"نیویورک تایمز": رییس جمهور جدید ایران نيز مخالف تعامل مستقيم با آمریکا است

"توماس اردبرينک" در سرمقاله اي در روزنامه "نيويورک تايمز" اظهار داشته که از گفته هاي رييس جمهور منتخب ايران اينگونه بر مي آيد که وی نیز همانند دولت های پیشین مخالف تعامل مستقيم با آمريکا است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه نيويورک تايمز؛ نويسنده با اشاره به کنفرانس مطبوعاتي دکتر "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب کشورمان مي نويسد رييس جمهور منتخب ايران روز گذشته براي نخستين بار از زمان پيروزي اش در انتخابات اخير رياست جمهوري در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي اظهار داشت که جمهوري اسلامي ايران خواستار مذاکره مستقيم نيست. با اين حال، وي در ادامه خاطر نشان ساخت که خواستار بهبود و گسترش روابط با تمامي کشورهاي جهان است.

"حسن روحاني" تاکيد کرد که به منظور بهبود روابط دولت آمريکا مي بايستي ماهيت برنامه "صلح آميز" هسته اي ايران را برسميت بشناسد. روحاني همچون تمامي روساي جمهور پيشين ايران و مقامات جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد که دولت آمريکا مي بايستي "مداخله خود در امور داخلي ايران" را متوقف سازد.

وي در اين باره اظهار داشت که کشورهاي غربي و بخصوص آمريکا مي بايستي علاوه بر برسميت شناختن برنامه هسته اي ايران تحريم ها را نيز لغو نمايند و همچنين همچون ساير مقامات ايراني تاکيد کرد که جمهوري اسلامي ايران از حقوق مسلم هسته اي خود عقب نشيني نخواهد کرد.

وي همچنين خاطر نشان ساخت که ايران غني سازي اورانيوم را متوقف نخواهد ساخت.

روحاني به کشورهاي غربي فهماند که زمان سپري شده و دولتهاي غربي نمي توانند همچون سال 2004 ميلادي با ايران در مذاکرات هسته اي رفتار نمايند. وي در اين باره افزود "آن دوره سپري شده و ما در موقعيت متفاوتي به سر مي بريم." 

 نيويورک تايمز در ادامه با اشاره به مواضع اتخاذ شده از سوي مقامات آمريکايي در مورد انتخاب رييس جمهور جديد کشورمان مي افزايد "کاخ سفيد روز شنبه با انتشار بيانيه اي ابراز اميدواري کرد که با اعلام نتيجه انتخاب رييس جمهور ايران امکان "تعامل مستقيم" دو کشور و مذاکره بر سر برنامه هسته اي فراهم شود. "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا نيز با شرکت در برنامه تلويزيوني "چارلي رز" در شبکه خبري "پي بي اس" آمريکا روز يکشنبه اظهارنظري مشابه با نظر کاخ سفيد را بيان کرد. کشورهاي غربي در حالي ادعاهايي را عليه برنامه هسته اي ايران ابراز بيان مي کنند که جمهوري اسلامي ايران همواره تاکيد کرده است که برنامه هسته اي اش ماهيتي "صلح آميز" دارد.

"حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران نيز با تاکيد بر اين موضوع اظهار داشته است که "ما آماده افزايش شفافيت در مورد برنامه هسته اي کشورمان در چارچوبي بين المللي هستيم. البته فعاليت هاي ما همواره شفاف بوده است اما حاضر هستيم ميزان آن را افزايش دهيم. نکته دوم اينکه ما خواستار افزايش اعتماد ميان ايران و ساير کشورهاي جهان هستيم."

تحليلگر "نيويورک تايمز" همچنين در مورد موضع گيري "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران در مورد "بحران سوريه" مي افزايد "در مورد بحران سوريه نيز "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران موضعي را اتخاذ نموده که در طول دو سال گذشته ساير ديپلمات هاي ايراني اتخاذ کرده اند. روحاني در اين باره خاطر نشان ساخت که مردم سوريه خود مي بايستي با شرکت در انتخابات سال 2014 ميلادي سرنوشت کشور و آينده شان را مشخص نمايند.

وي همچنين خاطر نشان ساخت که جمهوري اسلامي ايران اميدوار است با همکاري تمامي کشورها صلح به سوريه بازگردد."



آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  

برچسب ها: ایران ، آمریکا ، مستقیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار