توصيه نمايندگان آمريکايي به دولت اوباما:

پيروزي "روحاني" بهترين فرصت براي بهبود روابط "ديپلماتيک" با ايران است

"کيت اليسون" و "جيم مک درموت" دو تن از نمايندگان آمريکايي در مقاله اي که در پايگاه تحليلي "پوليتيکو" منتشر کرده اند به دولت اوباماتوصيه کرده اند که در پي انتخاب "حسن روحاني" بعنوان رييس جمهور منتخب در رويکرد خود نسبت به جمهوري اسلامي ايران تجديدنظر اعمال نمايند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه تحليلي پوليتيکو، نويسندگان مقاله با اذعان به "شگفت انگيز" بودن "حماسه سياسي" خلق شده توسط ملت ايران مي نويسد "پيروزي "حسن روحاني" در انتخابات اخير رياست جمهوري ايران شگفت انگيز بود. اينک بهترين فرصت براي دولت آمريکا فراهم شده تا تجديدنظري اساسي در روابط خود با جمهوري اسلامي ايران اعمال نمايد. تقويت روابط ديپلماتيک دوجانبه با ايران  بهترين گزينه پيش روي دولت اوباما مي باشد. اين موضوع در راستاي منافع آمريکا در خاورميانه است چرا که سبب جلوگيري از بروز جنگ عليه ايران مي شود. جنگي که در صورت وقوع احتمال گسترش دامنه آن به تمام منطقه خاورميانه وجود دارد." 

نويسندگان با ابراز خوش بيني در مورد آينده روابط خارجي کشورمان با ساير کشورهاي جهان از جمله با دولت آمريکا مي افزايند "دلايل زيادي وجود دارد که به آينده سياست خارجي دولت ايران و روابط آن کشور با ساير کشورهاي جهان خوش بين باشيم. "حسن روحاني" در کارزار انتخاباتي خود و در شعارهاي انتخاباتي اش اظهار داشت که هدفش بهبود روابط با کشورهاي جهان است. وي وعده داد که در صورت پيروزي در عرصه سياست خارجي با کشورهاي جهان "تعاملي سازنده" خواهد داشت. وي همچنين در زمينه برنامه هسته اي ايران نيز معتقد است که "تنها راه حل برنامه هسته اي ايران ادامه مذاکرات در اين رابطه است." وي همچنين خاطر نشان ساخته است که براي پيشرفت مذاکرات هسته اي کشورهاي غربي مي بايستي تحريم ها و فشارها عليه جمهوري اسلامي ايران را لغو نمايند." 

نويسندگان مقاله در ادامه توصيه هاي خود به دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا مي افزايند "انتخاب روحاني فرصتي براي دولت آمريکا است تا در محاسبات خود در مورد سياست خارجي آمريکا در قبال ايران تجديدنظري اساسي بعمل آورند. در اين باره جمعي از مقامات ارشد آمريکايي از جمله "مايکل هيدن" رييس پيشين دستگاه اطلاعاتي آمريکا (سيا) معتقد است که دولت آمريکا مي بايستي با کاهش تحريم ها شرايط لازم براي از سرگيري و گسترش روابط ديپلماتيک دوجانبه با ايران را فراهم سازد. تشديد تحريم ها عليه ايران پيش از فرصت دادن به دولت "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب آن کشور خطاي بزرگي خواهد بود. اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران، راي دهندگان ايراني را به اين نتجه خواهد رساند که دولت آمريکا بدون توجه به تحولات داخلي ايران تنها خواستار افزايش فشار بر ملت و دولت ايران است. در صورتي که اين تصور بوجود آيد، تهران احتمالا انگيزه بسيار کمي براي نشست پاي ميز مذاکره با آمريکايي ها خواهد داشت و بيش از پيش به پيشرفت هاي هسته اي خود ادامه خواهد داد." 

اين دو نماينده آمريکايي در ادامه به دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا توصيه مي کنند که سه گام فوري و اساسي را در رابطه با ايران بردارد و در اين باره مي افزايند "دولت آمريکا مي بايستي سه گام اساسي براي بهبود روابط ديپلماتيک به جمهوري اسلامي ايران بردارد و جديت خود در اين رابطه را نشان دهد. نخست آنکه، "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا مي بايستي سياست "عدم ارتباط مستقيم با ايران" را لغو نمايد و سعهي کند تا ارتباط با همتايان ايراني خود را آغاز و تقويت نمايد.  ما با مذاکره کردن هيچ چيزي را از دست نخواهيم داد. "مايکل مولن" فرمانده پيشين ستاد مشترک ارتش آمريکا پيش تر گفته بود "حتي در سخت ترين روزهاي جنگ سرد نيز آمريکايي ها ارتباط با اتحاد جماهير شوروي را حفظ کرده بودند. اين به نفع دولت آمريکا بود. در همين راستا مي بايستي از گشايش هرگونه کانالي براي ارتباط با ايران نيز استقبال کرد." نکته دوم آنکه، آمريکا و ايران مي بايستي تلاش کنند تا "تعامل مستقيم" را برقرار نمايند. دولت آمريکا مي بايستي بدون هيچ گونه پيش شرطي اين کار را انجام دهد. در نهايت آنکه، نمايندگان کنگره آمريکا مي بايستي تصميم بگيرند تا با تقويت ديپلماسي با ايران تشديد تحريم ها عليه آن کشور را از دستور کار خود خارج سازند. اعزام نماينده ويژه از سوي دولت آمريکا براي زمينه سازي تعامل مستقيم دوجانبه و چندجانبه با تهران مي تواند اين روند را تسهيل نمايد و موجب تقويت روابط دوجانبه شود. اين امر در راستاي منافع منطقه اي آمريکا نيز مي باشد چرا که از گسترش دامنه جنگ و بي ثباتي در خاورميانه جلوگيري مي کند." 

اين نمايندگان پيشين مجلس آمريکا در نتيجه گيري مقاله خود سعي مي کنند تا با رويکردي "واقعه گرايانه" به "تدريجي" بودن روند تعامل مستقيم آمريکا با ايران اشاره کنند و در اين باره مي افزايند "هيچ گونه تضميني در مورد امکان تجديد روابط آمريکا و چمهوري اسلامي ايران و موفقيت آميز بودن اين موضوع وجود ندارد. هرگونه پيشرفتي در اين زمينه بصورت تدريجي امکان پذير خواهد بود. بايستي در اين مسير صبر زيادي داشت و به هدف فکر کرد. با اين حال بايد به ياد داشت که گزينه بهتري وجود ندارد. "ديپلماسي" بهترين گزينه پيش روي دولت آمريکا در قبال ايران است چرا که مانع از بروز جنگ عليه آن کشور و بي ثباتي بيشتر در خاورميانه خواهد شد." 
 
"کيت اليسون" نماينده ايالت "مينه سوتا" در پنجمين دوره مجلس ايالتي و "جيم مک درموت" نماينده ايالت "واشنگتنگ در هفتمين دوره مجلس ايالتي بوده اند. 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار