رضایی در برنامه رویکرد‌ها و برنامه‌ها:

قانون مجلس ابزاری برای تحقق و اجرای قانون اساسی است

محسن رضایی با بیان اینکه قانون مجلس ابزاری برای تحقق و اجرای قانون اساسی است، گفت: ا در اجرای قانون نباید تبعیض و از نظر حقوقی ارزش‌های متفاوت را قائل شویم،‌نباید یک تعداد اصول را کنار بگذاریم؛ مثل حقوق ملت ایران. در این عصر جدید باید به مردم بازگشت داشته باشیم و از زبان و ادبیات گرفته تا معماری و هنر و معیشت به حقوق مردم توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، محسن رضایی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه رویکردها و برنامه‌ها که از شبکه چهار سیما پخش شد در پاسخ به این سوال که مهمترین میثاق مردم و مسئولان چیست و آنها چه وظایفی نسبت به قانون اساسی دارند و شما چه اقداماتی در این رابطه انجام می‌دهید؟ گفت: ما اولین میثاق‌مان با خداست که شرک نورزیم و غیر از خدا را نپرستیم ما اگر به میثاق قانون اساسی پایبند باشیم اما بازهم خودپرستی داشته باشیم درست نیست.
 
وی افزود: در این میثاق فرهنگ، تعهدات، مسئولیت‌ها و اصول اداره کشور وجود دارد و انسان‌های دانشمند و باسوادی آنرا نوشته‌اند که به آرا مردم گذاشته شده و موسسین جمهوری اسلامی هم آنرا امضا کرده‌اند.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در اجرای قانون نباید تبعیض و از نظر حقوقی ارزش‌های متفاوت را قائل شویم،‌نباید یک تعداد اصول را کنار بگذاریم؛ مثل حقوق ملت ایران. در این عصر جدید باید به مردم بازگشت داشته باشیم و از زبان و ادبیات گرفته تا معماری و هنر و معیشت به حقوق مردم توجه کنیم.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خود قانون اساسی را باید رئیس جمهور امضا کند اما در اجرا ابهام است آیا بدون مجلس می‌تواند انجام دهد؟ قانون مجلس ابزاری برای تحقق و اجرای قانون اساسی است؛ مثلا اصل 15،‌اصل 19 یا خود جرم سیاسی قانونی را می‌خواهد که در مجلس بیاید و باید رئیس جمهور اجرا کند، مثلا در اصل 44 حدود و مسئولیت‌های این سه بخش خصوصی، تعاونی و دولتی مشخص شده اما هیچ رئیس‌جمهوری نیامده آنها را به طور مشخص اجرا کند، اولین کاری که ما می‌کنیم آن است که اصولی که مغفول مانده قانونی در مجلس قانونی را تهیه کنیم.  
 
رضایی تصریح کرد:‌ بعضی اصول مانند عدالت و آزادی‌ها در همین حد روحیه آزادی‌خواهی مانده است اما درخت آزادی‌خواهی کاشته نشده است لذا نمی‌توانیم در حد آرمان‌خواهی و حس آنرا متوقف کنیم و باید به نهاد تبدیل کنیم لذا من برخلاف بسیاری که شعار آزادی دادند و با وجود اینکه قدرت هم داشتند آنرا عملی نکردند برای نهادینه کردن آن اصول از قانون اساسی که مغفول مانده تلاش می‌کنم.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و نقاط ضعف و قوت اجرای آن چیست و اینکه گفتید پرداخت نقدی از 45 هزار تومان به 110 هزار تومان می‌رسانید برای هر نفر ایرانی و اقشار مستضعف گفت: اولین مشکل آن است که هدفمندی یارانه‌ها شفاف نشد و برای شفاف‌سازی قیمت‌ها آنرا می‌خواستیم یا برای جبران لذا در اجرا به مشکل برخوردیم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: اولین این کار برای شفاف‌سازی قیمت‌های انرژی و دوم برای این بود که اگر به اقشار آسیب‌پذیر خساراتی وارد شد اقدامات جبرانی صورت گیرد اما به علت عدم تفکیک بین این دو و تزریق پول به جامعه گرانی‌ها ایجاد شد.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جبران‌ها باید واقعی باشد نه اسمی،‌اگر اینطور می‌شد هیچ وقت این پول به گرانی تبدیل نمی‌شد، مشکل ما در پرداخت 45 هزار تومان همین است لذا ما با ادامه این مرحله که تعهد دولت است، 65 هزار تومان نیز در مرحله دوم به شکل تولیدی و درآمدی و به صورت نقدی می‌پردازیم و این پول برای خود مردم است یعنی وارد تولید و درآمد می‌شود اما قبل از افزایش تقاضا،‌عرضه را بالا می‌برد و همیشه یک گام کالا و خدمات جلوتر هستند که اینگونه هم تورم مهار می‌شود و هم مشکل اشتغال حل شده و هم مردم این پول به دست‌شان می‌آید.  
 
رضایی افزود: در 6 ماهه اول سال 45 هزار تومان پرداخت می‌شود اما از شهریور به بعد 110 هزار تومان که این در حقیقت با یک سود است زیرا 65 هزار تومان در مرحله دوم، تولید و درآمد را تحت تاثیر قرار داده و به صورت نقد هم مردم این 110 هزار تومان را به طور مستقیم می‌گیرند و اقدامات ضدتورمی انجام می‌شود.  
 
وی در پاسخ به این سوال که ملاک شما در حوزه آموزش و پرورش برای انتخاب وزیر چیست؟ بیان داشت:‌من به خودم و دیگران اجازه می‌دهم که پست های سیاسی را با نگاه سیاسی تقسیم کنند اما اجازه نمی‌دهم که سرنوشت آینده کشور را در دست دارند با زد و بند جناحی به افرادی بدهند.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آیا ما در قبال کارهای شخصی خود می‌خواهیم آینده ایران و بچه‌های‌مان را خراب کنیم لذا باید پای سیاست را از حوزه آموزش و پرورش و همه حوزه‌ها کنار بکشیم؛ سیاست بیش از حد وارد برخی حوزه‌ها شده است لذا وزیر را از خود آموزش و پرورش انتخاب می‌کنیم.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: وزیری اگر می‌خواهد وارد بحث‌های سیاسی شود باید قانونی بنویسیم که دو سال قبل از آن استعفا دهد لذا وزیر آموزش و پرورش باید مسئولیت‌پذیر باشد و فقط مسائل تخصصی را دنبال کند.  
 
رضایی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای فرهنگیان خواهیم داشت، گفت:‌ اولا شغل و درآمد آنها است وقتی حقوق یک خانم دبیر با 20 سال سابقه 670 هزار تومان است یعنی قدرت خرید او به نسبت سال گذشته کاهش یافته و تنها 300 هزار تومان مانده،‌لذا با این حقوق با چه فکری سر کار حاضر شود. ما کاری می‌کنیم معلمان ما دغدغه‌ای جز درس و فکر و پژوهش نداشته باشند.  
 
وی تصریح کرد:‌ مسئله مسکن نیز از مشکلات دیگر است که از حقوق معلمین هم مهمتر است،‌ما مسکن معلمین را به طور اساسی حل می‌کنیم و اینکه دیگر گرانی درست نمی‌کند،‌ما ترکیبی از کمک‌ها به معلمین را برای افزایش قدرت خرید و رفاه آنها خواهیم داشت.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اولویت مبنایی شما در سیاست خارجی تنش‌زدایی با غرب است یا نگاه به شرق، کشورهای جنوب یا قدرت‌های نوظهور؟ افزود:‌وضعیت ما همانند بوکسی است که آمریکا به راه انداخته که یک پای آن در خاورمیانه و پای دیگر آن در اروپا با کمک تحریم‌ها علیه ما است.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما اگر بخواهیم در میدان بازی آمریکا قرار بگیریم که متاسفانه برخی‌ها که گفتند تنگه هرمز را می‌بندیم و این خواست دشمن است نباید وارد درگیری نظامی شویم و با تدبیر می‌توانیم گارد آمریکا را بی‌خاصیت کنیم و باید با اهرم‌های خود مقابله کنیم.  
 
رضایی گفت:‌استراتژی ما استراتژی قیچی است اینطور نیست که آمریکا وحدت کاذبانه خود را با امریکا،‌روسیه و چین نشان دهد و حتی در خود افکار عمومی آمریکا می‌توانیم با امکانات فراوان خود آمریکا را از این ژست کاذبانه دور کنیم تا مثل آدم مودب حرف بزند.  
 
وی اظهار داشت: کسی که برای بوکس آمده مذاکره نمی‌کند بلکه می‌خواهد با وقت‌کشی تحریم‌ها را بیشتر کند لذا اگر لازم شد 200، 300 نفر از دیپلمات‌های قوی و یک اتاق بزرگ دیپلماسی درست می‌کنیم تا به تیم مذاکره کننده ما کمک کند و انشاء‌الله با بسیج دیپلمات‌ها این موضوع را حل می‌کنیم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما باید از یک طرف عزت ملی خود را حفظ کنیم و از طرف دیگر راه باز شود،‌حفظ عزت ملی با باز کردن مسیر گسترش اقتصاد و فرهنگ میسر می‌شود.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت:‌تعریف حداکثر‌ها و حداقل‌ها و چانه‌زنی‌ها در این مذاکرات مهم است و من الان نمی‌توانم طرح خود را رو کنم زیرا طرف مقابل می‌فهمد و این مسئله را خدمت رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کنم و پای میز مذاکره می‌رویم و خود مذاکره کنندگان را کمک می‌کنم تا مدیریت هوشمندانه انجام شود.  
 
رضایی گفت: البته این کافی نیست و اگر طرف مقابل زمان بکشد و تن به مذاکره ندهد باید لبه دوم قیچی یعنی کارآمدی اقتصادی را فعال کنیم یعنی در همان ماه‌های سال اول ثابت می‌کنیم تحریم‌ها قابل شکستن هستند.  
 
وی تصریح کرد: ما باید این پالس را در ذهن آمریکایی‌ها ایجاد کنیم که آنها وادار به مذاکره با ایران شوند ما نباید از یک طرف ماجراجویی و از طرفی ساده‌اندیشی کنیم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سیاست من موازنه نسبی است و حرف دیگری فارغ از موازنه منفی و مثبت دارم؛ فهرستی از چالش‌ها و همکاری‌های ما وجود دارد که در موضوعات هسته‌ای،‌محیط زیست و مواد مخدر بتوانیم با آمریکا مذاکره کنیم که در موضوع هسته‌ای از رهبر انقلاب اجازه گرفته شده و در دو موضوع بعدی نیز می‌توانیم از ایشان اجازه بگیریم.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ در قضیه محیط زیست بین اردن، سوریه و عراق منطقه‌ای وجود دارد که با تغییرات جغرافیایی غبار بلند می‌شود و 26 استان ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا چون آمریکایی‌ها این وضعیت را با حضور نظامی خود به وجود آورده و با تانک‌های‌شان بوته‌ها و درختچه‌ها را نابود کرده‌اند باید هزینه آنرا بپردازند،‌این کار چهار پنج میلیارد دلار پول می‌خواهد که دو میلیارد آنرا آمریکایی‌ها باید بدهند.   
 
رضایی ادامه داد:‌در قضیه مواد مخدر هم در سال چقدر نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج ما در مرزها شهید می‌دهند ما سلامت جوانان اروپا را با این شهدا جبران می‌کنیم. سازمان ملل می‌گوید ما پولی به ازای آن نداریم که بدهیم اما اروپا و آمریکا که پول دارد و ما با قاچاقچیانی که می‌خواهند مواد مخدر را به اروپا و امریکا ببرند مبارزه می‌کنیم.  
 
وی بیان داشت: موازنه نسبی یعنی دیالوگ جدید در روابط خارجی ایران تا از این شرایط بیرون بیاییم و فضایی برای تعاملات ایجاد شود. 

 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برنامه عملیاتی شما برای مهار تورم و افزایش ارزش پول ملی چیست؟ گفت: علت گرانی در ایران دو نوع است یکی ساختاری و تاریخی که در چهل پنجاه سال اخیر بوده و دوم مقطعی مانند یارانه‌ها و تحریم‌ها اما هیچوقت تورم یک رقمی نشده است، ما سه گرانی شدید در سال های 53-54، 73-74 و از اواخر 90 تا 92 داشته‌ایم بنابراین از کجا معلوم که 18 سال بعد یک گرانی این چنینی دوباره نداشته باشیم.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: علت ساختاری به تولید ملی برمی‌گردد که ضعف در آن به دلال‌بازی و سفته‌بازی منجر می‌شود،‌ ما باید کاری کنیم که سفته‌بازی نتواند حریف کارآفرینان شود، این را باید به طور ریشه‌ای در صنعت، کشاورزی، تجارت و آی تی حل کنیم.  
 
رضایی بیان داشت: در مشکلات مقطعی تحریم‌های اقتصادی و کسر بودجه و مسائل یارانه‌ها وجود دارد که آقای احمدی‌نژاد تورم آنرا چهار پنج درصد و برخی 60، 70 درصد می‌دانند که من هیچکدام از آنها را قبول ندارم.  
 
وی افزود:‌گرانی اژدهای پنج سر است و از طرفی دولت به کسری بودجه اشاره کرده است اما خود دولت باید کنترل شود، برنامه من این است که این پنج سر را با هم کنترل کنیم من زمانبندی‌های برخی آقایان کاندیدا را غیرعلمی و غیراقتصادی می‌دانم ضمن اینکه 45 هزار تومان یارانه مانند 15 هزار تومان خرداد سال گذشته است که حتما باید برای حل این مشکل دست‌به کار شویم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برای مهار سود زیاد در حوزه سوداگری یا تامین مالی مسکن مهر چه اقداماتی می‌کنید، اظهار داشت: چه کسی گفته سوداگرها نباید مالیات دهند این اقتصاد زیرزمینی و بازار سیاه است نباید کسی مانند جمشید بسم‌الله مشکل اقتصاد معرفی شود باید مشکل اصلی را حل کنیم،‌متاسفانه خیلی از پول‌هایی که از قشرهای پایین از 20 تا 40 میلیون گرفته می‌شود خیلی بدتر از آن سه هزار میلیارد است.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما باید بازار را سامان دهیم و شرکت‌های ملی برای فرش، چای، برنج و شرکت‌های بزرگ ایجاد کنیم تا واسطه‌ها حذف شود.  
 
رضایی تصریح کرد:‌یارانه‌ سبز برای همین است که هر کس کشاورزی سنتی را به صنعتی تبدیل کند از آن برخوردار خواهد شد.  
 
وی بیان داشت: باید ببینیم که این اتوبان‌کشی‌ها و سدسازی‌ها چقدر سود دارد، تخصیص نادرست و حیف و میل 10 برابر بالاتر از فساد اقتصادی است.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چه دیدگاهی به شوراها و تعامل با آن دارید گفت:‌باید رابطه دولت و مردم را بازتعریف کنیم، باید وارد حوزه زندگی شویم برای زندگی مردم بسیج شده و شوخی و تعارف هم نداشته باشیم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید ساختار دولت را عوض کرد تا تحول در زندگی مردم و اقتصاد ایجاد شود،‌اینکه تیم احمدی‌نژاد برود و بیاید از کجا معلوم اوضاع را بدتر نکنیم ما باید مردم را به طور جدی وارد اداره کشور کنیم.  
 
رضایی اظهار داشت: باید ایالت‌های اقتصادی راه‌ بیاندازیم،‌اختیارات شهر را به شورا و شهردار بدهیم و الان شورایاری‌های خوبی در تهران درست شده که باید مشکلات با مشورت آنها حل شود.  
 
وی افزود: در فدرال‌های اقتصادی قانون اساسی، پرچم، مسائل سیاسی، امنیتی و انفال در اختیار دولت است اما سایر امور در اختیار مردم،‌شورایاری‌ها،‌اصناف و اتحادیه‌ها قرار می‌گیرد.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم باید موضوع شوراها را جدی بگیرند و قانونی وضع شود صدا و سیما بستر مناسبی را ایجاد کند تا به طور همزمان پوشش مناسبی به برنامه‌های کاندیداهای شوراها داده شود.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که برای وحدت و همبستگی در انتخابات چه راه حلی دارید؟ گفت:‌توصیه من به همه هواداران و نامزدهای دیگر این است که قانون و ا خلاق را جدی بگیرند در کشور ما باید اخلاق بیشتر باشد و نظم اقتصادی بر این پایه است.  
 
رضایی اظهار داشت: خوشبختانه من به این خاطر وارد ائتلاف‌ها و جریانات سیاسی نشدم که تعهدی به آنها ندهم البته در مناظره از همه افراد کاندیدا دفاع کردم که کمیسیون تبلیغ همه آنها را رئیس‌جمهور بداند اما بحث این است که حقایق چگونه گفته شود که اخلاق و قانون به روش، رفتار و ارزش تبدیل شود که این را باید از خودمان شروع کرده تا نهادینه کنیم.  
 
وی در پاسخ به این سوال که برنامه عملیاتی شما برای اصلاح نظام کشاورزی چیست؟ تصریح کرد: من انتقادی از برخی دوستان دارم که سهم کشاورزی را تنها 10، 20 درصد می‌دانند در حالی که در کشورهای اروپایی صنعت و  خدمات در کنار کشاورزی است لذا سهم کشاورزی بالا است و انتقاد دوم‌ام این است که کار کشاورزی را با روستاییان یکی می‌کنند لذا یارانه‌ سبز برای 50 درصد جمعیت کشور است تا افزایش درآمد و رفاه انجام شود.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ما به هشت مورد یارانه سبز می‌دهیم یکی با توجه به تولید و سرمایه‌گذاری که زارعین ما در اشتغال ملی ، محیط زیست و امنیت غذایی موثر هستند و کسانی که کشت مکانیزه انجام می‌دهند یا صنایع تبدیلی و شغل صنعتی ایجاد می‌کنند و بیمه محصولات کشاورزی جزو یارانه سبز قرار می‌گیرد.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که وضعیت آموزش عالی را چگونه ارزیابی کرده و چه برنامه‌ای برای ارتقای سطح آموزشی دارید؟ گفت: آموزش عالی تحول کمی زیادی پیدا کرده اما سرمایه عظیم انسانی ظرفیت شغلی کشور را سرریز کرده است و مشکل این است که دانشجویی که از دانشگاه بیرون می‌آید آماده شغل نیست. این فاصله در علوم پزشکی وجود ندارد زیرا دو سه سال قبل از فارغ‌التحصیلی در بیمارستان‌ها هستند اما در مورد سایر رشته‌ها اعلام کردیم یک سال قبل از فارغ‌التحصیلی شغل‌ آنها را اعلام می‌کنیم.  
 
رضایی افزود: یکی از کارهای خوب دولت احمدی‌‌نژاد دانشگاه علمی کاربردی بوده که از کارخانه‌ها تا بخش های دانشی تاثیر داشته است اما محیط کسب و کار ضعیف است و باید تقویت شود.  
 
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها را چگونه می‌بینید، تصریح کرد: این وضعیت را قبول ندارم، فضا بسته است و باید میزهای گفتگو را در سراسر کشور تشکیل دهیم الان باید جامعه را تخلیه کنیم و اول هم خودم را فدای آن می‌کنم تا در معرض نقد و فشار قرار گیریم، انشاءالله آماده‌ایم ملت ایران را از این تحریم‌ها به سمت اهداف عالی انقلاب پرواز دهیم.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که با توجه به همکاری‌های ایران در رابطه با انرژی هسته‌ای راهکار شما برای استفاده از این انرژی و هزینه کمتر آن چیست؟ گفت: امریکایی‌ها می‌خواهند ما را به گوشه رینگ ببرند و ما باید از آن بیرون بیاییم زیرا باید بحث خلع سلاح هسته‌ای را مطرح کنیم، چه کسی گفته که ما از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده نکنیم اما این همه زرادخانه‌ها و بمب‌ها در دنیا وجود داشته باشد.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: چه کسی گفته امریکا و کشورهای دیگر در 1+5 باید متحد باشند، من موضوع هسته‌ای را با تدبیر جدی می‌گیرم و نباید دشمن را ساده بگیریم و این را جزء اولویت‌های سیاست خارجی خودم می‌دانم. تجربه ما با اروپا و سولانا که تا 2700 سانتریفیوژ را قبول کرده بودند تجربه خوبی است.  
 
رضایی در جمع‌بندی مباحث خود اظهار داشت: از ملت بزرگ ایران تقاضا می‌کنم سرباز خود را در این مسیر کمک کنند و این ایده‌ها را مطمئن باشند که همراه با کار کارشناسی است و تضمین‌ها و پشتوانه‌های قوی حقوقی و حمایت‌های نظام برای پیاده کردن این برنامه‌ها وجود دارد همانطور که رهبر انقلاب گفتند اگر سیاست‌های کلی اجرا می‌شد این مشکلات را نداشتیم لذا باید ظرفیت جوانان را آزاد کنیم و ده‌ها مهدی باکری، حسین خرازی،‌احمد کاظمی و بروجردی بسازیم تا به دست آنها اقتصاد و فقر و بیکاری و تحریم‌های اقتصادی حل شود.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: رضایی ، اقتصاد ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار