قالیباف در برنامه پاسخ به کارشناسان:

عزت فرهنگی را باز می‌گردانم/ دولت در برخی از امور نباید دخالت و فضولی کند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مشکلات اساسی جامعه این است که رفتار سیاست زده بر حوزه فرهنگ حاکم است لذا بنده در دولت آینده هیچ وقت نمی گذارم فرهنگ مظلوم واقع شود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به رویکرد خود در سیاست خارجی اظهار داشت: مهم‌ترین رسالت سیاست خارجی تأمین منافع ملی و امنیت است چرا که از این طریق آرمان‌ها هویت ملی و انقلابی و دینی کشور تضمین می‌شود.

وی تصریح کرد: سیاست خارجی در قانون اساسی ما و حتی در خیلی از کشورها این نیست که رئیس دولت تغییر اساسی و جدی در دوره چهار ساله حکومت به وجود آورد چرا که این مقوله قدری تداوم دار است و به ندرت اتفاق می‌افتد.

قالیباف با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران مجموعه سه قوا و رهبر انقلاب در تعیین رویکردها در حوزه سیاست خارج نقش کلیدی و اساسی دارند، افزود: بسیاری اوقات سیاست درست وجود دارد اما دیپلماسی غلط است و باعث بروز مشکلاتی می‌شود، استراتژی سیاست خارجی ثابت است و تنها تاکتیک‌ها و دیپلماسی تغییر می‌کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در امنیت ملی با سه قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی روبرو هستیم به طوری که رابطه بین قدرت در حوزه نظامی و قدرت در حوزه اقتصادی دو طرفه است یعنی کشوری که بنیه اقتصادی قوی دارد بنیه اقتصادی نظامی بالایی را نیز دارد اما در مورد قدرت سیاسی این طور نیست یعنی اگر کشوری در حوزه سیاسی به بن بست برسد قدرت نظامی را جایگزین آن می‌کند.

وی با بیان اینکه ما می‌بایست درک درستی از صحنه بین‌المللی داشته باشیم، ادامه داد: با فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد هنوز نظم جهانی مستقر نشده و ما در دوران گذار هستیم در این دوران دو بحث موجود است یکی اینکه آیا قدرت‌های نوظهور جایگزین قدرت‌های قدیمی می‌شوند؟ بعضا به این امر معتقدند اما به نظر بنده قدرت‌های جدید در حال رشد هستند اما همین قدرت‌های نوظهور مانند کشور چین، ژاپن و هند حاضر نیستند نظم فعلی را از بین ببرند.  

قالیباف اظهار داشت: قدرت‌های نوظهور می‌توانند در صحنه بین‌المللی خلاف روال نظم فعلی فعالیت کنند ما حاضر نیستند نظم موجود را از بین ببرند چرا که در همین وضعیت فعلی در حال قدرتمند شدن هستند به عبارت دیگر حاضر نیستند پارادایم فعلی قدرت‌های جهانی را به هم بریزند.

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رویکرد شما در حوزه سیاست خارجی چیست، تصریح کرد: بنده معتقدم رویکرد منطقه گرایی می‌بایست اساس کار باشد، موقعیت ژئوپولتیکی ایران فرصت بسیار استثنائی را برای کشورمان محیا کرده است که اگر به آن توجه نشود این فرصت تبدیل به تهدید می‌شود.  

وی با اشاره به منطقه جنوب غرب آسیا و خاورمیانه گفت: این منطقه مهم‌ترین تأثیر را در روابط جهانی دارد و هیچ منطقه ای به اهمیت این مکان تأثیرات جهانی ندارد و ایران بیشترین مزیت را دارد که همگرایی منطقه ای بوجود آورد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه متأسفانه ما بسیاری از فرصت‌ها را پشت سرگذاشته ایم، گفت: باید بگویم کشور ما نگاه ژئوپولتیکی به این مسئله نداشته است اما امروز بیداری اسلامی فرصت بسیار بزرگی در خاورمیانه است و ما باید با کشورهای همسایه نه تنها تعامل خوب و سازنده داشته باشیم بلکه بحث تقریب مذاهب و یا مبارزه با تروریست را نیز به صورت جدی ادامه دهیم.

وی تأکید کرد: در سیاست خارجی پایه اساسی قدرت است و خارج از قدرت نباید حرکت کرد چرا که آرمان‌ها و اهداف در سیاست خارجی در سایه قدرت معنا و مفهوم پیدا خواهند کرد.

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برنامه عملیاتی شما برای تحقق اقتصاد غیرنفتی چیست، اظهار داشت: فرصت‌ها، تهدیدها، ضعف‌ها و قدرت‌ها همیشه وجود دارند و چنانچه فرصت‌ها به خوبی مدیریت نشوند به تهدید تبدیل می‌شوند و برعکس آن نیز صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه امروزه اقتصاد نفتی بزرگ‌ترین تهدید برای کشور ما شده است، ادامه داد: ما شاهدیم صادرات غیرنفتی نیز نفت آلود هستند یعنی اقتصاد به نفت تکیه زده است و باعث شده تا نتوانیم از تمام ظرفیت‌های تولیدی استفاده کنیم، متأسفانه وقتی سیاست بازی بر اقتصاد حاکم و یک سری وعده های کوتاه مدت داده شود اقتصاد پویایی بوجود نمی‌آید بنابراین باید به تولید توجه شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به اقتصاد پایدار گفت: در عرصه اقتصاد درب خدمات باز است لذا برای رشد تولید می‌بایست به این مقوله توجه شود همچنین نقدینگی می‌بایست از بین برود، نقدینگی در اقتصاد بوجود آمده و متأسفانه به سمت بورس و تولید نرفته است و موجب شده تا تجارت درستی به وجود نیاید، اقتصاد ما انعطاف پذیر و قابل کنترل نیست و چنانچه به بحث‌های دانش بنیان در حوزه مسائل اقتصادی توجه شود کشور به سمت اقتصاد غیرنفتی می‌رود.

قالیباف دغدغه خود را در حوزه فرهنگ اینگونه بیان کرد: قدرت فرهنگی، هنر و اخلاق عواملی هستند که کشور ما را در سطح جهانی شناسانده‌اند، فرهنگ در حوزه سیاست خارجی به ما کمک می‌کند تا به سمت ملت‌ها، افراد نخبه و تأثیرگذار برویم.

وی گفت: فرهنگ در حوزه داخلی یعنی تربیت منابع انسانی و توسعه کشور، به تعبیر رهبر انقلاب فرهنگ از همه مقوله‌ها مظلوم‌تر واقع شده است لذا برنامه بنده در حوزه فرهنگ این است که عزت فرهنگی را بازگردانم چرا که عزت فرهنگی باعث سربلندی ما خواهد شد.

وی با بیان اینکه سوء مدیریت در کشور یکی از موضوعات جدی برای ورود بنده به صحنه انتخابات است، تصریح کرد: هیچ دولت سیاست زده ای نمی‌آید پول امروز را هزینه کند در شرایطی که روز بعد نخواهد درو کند.

شهردار سابق تهران اظهار داشت: فرهنگ یعنی اساتید، نخبگان، دانشگاهیان و دانشجویان در این بین هنرمندان را نیز نباید از یاد ببریم چرا که بهترین خدمت را هنر و فرهنگ این جامعه انجام داده‌اند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: ما هنرمندان مطرحی در سطح جهان داریم که متأسفانه حقوق بازنشستگی و دفترچه خدمات درمانی ندارند این مشکل دامن گیر معلمان نیز شده است این قشر زحمتکش نمی‌توانند با حقوق معلمی زندگی را اداره کنند لذا دو شغله هستند و در این موقعیت دیگر قادر نیستند ارتقا تحصیلی پیدا کرده و بچه های ما را به درستی تربیت کنند.

وی با بیان اینکه در دولت آینده هیچگاه نمی‌گذارند فرهنگ مظلوم واقع شود، خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم حتی اگر ده سال در این حوزه سرمایه گذاری کنیم در خروجی دانشگاه‌هایمان بیشترین تأثیر را می‌بینیم لذا من این تصمیم گیری را انجام می‌دهد ولو اینکه جواب ندهد و باید بگویم اشکالات امروز جامعه ما به این خاطراست که رفتار سیاست زده بر حوزه فرهنگ حاکم است.

قالیباف در رابطه با وحدت کلمه موجود در کشور خاطرنشان کرد: این مسئله به عنوان اساس جامعه همیشه مورد توجه بوده و باید همدلی میان مردم با مردم، رابطه دولت ملت و رابطه درون حاکمیت را در اولویت کارهای خود قرار دهیم.
 
وی افزود: اگر چنانچه رابطه میان مسئولان خوب نباشد قطعا خروجی آن موجب بر هم زدن روابط دیگر می‌شود و اگر در ادامه رابطه میان دولت و ملت بر هم بخورد شاهد آسیب به روابط میان مردم می‌شویم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچگاه نباید فراتر از قانون حرکت کرد و نباید اجازه دهیم که سلایق حاکم بر قانون شود چنانچه که در ماه‌های گذشته شاهد بودیم اختلاف میان قوای مجریه و مقننه باعث کاهش قدرت ملی شد.  
 
شهردار تهران بیان داشت: زمانی که میان مسئولان تنش به وجود بیاید قطعا شاهد از بین رفتن اعتماد می‌شویم.
 
قالیباف در رابطه با برنامه‌اش در مورد تثبیت نرخ ارز در صورت پیروزی در انتخابات خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت ما بناست که کوچکتر شود اما در حال افزایش حجم دولت و هزینه‌های مربوط به آن هستیم و این مسئله را باید مورد توجه قرار داد که دولت در برخی از امور نباید دخالت و فضولی کند ولی اگر چنانچه دخالت به منظور اصلاح بود قطعا کارساز واقع خواهد شد.  
 
وی افزود: با کسری بودجه دولت شاهد دخالت‌های این ارگان در ارز بودیم که موجب اخلال شد،‌این یک دخالت شکننده بود در حالی که دولت باید تلاش می‌کرد به جای دخالت کردن نرخ ارز را تثبیت می‌کرد نه اینکه به عنوان منبع درآمد خود از آن استفاده کند.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در سال 73 و 74 زمانی که نرخ ارز افزایش یافت،‌قوه مجریه با دخالت خود توانست ارزش پول ملی را در جایگاه مناسب قرار داده و ارز را سامان دهد.  
 
شهردار تهران تصریح کرد: باید با مدیریت صحیح باعث شویم سرمایه ملی در بخش تولید وارد شود و این مسئله کمک به بهبود نرخ ارز در کشور خواهد کرد؛‌ تمام مشکلات ناشی از افزایش نرخ ارز در کشور به خاطر سوء مدیریت و سوء تدبیر بود و من قول خواهم داد که ظرف 6 ماه بعد از تشکیل دولت و البته در صورت پیروزی‌ام در انتخابات موجب تثبیت قیمت‌ها و ارز شوم.  
 
قالیباف اضافه کرد:‌در مباحث اقتصادی باید مسئله دیپلماسی عمومی و اقتصادی را مدنظر قرار دهیم و نمی‌توانیم ادعا کنیم که خود را از ارز بی‌نیاز می‌کنیم.
 
وی افزود: اقتصاد منطق خود را دارد و آنچه در این میان مهم است منطق عرضه و تقاضا است که باید با دیپلماسی قوی در این حوزه ورود پیدا کنیم و اینکه تجارت خصوصی کارهای مربوط به خود را انجام دهد.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره شورای اسلامی شهر و روستا و برنامه‌های آتی‌اش برای بهبود این شورا خاطرنشان کرد:‌ یکی از دردهای مدیریتی ما به دلیل اشکال‌های موجود در ساختار است و مهمترین شعار ما این است که مردم می‌خواهند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند لذا دولت باید در ساختار اداری باید اجازه دخالت مردم را بدهد.  
 
شهردار تهران ادامه داد:‌ مسائل مربوط به شورای شهر و روستا به دلیل وجود بخشداری،‌فرمانداری و استانداری نیازی به دخالت‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت ندارد چرا که یک رئیس‌جمهور به دلیل حضور در پایتخت از مشکلات،‌ظرفیت‌ها و توانایی‌های یک شهر و یا یک روستا اطلاعات لازم را ندارد.  
 
قالیباف با بیان اینکه باید میان اقدامات ملی و محلی تفکیک قائل شویم، گفت:‌انجام بسیاری از وظایف موجود در شهرها و روستاها را باید به مردم محول کنیم و از سلیقه‌ای اداری کردن شوراها پرهیز کنیم.  
 
وی اضافه کرد: منظور من از دولت محلی که بارها آنرا عنوان کردم همین شوراها است که به عنوان مبنای تصمیم‌گیری و به دلیل داشتن ظرفیت‌های لازم در انجام امور خطای بسیار کمتری از ضعف قوه مجریه دارد و در ادامه باید بگویم یکی از برنامه‌هایم این است که هویت جدی و لازم را به شورای شهر و روستا بدهم و آنها باید از هرگونه سیاست‌زدگی پرهیز کنند، اینجاست که حاکمیت باید دخالت کند.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره هدفمندی یارانه‌ها گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها باید تداوم یابد و به صورت کامل اجرا شود؛ دولت باید بتواند با دنبال کردن سیاست‌های جبرانی به بخش صنعت و کشاورزی یارانه لازم را بدهد تا با این کار به بخش تولید کمک زیادی کرده باشیم و همچنین باید برای دهک‌های پایین این سیاست را به کار گیریم.  
 
شهردار تهران بیان داشت: اجرای سیاست جبرانی در حوزه بهداشت و درمان یکی دیگر از مهمترین مسائلی است که باید از طرف دولت آتی دنبال تا مشکلات پرداخت هزینه‌های درمانی از سوی مردم حل شود و باید به این مسئله اذعان داشت که اگر دولت ضعف مدیریتی خود را از جیب مردم تامین کند این یک دزدی آشکار است.  
 
قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: سوءتدبیر، سوء مدیریت، پا گذاشتن روی قانون و از متن خارج کردن نخبگان در بخش‌های اجرایی به عنوان یکی از بزرگترین اشکالات موجود در کشور مطرح می‌شود و انگیزه حضور من برای ورود به عرصه انتخابات این است که به این نوع مدیریت خسته پایان دهم.

انتهای پیام/
برچسب ها: قالیباف ، شبکه ، چهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار