سردرگمی کشورهای غربی از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران

"کاوه افرسيابي" در مقاله جديد خود تحت عنوان "روحاني و پيش روي قدرت نرم ايران" به دولت آمريکا توصيه مي کند تا در جريان برگزاري کنفرانس سوريه تعامل مستقيم با ايران را برقرار نمايد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه آسيا تايمز ؛ افراسيابي با اشاره به اظهارات اخير "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب کشورمان در کنفرانس خبري مي افزايد "کنفرانس اخير رييس جمهور منتخب ملت ايران جذابيت هاي زيادي براي ملت ايران و ناظران غربي داشت. وي بر لزوم توجه به اولويت هاي اقتصادي، بهبود روابط با کشورهاي همسايه ايران و کشورهاي غربي، ديپلماسي جديد هسته اي و موضوعات ديگري تاکيد کرد. روحاني قصد دارد تا سياست خارجي خود را مبتني بر شعار "تعامل سازنده" پيش گيرد."
 
افراسيابي با اشاره به حضور پرشور مردمي در پاي صندوق هيا راي و خلق "حماسه سياسي" در روز 24 خرداد مي افزايد "72 درصد از 50 ميليون واجد شرايط راي دهي در انتخابات رياست جمهوري ايران شرکت کردند. حسن روحاني با کسب 18 ميليون آرا موفق شد تا در انتخابات پيروز شود." 

نويسنده معتقد است که موفقيت دولت "تدبير و اميد" در عرصه خارجي مي تواند نويد بخش موفقيت در عرصه داخلي باشد و در اين باره افزوده است "دولت روحاني در صورت موفقيت در عرصه خارجي مي تواند در عرصه داخلي نيز موفقيت هاي سياسي و اقتصادي کسب نمايد. دولت "تدبير و اميد" در صورتي که بتواند با ديپلماسي موفق باعث کاهش تحريم هاي ضد ايراني شود موفقيت بزرگي را کسب نموده است."

نويسنده معتقد است که اکنون پس از خلق حماسه سياسي توسط ايرانيان دو راه پيش روي قدرتهاي غربي قرار دارد و در اين باره مي افزايد "در اين ميان دولت آمريکا و متحدان غربي اش مي بايستي يکي از دو گزينه هاي پيش رو را انتخاب کند. کشورهاي غربي يا مي بايستي راه تشديد تحريم ها را در پيش گيرند و يا اينکه مسير تعامل با ايران را انتخاب نمايند." 

افراسيابي معتقد است که نتيجه انتخابات ايران کشورهاي غربي را براي موضع گيري در قبال کشورمان دچار "سردرگمي" کرده است و در اين باره مي افزايد "انتخاب روحاني باعث کشورهاي غربي را در مورد موضع گيري شان در قبال ايران دچار سردرگمي نمود. در اين ميان واشنگتن، لندن و پاريس سعي کردند تا تغيير در موضع خود را نشان دهند. واشنگتن عليرغم طرح ادعاهاي تکراري در مورد انتخابات ايران اظهار داشت که آماده "تعامل مستقيم" با ايران است و در اين باره پيشنهادي را نيز ارايه کرد. احتمالا اين تعامل در تابستان سال جاري و يا هنگام برگزاري کنفرانس "ژنو 2" صورت خواهد گرفت.

دولت فرانسه نيز که پيش تر اظهار داشته بود که با حضور نميانده ايران در کنفرانس ژنو مخالف است تغيير موضعي آشکار در موضع گيري اش ايجاد نمود. "فرانسوا اولاند" رييس جمهور فرانسه اظهار داشت که منتظر حضور رييس جمهور ايران در کنفرانس سوريه و شنيدن نظرات وي در مورد بحران سوريه مي باشد. علاوه بر کشورهاي غربي و اروپايي کشورهاي عضو گروه بريکس (برزيل، روسيه، هندوستان، چين و آفريقاي جنوبي نيز از پيروزي "حسن روحاني" در انتخابات رياست جمهوري ايران استقبال نمودند. اين کشورها خواستار تقويت روابط خود با تهران شده اند. در واقع، رهبران اين کشورها مي دانند که "ديپلماسي نرم" ايران تقويت خواهد شد." 

افراسيابي به دولت آمريکا توصيه مي کند که از کنفرانس "ژنو 2" بعنوان فرصتي مغتنم براي "تعامل مستقيم" با جمهوري اسلامي ايران استفاده کند و در اين باره مي افزايد "دولت آمريکا باید تحريم ها شديد عليه ايران را کاهش دهد.اکنون شکست سناريوي اعلام منطقه پرواز ممنوع و تسليح تروريست هاي سوري براي "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا ثابت شده است. در نتيجه، آمريکايي ها بايد تلاش کنند تا همراه با ايران "راهکاري سياسي" براي رفع بحران سوريه بيابند. در واقع، بحران سوريه فرصت خوبي براي رژيم صهيونيستي نيز مي باشد تا در سياست هاي پيشين خود تجديدنظر کند و سعي نمايد با پيروي از راهکار ارايه شده توسط "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا مذاکرات صلح با فلسطينيان را از سر گيرد." 



برچسب ها: ایران ، هسته ای ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار