در لحظه‌ای که جهان در انتظار استماع بیانات رهبر انقلاب است؛

مقام معظم رهبری پس از انداختن رأى در صندوق انتخابات ریاست‌جمهوری از مردم چه می‌خواهند؟

توقّع ما از آحاد مردم این است که با احساس مسئوليت و با احساس اين كه كارى را آگاهانه و از روى تشخيص انجام مى‌دهند، رأيشان را در صندوق بيندازند؛ ما اعتمادمان در درجه‌ی اول ـ در اول و آخر ـ به لطف خدا و به كمك الهی است و از خدای متعال استعانت مي‌كنيم و كمك مي‌خواهيم و در درجه‌ بعد به آگاهی و رشد و هوشياری مردم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ یکی از لحظاتی که همواره جهان در انتظار استماع بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بوده، لحظاتی پس از انداختن رای ایشان در صندوق رای است.

مقام معظم رهبری از سال 1368 تاکنون شش بار در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده و در اولین دقایق زمان رای‌گیری رای خود را به صندوق انداخته‌اند تا همانطور که به مردم بارها توصیه کردند، خودشان نیز جزو "اولین‌ها" باشند. حضور ایشان در پای صندوق رای در انتخابات‌های مختلف، توسط صدها عکاس و خبرنگار به سراسر جهان مخابره شده است.

اما آنچه توجه به آن در این این روزها و در آستانه انتخاباتی دیگر می‌تواند روشنگر راه حماسه‌سازان انتخابات 24 خرداد 1392 باشد، بیانات ایشان در مصاحبه‌هایی‌ست که پس از انداختن رایشان به صندوق داشته اند.

در ادامه بیانات معظم له پس از شرکت در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در سال‌های 1376، 1384، 1388 می‌خوانید:

رئیس‌جمهوری آنچه را براى دين و دنياى اين مردم مورد نياز است در محدوده اختيارات قانونى و با همه وجود انجام دهد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، 2 خرداد 1376 (در هفتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری) پس از انداختن رای خود در صندوق در مصاحبه با خبرنگار صداوسیما می‌فرمایند: توقّع ما اين است كه آحاد مردم، از همين ساعات اوّل به سمت صندوق‌هاى رأى بشتابند و با احساس مسئوليت و با احساس اين كه كارى را آگاهانه و از روى تشخيص انجام مى‌دهند، رأيشان را در صندوق بيندازند. چون در دين مقدّس اسلام، در كارهاى نيك سبقت گرفتن مطلوب است، بهتر است كه هرچه زودتر اين كار را بكنند.

ایشان در پاسخ به این سوال که توقّعتان از آقاى رئيس‌جمهور، براى آينده كشورمان چيست؟ می‌فرمایند: ما از كسى كه به عنوان رئيس جمهور انتخاب مى شود، انتظار داريم كه خود را خدمتگزار مردم بداند و آنچه را براى دين و دنياى اين مردم مورد نياز است، در محدوده اختيارات قانونى خود، با همه وجود انجام دهد.

بديهى است كه اكثريت مردم، متديّن و انقلابى هستند و مايلند آنچه براى رفاه و سعادت دنيوى آنها انجام مى گيرد، در چهارچوب احكام و مقرّرات اسلامى باشد. خوشبختانه همه اين آقايانِ نامزدهاى رياست جمهورى اعلام كرده اند كه اين طور بناست عمل كنند. ما هم همين توقّع را از آنها خواهيم داشت. من قبلاً هم گفته ام هركس كه امروز، ان شاءاللَّه رأى بياورد و نامش از اين صندوق‌ها بيرون بيايد، من با او همان طور رفتار خواهم كرد كه در هشت سال گذشته با آقاى رئيس جمهور، جناب آقاى هاشمى رفسنجانى رفتار كرده ام.

وقتى پاى صندوق مى‌آييم و رأى مى‌دهيم در حقيقت به قانون اساسى و به نظام رأى مى‌دهيم

مقام معظم رهبری 27 خرداد 1384 پس از شرکت در نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری که می‌پرسد "علت تقيد شما براى اين كه در اولين دقايق، در مراسم رأى گيرى حاضر مى شويد، چيست؟" می‌فرمایند: انسان كار خير را هرچه زودتر انجام دهد، بهتر است. انسان از يك ساعت بعدِ خود خبرى ندارد. من اول وقت مجال و امكان دارم و زنده هستم؛ بنابراين به سوى اين كار مى شتابم.

شركت در انتخابات، يك عمل صالح است؛ اين عمل صالح را بايد با شوق و بوقت انجام داد. بسيارى از كارها هست كه زمان آن در يك برهه خاص است؛ انتخابات رياست جمهورى از اين قبيل است.

امروز اگر ما ايرانى ها اقدام به انتخاب كرديم، امكانى را براى خود و كشورمان به وجود آورده ايم. اگر منِ ايرانى امروز اين عمل صالح را انجام ندهم، اين طور نيست كه فردا يا پنج روز ديگر يا ده روز ديگر بشود اين را انجام داد؛ نه، تا چهار سال ديگر اين عمل صالح قابل انجام دادن نيست.

انسان مؤمن و خردمند كار را در وقت خود انجام مى دهد. امروز از ساعت 9 تا پايان وقت، زمان انجام دادن اين عمل صالح است. مردم ما خوشبختانه تا امروز نشان داده اند كه اهميت و معناى اين كار را مى دانند.

ایشان در ادامه می‌افزایند: وقتى ما در چارچوب قانونى اساسى پاى صندوق مى‌آييم و رأى مى‌دهيم، در حقيقت به قانون اساسى و به نظام داريم رأى مى‌دهيم؛ به هر كس رأى بدهيم. الان هفت نفر براى رياست جمهورى مطرح اند؛ به هر كدام از اينها رأى بدهيم، در حقيقت به نظام رأى داده ايم. يعنى دو كار كرده ايم يكى به يك شخص، و يكى هم به مجموعه ى نظام و به قانون اساسى رأى داده ايم. اين، مفهوم اين كار است و اين را مردم كشور ما بخوبى دانسته اند و براى همين هم هست كه در انتخابات هاى مختلف شركت مى كنند؛ امروز هم به توفيق الهى شركت مى‌كنند.

ما دعا مى كنيم آن چيزى كه براى اين كشور مفيد است و آن دولتى كه توانايى رفع مشكلات و برآوردن نيازهاى اين كشور را در اين برهه از زمان دارد، ان شاءاللَّه آن دولت و آن شخص سر كار بيايند؛ اين را مى خواهيم و اين را خدا بهتر از ما مى داند. علم و احاطه ى علمى ما بسيار محدود است؛ اين مصلحت را خداوند مى داند و ما از خداى متعال مى خواهيم. البته هر كس تلاش خود را مى كند تا به قدر تشخيصِ خود عمل كند.

دشمنان ما مايلند اسلام نتواند يك نظام مردم‌سالارىِ حقيقى را به وجود بياورد و آن را به قوام برساند

رهبر انقلاب در این روز درباره فعالیت‌های غرب برای اینکه مردم ما در انتخابات شركت نكنند و در پاى صندوق‌هاى رأى حاضر نشوند می‌فرمایند: این تبلیغات مربوط به مجموعه  دنياى دمكراسىِ غربى نيست؛ مربوط به تعدادى از دشمنان ماست؛ دشمنانى كه دوست ندارند يك نظام اسلامى با هويت دينى خود و درعين حال مردم سالار و متكى به آراء مردم باشد. آنها مايلند اسلام نتواند يك نظام مردم سالارىِ حقيقى را به وجود بياورد و آن را به قوام برساند. چون تشكيل چنين نظامى برخلاف منافع آنهاست، لذا دوست مى دارند اين مظهر بزرگ مردم سالارى در كشور نباشد. دشمنان ما چه كسانى هستند كه اين فكر را ترويج مى كنند؟ البته لزومى ندارد ما اسم بياوريم كه دشمن ما فلان كس است يا فلان كس نيست؛ هر كس آن تصور را درباره نظام اسلامى داشته باشد، دشمن ماست.

ایشان می‌افزایند: بنابراين، آنچه به آن اشاره شد، مربوط به دنياى دمكراسى نيست. مردمِ دمكراسى خواه دنيا هرجا كه دمكراسى باشد، خوشحالند. امروز هم خوشبختانه در بين غربى ها - چه در امريكا، چه در اروپا - عناصر مستقل بسيارى هستند كه گواهى مى دهند و اذعان مى كنند كه هيچ دمكراسى اى - لااقل در منطقه ى ما - به استقرار و گسترش و شيوايىِ دمكراسى جمهورى اسلامى نيست.

رهبر انقلاب با بیان اینکه شركت در انتخابات، يك عمل صالح است، ادامه می‌دهند: اين عمل صالح را بايد با شوق و بوقت انجام داد. بسيارى از كارها هست كه زمان آن در يك برهه خاص است؛ انتخابات رياست جمهورى از اين قبيل است. امروز اگر ما ايرانى ها اقدام به انتخاب كرديم، امكانى را براى خود و كشورمان به وجود آورده ايم. اگر منِ ايرانى امروز اين عمل صالح را انجام ندهم، اين طور نيست كه فردا يا پنج روز ديگر يا ده روز ديگر بشود اين را انجام داد؛ نه، تا چهار سال ديگر اين عمل صالح قابل انجام دادن نيست. انسان مؤمن و خردمند كار را در وقت خود انجام مى دهد. امروز از ساعت 9 تا پايان وقت، زمان انجام دادن اين عمل صالح است.

مطمئناً وقتی مردم با ايمان و شور و شوق در صحنه هستند خدای متعال هم تفضل خواهد كرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 22 خرداد 1388 پس از شرکت در دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری می‌فرمایند: خداوند متعال را سپاسگزاريم كه به ملت ايران اين توفيق را عنايت كرد كه يك نوبت ديگر، در يك آزمون بزرگ ملی شركت كنند. انتخابات مظهر حضور فعال و پرشور و زنده‌ی مردم در عرصه‌ی سياسی كشور است. آنطوری كه من مشاهده مي‌كنم و مي‌شنوم، بحمدالله در اين انتخابات شور و شوق و تحرك مردم بسيار بالاست؛ اين را ما از حضور نامزدهای مختلف و از آگاهی و بيداری مردم ناشی مي‌دانيم و خدا را سپاسگزاری مي‌كنيم و انتظار داريم خدای متعال توفيق بدهد مردم بتوانند با حضور متراكم خود در پای صندوق‌های رأی، يك امتحان بزرگ ديگر را بخوبی پس بدهند. و ان‌شاءالله از سوی پروردگار عالم مقدر باشد كه بهترين و شايسته‌ترين فرد، برای مدت چهار سال به رياست قوه‌ی اجرائيه منصوب بشود. مطمئناً وقتی مردم با ايمان و شور و شوق در صحنه هستند، خدای متعال هم تفضل خواهد كرد.


ایشان می‌افزایند: من ـ طبق معمول ـ درخواستم از مردم اين است كه از همين آغاز وقت و از اول صبح، پای صندوق‌های رأی بروند. همه بروند، همه رأی بدهند، طبق تشخيص خودشان عمل كنند و سهم خودشان را در اداره‌ی كشور و در تعيين مديريت عالی اجرائی كشور، به عهده بگيرند. اين يك حق و در عين حال يك تكليف است. حق آحاد مردم ماست كه نظر بدهند؛ تكليف آنها هم همين است. به اعتقاد من، اين هم تكليف شرعی و هم تكليف عقلی ـ يعنی عقلائی ـ است كه اين كار را انجام بدهند.

اگر كسانی خواستند تشنج ايجاد كنند مردم نگذارند و با متانت و صبر و با حلم و وقار خودشان، مانع بشوند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه می‌فرمایند: نكته‌ی ديگری كه مي‌خواهم به مردم عزيزمان عرض كنم، اين است، اولاً بايد از اين حضور پر شوری كه در روزهای اخير و حتی شب‌ها ـ آنطور كه مطلع شدم ـ مردم در خيابان‌ها داشتند، تشكر كنم. هر گروهی طبق ميل خودشان و به نظر خودشان شعار مي‌دادند، اما رشد و آگاهی مردم نگذاشت كه يك حادثه‌ی تلخی به وجود بيايد؛ در صحنه هستند، شعارهاشان را هم مي‌دهند، شور و شوق خودشان را هم ابراز مي‌كنند، لكن در عين حال رشد و كمال و بلوغ عقلانی خودشان را هم نشان مي‌دهند. امنيت انتخابات خيلی مهم است. ما سی سال است انتخابات داريم و بحمدالله هميشه در انتخابات‌ها، امنيت برقرار بوده است. اين خيلی نعمت بزرگی است؛ اين ناشی از تفضل الهی و ناشی از شعور و درك مردم ماست.

امروز هم من اميدوارم و از مردم خواهش مي‌كنم كه توجه كنند، همين امنيت، همين آرامش و همين متانت و سكينه‌ی روحی لازم، در آنها وجود داشته باشد. ؛ هرگونه تشنجی به ضرر صندوق‌های رأی تمام خواهد شد؛ يعنی به ضرر آراء مردم و به ضرر مردم است؛ اگر كسانی خواستند چنين تشنجی ايجاد كنند، خود مردم نگذارند و با متانت، با صبر و با حلم و وقار خودشان، مانع بشوند از اينكه خواسته‌ بدخواهان اين ملت عملی بشود.

مردم به شايعات گوش نكنند/شايعاتی را از قول من نقل مي‌كردند كه دروغ محض بود و واقعيت نداشت

ایشان همچنین تاکید می‌کنند: به شايعات هم خيلی گوش نكنند. من ديدم ديروز و ديشب ـ در اين پيامك‌های فراوانی كه دست مردم هست ـ شايعاتی را از قول من نقل مي‌كردند كه دروغ محض بود و واقعيت نداشت. آدم‌های خوش‌نيت و سالم اين كارها را نمي‌كنند؛ آدم‌های ناسالم از اين كارها مي‌كنند؛ توی همه‌ بخش‌ها و همه‌ گروه‌ها هم كم و بيش ممكن است آدم ناسالم ـ كه سوءنيت داشته باشند و حسن‌نيت نداشته باشند ـ پيدا بشود. به اين شايعات هم توجه نكنند. امروز هم ممكن است باز شايعاتی ـ نسبت به بخش‌های مختلف انتخابات ـ بين مردم وجود داشته باشد؛ ما اعتمادمان در درجه‌ی اول ـ در اول و آخر ـ به لطف خدا و به كمك الهی است و از خدای متعال استعانت مي‌كنيم و كمك مي‌خواهيم، و در درجه‌ی بعد به آگاهی و رشد و هوشياری مردم است.

من بار ديگر از همين‌جا به همه‌ی آحاد ملت عزيزمان سلام عرض ميكنم و اميدوارم كه ان‌شاءالله خدای متعال امروز را برای ملت ما روز مباركی قرار بدهد. از شما خبرنگار محترم و خبرنگاران محترمی كه در اينجا حضور دارند و از يكايك مسئولين دست‌اندركار انتخابات ـ دوستانی كه در اينجا حضور دارند ـ و كسانی كه در پشت صحنه و در داخل وزارت كشور مشغول كار هستند، صميمانه تشكر ميكنم. زنده باشيد. خداحافظ

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار