گزارش ويژه/

از گردش چرخ "افشاگري" عليه نهادهاي اطلاعاتي آمريكا تا هماهنگي مشكوك "گوگل ارث" با سرويس‌هاي فوق سري

استفاده از شبكه فضاي مجازي اينترنت اكنون در سراسر دنيا گسترش يافته و روزانه ميلياردها گيگابايت اطلاعات شهروندي از اين طريق جابجا مي‌شوند اما دولت‌هاي غربي به مدد سرويس‌هاي اطلاعاتي فوق پيشرفته كه بزرگترين شركت‌هاي اينترنتي را در سيطره قدرت خود گرفته‌اند، ديگر كمتر حيطه خصوصي براي مردم دنيا باقي گذاشته‌اند.

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي دهد، دخالت سرويس‌هاي امنيتي غرب مانند آژانس امنيت ملي آمريكا (NSA)، سازمان جاسوسي آمريكا (CIA)، سرويس اطلاعاتي امنيتي انگليس (GCHQ)، سرويس اطلاعاتي آلمان (BND)، موساد و غيره در سايت‌هاي كاربري اينترنت، به نفوذ فراگير و غيرمتعارف اين سرويس‌ها در سايت‌هاي فضاي مجازي محدود نمي‌شود. جديدترين اخبار حاكي از آن است كه تمامي مكالمات تلفني، ايميل‌ها، چت، توئيتز، و به طور كلي مجموعه فعاليت‌هاي اينترنتي و بازديد شهروندان از وب‌سايت‌ها، در حافظه‌هاي عظيم مركزي و بانك‌هاي اطلاعاتي ذخيره و تحليل مي‌شوند.

"پريزم" (PRISM)، نام برنامة‌ محرمانه جاسوسي است كه نخست توسط آژانس امنيت ملي آمريكا اجرا شد. سپس افشاگري "ادوارد اسنودن" دستيار فني اسبق در سرويس اطلاعاتي سيا نشان داد كه برنامه‌اي محرمانه از نظارت و مراقبت كامل بر ارتباطات جهاني اينترنتي حكمفرماست. بر اساس اطلاعات افشاشده، آژانس امنيت ملي آمريكا بي‌واسطه به شركت‌هاي مشهور اينترنتي مانند فيسبوك، گوگل، توييتر، ياهو، آئول، آي‌فون... دسترسي مستقيم داشته و مكاتبات و مكالمات كاربران را شنود مي‌كرده است.


دولت اوباما براي فرار از اعتراضات مردمي ناشي از افشاگري فوق، باز هم به يك بهانه ناكارآمد و تكراري پناه برد: "پيگيري اتباع خارجي مظنون به تروريسم"!
البته تمام شركت‌هاي اينترنتي مذكور، دسترسي سرورهايشان به دولت آمريكا را تكذيب كرده‌اند. چگونه چنين تضادي ممكن است؟

چنانچه مي‌دانيم اجلاس سران گروه جي هشت روزهاي 16 و 17 ژوئن 2013 (26 و 27 خرداد) در پايتخت ايرلند شمالي برگزار شد و مهم‌ترين موضوع بحث آن، تحولات سوريه بود. وقتي محل برگزاري اين نشست را در "گوگل ارث" (Google Earth) جستجو مي‌كنيم، با مسئله غافلگيركننده‌اي مواجه مي‌شويم: كل محدوده هتل "لوف ارن" و اقامتگاه توريستي تفريحي (Lough Erne Hotel and Golf Resort) از نقشه حذف شده و تنها يك فضاي خالي قابل مشاهده است!

"تصوير محل برگزاري اجلاس گروه جي هشت در گوگل ارث؛ نه زمين گلف و نه هتل، بلكه تنها يك فضاي خالي ديده مي‌شود "



در نقشه مايكروسافت، جزئيات همين مكان قابل مشاهده است.

اين مكان در سال 2005 ساخته شده و 35 ميليون پوند هزينه در برداشته است. وقتي تصاوير منتشرشده در گوگل را بررسي مي‌كنيم، مساحت اين فضا را متعلق به سال 2004 يعني پيش از ساخت هتل، اعلام مي‌كند. به نظر مي‌رسد سايت گوگل با قرار دادن تصوير ماهواره‌اي قديمي از اين مكان، سعي در ناپيداساختن آن داشته است. شاهد ديگري كه مؤيد اين مطلب است، اينكه "اريك اشميت" (Eric Schmidt) بالاترين رئيس سايت گوگل، در كنفرانس محرمانه و سياسي- اقتصادي "بيلدربرگ" (دو هفته پيش در شهر واتفورد انگليس) شركت داشته است.

"خبرچين بيكران" ( BOUNDLESS INFORMANT)، يك سامانه ديداري‌سازي ديگر براي تحليل داده‌هاي حجيم است كه آژانس امنيت ملي آمريكا به وسيله آن، داده‌هاي جمع‌آوري شده از سطح جهان را خلاصه‌سازي مي‌كند. در نقشه توليد شده توسط برنامه خبرچين بيكران، كشورهاي قرار گرفته تحت بيشترين مراقبت‌ها با رنگ قرمز و كشورهايي با پوشش‌هاي مراقبتي كمتر، با رنگ سبز نشان داده شده‌اند:


"تمپورا" (TEMPORA)، به عنوان يك كُد براي بخش نظارت‌هاي اينترنتيِ سرويس اطلاعاتي- امنيتي انگليس تلقي مي‌شود.
يكي از كاربران انگليسي اينترنت با گلايه از اين وضعيت اظهار داشت:
«من چيزي براي پنهان كردن ندارم اما خيلي اذيت مي‌شوم وقتي به اين واقعيت فكر مي‌كنم كه هر كلمه‌اي كه در كامپيوترم مي‌نويسم يا از هر عكس و صدا و فيلمي كه استفاده مي‌كنم، توسط ديسك‌هاي غول‌پيكر، بررسي و براي هميشه ذخيره مي‌شود. در اين صورت ترجيح مي‌دهم براي تبادل اطلاعات با جهان،‌ حرف‌ها و اطلاعاتم را در كاغذي بسته‌بندي كنم و مانند صدها و هزارها سال پيش از طريق كبوترهاي نامه‌رسان به دست مخاطبم برسانم!»

*** نتيجه‌گيري:

افشاگري در حوزه‌هاي نظامي، اطلاعاتي و امنيتي آمريكا در ماه‌هاي اخير روند رو به رشدي داشته است. از اسطوره‌هاي جوان و نخبگان اين امر مي‌توان به "برادلي مانينگ" (bradley manning) و "ادوارد اسنودن" (edward snowden) اشاره كرد.


در سال 2013 از آغاز تاكنون، پرده‌هاي متعددي از مخفيانه‌ترين مسائل سياست داخلي و خارجي آمريكا با دستان خود دست‌پروده‌هاي سرويس‌هاي اطلاعاتي فرو افتاده و منجر به بي‌آبرويي و دستپاچگي سران آمريكايي شده است. كاخ سفيد و كنگره آمريكا همواره تقصير اين جاسوسي‌هاي پي‌درپي را بر دوش يكديگر مي‌اندازند. در دستپاچگي و اتهام دستگاه‌هاي دولتي آمريكا همين بس كه "مانينگ"، علي رغم برخورداري از حمايت مدافعان بين‌المللي آزادي بيان و تشديد اعتراضات جهاني به دستگيري وي، همچنان در زندان به سر مي‌برد و در انتظار شديدترين مجازات‌ها، حبس ابد يا اعدام است.
پرونده افشاگري "اسنودن" نيز به عنوان يك پرونده مخوف جنايي (!) به وزارت دادگستري ايالات متحده ارجاع شده و خود متهم، حدود يك ماه است كه به خارج از كشور گريخته و تحت تعقيب مي‌باشد. اخبار ضد و نقيض در خصوص اقامتگاه و تغيير مكان وي همچنان بسيار داغ است.
طبق آمار منتشرشده در سايت جهاني " Internet World Stats" با گسترش روزافزون شبكه جهاني اينترنت، در سال 2012 تعداد 2 ميليارد و 405 ميليون و 518 هزار و 376 نفر كاربر وجود داشته است. اما ايجاد فضاي امنيتي از سوي صاحبان پرنفوذ شركت‌هاي عظيم آمريكايي، انگليسي و صهيونيستي، نشان مي‌دهد ديگر هيچ حريم خصوصي براي تبادل اطلاعات در فضاي مجازي وجود ندارد؛ و البته هر از چندگاهي كه چرخ چنين "افشاگري"هايي در سراشيبي شروع به گردش مي‌كند، سريعاً با فرافكني و خفقان خبري مواجه مي‌شود.

يك وب سايت تحليلي آلماني، با كنايه به سفر اخير اوباما به برلين پايتخت آلمان، كه با افشاگري‌هاي شرح داده شده همزمان شد، عكس قابل تأملي منتشر كرد.


كودك: پدرم مي‌گويد شما مي‌توانيد داخل كامپيوترهاي ما را ببينيد (؟!) / اوباما، رئيس جمهور آمريكا: او، پدر تو نيست (!!!)


گزارش از: طاهري


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار