کاهش خسارات مخاطرات طبیعی در سايه تهیه نقشه های زمين شناسي

معاون سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور گفت: ايران از نظر بروز سوانح طبيعي درجهان رتبه سوم را دارد و سالانه چهار تا ۱۲ درصد توليد ناخالص ملي صرف جبران خسارات ناشي از اين امر مي شود.

جليل قلمقاش در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه مسئولان باید توجه بیشتری نسبت به جايگاه ايران از نظر سوانح طبيعي داشته باشند افزود: کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای جهان دراين زمينه رتبه خوبي ندارد .

قلمقاش با بيان اينكه ايران در يكصد سال گذشته سهم ۱۶.۵ درصدي از نظر ميزان زلزله هاي بالاي تلفات ۱۰ هزار نفري را داشته ، گفت : اين آمار در ۵۰ سال اخير سهم ايران را به رقم ۳۲ درصدي مي رساند .

وي از زلزله و سيل به عنوان مخاطرات اصلي طبيعي در ايران نام برد و گفت: خشكسالي ، طوفان ها، آتش سوزي جنگل ها و امروزه پديده ريزگردها از معضلات كشور در ارتباط با سوانح طبيعي محسوب مي شود .

اين مقام مسئول افزود: چنانچه به ميزان خسارات ناشي از سوانح طبيعي توجه نكنيم ، درواقع منابع كشور را هدر داده و اين مساله اهميت بالايي دارد .

وي گفت : سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور به موضوع مخاطرات طبيعي توجه ويژه اي دارد به گونه اي كه اين مهم به موازات فعاليت اكتشافي در بخش معدن دنبال مي شود .

قلمقاش از تهيه نقشه هاي ملي و فرا ملي در زمينه سوانح طبيعي از سوي اين سازمان خبر داد و گفت : امروز همه كشورهاي جهان با يكديگر براي كاهش مخاطرات ناشي از سوانح طبيعي همكاري مي كنند و ايران نيز در اين زمينه گام هايي را برداشته است .

برچسب ها: اکتشاف ، معدن ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار