در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد

خباز: انتخابات 24 خرداد آرامش روحي و فکري را در جامعه حاکم کرد/ سنائي: این انتخابات دشمنان را منزوی کرد

پيامدهاي حماسه سياسي 24 خرداد شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور محمدرضا خباز و مهدي سنائي بررسي شد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ پيامدهاي حماسه سياسي 24 خرداد، شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري باحضور "محمدرضا خباز" کارشناس ارشد مسائل سياسي و "مهدي سنائي" نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي، مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

محمدرضا خباز در ابتدای برنامه در خصوص ريشه‌هاي شکل‌گيري حماسه 24 خرداد گفت: مردمان ايران مسلمان هستند، به گونه‌اي که بر مبناي اعتقادات اسلامي زندگي خودشان را شکل مي دهند.

وي با اشاره به اينکه اسلام اولين و مهم‌ترين انگيزه براي حضور در فعاليت‌هايمان از جمله عرصه انتخابات است، افزود: مردم ايران انقلاب و کشورشان را حتي بيشتر از فرزندانشان دوست دارند، به طوري که بارها شاهد حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي بوده‌ايم.

* انگيزه ملي و ديني مهم‌ترين ريشه شکل گيري حماسه 24 خرداد بود

اين کارشناس ارشد مسائل سياسي با تاکيد بر اينکه انگيزه اسلامي و ديني اولين ريشه شکل‌گيري حماسه سياسي بود، اظهار داشت: در کنار انگيزه اسلامي و ديني يکي ديگر از ريشه‌هاي شکل‌گيري حماسه سياسي، انگيزه ملي است.

خباز با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اينکه کساني که با جمهوري اسلامي ايران سر و کاري ندارند و يا به عبارتي دل خوشي از حاکميت جمهوري اسلامي ايران ندارند، به احترام کشور و براي سربلندي ايران عزيز به پاي صندوق‌هاي راي بيايند، خاطرنشان ساخت: مردم براي سربلندي نظام و کشور در 24 خرداد با شکوه هرچه تمام‌تر به پاي صندوق‌هاي راي آمدند.

اين کارشناس ارشد مسائل سياسي با اشاره به اينکه استکبار جهاني بيش از يک سال بود که به مردم القا مي‌کرد که به پاي صندوق‌های  راي نيايند، گفت: استکبار جهاني تصور مي‌کرد مردم با وجود گرفتاري‌هاي اقتصادي و اختلافات داخلي کشور از انقلاب و دين خود فاصله خواهند گرفت، در حالی که هرچه قدر دشمنان عليه کشورمان بيشتر تبليغ کنند، مردم ايران منسجم‌تر خواهند شد.

* صدا و سيما در اين دوره از انتخابات عادلانه و عاقلانه وارد عمل شد

خباز با اشاره به رفتار خوب کانديداها در عرصه انتخابات افزود: صدا و سيما در اين دوره از انتخابات عادلانه و عاقلانه وارد عمل شد.

وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اينکه هيچ‌کس از راي من مطلع نمي‌شود حتي خانواده‌ام، گفت: با اين بيانات مقام معظم رهبري کسي نمي‌توانست بي دليل به مردم بگويد که راي رهبري با من است.

خباز با اشاره به برگزاري مناظرات در صدا و سيما ادامه داد: اخلاق اسلامي در مناظرات مسئله بسيار مهمي بود، بنابراين بايد گفت مردم اعتماد کردند که نظام با تمام وجود از راي آن‌ها حفاظت و پاسداري خواهد کرد.

اين کارشناس ارشد مسائل سياسي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اينکه راي مردم حق الناس است، اضافه کرد: رهبر انقلاب با اين فرمايشات تير خلاصي را بر هرگونه سخني خلاص کردند.

* در اين انتخابات کسي احساس شکست نکرد

وي با بيان اينکه در اين حماسه سياسي برخلاف حماسه‌هاي گذشته کسي در انتخابات احساس شکست نکرد، گفت: کانديداها مواضع خود را در يک ميدان مبارزه برابر و همچنين در شرايط عادي و طبيعي مطرح کردند که در نهايت مردم با تمام وجود يک نفر را براي حضور در عرصه انتخابات انتخاب کردند.

 خباز با اشاره به گفته‌هاي رئيس جمهور منتخب مردم مبني بر اينکه از وجود همه رقبایم در عرصه‌هاي مختلف کشور استفاده خواهم کرد، گفت: بايد از همه پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي موجود کشور به خوبي نهايت استفاده را بکنيم.

وي با بيان اينکه حماسه بزرگ و جاويدان در روز 24 خرداد از سوي مردم رقم خورد، افزود: اين حماسه سياسي کام همه مردم ايران را شاد و شيرين کرد.

* آثار مثبت انتخابات در لب‌هاي خندان مردم به چشم مي‌خورد

اين کارشناس ارشد مسائل سياسي با اشاره به اينکه بعد از برگزاري انتخابات در جامعه آرامش حاکم شده است، خاطرنشان ساخت: آثار مثبت انتخابات در لب‌هاي خندان مردم به چشم مي خورد.

وي با اشاره به افزايش 12 درصدي ارزش پول ملي از روز پايان انتخابات در کشور ادامه داد: تصميمات حکيمانه و گفته‌هاي رئيس جمهور منتخب مردم، قبل و بعد از انتخابات کشور را به سمت و سوي آرامش برد.

خباز با بيان اينکه آرامش موجب رشد و ترقي کشور مي شود، اظهار داشت: يکي ديگر از شيريني‌هاي اين انتخابات دوري و پرهيز از بداخلاقي‌هاي سياسي انتخاباتي بود که خوشبختانه شاهد آن نبوديم و کسي در آن احساس شکست نکرد و در نهايت به راي مردم تضمين داده شد که حق‌الناس است.

اين کارشناس ارشد مسائل سياسي گفت: من به عنوان يک شهروند ايراني در مقابل عظمت ملت شريف ايران احساس خضوع مي‌کنم و به اين تفکر آگاهي و بصيرت مردم درود مي‌فرستم که در اين لحظات بسيار حساس که دشمنان به کشور چشم طمع دوخته‌اند، آن‌ها را نااميد کرده‌اند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه اين حماسه سياسي چه تاثيري بر معادلات و تحولات ملي گذاشت، افزود: اگر راي حضور مردم را در انتخابات به عنوان سخت‌افزار در نظر بگيريم، نتيجه اين حرکت يک اقدام نرم‌افزاري ارزشمند خواهد بود.

وي با اشاره به اينکه نتيجه نرم‌افزاري حضور مردم در انتخابات توجه به منافع ملي کشور بود، گفت: امروزه ديگر نگاه سخت‌افزاري براي اداره کشورها جواب نمي‌دهد.

* هرچه حکومت به سمت قدرت نرم برود، از جايگاه رفيعي برخوردار خواهد بود

خباز با تاکيد بر اينکه هرچقدر حکومت به سمت و سوي قدرت نرم پيش برود، به همان اندازه از جايگاه بلند و رفيعي برخوردار خواهد بود، ادامه داد: اعتماد مردم و راي آنها بزرگ‌ترين دستاورد براي نظام جمهوري اسلامي ايران است.

اين کارشناس مسائل سياسي با بيان اينکه رابطه ميان مردم با امام و مقام معظم رهبري قدرت نرم در کشور به حساب مي‌آيد، افزود: بايد از راي و حضور يکپارچه ملت در عرصه انتخابات قدرداني و اين حرکت مثبت را زمينه انتخابات‌هاي آينده قلمداد کنيم.

وي با اشاره به اينکه انتخابات اين دوره بايد براي ساير انتخابات‌هاي کشور الگو باشد، بيان کرد: نظام جمهوري اسلامي امانتدار راي مردم است، بنابراين انتخابات‌هاي بعدي بايد به صورت رشد يافته ادامه پيدا کند.

خباز حرکت حضور مردم در انتخابات را ارزشمند قلمداد کرد و اظهار داشت: بايد نسبت به مردم اظهار خضوع کنيم، زيرا آنها آگاهانه وارد صحنه انتخابات شدند و نهايتا تحليل‌هاي مخالفان دشمنان را خنثي کردند.

اين کارشناس ارشد مسائل سياسي با اشاره به اينکه مردم با حضور گسترده خود خواب‌هاي دشمنان را نقش بر آب کردند، گفت: اين پيروزي و دستاورد جديد براي ملت ايران داراي ويژگي‌هاي بسيار زيادي است که مي‌تواند در داخل کشور موجبات دلگرمي جناح‌هاي سياسي را فراهم کند.

وي گفت: امروزه ديگر نمي‌توان کشور را با يک تفکر جناحي خاص اداره کرد، بنابراين بايد از همه پتانسيل‌ها، استعدادها و ظرفيت‌هاي کشور به نحو احسن استفاده کنيم.

خباز با اشاره به اينکه همه بايد دولت منتخب را کمک کنيم، افزود: بايد به حجت‌الاسلام والمسلمین روحاني کمک کنيم تا کارهاي به زمين افتاده و نيمه‌تمام را به اتمام برسانيم.

* مردم نبايد انتظار معجزه داشته باشند

اين کارشناس ارشد مسائل سياسي با اشاره به اينکه نبايد توقعات مردم را بي دليل افزايش دهيم، اظهار داشت: مردم نبايد انتظار معجزه داشته باشند.

وي با اشاره به اينکه بايد فرصت انديشيدن را به دولت منتخب بدهيم، خاطرنشان ساخت: دولت بايد به قول‌هايي که داده عمل کند.

خباز با بيان اينکه رئيس جمهور کارشناس ارشد در همه مسائل نيست و قرار هم نيست که رئيس جمهور از همه علوم مطلع باشد، ادامه داد: رئيس جمهور بايد مدير لايق باشد و از همه پتانسيل‌هاي کشور استفاده کند.

اين کارشناس ارشد مسائل سياسي خاطرنشان ساخت: دولت بايد برسر قول خود بماند و مردم هم نيز بايد به رئيس جمهور منتخب کمک کنند.

* انتخابات آرامش روحي و فکري را برجامعه حاکم کرد

وي با تاکيد بر اينکه انتخابات آرامش روحي و فکري را برجامعه حاکم کرد، اظهار داشت: دولت منتخب با تدبير و درايت بايد مشکلات کشور را به فضل خداوند برطرف سازد.

مهدي سنائي نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي در ادامه اين برنامه در پاسخ به سوال مجري مبني بر اينکه ويژگي‌هاي انتخابات رياست جمهوري از ديدگاه شما چيست، گفت: برگزاری انتخاباتي با اين شکوه و عظمت در 24 خرداد را به مقام معظم رهبري و ملت بزرگ ايران تبريک مي‌گويم.

سنائي با اشاره به اينکه انتخابات 24 خرداد در عرصه دموکراسي موجب تکامل جدي کشور شد، افزود: مردم با مشارکت بيش از 72 درصد در عرصه انتخابات شرکت کردند.

وي با اشاره به اينکه انتخابات 24 خرداد در امنيت کامل برگزار شد، افزود: در کشوري همچون ترکيه هنوز انتخابات در همه اقصي نقاطش برگزار نمي‌شود زيرا همه مناطق ترکيه براي برگزاري انتخابات امن نيست.

وي با اشاره به اينکه برگزاري چنين انتخابات باشکوهي بسيار قابل تحسين است، اظهار داشت: برخي از دموکراسي‌ها بسيار شکننده هستند و در کشورهاي حوزه خليج فارس هنوز حکومت پادشاهي برقرار است.

سنائي با بيان اينکه ما در روند هويت اجتماعي و ملي گام بزرگ و ارزشمندي را برداشته‌ايم، ادامه داد: يکي از ويژگي هاي انتخابات اين دوره پرشدن شکاف‌هاي موجود در کشور بود.

* هويت اجتماعي و ملي در انتخابات نشان‌دهنده گام بزرگ در عرصه نظام بود

نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر تعميق هويت ملي و اجتماعي در کشور خاطرنشان ساخت: انتخابات ايران در حوزه سياست خارجي و در عرصه بين المللي يک سرمايه بزرگ و پشتوانه عظيم به شمار مي آيد.

وي گفت: اين انتخابات نشان داد که نظام جمهوري اسلامي ايران به مردم اعتماد دارد و متقابلا مردم هم به نظام اسلامي وفاداري خود را نشان دادند، بنابراين اگر مردم گله و شکايتي دارند، در چارچوب نظام اسلامي بوده است و اين يک سرمايه بزرگ براي نظام سياسي به حساب مي آيد که حاکي از مشروعيت نظام است.

سنائي با اشاره به اينکه انتخابات ظرفيت نظام سياسي کشور را نشان داد، گفت: دشمنان ما انتظار برگزاري چنين انتخابات باشکوهي را در ايران نداشتند، به گونه‌اي که خود آن‌ها به بزرگي و عظمت انتخابات ايران اعتراف کردند.

وي ادامه داد: هيچ عنصر و مولفه‌اي در جامعه ما و در نظام سياسي نمي‌تواند شکوه انقلاب اسلامي و ملت ايران را يکبار ديگر در عرصه بين‌الملل به اندازه اين انتخابات به نمايش بگذارد.

اين نماينده مردم نهاوند در مجلس، با اشاره به اينکه به انتخابات ايران در عرصه بين‌الملل اقبال نشان داده شد، گفت: در خصوص انتخابات ايران پيام‌هاي تبريک بسياري از سوي کشورهاي مختلف صادر شد.

وي با اشاره به اينکه انتخابات ايران يک حادثه بزرگ و نعمت الهي بود، افزود: در طول دو هفته‌اي که از انتخابات مي‌گذرد، تنها رژيم صهيونيستي احساس انزوا مي‌کند و کشورهاي اروپايي مثل گذشته همچنان به روابط عادي خود با ما مي‌پردازند.

* اين انتخابات موجب به انزوا رفتن دشمن در عرصه بين‌المللي شد

سنائي با تاکيد بر اينکه اين انتخابات موجب به انزوا رفتن دشمن در عرصه بين‌المللي شد، اظهار داشت: به انزوا رفتن دشمن يکي از نتايج برگزاري انتخابات در ايران به شمار مي‌آيد.

اين نماينده مجلس، با اشاره به اينکه مردم در عرصه انتخابات به بلوغ سياسي رسيدند، گفت: مردم با حضور خودشان يک برگ از کتاب مردم‌سالاري ديني را ورق زدند و يک گام بزرگ در تکامل مردم‌سالاري برداشتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار