حفظ زيست بومهاي ارزشمند خزري؛

قطارهاي تندرو به جاي بزرگراه!

قطارهاي تندرو با سرعت 300-200 کيلومتر در ساعت ضمن جابجايي مسافران از تهران به شمال و بالعکس ضرورت احداث بزرگراه را منتفي مي کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ احداث جاده و بزرگراه به منظور تردد بين شهري و تفرج مسافران بايد کمترين آسيب را به محيط زيست و مناطق عبوري وارد کند.
با توجه به افزايش ويلاسازي و علاقه مردم تهران و ساير شهرها به داشتن اقامتگاه دائم در استانهاي شمالي و متعاقبا افزايش تردد در مسيرهاي منتهي به شمال کشور به خصوص استان مازندران، متاسفانه مسئولين راه و ترابري بدترين گزينه را براي حل معضل ترافيک بکار گرفته اند و با ايجاد يک مسير چهاربانده صدمات جبران ناپذيري به زيست بومهاي کوهپايه اي البرز مرکزي و جنگلهاي مرزن آباد تا چالوس وارد کرده اند.
پيمان فقيه نوبري کارشناس محيط زيست گفت: آزادراه تهران_ شمال از مسير بين شمال غرب تهران (انتهاي بزرگراه آزادگان و همت) شروع و با عبور ناحيه کن در استان تهران از سولقان، شهرستانک، گچسر و مرزن آباد به کمربندي چالوس و تنکابن متصل مي شود.
وي افزود: فاز چهارم اين آزادراه در محدوده مرزن آباد تا چالوس در 25 اسفند 91 افتتاح شد و اين پروژه عميق ترين فاجعه زيست محيطي را بدنبال داشت.
وي با بيان اينکه هزينه اين پروژه (بزرگراه) 5 هزار ميليارد تومان برآورد شده است، تصريح کرد: بايد از مسئولين سازنده و تائيدکنندگان اين پروژه پرسيد که آيا نمي توانستند به جاي احداث بزرگراه و تخريب حوزه آبريز رودخانه ها و پرکردن دره ها، منفجر کردن کوهها و از بين بردن زيست بومهاي ارزشمند خزري يک مسير قطار تندرو با سرعت 300_200 کيلومتر در ساعت که در عرض يک ساعت مسافران را از تهران به شمال و بالعکس جابجا کند، ايجاد کنند.
اين کارشناس محيط زيست خاطرنشان کرد: در اين پروژه آزادراه تهران_ شمال تردد 145 هزار خودرو طراحي شده است، در حاليکه ميزان آلايندگي خودروها و سرنشين هاي آنها، مصرف سوخت و اينکه چه باري به مصرف انرژي و منابع طبيعي و فسيلي کشور وارد مي کند، در اين پروژه لحاظ و بررسي نشده است./ز
گزارش از هراتيان
برچسب ها: قطار ، سرعت ، مسافران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار