف زياد براي گفتم داريم.
قاليباف در پاسخ به روحاني گفت: در رابطه با اقوام گفتم در رابطه با آزادي دانشجويان و گروه ها و اقوام يکنواخت باشد من نگفتم جنابعالي ديدگاهتان نسبت به اقوام اين گونه است ولي واقعيت اين است که به هر حال اقوام و مسائل و مذاهب مختلف براساس قانون اساسي و در حوزه امنيت ملي حقوقشان آن طور که قانون براي آنان تعريف کرده تا اکنون تحقق پيدا نکرده است.
وي از روحاني پرسيد جنابعالي اين مسئله را قبول داريد؟
روحانی گفت: کاملا درست است.

قاليباف در ادامه گفت: شما دبير شوراي عالي امنيت ملي بوديد و مي توانستيد در راستاي مسائل سياسي -امنيتي ايفاي نقش کنيد و مردم نيز از شما توقع داشتند.

روحانی گفت: مگر ما اين کار را نکرديم.

وي اظهار داشت: شما مسئول بوديد اين کار را کرديد يا نه!
روحانی بيان کرد: کرديم و ما مصوبه داده‌ايم و آقاي جليلي مي‌داند که ما مصوبه گذرانده‌ايم و براي احقاق حقوق اقليت‌هاي قومي و مذهبي.

قاليباف در ادامه گفت: من در آن بحثي نداشتم، بحث من با دانشجويان بود در جلسه قبل حتما آقاي عارف يادشان هست بهترين رابطه و ارتباط بين پليس و دانشجو در زمان مديريت بنده رخ داد يک نمونه شما بگوييد که پليس آن حرفي که شما مي‌گوييد گاز انبري زدند از اين حرکت‌ها اصلا نبوده است.

وي تاکيد کرد: خود دولت اصلاحات اين را تاکيد مي‌کند و از قضا بنده در مقابل لباس شخصي‌ها که شما مطلع هستيد ايستادم و گفتم خلاف قانون کسي رفتار نکند و هزينه‌اش را نيز دادم و حرف من به جنابعالي اين بود که روحانی در يک جلسه روشن و مستند هست که آن زمان من گفتم که به دفتر تحکيم وحدت اجازه دهيد طبق قانون احزاب و تشکل‌ها اجازه تجمع داشته باشد.

روحانی در بين صحبت‌هاي قاليباف گفت: شما اين را عنوان کرديد من چه گفتم.

 قاليباف پاسخ داد: شما گفتيد آقاي قاليباف دنبال دردسري ولش کن، اينها دو روز مي‌آيند و مي‌روند.

روحانی گفت: اين بود سندش کجاست؟ من گفتم که اگر مي‌خواهيد اينها را بياوريد در خيابان و بعد گازانبري اينها را بازدداشت کنيد و پرونده درست کنيد، اين کار را نکنيد اگر مي‌خواهيد، آزاد بگذاريد که آزاد بگذاريد.

قاليباف در واکنش به اظهارات روحاني عنوان کرد: اگر شما نيت خواني بلديد ديگه هنر شماست.

روحانی گفت: نيت خواني بلد نيستم.

قاليباف گفت: شما گفتيد مي‌خواهيد اين کار را انجام دهيد.

وي در ادامه عنوان کرد: من نمي‌خواهم اسم ببرم، من نمي‌خواهم اسم ببرم، نماينده رسمي دفتر تحکيم وحدت بعد از آن جلسه‌اي که با اسرار من موافقت شد، به آنها عرض کردم که طبق قانون احزاب به شما اجازه مي‌دهم محل تجمع سخنران و موضوع را اعلام کرده و امنيت را من برقرار مي‌کنم.

قاليباف  در ادامه خطاب به روحاني بيان کرد: من شما را به عنوان فرد معتدل مي‌شناسم و اينکه شما نگاه بازي داريد شکي ندارم اما مي‌گويم وقتي که جنابعالي شما نکاتي را بيان مي‌کنيد که فکر مي‌کنيد نگاه پادگاني دارم افتخارم اين است که مجاهد بودم و رزمنده بودم و ايستاده ام از عزت اين کشور دفاع کردم و از آن ناراحت نيستم اما مي‌گويم اين نگاه پادگاني را که بيان مي‌کنيد در عين حال که نگاه بازي داريد مي‌گوييد دنبال دردسر نگرديد چراکه درکوي دانشگاه آن اتفاق افتاد اما در خوابگاه آن اتفاق نيافتاد.
وي در ادامه افزود: به خاطر اينکه پليس آنجا وايستاد و از لباس شخصي‌ها و از آنهايي که اين طرف بودند کتک خورد ولي پليس گاز انبري عمل نکرد و ايستاديم و هزينه پرداخت کرديم و هميشه دانشجويان به پليس لطف داشتند.
 

من شیوه تخریب را نمی‌پسندم و حاضر نیستم رقیبم را تخریب کنم

روحانی در جمع بندي سخنان خود گفت: من می‌خواهم به ملت بزرگوار بگویم من شیوه تخریب را نمی‌پسندم و حاضر نیستم رقیبم را تخریب کنم. من حاضر نیستم اسناد سری را اینجا افشا کنم و جملات را بالا - پایین کنم همان‌طور که آقاي قاليباف حرف‌هايي را مطرح کردند اما بحث من پليس نيست من دست تمامي پليس‌هاي خدمتگذار را مي‌بوسم بحث من شيوه آقاي قاليباف است.

وي ادامه داد: آقاي رضايي هم با يک لحني صحبت مي‌کنند که مثل اينکه ايشان يک نظرات بسيار دقيقي داشته‌اند اما آن‌ها اجرا نشده است آقاي رضايي شما همان کسي هستيد که در جمع گفتيد شوراي امنيت سازمان ملل به مراتب بهتر از سازمان حکام است و آقاي روحاني چرا جلوي اين کار را گرفته است و پرونده از شوراي حکام به شوراي امنيت نرود آن وقت در اين مکان به نصيحت ما مي‌پردازيد من قصد نداشتم اين‌ها را بگويم اما چون شما آغازکننده هستيد اين مسائل را عنوان مي‌کنم من نظرات ديگر شما را هم دارم اولين جلسات هسته‌اي که ما برگزار کرديم و به کلي سري بود کدام سايت افشا کرد؟ چه کساني از سران بودند که همگي ناراحت شدند؟ آقاي دکتر ولايتي هم آن جا حضور داشت و ديدند که کدام سايت افشا کرد اين جا خيلي حرف‌ها هست و نبايد گفته شود جاي اين بحث‌ها نيست ما اگر مي‌خواهيم رقابت کنيم رقابت سالم کنيم يعني بگوييم در جايي اين برنامه را دارم و من هم بگويم اين برنامه اين گونه است.

وي ادامه داد: با اين لفظ که اين مسئله غلط بوده و آن مسئله اشتباه نظر شما هم که در اين دوران اين بوده حال شما از چه چيزي مي‌خواهيد دفاع کنيد؟ تمام گرفتاري‌هاي ما اين است که همه تلاش براي اين که پرونده به شوراي امنيت نرود انجام نشد من نمي‌خواهم بگويم که چه کسي مقصر بود، مي‌خواهم بگويم که همه تلاشمان را به کار مي‌برديم که نبرديم. امروز هم همه بايد تلاش کنيم تا اين پرونده برگردد زيرا ظالمانه رفته شوراي امنيت و بايد برگردد به شوراي حکام. 


روحانی در خاتمه اظهارات خود گفت: من بايد اين نکته را بگويم که من عصبانی و ناراحت نشدم اما باید با صدای رسا جواب می‌دادم چون اشکالات شما توهین آمیز بود و بايد با صداي رسا به مردم پاسخ مي‌دادم.
 
همچنين روحانی در وقت اختصاص یافته بیان کرد: فکر می‌کنم باید به گونه‌اي کشور را اداره کنیم که همه چیز را ببنیم و استفلال زمانی که همه کارخانه‌های ما از کار افتاده بود آن زمان هم مطرح بود وقتی که مردم در زندگی روزمره خود دچار مشکل شده اند بحث عزت پیش می‌آید.

وی گفت: ما اگر می‌خواهیم مسائل کشور را حل کنیم، باید کشور را بشناسیم منافع ملی را ببنیم نمی‌شود، که یک ساختمان را نگاه کرد و گفت همه چیز همین ساختمان است و به اعتقاد من مسائل قابل جمع است.

 روحانی اظهار داشت: من گفتم سانتریفیوژ خیلی خوب است که بچرخد اما به شرط آن که زندگی مردم، کارخانه‌ها و صنعت نمی‌چرخد و معتقدم که این کار شدنی است و آن هاکه هر چه پیش بینی کردن عکس آن پیش آمدند گفتند شورای امنیت قطعنامه، تحریم، در کار نیست و هر روز جشن گرفتند که مسائل هسته‌ای حل و نهایی شده است باید بدانند که نتوانستند مسائل بین الملی را درست تشخیص دهند و بشناسند که شرایط امروز ما شرایط حساسی است.

وی در ادامه گفت: کسانی که دنیا را می شناسند و می توانند از طریق مذاکره و منطظق با شناخت جهان مسائل را جلل کنند باید دیپلماسی هسته ای را در دست بگیرند و حل کنند ما اکنون در شرایطی نیستیم که بگوییم مسائل حل نمی شود.

 روحانی تاکید کرد: حل مسائل بین المللی این است که قدرت ملی داخلی را تقویت کنیم وقتی این قدرت ملی تقویت می شود که دولت ما یک دولت فراجناحی باشد و بتوانیم از همه نیروی‌های متخصص و کارشناس استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: قدرت ملی زمانی به وقوع می‌پیوندد که آزادی بیان به همه مردم بدهیم و آزادی است که می‌تواند قدرت ملی برای ما بیافریند. قدرت ملی زمانی به وقوع می‌پیونند که مردم بتوانند در همه زمینه‌ها بتوانند حضور فعال و مشارکت داشته باشند.

 روحانی ادامه داد: باید قدرت ملی خود را بسازیم و با تدبیر با دنیا مذاکره کنیم و مسائل حل و فصل کنیم لذا مگر این کار قبلاً نشده مگر کشور از تحریم، جنگ نجات داده نشده ، مگر فرصت برای دانشمند ان ایجاد نشده تا فناوری هسته ای را کامل کنند و این مسائل یک بار تجربه شده و ما می توانیم عیناً آن را تکرار کنیم و فرصت لازم را ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: البته فرصت لازم با مذاکره واقعی ایجاد می‌شود، با اعلام مواضع کار پیش نمی‌رود این که ما مدام برویم مقاله بخوانیم کار پیش می نمی رود باید بدانیم مساله چیست و چه راه حلی دارد و راه حل اول و دوم چه چیزی است و از این طریق است که می توانیم مسائل را به حل و فصل نهایی برسانیم و این در صورتی است که مساله را شناخته باشیبم و راه حل آک را با استفاده از کارشناس و دیلمات لازم به کار بگیریم نه افرادی که تجربه لازم را ندارند.

وی خاطر نشان کردمک به اعتقاد من سیاست خارجی همشه برای ما مهم بوده و امروز به خاطر شرایط خاص و ویزه از همهیشه مهم ت راست.و باید افرادی در این کشور حکومت را درست بگیرند که بتواند هماهنگی لازم برای حل مسائل هسته ای و سایر مسائل سیاست خارجی به کار گیرند تا مشکل مردم حل شود.
 
واقعا مردم در مسائل اقتصادي زندگي شان سرد است
 
"حسن روحانی" در پاسخ به سوالي مبني براينکه از نظر حضرتعالي مرز ميان سياه نمايي و نقد چيست؟ گفت: موضوع نقد اين است که واقعيتي افتاده و ايراد و اشکالي دارد و ما بايد آن را تبيين کنيم؛اين اشکال گاهي در نوع تصميم سازي بوده  گاهي در زمان تصميم گيري و گاهي هم ممکن است تصميم خوب باشد؛ اما در مقام عمل و اجرا خوب اجرا نشده ما بايد نقد کنيم و ايرادات واشکالات را بگوييم و اين که چگونه بايد آن‌ها را رفع کنيم.

وي افزود: با نقد نقادان يک نوع ارزيابي صورت مي‌گيرد که موجب مي‌شود مادر سيکل تصحيح امور قرار بگيريم؛ يعني کاري تصميم سازي شده و به مرحله اجرا رفته و ما آن را دقت و نقادي مي‌کنيم و بعد راه حل مي‌دهيم و اين يک نقد سازنده است.

وي ادامه داد:سياه نمايي معنايش اين است که اگر نقص کوچکي وجود دارد آن را چند برابر کنيم و واقعيت را به مردم معرفي نکنيم گاهي اوقات واقعيت‌هايي در جامعه است که واقعا تلخ هستند ؛گاهي اوقات واقعا هوا سرد است و حالا آقاي حدادعادل  هم مي‌گويد، واقعا  مردم در مسائل اقتصادي زندگي شان سرد است ،واقعا جوانان در آزادي‌ها زندگي‌شان سرد است واقعا در زندگي خصوصي مردم دخالت‌هاي ناروا زندگي‌شان را سخت کرده است و اين سياه نمايي نيست؛ بلکه واقعيت است و ما بايد واقعيت‌ها را به اندازه بگوييم و بيشتر نگوييم.

ولایت فقیه جایگاه رفیعی دارد اما جایگاه جمهوریت هم بالاست

"حسن روحانی" در پاسخ به این سوال که از نظر شما مهمترین میراث امام چیست و چگونه از این ظرفیت عظیم برای تحقق برنامه‌های دولت خود استفاده می‌کنید؟ گفت: مهمترین میراث امام جمهوری اسلامی ایران و نظام هست. امام البته عزت و استقلال و آزادی و سربلندی ایران و فقه حکومتی را هم به یادگار گذاشتند اما مهمترین میراث جمهوری اسلامی است. خیلی مهم است که هم به جمهوریت تکیه کنیم و هم به اسلامیت. امروز برخی فکر میکنند جمهوری اسلامی یعنی تنها جمهوریت. یا تنها ولایت فقیه. ولایت فقیه جایگاه رفیعی دارد اما جایگاه جمهوریت هم بالاست. در نظام اسلامی ایران تمام امور طبق اصل 6 قانون اساسی بر مبنای آرای مردم است و اداره کشور طبق رای مردم است. امام میخواست هم جمهوریت حفظ شود و هم اسلامیت. انتخابات 24 خرداد شوراها و ریاست جمهوری مظهر جمهوریت و مردمسالاری دینی است. امام بر مساله وحدت هم بسیار و بسیار تکیه میکردند. وحدت داخلی که اساس قدرت ما را تشکیل میدهد.

امروز علما و مراجع و دانشگاه ها میتوانند با تلاش مضاعف کاری کنند وحدت کلمه مدنظر امام بهتر تحقق پیدا کند.

مهمترین میراث امام(ره) جمهوری اسلامی ایران و نظام هست

"حسن روحانی" در پاسخ به این سوال که از نظر شما مهمترین میراث امام(ره) چیست و چگونه از این ظرفیت عظیم برای تحقق برنامه‌های دولت خود استفاده می‌کنید؟ گفت: مهمترین میراث امام(ره) جمهوری اسلامی ایران و نظام هست. امام البته عزت و استقلال و آزادی و سربلندی ایران و فقه حکومتی را هم به یادگار گذاشتند اما مهمترین میراث جمهوری اسلامی است. خیلی مهم است که هم به جمهوریت تکیه کنیم و هم به اسلامیت.

 
وي افزود: امروز برخی فکر می‌کنند جمهوری اسلامی یعنی تنها جمهوریت. یا تنها ولایت فقیه. ولایت فقیه جایگاه رفیعی دارد اما جایگاه جمهوریت هم بالاست. در نظام اسلامی ایران تمام امور طبق اصل 6 قانون اساسی بر مبنای آرای مردم است و اداره کشور طبق رای مردم است. امام میخواست هم جمهوریت حفظ شود و هم اسلامیت. انتخابات 24 خرداد شوراها و ریاست جمهوری مظهر جمهوریت و مردمسالاری دینی است. امام بر مساله وحدت هم بسیار و بسیار تکیه میکردند. وحدت داخلی که اساس قدرت ما را تشکیل میدهد. امروز علما و مراجع و دانشگاه ها میتوانند با تلاش مضاعف کاری کنند وحدت کلمه مدنظر امام بهتر تحقق پیدا کند.
 
"حسن روحانی"  به عنوان آخرین کاندیدایی که در این مناظره به بیان اظهارات و دیدگاه‌های خود پرداخت قبل از هر چیز از اقشار مردم تشکر و گفت: این نکته را می‌خواهم بگویم که من نیامده‌ام تا در مقابل عزیزان دیگر خودنمایی کنم، فقط از مردم عزیز می‌خواهم نه به جملات که به تدابیر محکم، نه به ادعاها بلکه به عملکرد‌ها، نه به فیلم‌ها تبلیغاتی بلکه به واقعیت‌های عینی، نه به ستادهای پرزرق‌و برق و پوسترهای رنگی بلکه به استقامت در نظر و آینده‌نگری آینده رای دهم.  
 
وی در ادامه افزود: 40 سال است با سخنرانی و مصاحبه و پای میز خطابه با شما سخن گفتم اما هیچگاه شما را فریب ندادم و برخلاف عقیده‌ام هیچگاه سخنی نگفتم، در معاملات کثیف سیاسی و اقتصادی هرگز وارد نشدم، هیچگاه نخواستم که سیاستمداری مشهور باشم بلکه همواره سربلندی نظام و رفاه مردم را بر محبوبیت و عوام‌فریبی ترجیح دادم؛ نمی‌گویم بهترین انتخاب برای مردم ایران هستم بلکه امیدوارم همه توان خود را در طبق اخلاق بگذارم تا جرعه آبی در کام تشنه شما مردم بریزم.
 
"حسن روحانی"  ادامه داد: امیدوارم دولت شما یعنی دولت تدبیر وامید  چنان برنامه‌ریزی کند که بیشتر نگران تعالی بیشتر، روابط بهتر با دیگران باشیم تا پرداخت اقساط وام‌های و زمان بیشتری با خانواده و دوستان خود بگذرانیم، غذای مناسب و سالم میل کنید و مسکن راحت‌تری داشته باشید و از امکانات بهداشتی و درمانی بهتری برخوردار باشید و دیگر دائما نگویید هر سال دریغ از پارسال. 
 
انتهاي پيام/ 
 
برچسب ها: مدیریت ، دارای ، ثبات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار