حداد عادل در شبکه خبر:

ایجاد امنیت اقتصادی برای حل مشکلات صنعت خودروسازی/افراد در دولت نباید اتوبوسی بیایند و نروند

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من این عادت را ندارم مانند مرغ‌هایی که چند جوجه همراه دارند یک تیم با خود بیاورم و با یک اتوبوس بروند، من با همه راحت بوده و هر کس تقوا و تدبیر داشته باشد در دولت من جایگاه دارد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، غلامعلی حداد عادل در مصاحبه‌ای که از شبکه خبر پخش شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌های یازدهمین دولت ریاست جمهوری به همت کابینه اجرا می‌شود،‌مشخصه اصلی کابینه شما چیست؟ گفت: من دولت خودم را دولت تقوا و تدبیر نامیده‌ام و از همین دو کلمه به دنبال مردان با تقوا و با تدبیر هستم و کسانی که قدرت تصمیم‌گیری،‌دانش و تخصص داشته و البته دارای تقوای سیاسی نیز باشند اساس انتخاب همکارانم در دولت آینده است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه منظور شما از تقوای سیاسی چیست؟ اظهار داشت: یکی از نشانه‌های تقوا، پاکی و پاک دستی است که باعث می‌شود تمامی همکارانی که توسط وزیر انتخاب می‌شوند پاک بوده و همین پاکی در بدنه دولت جریان پیدا می‌کند و البته تقوای سیاسی بدین معناست که فردی برای پیروزی در بخش خود بخش دیگری را خراب نکند. 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری حدود و صغور تقوای سیاسی در افراد دولت را این‌گونه بیان کرد: حدود تقوا بستگی به جایگاه افراد دارد و هر میزان که مدیر در سطح بالای مدیریت فعالیت کند، انتظار تقوا از وی بیشتر است ولی تقوا به تنهایی کافی نیست و باید از تدبیر نیز برخوردار باشد.  
 
نماینده مردم تهران به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به ساختار مدیریتی کشور شما چه تغییری در این ساختار ایجاد کرده و افراد منتخب در دولت را تغییر می‌دهید، پاسخ داد: من این عادت را ندارم مانند مرغ‌هایی که چند  جوجه همراه دارند یک تیم با خود بیاورم و با یک اتوبوس بروند، من با همه راحت بوده و هر کس تقوا و تدبیر داشته باشد در دولت من جایگاه دارد و ترجیح می‌دهم برای تغییر دادن افراد به دنبال کارایی آن‌ها باشم و اگر کسانی کارشان را خوب انجام می‌دهند آن‌ها را در همان سمت نگاه می‌دارم.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من راجع به میزان تقوای کنونی مدیران نظر نمی‌دهم اما عده ای از مدیران فعلی شایستگی ادامه کار را دارند و لازم نمی‌بینم که رئیس‌جمهور بعدی این افراد را داخل گونی کرده و به بیرون از پنجره بریزد و بنا نیست افراد با تجربه را عزل کنم چرا که این کار برای کشور خطرناک است.  
 
حداد عادل در پاسخ به این سوال که آیا کابینه خود را مشخص کرده‌اید اظهار داشت: افرادی را در ذهن دارم اما هنوز فرد خاصی را معرفی نکرده‌ام و البته مصلحت نمی‌دانم اسامی آن‌ها را مطرح کنم ولی به مردم اطمینان می‌دهم اشخاصی را انتخاب خواهم کرد که در شأن ملت ایران باشند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر حرکت قطار دولت بر روی مجلس خواهد بود، اظهار داشت: در بین 8 نامزد ریاست جمهوری سابقه نمایندگی مجلس من از همه بیشتر بوده، خصوصاً اینکه من یک دوره ریاست مجلس را نیز در کارنامه خود دارم یعنی اکنون وارد چهاردهمین سال خود در مجلس شده‌ام و هم مجلس را می‌شناسم و هم مشکلات دولت و مجلس را می‌دانم و تاکید می‌کنم دولت باید قوانین مجلس را اجرا کرده و مجلس نیز باید پای حرف‌های دولت بنشیند و در راستای آن حرکت کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ دولت باید مشکلات را توضیح داده اما اگر چیزی به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید برای قوای سه‌گانه لازم‌الاجرا است و محترم شمردن قانونی که اشکال دارد بهتر از آن است که دولت بگوید قانون را اجرا نمی‌کنم.  
 
نماینده مردم تهران با بیان اینکه اگر دولت و مجلس با هم صمیمی بوده و در یک راستا حرکت کنند می‌توانند قوانین را به بهترین شکل اجرا کنند، گفت: دولت و مجلس می‌توانند با برگزاری جلسات غیررسمی مانند دو دست در یک بدن کار مملکت را به دور از کارهای جناح خود انجام دهند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که نظر شما در رابطه با مذاکره با آمریکا چه خواهد بود و چه برنامه ای دارید، تاکید کرد: ما به آمریکا می‌گوییم که اگر شما دشمنیتان را کم کنید و اسلحه را بردارید ما آماده مذاکره خواهیم بود و هم دشمنی کردن و هم بر طبل تحریم کوبیدن راه به جایی نخواهد برد بلکه دعوت آمریکا به مذاکره باید طی یک اقدام عملی و نشان از حسن نیت این کشور باشد و در این صورت این کار را خواهم کرد.  
 
حداد عادل ادامه داد: دیپلماسی عمومی یک امر بسیار ضروری بوده که بسیاری از دولتمردان به آن توجه نمی‌کنند در حالی که بسیاری از گره‌گشایی‌ها با دیپلماسی عمومی صورت می‌گیرد و یکی از این موارد در دیپلماسی عمومی تلاش برای رایزنی و لابی بوده که هر کشوری باید سعی کند دیپلماسی عمومی نیرومندی در سایر کشورها داشته باشد تا بتواند تصویر درستی در انظار دیگر ملت‌ها ایجاد کند و ما نیز باید تلاش کنیم از دیپلماسی عمومی در آمریکا استفاده کنیم و به کمک آن پیام خود را به سایر کشورها برسانیم.  
 
وی به سوالی مبنی بر اینکه تا چه میزان از ظرفیت بیداری اسلامی در سیاست خارجی استفاده خواهید کرد، پاسخ داد: من بیداری اسلامی را مبارک و دوران‌ساز می‌دانم و معتقدم باید به بیداری اسلامی خوشامد گفته و به گسترده کردن آن بپردازیم و بیداری اسلامی را نوین دوران تجدد اسلامی بدانیم همانگونه که در قرن بیستم با "تجدد غربی" روبرو بودیم ولی حالا در قرن 21 بیداری اسلامی جایگزین تجدد غربی شده است که در واقع هرچه این بیداری اسلامی گسترش پیدا کند قدرت کشورهای اسلامی از جمله ایران نیز بیشتر خواهد شد.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما باید در کشورهایی که با بیداری اسلامی مواجه شده‌اند سرفصل تازه‌ای از مناسبات را آغاز کرده و به افزایش قدرت خود در منطقه بپردازیم.  
 
نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که برنامه شما در رابطه با مهار تورم و گرانی چیست و با چه مکانیزمی با آن مقابله خواهید کرد؟ تصریح کرد: در ابتدا باید به یک تثبیت اقتصادی رسیده و از بروز نوسانات جلوگیری کنیم و دولت را کنترل کنیم تا رشد نقدینگی از این حد فراتر نرود و سعی کنیم نقدینگی موجود در دست مردم را به سوی فعالیت‌های مولد هدایت کنیم و باید برای تحقق این امر تسهیلاتی ایجاد کنیم که مردم سرمایه‌گذاری کرده و دولت‌ها نیز از خلق پول جدید جلوگیری کنند.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از راه‌های متوقف کردن تورم را انضباط مالی در دولت دانست و گفت: با انضباط مالی می‌توانیم از تورم جلوگیری کنیم و مطابق قانونی که در مجلس به تصویب رسیده موانعی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد را کم کنیم؛ مانند گمرک، بیمه، امور حمل و نقل، مباحث کارگری، افزایش بهره‌وری و توجه جامعه به محصولات ایرانی.  
 
حداد عادل بیان داشت: باید از یک بسته تصمیم‌گیری استفاده کنیم و کالای ایرانی با کیفیت تولید کرده و انگیزه مردم را در خرید کالای ایرانی افزایش دهیم و با ایجاد بازار رقابتی انحصار را که بالشت نرمی زیر سر برخی از قدرتمندان است را از بین ببریم تا هر خودرویی که درست می‌کنند مردم مجبور به خرید آن نباشند بلکه با ایجاد تعرفه، نظارت، تسهیلات و تشویق آن‌ها را به مصرف کالای داخلی تشویق کنیم.  
 
وی در پاسخ به اینکه برنامه شما برای حل مشکلات صنعت خودروسازی چیست؟ گفت: مشکلات خودروسازی در ایران بدین خاطر بوده که انحصار در داخل کشور ایجاد شده است، چرا که اکنون دو صنعت خودروسازی غول کشور مانند دو نهال بزرگ شده‌اند که از ورود دیگر خودروسازان جلوگیری می‌کنند ما برای حل این مشکل باید بازار رقابت را فراهم کنیم که خودروسازان داخلی برای تولید خودرو انگیزه داشته باشند که البته این کار با یک امنیت اقتصادی ایجاد می‌شود.

حدادعادل با اشاره به این که باید اعتماد سرمایه گذاران به منطقی بودن دولت بیشتر شود، گفت: دولت باید با بخش خصوصی در ارتباط دائم باشد و ما در کشور امکانات زیادی را داریم که می‌تواند برای سرمایه گذار بازارهای سودآور فراوانی را تولید کند، خوشبختانه ما دارای کشوری پرنشاط و جمعیت زیاد هستیم به گونه ای که در آن تقاضا بالا است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که در حوزه های ورزشی می‌توان کالاهای ورزشی بسیاری تولید کنیم ادامه داد: هم چنین می‌توانیم در بحث آموزش و پرورش، ابزارهای آموزشی و کالاهای آموزشی فراوانی را تولید کنیم.

حدادعادل با بیان این که در حوزه ای که قدم بگذاریم می‌توانیم کارهای بسیاری را انجام دهیم، گفت: ما در تمامی حوزه‌ها می‌توانیم بازارهای تضمین شده ای را برای سرمایه گذاری سرمایه داران فراهم سازیم.

وی با اشاره به این که دولت نباید بخش خصوصی را رقیب خود بداند، بیان کرد: نباید به بخش خصوصی به چشم دشمن نگاه کرد زیرا کارآفرین جرم نکرده بنابراین باید چشم‌ها را بشوریم و جور دیگری ببینیم و وقتی که کسی قدم به اداره ای می‌گذارد و می‌گوید مثلا می‌خواهم کارخانه ای را تاسیس کنم باید او را یک آدم شریف تلقی کنیم که می‌خواهد اشتغال ایجاد کند چراکه کسی که کارخانه ای را تاسیس می‌کند با بیکاری مقابله کرده و با فقر مبارزه می‌کند.

حدادعادل با بیان اینکه وقتی بیکاری است فقر ایجاد می‌شود، گفت: زمانی که فقر ایجاد شود به دنبال آن فسادهایی هم چون فساد اخلاقی ایجاد می‌شود و این درحالیست که کسی که کارآفرینی می‌کند یعنی کار معنوی کرده و بنابراین کارآفرین به نوعی عبادت انجام می‌دهد.

حدادعادل با اشاره به اینکه مدیران باید رسوبات دهه های پیشین را از ذهن خود پاک کنند، تصریح کرد: باید تسهیلات کارشناسی شده ای را در نظر گرفت و این کار باید به دست کارشناسان واگذار کنیم تا براساس سلایق و با شناخت منابع اقدامات لازم به عمل آید.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه همه تسهیلات منحصرا مالی نیست افزود: باید تحولی در حوزه بانکداری ایجاد شود بنابراین بانک‌ها به جای این که کار پولی کنند کار اقتصادی انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی براینکه آیا بانکداری ما اسلامی است یا خیر خاطر نشان ساخت: ما از بانکداری اسلامی به معنای صحیح کلمه بسیار دور هستیم و بانک‌ها بنگاه های اقتصادی شدند و به جای این که پول در اختیار مردم قرار دهند با پول مردم کار اقتصادی انجام می‌دهند.

این کاندیدا گفت: بانک‌ها پول مردم را می‌گیرند و به آن‌ها 20 درصد سود می‌دهند  به جای این که به صنعت تسهیلات بدهند خودشان مثل یک تاجر با پول‌های مردم برج می‌سازند و در آن برج سازی 60 درصد خودشان سود می‌برند و مابقی را به مردم می‌دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اولویت شما آیا اصلاح ساختار بانکی است یا خیر؟ افزود: هر کسی که رئیس جمهور شد باید وضع بانکی کشور را تغییر دهد، متاسفانه بانک‌ها به جای دیوان سالاری به دیوانه سالاری تبدیل شده‌اند.

وی با اشاره به این که بایداز سوی مسئولان همدلی و همراهی با بخش خصوصی صورت گیرد، گفت: کسی که می‌خواهد کار صنعتی انجام دهد وقتی به پای درد و دل آنها می‌نشینیم گریه‌اش می‌گیرد بنابراین باید کاری کنیم که سرمایه گذار بداند چه می‌کند.

حدادعادل در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه جنابعالی چه برنامه ای در خصوص تسهیل ازدواج جوانان دارید، بیان کرد: ازدواج برای همه خانواده‌ها و جوانان تبدیل به یک مشکل  اساسی شده است به گونه ای که پدر ومادرها غصه‌هایی زیادی دارند که دخترها و پسرهایشان جفتی برایشان پیدا نشده است، ازدواج برای خانواده‌ها دلهره آور شده و کمتر کسی را می‌بینیم که دغدغه ازدواج را نداشته باشد.

این کاندیدا با بیان این که دغدغه ازدواج در جامعه ما بسیار مشهود است، اضافه کرد: تشکیل خانواده ندادن آثار منفی روحی و روانی زیادی دربردارد که این اسباب خجالت ماست که در جامعه ما حلال سخت شده باشد و حرام آسان.

وی با اشاره به این که دولت باید این تابو را به قول فرنگی‌ها بشکند، اظهار داشت: باید ازدواج را امری طبیعی، لازم و متعارف جلوه دهیم و گره‌ها را باز کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا سبک زندگی ما سبک زندگی ایرانی اسلامی است، افزود: سبک زندگی ما نه اسلامی است نه ایرانی زیرا در زندگی ما اسراف و ریخت و پاش‌های زیادی صورت می‌گیرد به گونه ای که هر چیزی که قدیمی و کهنه باشد را دور می‌اندازیم بنابتراین ما نمی‌توانیم به سبک زندگی غربی زندگی کنیم و از سوی دیگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را داشته باشیم.

حداد عادل در پایان با اشاره به این که ما باید خود را از این دایره بیرون بکشانیم، افزود: تا زمانی که به سبک زندگی دایره غربی زندگی می‌کنیم آن‌ها ما را به دامن می‌اندازند بنابراین باید شیوه زندگی‌ها را عوض کنیم و به سبک زندگی اسلامی ایرانی بپردازیم زیرا سبک زندگی اسلامی یعنی عاقلانه زندگی کردن.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار