صولت مرتضوی در گفتگوی ویژه خبری:

حضور پرشور مردم در انتخابات رشته‌های دشمنان را پنبه کرد/ 24 خرداد نمايش وحدت و انسجام ملی

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات رشته‌های دشمنان را پنبه کرد گفت: حضور مردم در انتخابات قدرت چانه‌زنی را در عرصه بین‌الملل افزایش داد به گونه‌‌های که در این انتخابات انسجام ملی را به خوبی مشاهده کردیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "صولت مرتضوی" شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی حماسه سیاسی انتخابات 24 خرداد پرداخت.

مرتضوي در ابتدای برنامه در پاسخ سوال اول مجری که از وی در خصوص حماسه سیاسی 24 خرداد پرسید گفت: نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در این دوره از انتخابات اخلاق و قانون را به درستی و همانگونه که انتظار می‌رفت رعایت کردند.

دبیر ستاد انتخابات با اشاره به اینکه ملت ایران در این انتخابات خوش درخشیدند افزود: حضور مردم در انتخابات به گونه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب به حضور مردم در این صحنه بزرگ سیاسی با افتخار یاد کردند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها از خرداد سال گذشته آغاز شده بود اظهار داشت: برای این دو انتخابات 24 فرآیند تا روز اخذ رأی طی شده است.

مرتضوی خاطرنشان ساخت: با وجود آنکه دو انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست‌جمهوری همزمان برگزار شد در مجموع همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها انتخابات میمون و مبارکی را مشاهده کردیم.

*حماسه سیاسی در 24 خرداد رقم خورد


دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه خوشبختانه حماسه سیاسی در 24 خرداد رقم خورد گفت: این حضور گسترده مردم مقدمه‌ای برای حماسه اقتصادی خواهد بود.

مرتضوی ادامه داد: 50 میلیون و 483 هزار و 192 نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند که در مجموع 72.7دهم درصد یعنی معادل 36 میلیون و 704 هزار و 156 نفر در انتخابات نیز شرکت کردند.

وی در ادامه ضمن تبریک به حسن روحانی در پی کسب اکثریت آرا به عنوان منتخب ملت برایش آرزوی موفقیت کرد افزود: این انتخابات، انتخاباتی بسیار باشکوه بود.

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه حدود 22 روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتیم و همچنین برای تبلیغات انتخابات شوراها نیز 7 روز تبلیغات شد گفت: تقریبا 270 هزار نفر در سراسر کشور تبلیغات کردند به گونه‌ای که ما در این مدت کمترین حوادث و سوانح و بداخلاقی‌ها را شاهد بودیم.

مرتضوی افزود: این فرهنگ‌سازی که رسانه ملی انجام داد در پشتیبانی نامزدهای ریاست جمهوری آورده‌ای در اردوگاه بسیار قابل تقدیر است.

وي با بیان اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری همه هزینه‌هایی که صورت گرفت تبدیل به یک سرمایه شد ادامه داد: رسانه ملی در کمیسیون نظارت و تبلیغات نامزدها و برنامه‌هایش را ارائه کرد و تصویب و مقرر شد هر یک از نامزدها ده تا 12 ساعت مفید برنامه داشته باشند.

*رسانه ملی هزینه‌های تبلیغات را کم کرد 


وی با اشاره به اینکه رسانه ملی هزینه‌ها را کم کرد گفت: با این اقدامات انجام شده یک حماسه به وقوع پیوست و مشارکت 72.7 درصدی رقم خورد به گونه‌ای که با کمترین هزینه و بهترین نتیجه را مشاهده کردیم.

مرتضوی در ادامه در خصوص جزئیات آمار انتخابات روز جمعه اشاره کرد 36 میلیون و 704 هزار و 156 رأی در روز 24 خرداد به صندوق انداخته شد به طوری که درصد مشارکت مردم 72.7 درصد اعلام شد.

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه از 35 میلیون و 458 هزار و 747 رأی 18 میلیون و 613 هزار و 329 رأی به حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی با اکثریت مطلق آراء اختصاص پیدا کرد و ایشان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ایران انتخاب شدند.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا وزارت کشور دقت را فدای سرعت می‌کند یا خیر افزود: بنا بر این بود تمام همکاران سراسر کشور اعم از استانداران و فرمانداران همه بسیج شوند تا این امانت را به صاحبش برگردانیم.

وی تصریح کرد: توأم بودن انتخابات ریاست‌جمهوری کار بسیار سنگینی بود به گونه‌ای که در تهران 1800 کاندیدا وجود داشت و بخش قابل توجهی از این افراد می‌خواستند پای صندوق‌های رأی نماینده داشته باشند بنابراین در روز اخذ رأی و انتخابات 31 نفر توأمان با مجاهدت در کنار یکدیگر بودند.

*امورات اجرایی کشور از 12 مرداد برعهده رئیس‌جمهور جدید است

دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور منتخب از چه زمانی این تصدی برعهده خواهد گرفت خاطرنشان ساخت: رئیس‌جمهور الآن منتخب ملت است بگونه‌ای که تمام امورات کشور را رئیس‌جمهور قبلی تا روز 12 مرداد انجام می‌دهد بنابراین از آن به بعد دوره تصدی حجت‌الاسلام روحانی با تنفیذ مقام معظم رهبری شروع خواهد شد.

مرتضوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روند بررسی آرای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا چگونه است اضافه کرد: انتخابات شوراها از مهمترین انتخابات و اثر‌گذارترین انتخابات در کشور به شمار می‌آید.

*شوراهای اسلامی شهر و روستا از ارکان تصمیم‌گیری در ایران است 


وی با اشاره به اینکه نگاه قانون به این شوراها نگاه جامعی است گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا از ارکان تصمیم‌گیری در ایران است. 

وی با اشاره به اینکه اداره امور عمومی مردم به دست شوراها صورت می‌گیرد اظهار داشت: شوراها حلقه اصلی بین مردم و مدیریت میانی و کلن کشور به حساب می‌آیند.

دبیرستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه یکی از وظایف شوراها پیشگیری و تصویب شهرداری‌ها است ادامه داد: شوراها وظیفه پیگیری اجتماعی و حقوق مدنی مردم را برعهده دارند.

وی خاطرنشان كرد: در این دوره نظر به اصلاحیه قانون قدری عمر شوراها اضافه شده تا با انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان باشد.

صولت مرتضوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حضور ایرانیان خارج از کشور در انتخابات گفت: مشارکت در خارج از کشور خوب بود البته برخی کشورهای اروپایی با وزارت امور خارجه همراهی نکردند.

وی در خصوص اعلام نتایج اسامی شوراها تصریح کرد: اعلام اسامی شوراهای اسلامی شهر و روستا از طریق فرمانداران و بخشداران اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: شمارش آرای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تمامی روستاها و بسیاری از شهرهای کوچک پایان یافته است.

*حضور گسترده مردم در انتخابات همه رشته‌های دشمنان را پنبه کرد 

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات رشته‌های دشمنان را پنبه کرد افزود: حضور گسترده مردم در انتخابات همه رشته‌های دشمنان را پنبه کرد و قدرت چانه‌زنی ایران را در عرصه بین‌المللی افزایش داد.

وی ادامه داد: این انتخابات انسجام ملی را افزایش داد و همه دسیسه‌ها و نقشه‌های دشمنان را نقش بر‌آب کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال اعتراض نامزدها به نتایج انتخابات افزود: خوشبختانه یکی از ویژگی‌های انتخابات این بود که سایر نامزدها به فرد پیروز تبریک گرفتند که این از رقابت اخلاقی میان نامزدهای ریاست‌جمهوری در کشورمان حکایت دارد.

*شورای نگهبان باید صحت انتخابات را تأیید کند 

مرتضوی در پایان با بیان اینکه در صورتی که نامزدها اعتراضی به نتایج داشته باشند؛ حداکثر سه روز فرصت دارند که به هیئت نظارت انتخابات اعتراض‌شان را اعلام کنند افزود: هیئت نظارت نیز بین 7 تا 10 روز برای پاسخ به شکایت احتمالی فرصت دارند و در هر صورت شورای نگهبان باید صحت انتخابات را تأیید کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: صولت ، مرتضوی ، گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار