وزیر علوم:

بخشی از آرزوی امام راحل ( ره ) برای تحصیل خارجی ها در ایران فراهم شد

وزير علوم در یازدهمین آیین نکوداشت دانش آموختگان غیر ایرانی در دانشگاه فردوسی مشهد گفت : امام راحل در سال 1365فرمودند "ان شاالله روزی برسد که عزیزان از دیگر کشورهای جهان در ایران تحصیل کنند" که امروزه بخشی از این آرزوی قلبی امام برآورده شده است .

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ،در این مراسم دکتر دانشجو با بیان اینکه علم در اسلام به عنوان نور نام گذاری شده است ، اظهار داشت : این همان علمی است که انسان را تعالی ، تکامل و بزرگی می بخشد و این توقع را در انسان بوجود می آورد که بیشتر برای دیگران مفید واقع شود .

وزیر علوم در ادامه افزود : انسان متکی به این علم هر قدر علمش افزایش یابد در میابد که تازه ذره ای کوچک از معلومات هستی را شناخته و بیش از پیش متواضع می شود .
وی در ادامه گفت : از دانشجویان خارجی که چند سالی در دانشگاه های ایران مهمان بوده اند انتظار میرود با چنین بینشی در خصوص علم به کشور خود بازگشته و با خدمت به ملت خود برای آنان مفید واقع شوند .

وزیر علوم افزود : در دیدگاه مادی علم برای تسلط انسان بر انسان های دیگر به کار گرفته می شود و در این حالت تحریم علمی معنا می یابد زیرا قدرت های سلطه گر از پیشرفت های علمی دیگران ناراحت می شوند .

دکتر دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مفهوم علم در بینش توحیدی گفت : در بینش توحیدی علم مرز نمی شناسد و تحریم علمی معنا ندارد و علم موجب شکوفایی و روشنایی می شود و در کنار آن ایمان قرار می گیرد تا جهت درستی به آن بدهد و مسیر تعالی بشریت را به انسان نشان می دهد .

دکتر دانشجو با اشاره به اینکه بر اساس قانون تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 25000 دانشجوی خارجی جذب کنیم گفت : داشتن بیشترین سرعت رشد علمی جهان در ایران و افزایش سطح کیفی دانشگاه ها زمینه مناسبی را برای جذب دانشجویان خارجی فراهم کرده و هم اکنون 14000 دانشجوی خارجی از 92 کشور در دانشگاه های ایران مشغوت به تحصیل هستند و با احتساب 12000 دانشجوی خارجی که در جامع المصطفی تحصیل می کنند ، 26000 دانشجوی خارجی در مجموعه آموزش عالی کشور تحصیل میکنند . وی افزود : با برنامه ریزی و هماهنگی با سایر دستگاه ها ی اجرایی می توان در جهت تحقق هدف مندرج در برنامه پنجم حرکت  و  دانشجویان خارجی بیشتری  را در دانشگاه های کشور جذب کرد .

دکتر دانشجو در بخش پایانی سخنان خود با خطاب به دانشجویان خارجی با بیان اینکه شما نیز همچون خواهران و برادران ما هستید اظهار امیدواری کرد که این دانشجویان سفیران خوبی در جهت معرفی آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی اسلامی در کشور های خود باشند .
گفتنی است در پایان این مراسم لوح تقدیر و تندیس یازدهمین آیین نکوداشت دانش آموختگان غیر ایرانی توسط وزیر علوم به دانشجویان اهدا شد. /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار