يزد استاني متفاوت در اقتصاد ايراني

استان مرکزي يزد داراي ظرفيت هاي فراوان کشاورزي صنعتي وگردشگري است که توجه به آن سبب معرفي فلات ايران مي شود .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران استان يزد از استان‌های مرکزي ایران و مرکز آن شهر یزد است.اين استان منطقه‌ای خشک و بیابانی اما با ظرفيت هاي فراوان است. 

خاتم مهد کشاورزي يزد

به دلیل خشکی آب و هوا و اندک بودن میزان بارندگی بین استان‌های ایران کمترین اراضی کشاورزی در یزد قرار دارد.

عمده محصولات کشاورزی این استان در شهرستان خاتم تولید میشود، این شهرستان قطب کشاورزی استان یزد میباشد و دارای منابع آبی فراوانی میباشد .

محصولاتی همچون گندم، ذرت، ذرد آلو، انار، بادام، پسته، انگور و غیره دراین شهرستان تولید میشود و اغلب با شهرستانهای شمال فارس مبادلات کشاورزی خود را انجام می دهند.. از دیگر محصولات کشاورزی استان یزد میتوان به خرما اشاره کرد که در شهرستان بافق تولید میشود. به علت کم‌آبی این استان بیشتر جنبه صنعتی دارد.

بافندگي صنعت همزاد استان يزد

صنعت بافندگی یزد از شهرت زیادی برخوردار است. علاوه بر بافندگي صنعت شیرینی‌سازی در استان یزد از قدمتی دیرینه برخوردار است و محصولات آن صاحب شهرتی شده‌اند که از مرزهای ایران فراتر رفته‌است. مهم‌ترین شیرینی‌هاي یزدی شامل قطاب، پشمک و باقلوا مي شود .

بیشترین تولیدات واحدهای صنعتی شهر را منسوجات، کاشی و سرامیک و فرش ماشینی تشکیل می‌دهد. واحدهای صنعتی استان یزد عمدتاً در شهرک‌های صنعتی یزد و میبد و اردکان متمرکز شده‌اند.

جاي خالي سرمايه گزاري در معادن يزد

یزد دارای معادن زیادی است که مهم‌ترین آنها معدن سنگ آهن چادرملو اردکان و چغارت و معدن سرب و روی کوشک است . معادن غنی اورانیوم نیز در اواخر دهه ۸۰ در منطقه ساغند اردکان کشف شده‌است. با توجه به اين ظرفيت ها مي توان معادن را راهي براي سرمايه گزاري در اين بخش دانست .

برق صنعت متقاوت استان يزد

برق استان یزد توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد که از سال ۱۳۶۸ تاسیس گردیده‌است تامین می‌شود. این شرکت با فروش بیش از ۵۲ درصد از فروش کل خود در سال به مشترکین صنعتی (بالغ بر ۳ میلیارد کیلووات ساعت انرژی در سال ۸۵) سهم مهمی از صنعت استان را تشکیل می‌دهد.

پیک برق استان در سال ۹۱ حدود ۹۳۰ مگاوات بوده که حدود ۵۵ درصد از این میزان مربوط به صنایع فولاد است. در اواخر بهار ۱۳۹۲، توان نامی نیروگاه‌های نصب‌شده در این استان ۱۴۲۰ مگاوات اعلام شده است.

اماکن دیدنی استان یزد

مسجد امیرالمومنین زارچ ، دخمه زرتشتیان ، قنات زارچ (طولانی ترین قنات جهان) ، گنبد عالی (ابرکوه) ، آتشکده زرتشتیان یزد ، منارجنبان خرانق و مسجد جامع کبیر یزد از مناطق ديدني اين استان است .

علاوه بر اماکن تاريخي اين استان از مناطق خوش آب وهوایي همچون مهریز، تفت، ده بالا، طزرجان و غربال‌نيز تشکيل شده است .

برچسب ها: یزد ، ظرفیت ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار