ايران؛ اصلي‌ترين تقاضا کننده "الياف نساجي" از هندوستان

توليد انواع الياف در کشور هندوستان اين کشور را گزينه‌اي مناسب براي تهاتر با کالاهاي نساجي کرده است.

علي‌رضا حائري دبير انجمن نساجي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: الياف به عنوان مواد اوليه در صنعت نساجي  کاربرد بالايي دارد که به دو بخش طبيعي و مصنوعي تقسيم مي‌شود. در بخش طبيعي پنبه و در بخش مصنوعي پلي‌استر در ميان انواع ديگر جايگاه بالاتري دارد.

وي درباره‌‌ي انواع الياف و ميزان نياز کشور به آن بيان کرد: الياف مورد نياز در صنعت نساجي به پنبه، پلي استر، اکريليک، جوت و ويکوز تقسيم مي‌شود که قسمتي از آن در داخل و مابقي به صورت واردات تامين مي‌شود.

حائري در زمينه الياف پنبه اظهار کرد: ايران ساليانه با توليد 75 هزار تن پنبه 50 درصد از نياز داخل را توليد مي‌کند و مابقي از طريق واردات تامين مي‌شود که حجمي نزديک به 95 درصد آن از کشور ازبکستان تهيه مي‌شود.البته اين حجم واردات نيازمند همراهي بيشتر سيستم‌هاي بانکي طرفين است.

دبير انجمن نساجي در ادامه اذعان کرد: در الياف پلي استر با نياز ساليانه 250 هزار تن، 150 هزار تن آن را در داخل توليد مي‌کنيم و اميدواريم با توجه به منابع نفت و گاز موجود در کشور در سال‌هاي آينده با توسعه و راه اندازي واحدهاي جديد نياز کشور مرتفع و حتي صادرات نيز داشته باشيم.

وي در ادامه تصريح کرد: در زمينه الياف اکريليک نياز کشور 180 هزار تن است که 60 هزار تن آن در داخل توليد مي‌شود.

در الياف جوب و ويکوز نيز 50 و 35 هزار تن نياز صنعت است که به دليل بهره‌مندي از منابع جنگلي و طبيعي در داخل توليد نداريم.

اين ارقام براي الياف پلي پروپيلن 400 تا 500 هزار تن است که با مازاد توليد مواجه هستيم که اين امر سبب صادرات نيز گرديده است.

وي در پايان خاطر نشان کرد: با توجه به توليد انواع الياف مورد نياز در کشور هندوستان و مطالباتي که کشور ما به صورت کالا از اين کشور وصول مي‌کند هندوستان گزينه‌ي مناسبي براي تهاتر با کالاي نساجي است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: الیاف ، نساجی ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار