احمدي‌نژاد در ديدار با نخبگان روسي مطرح کرد؛

مذاکره مسئولان ايران و روسيه براي حل مسئله سامانه اس- 300/ موضوع هسته‌اي ايران 4 سال است که حل شده

رئيس‌جمهور از انجام مذاکراتي براي حل و فصل مسئله سامانه اس- 300 ميان مسئولان جمهوري اسلامي ايران و روسيه خبر داد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، محمود احمدي‌نژاد بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) به وقت محلي در جريان سفر به روسيه براي شرکت در دومين نشست سران مجمع کشورهاي صادرکننده گاز، در ديدار با جمعي از نخبگان و انديشمندان اين کشور با بيان اينکه معتقديم دنياي بهتر و سعادتمند را بايد همگان با کمک يکديگر بسازند تا سرشار از زيبايي، دوستي و عدالت بوده و حقوق همه ملت‌ها در آن تأمين شود، گفت: رسيدن به اين هدف، نيازمند مشارکت همگاني است.
 
رئيس‌جمهور با بيان اينکه بايد همه اراده‌ها و انديشه‌ها در يک جهت هم افزا باشند، خاطر نشان کرد: معتقديم مشکلات جهاني تنها با دوستي و عدالت، حل و فصل خواهد شد و تمام عوامل و مرزهايي که به موجب آن براي عده‌اي خاص امتيازاتي بوجود مي‌آيد بايد از بين برود.
 
احمدي‌نژاد با تأکيد بر اينکه راهي جز همکاري دوستانه و براساس عدالت پيش روي بشريت قرار ندارد، اظهار داشت: خوشبختانه جامعه بشري به سرعت به سمت تحقق اين حقيقت حرکت مي‌کند.
 
رئيس‌جمهور اظهار داشت: انديشه‌هاي انسان‌ها به سوي جهاني‌شدن و مديريت مشترک جهاني نيل دارد و ارتباطات به گسترش روابط و نزديکي انديشه‌ها کمک شاياني کرده است و مطمئنم در آينده اين اتفاق بزرگ و مهم رخ خواهد داد.
 
وي در پاسخ به سوال يکي از نخبگان روسي در مورد موضوع هسته اي ايران و راهکارهاي حل و فصل آن اظهار داشت: موضوع هسته اي موضوعي مستقل است و راه‌هاي فراواني براي حل و فصل عادلانه آن وجود دارد.
 
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه امروز شرايطي بوجود آمده که ما به دولت‌هاي غربي بي اعتماد هستيم، اظهار داشت: به هر ترتيب راهکار آن است که بايد مذاکره کرد و راهکاري براي حل مسايل پيدا نمود.
 
احمدي‌نژاد با اشاره به اينکه موضوع ديگري که در مسأله هسته‌اي مطرح است، بحث مقابله تاريخي زياده‌خواهان با ملت ايران و ملت‌هاي مستقل جهان است، گفت: بيش از 100 سال انگليس و آمريکا در ايران حضور داشته و سرنوشت ايراني‌ها را تعيين مي‌کردند و درطول اين سال‌ها با اقدامات گوناگون از جمله کودتا و تحميل جنگ، دشمني‌هاي فراواني با اين ملت داشته‌اند.
 
وي با بيان اينکه امروز قطار حرکت ملت‌ها به سمتي که مستکبران و زياده خواهان تمايل دارند، حرکت نمي‌کند، تصريح کرد: امروز حرکت جامعه جهاني به سمت نقطه آرماني و آرزوي همه ملت‌ها است.
 
رئيس‌جمهور با بيان اينکه از ظرفيت موضوع هسته اي ايران براي بسط انديشه عدالت در جهان استفاده شد، اظهار داشت: از لحاظ شخصي بنده معتقدم موضوع هسته‌اي ايران 4 سال پيش حل شده چرا که با وجود گسترش دشمني دشمنان براي جلوگيري از هسته اي شدن ملت ايران، اما در نهايت به اين هدف دست پيدا کرديم و امروز کساني که نتوانستند از هسته‌اي شدن ما جلوگيري کنند چگونه خواهند توانست ما را به گذشته باز گردانند.
 
احمدي‌نژاد خاطر نشان کرد: تنها راه پيش روي آنان تفاهم و پذيرفتن شرايط موجود بوده و بهترين گزينه آن است که آنها از موضع تنازع به موضع همدلي و همکاري بروند و اين اتفاق خواهد افتاد، اما بايد فکري به حال رفع مناقشات تاريخي برخي کشورهاي غربي‌ با ملت ايران داشته باشيم.
 
رئيس‌جمهور در خصوص چگونگي تلاش‌ها براي ايجاد ارتباطات فرهنگي و آموزشي ميان ايران و روسيه و توسعه روابط بين انديشمندان و نخبگان دو کشور گفت: دو ملت از فرهنگ، تاريخ و سنت‌هاي يکديگر اطلاعات کمي دارند که بخشي از آن ناشي از حوادث تاريخي و بخش مهمتري از آن متأثر از دخالت‌هاي امپرياليسم براي دور نگه داشتن ملت‌ها از يکديگر است.
 
احمدي‌نژاد با بيان اينکه مطمئناً تبليغات ضد ايراني در روسيه زياد بوده و به همان نسبت در ايران نيز اين مسأله توسط محافل خاص و از سوي دشمنان مشترک مديريت مي‌شود، اظهار داشت: تلاش کرده‌ايم در سال‌هاي اخير اين جهت‌گيري تغيير کند و امروز تعداد دانشجويان ايراني در روسيه چند برابر شده، اما کافي نيست، چرا که طبق برنامهريزي صورت گرفته حداقل بايد 12 هزار دانشجوي ايراني در روسيه داشته باشيم و اين نيازمند تلاش و همکاري جدي ميان دانشگاه‌هاي دو کشور است.
 
احمدي‌نژاد در خصوص تحولات و رخدادهاي سوريه نيز با بيان اينکه در اين جريانات چند نکته حائز اهميت است که اولين آن حقوق ملت‌ها است، اضافه کرد: معتقديم، برخورداري از آزادي، عدالت و امنيت حق همه ملت‌ها بوده و آنها بايد حاکمانشان را خود انتخاب کنند، اما اين حق هرگز با دشمني و جنگ به دست نمي‌آيد، بلکه بايد با تفاهم و انتخابات آزاد به آنها دست يافت؛ دوستي که با جنگ و کشتار بيايد هرگز پايدار نخواهد بود.
 
رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه تفاهم ملي و برگزاري انتخابات آزاد راه حل مورد نظر و حمايت جمهوري اسلامي ايران براي برطرف شدن مشکلات در سوريه است، گفت: سياست‌هاي کلان غربي‌ها براي سوريه از ديگر موضوعات داراي اهميت است؛ آنها پيش از اين هم اعلام کردند که به دنبال ايجاد خاورميانه جديد هستند در حالي که بايد با احترام به حقوق همه ملت‌ها، تحولات سوريه را نيز در اين محور بررسي کنيم.
 
احمدي‌نژاد با بيان اينکه غربي‌ها هرگز نمي‌خواهند موضوع سوريه حل و فصل شود، خاطر نشان کرد: ادامه اين وضعيت در سوريه مطمئناً به نفع غربي‌ها خواهد بود، چرا که آنها به بهانه سوريه ناامني را به منطقه منتقل کرده و فضاي امني براي رژيم صهيونيستي بوجود آورده اند و اين به معناي آن است که فضايي مناسب براي ترميم تجارت و اقتصاد غرب ايجاد مي‌شود و از لحاظ سياسي، تمرکز دولت‌ها و ملت‌هاي منطقه در مخالفت با آمريکا از بين خواهد رفت.
 
وي با اشاره به اينکه معتقديم تحريک گسل‌هاي تاريخي در منطقه به نفع ملت‌هاي آن نيست، تصريح کرد: امروز دشمنان مي‌خواهند گسل‌هاي تاريخي را در منطقه فعال کنند، اما بايد مراقب باشيم که کشتن انسان‌ها هرگز منطقه به سمت صلح و استقلال نخواهد برد؛ البته اين شرايط در ميان مدت و دراز مدت تغيير خواهد کرد، اما مطمئناً در کوتاه مدت براي منطقه مضر است.
 
احمدي‌نژاد با بيان اينکه همه ملت‌هاي منطقه در يک بلوک قرار دارند و سرمايه داري جهاني در نقطه مقابل است، گفت: نبايد جبهه خود را گم کنيم چرا که آنها مي‌خواهند همه کشورهاي جهان را به هم بريزند تا بتوانند مسايل خود را حل و فصل نمايند؛ راهي جز همکاري و اتحاد نداريم؛ چرا که به طور طبيعي جغرافياي تاريخي داشته و متحد هم هستيم.
 
رئيس‌جمهور در خصوص مواضع ايران در قبال ترکيه و ارزيابي ها از رخدادهاي اخير در اين کشور گفت: جمهوري اسلامي ايران با ديگر کشورها احساس رقابت ندارد و بنده در ديدارهاي گوناگون از جمله ملاقاتي که با آقاي اردوغان داشتم ضمن يادآوري موضوع سوريه گفتم که غربي‌ها براي همه کشورهاي منطقه برنامه ريزي کردند چرا که آنها هرگز قدرت‌هاي مستقل را برنمي تابند.
 
احمدي‌نژاد با اشاره به اينکه شايد تصور رهبران ترکيه اين بود که چون در پيمان ناتو هستيم، آسيبي نخواهيم ديد، تصريح کرد: اين در حالي است که به هيچ پيمان غربي‌ها که حتي مکتوب هم باشد، نمي‌توان اعتماد کرد، چرا که تنها موضوع داراي اهميت براي آنها منافع خودشان است.
 



رئيس‌جمهور در خصوص نقض قرارداد سامانه S300 ميان ايران و روسيه و آينده همکاري‌هاي فني ميان دو کشور، گفت: متأسفانه اين اتفاق و لغو اين قرارداد دستاويز تخريب روابط ايران و روسيه شد، اما مسئولان مربوط در حال مذاکره هستند و اميدواريم اين موضوع به خوبي حل و فصل شود.
 
احمدي‌نژاد خاطر نشان کرد: بنده آينده همکاري ميان ايران و روسيه را بسيار خوب ارزيابي مي‌کنم که هيچ اتفاقي نمي‌تواند مانع از گسترش آن شود.
 
رئيس‌جمهور در خصوص برنامه‌هاي کاري خود پس از اتمام دوران رياست جمهوري در موضوع توسعه روابط ايران و روسيه گفت: توسعه علمي روابط ايران و روسيه مهمتر از توسعه روابط سياسي دو کشور است.
 
احمدي‌نژاد تصريح کرد: علائق زيادي در حوزه علمي، انديشه و فرهنگ بين دو کشور وجود دارد و اينها پايه روابط پايدار ميان دو کشور خواهد بود، بنابراين بنده در هر جايگاهي توسعه روابط فرهنگي و علمي ميان دو کشور را دنبال خواهم کرد.
 
وي همچنين در خصوص آينده روابط ميان ايران و روسيه در موضوع استفاده از ظرفيت‌هاي درياي خزر گفت: درياي خزر داراي اهميت بسيار زيادي است و اگر ايران و روسيه با يکديگر متحد باشند، مسايل موجود در آن حل و فصل خواهد شد.
 
رئيس‌جمهور ادامه داد: مطمئناً حضور بيگانگان در اين منطقه به ضرر همه است؛ البته امروز در مسايل خزر هماهنگي بسيار خوبي ميان دو کشور وجود دارد.
 
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه فرهنگ انتظار فرهنگ مشترک همه بشر و بهترين پايگاه براي طراحي ‌هاي آرماني است، اظهار داشت: اگر اميد به رسيدن به آينده اي بهتر وجود نداشته باشد، هيچ کس انگيزه زندگي نخواهد داشت چرا که زندگي بهتر زماني اتفاق مي‌افتد که پاکي و عدالت در جهان حاکم شود.

احمدي‌نژاد افزود: تنها کساني مي‌توانند پاکي و عدالت را در جهان برقرار کنند که خود به طور کامل عادل و پاک باشند و آن انسان کاملي است که ظرفيت‌هاي انساني او فعال شده و پاک پاک است.
 
رئيس‌جمهور تصريح کرد: ما مي‌توانيم ساختارهاي جهاني را تحت حاکميت انسان کامل تنظيم کنيم و چنين کاري نظم يکسويه و ظالمانه جهان را به چالش خواهد کشيد.
 
احمدي‌نژاد خاطر نشان کرد: مطمئناً آينده جامعه بشري بهتر از امروز است و اگر کسي تصميم خوبي را گرفت بايد همگان از آن حمايت کنند.
 
در اين جلسه تعدادي از نخبگان و انديشمندان مطالب و سخناني در خصوص مسايل و موضوعات مهم بين المللي و منطقه اي و روابط ميان دو کشور ارائه کردند.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار